Pagina 3 van 6

Scheurende wielen

Geplaatst: 12 dec 2006 19:58
door amclassic-fan
Dat is juist het probleem van die Zipp wielen voor bandjes. Het carbon is structureel en niet een aerodynamische kap zoals bij Mavic Cosmic carbon en bijv Hed Jet wielen.
In een afdaling wordt dat aluminium randje warm, het carbon zal nauwlijks opwarmen en als het dat al wel doet zet het nog altijd vele malen meerder uit dan het aluminium. Aluminium zet uit en het carbon blijft dus wat het was, na verloop van tijd komen de problemen dan vanzelf.

Scheurende wielen

Geplaatst: 15 dec 2006 02:11
door xlr8r
zeg maar zo zeg maar niks.

Scheurende wielen

Geplaatst: 15 dec 2006 10:06
door amclassic-fan
Dus jij wilt zeggen dat de natuurkunde anders in elkaar zit?  Of is de klassieke natuurkunde bij Zipp velgen in 1 keer niet van toepassing?

Scheurende wielen

Geplaatst: 15 dec 2006 14:01
door lucero
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 12 December 2006


Dat is juist het probleem van die Zipp wielen voor bandjes. Het carbon is structureel en niet een aerodynamische kap zoals bij Mavic Cosmic carbon en bijv Hed Jet wielen.
In een afdaling wordt dat aluminium randje warm, het carbon zal nauwlijks opwarmen en als het dat al wel doet zet het nog altijd vele malen meerder uit dan het aluminium. Aluminium zet uit en het carbon blijft dus wat het was, na verloop van tijd komen de problemen dan vanzelf.

Volgens mij bedoel je dat carbon niet uitzet. In ieder geval denk ik dat het uitzetten niet het enige probleem is, maar eerder het feit dat de epoy zoveel hitte niet kan verdragen en waardoor het alluminium loskomt of dat het wiel in sterkte verliest.

Scheurende wielen

Geplaatst: 15 dec 2006 17:09
door fdegrove
Quoten: Origineel geplaatst door Lucero op 15 December 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 12 December 2006


Dat is juist het probleem van die Zipp wielen voor bandjes. Het carbon is structureel en niet een aerodynamische kap zoals bij Mavic Cosmic carbon en bijv Hed Jet wielen.
In een afdaling wordt dat aluminium randje warm, het carbon zal nauwlijks opwarmen en als het dat al wel doet zet het nog altijd vele malen meerder uit dan het aluminium. Aluminium zet uit en het carbon blijft dus wat het was, na verloop van tijd komen de problemen dan vanzelf.

Volgens mij bedoel je dat carbon niet uitzet. In ieder geval denk ik dat het uitzetten niet het enige probleem is, maar eerder het feit dat de epoy zoveel hitte niet kan verdragen en waardoor het alluminium loskomt of dat het wiel in sterkte verliest.


Hoi,
Neen, dat is niet wat er gebeurt. Het is het grote verschil in uitzettingsfactor tussen beide materialen die de boosdoener is.
Aluminium zet etteleijke malen meer uit t.o.v. carbon/expoxy waardoor het zich tenslotte gaat loswerken of gaat vervormen.
Ciao,

Scheurende wielen

Geplaatst: 15 dec 2006 19:07
door lucero
Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 15 December 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Lucero op 15 December 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 12 December 2006


Dat is juist het probleem van die Zipp wielen voor bandjes. Het carbon is structureel en niet een aerodynamische kap zoals bij Mavic Cosmic carbon en bijv Hed Jet wielen.
In een afdaling wordt dat aluminium randje warm, het carbon zal nauwlijks opwarmen en als het dat al wel doet zet het nog altijd vele malen meerder uit dan het aluminium. Aluminium zet uit en het carbon blijft dus wat het was, na verloop van tijd komen de problemen dan vanzelf.

Volgens mij bedoel je dat carbon niet uitzet. In ieder geval denk ik dat het uitzetten NIET HET ENIGE probleem is, maar eerder het feit dat de epoy zoveel hitte niet kan verdragen en waardoor het alluminium loskomt of dat het wiel in sterkte verliest.


Hoi,
Neen, dat is niet wat er gebeurt. Het is het grote verschil in uitzettingsfactor tussen beide materialen die de boosdoener is.
Aluminium zet etteleijke malen meer uit t.o.v. carbon/expoxy waardoor het zich tenslotte gaat loswerken of gaat vervormen.
Ciao,


Effe goed terug lezen wat er staat, ik bedoelde te zeggen dat carbon veel minder uitzet dan alu (kleine verbetering op wat AMClassic schreef). Ik zeg dus niet dat er geen probleem is met uitzetten. Daarnaast geef ik alleen nog een extra reden aan waarom het mis kan gaan.
Moest het effe rechtzetten
 

Scheurende wielen

Geplaatst: 15 dec 2006 22:41
door fdegrove
Quoten: Origineel geplaatst door Lucero op 15 December 2006


Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 15 December 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Lucero op 15 December 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 12 December 2006


Dat is juist het probleem van die Zipp wielen voor bandjