Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Spinning

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 01 jan 2007 21:21

Als ventilator heb ik gewoon zo'n Blokker ding van een 25 € met drie standen en dat functioneert goed.
De Tacx Cosmos/Fortius kan energie terugleveren aan het net, is dus uitermate milieuvriendelijk.
Flow heeft een elektromagnetische rem en de Cosmos een motorrem, principe is totaal anders.
Met de Cosmos kun je 20 hellingspercentage simuleren, bij de Flow is dat minder.
Naar mijn weten gaat het achterwiel ook draaien tijdens een afdaling, maar daar moet je een gebruiker van de Cosmos/Fortius maar eens over raadplegen.

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 01 jan 2007 21:32

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 01 Januari 2007


nnauwkeurigheid is niet te voorkomen met calibratie. nnauwkeurigheid komt gewoon door de onzekerheid in de meting, geen enkele meting is 100 nauwkeurig, want je hebt altijd al last van bijv white noise.
Ook al heb je gecalibreerd dan nog heb je schommelingen in van alles en nog wat. Bijv het stijgen van de temperatuur als jij harder gaat trappen (want dan moet er meer stroom door de elektromagneten heen gejast worden) kan van aanzienlijke invloed zijn. Die Tacxen meten gewoon de stroom die door de elektromagneten worden gestuurd en die informatie gaat samen met het aantal omwentelingen wat je per minuut trapt en de zaken die jij hebt ingesteld een formule in en daar komt een getal uitrollen wat ze vermogen noemen.
Gebrek aan nauwkeurigheid kan je niet verhelpen met calibratie. Met calibratie kan je enkel systematische meetfouten uitsluiten. Wil je echt met vermogen werken dan heb je 3 opties: SRM, Ergomo of Powertap. Alle andere systemen meten helemaal niet direct kracht en zijn daardoor bij voorbaat al onnauwkeuriger. Een SRM amateur heeft een foutmarge van 5, dat is gewoon het maximale wat acceptabel is als je wat met het vermogen wilt doen. 5 betekent dat als je 300 Watt trapt de computer een getal binnen de 270 en 330 Watt aangeeft, binnen een minuut kan je van 280 watt naar 320 watt gaan terwijl je nog precies even hard trapt.
Net even de handleiding door gelezen. Spontaan veranderende magneetvelden wil ik wel eens zien . Als je hem niet kalibreerd dan heb je nog een systematische meetfout in je systeem zitten waardoor er nog minder van de waardes klopt. Ik hoop dat het verschil tussen de fouten zoiets duidelijker is. Het is erg lastig om het helder en duidelijk uit te leggen.


Als je vooral progressie wilt meten dan lijkt mij dat, binnen het gesloten systeem, vooral verandering van vermogen afleesbaar moet zijn. Als de exacte meting van het wattage gepaard gaat met toleranties dan maakt dat niet zoveel uit,........ toch? (om balkenende ook maar eens te quoten).
Of denk/weet je dat de progressiemeting van het systeem ook niet betrouwbaar is?

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 01 jan 2007 21:34

@ Am

Calibreren doe je pas wanneer de remunit is opgewarmd.
Foutmarge van 5 betekent dat hij maximaal 2.5 teveel of 2.5 te weinig mag aangeven.
Dus je rekensommetje klopt niet, als het 300W is mag hij tussen 292.5 W en 307.5 W aangeven.
Ingeval van jou rekenwijze is dat 285 W en 315 W.
Cadans sensor is alleen voor weergave en meting van je cadans, is helemaal niet nodig voor vermogensmeting.
Lichaamsgewicht wordt gebruikt om globaal het aantal verbruikte calorieën te meten.
Verder stop ik met deze discussie.

@ Auke

Neem anders even contact op met Tacx, apparaten worden volgens mij in Nederland ontwikkeld en zij moeten je omtrent de nauwkeurigheid goed kunnen voorlichten.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 jan 2007 21:51

De discussie begint juist net leuk te worden .
Aantal caloriën wat je hebt verbrand is ook zo'n lekker onzinnige functie, het maakt namelijk voor die apparaten uit of je de conditie (hoge efficientie) van een prof hebt of dat je nog nooit op een fiets hebt gezeten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 01 jan 2007 22:12

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 01 Januari 2007


De discussie begint juist net leuk te worden .
Aantal caloriën wat je hebt verbrand is ook zo'n lekker onzinnige functie, het maakt namelijk voor die apparaten uit of je de conditie (hoge efficientie) van een prof hebt of dat je nog nooit op een fiets hebt gezeten.


Nogmaals, het maakt me niet zoveel uit of het apparaat nou wel of niet nauwkeurig is in exacte zin. Als ie maar 20 meer getalletjes aangeeft indien ik 20 beter getraind ben....... bij wijze van spreken.
Verder spreekt de prijs natuurlijk wel in het voordeel van de tacx, daar kan geen ergo-crank tegen op; hoewel je met de ergocrank natuurlijk wel lekker buiten kunt fietsen...... . Trainen is niet alleen maar meten.
E2000,-/E3000,- voor een ergocrank, E1300,- voor een powertap, E1000,- voor een ergo spinningmachine/hometrainer, E300,- voor een ergo-tacx...........
 
 

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 01 jan 2007 22:47

Voor mij is de Tacx Cosmos een uitstekend trainingsmiddel. Op basis van een trainingsprogramma gebruik ik de Tacx 2-3 p/wk. Afhankelijk van 45 min tot 2 uur kracht, interval en souplesse en herstel training. Als voorbereiding voor het voorjaar (RVV-AGR) voor mij het beste wat er is. Metname omdat ik vanaf 21.00 's avonds aan de gang kan. Daarnaast op zaterdag/zondag in de buitenlucht op mtb gedurende november - februari.

Om tussentijds progressie te bekijken (natuurlijk als indicatie) gebruik ik ook de Tacx en doe een tijd/wattage test, iedere x minuten + x watt tot max HF. Door de Analyser functie op de Cosmos kan ik ook goed mijn omslagpunt nagaan.

Tevens in het voor- en najaar naar SMA voor een echte (gecontroleerde) inspanningstest (VO2max).
Voor mij als sportieve tourder is dit genoeg info om mijn trainingen af te werken en progressie te zien.

Voor wat betreft de nauwkeurigheid van de Tacx, als je een paar keer achter elkaar hetzelfde programma uitvoert en de waarden komen bij elkaar in de buurt dan is dit voor mij genoeg.
95 of meer betrouwbaarheid krijg je alleen in gecontroleerde omstandigheden ic laboratorium. Dezelfde apparatuur, temperatuur, opstelling etc.. Zelfs SRM is in dat opzicht niet betrouwbaar. Natuurlijk wel betrouwbaarder dan de Tacx.

Tacx, ergometer fietsen, SRM etc zijn alleen hulpmiddelen om jezelf te verbeteren door middel van specifieke (op maat gemaakte) trainingsprogramma's en goede (professionele) begeleiding. De systemen op zich verbeteren je prestatie niet.
Wat mij betreft zijn SRM, Ergosystem etc alleen interessant voor prof's en elite amateurs die het eventueel willen worden. Ieder ander heeft meer nut van goed trainingsprogramma + ondersteuning dmv een goede trainer en voor mij in de donkere maanden van het jaar de Tacx
What makes the boat go faster?

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 01 jan 2007 23:05

Quoten: Origineel geplaatst door Livio Livius op 01 Januari 2007

Om tussentijds progressie te bekijken (natuurlijk als indicatie) gebruik ik ook de Tacx en doe een tijd/wattage test, iedere x minuten + x watt tot max HF. Door de Analyser functie op de Cosmos kan ik ook goed mijn omslagpunt nagaan.Voor wat betreft de nauwkeurigheid van de Tacx, als je een paar keer achter elkaar hetzelfde programma uitvoert en de waarden komen bij elkaar in de buurt dan is dit voor mij genoeg.


Amen, en komen de waarden na herhaling bijelkaar in de buurt? Ook als je de fiets keer op keer weer op je tacx installeert? En maakt het idd niet uit of je de ene keer 8 bar onder gloednieuwe banden hebt en de andere keer 6 bar onder versleten banden? De tacx calibreert aan de hand van remvertraging als ik het goed begrijp.
Tip: Google eens Zoladz-test. Misschien een leuke aanvullende methode om je progressie te meten.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 01 jan 2007 23:19

Quote: Origineel geplaatst door Auke op 01 Januari 2007
Quoten: Origineel geplaatst door Livio Livius op 01 Januari 2007Om tussentijds progressie te bekijken (natuurlijk als indicatie) gebruik ik ook de Tacx en doe een tijd/wattage test, iedere x minuten + x watt tot max HF. Door de Analyser functie op de Cosmos kan ik ook goed mijn omslagpunt nagaan.

Voor wat betreft de nauwkeurigheid van de Tacx, als je een paar keer achter elkaar hetzelfde programma uitvoert en de waarden komen bij elkaar in de buurt dan is dit voor mij genoeg.
Amen, en komen de waarden na herhaling bijelkaar in de buurt? Ook als je de fiets keer op keer weer op je tacx installeert? En maakt het idd niet uit of je de ene keer 8 bar onder gloednieuwe banden hebt en de andere keer 6 bar onder versleten banden? De tacx calibreert aan de hand van remvertraging als ik het goed begrijp.Tip: Google eens Zoladz-test. Misschien een leuke aanvullende methode om je progressie te meten.


Ik heb mijn Stevens Aspin gedurende de wintermaanden op de Tacx staan dus geen gedoe met erop zetten en eraf halen. Voordat ik begin op de Tacx controleer ik even de bandenspanning meestal zit dat zo rond 7 bar. Qua band heb ik een speciale Tacx achterband van Conti gemonteerd mede ivm warmteontwikkeling. Een keer in de maand kalibreer ik de Tacx, meestal geen aanpassing nodig. Op deze manier komen mijn waarden altijd redelijk bij elkaar in de buurt. Wat betreft de Zoladz-test: deze kende ik al en gebruikte ik in het verleden totdat ik bij SMA mij hartslagzones heb laten bepalen.

Mijn epistel was niet bedoelt om "Amen" te zeggen hoor . En zoals jezelf aangaf " Trainen is niet alleen maar meten. E2000,-/E3000,- voor een ergocrank, E1300,- voor een powertap, E1000,- voor een ergo spinningmachine/hometrainer, E300,- voor een ergo-tacx...........".
Het is maar hoe groot is je portemonnee en wat vind je belangrijk.
What makes the boat go faster?

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 03 jan 2007 11:47

Quoten: Origineel geplaatst door Livio Livius op 01 Januari 2007


Quote: Origineel geplaatst door Auke op 01 Januari 2007


Quoten: Origineel geplaatst door Livio Livius op 01 Januari 2007

Om tussentijds progressie te bekijken (natuurlijk als indicatie) gebruik ik ook de Tacx en doe een tijd/wattage test, iedere x minuten + x watt tot max HF. Door de Analyser functie op de Cosmos kan ik ook goed mijn omslagpunt nagaan.Voor wat betreft de nauwkeurigheid van de Tacx, als je een paar keer achter elkaar hetzelfde programma uitvoert en de waarden komen bij elkaar in de buurt dan is dit voor mij genoeg.


Amen, en komen de waarden na herhaling bijelkaar in de buurt? Ook als je de fiets keer op keer weer op je tacx installeert? En maakt het idd niet uit of je de ene keer 8 bar onder gloednieuwe banden hebt en de andere keer 6 bar onder versleten banden? De tacx calibreert aan de hand van remvertraging als ik het goed begrijp.
Tip: Google eens Zoladz-test. Misschien een leuke aanvullende methode om je progressie te meten.

Ik heb mijn Stevens Aspin gedurende de wintermaanden op de Tacx staan dus geen gedoe met erop zetten en eraf halen. Voordat ik begin op de Tacx controleer ik even de bandenspanning meestal zit dat zo rond 7 bar. Qua band heb ik een speciale Tacx achterband van Conti gemonteerd mede ivm warmteontwikkeling. Een keer in de maand kalibreer ik de Tacx, meestal geen aanpassing nodig. Op deze manier komen mijn waarden altijd redelijk bij elkaar in de buurt. Wat betreft de Zoladz-test: deze kende ik al en gebruikte ik in het verleden totdat ik bij SMA mij hartslagzones heb laten bepalen. Mijn epistel was niet bedoelt om "Amen" te zeggen hoor . En zoals jezelf aangaf " Trainen is niet alleen maar meten. E2000,-/E3000,- voor een ergocrank, E1300,- voor een powertap, E1000,- voor een ergo spinningmachine/hometrainer, E300,- voor een ergo-tacx...........". Het is maar hoe groot is je portemonnee en wat vind je belangrijk.


Begrijp ik nu goed dat je de flow alleen kunt gebruiken als je het aansluit op het lichtnet. Er zit dus geen ingebouwde ventilator/magneetspoel in zodat je hem niet (zonder stroom) mee kunt nemen naar wedstrijden om je even warm te fietsen? 
En wat is het verschil tussen de T1680 Flow 230V/50Hz en de T1684 Flow 110V/60Hz.
Desalnietemin koop ik binnenkort de flow, lijkt me een al een stuk beter trainingsmiddel om gerichter te trainen dan de ouderwetse tacx die ik nu heb.....

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 jan 2007 12:02

Je hebt stroom nodig om de Flow te kunnen gebruiken. Dus meenemen naar wedstrijden is meestal geen optie.
De ene versie is voor de Amerikaanse markt waar er maar 110V uit het stopcontact komt met 60 Hz ipv de 50 Hz die we hier hebben. Maar daar hoef je je verder niet druk om te maken, die versie ga je hier in Europa toch niet tegenkomen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 03 jan 2007 12:58

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 03 Januari 2007


Je hebt stroom nodig om de Flow te kunnen gebruiken. Dus meenemen naar wedstrijden is meestal geen optie.
De ene versie is voor de Amerikaanse markt waar er maar 110V uit het stopcontact komt met 60 Hz ipv de 50 Hz die we hier hebben. Maar daar hoef je je verder niet druk om te maken, die versie ga je hier in Europa toch niet tegenkomen.


Bedankt voor de info (had ik maar electrotechniek gestudeerd). Dan kan ik de cycleforce one beter nog maar een tijdje behouden ;-)Hier nog een leuke review over de flow; ook een interessante vergelijking met de SRM:
"The good news is that the error is stable and predictable. The bad news is that the slope of the error is huge, which sort of defeats the entire intent of the ergo feature."
Kortom: om de exacte outputwaarde te meten is de flow ongeschikt, maar desalnietemin stabiel in zijn ongeschiktheid om genoeg indicatie te zijn om trainingsprogressie te meten?
http://ashwinearl.blogspot.com/2005/03/ ... eview.html

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 03 jan 2007 15:31

Nog twee leuke foto's: voor de meer natuurlijke fietscoordinatie

En de supertrainer; prijs inclusief garage ;)

Plaats reactie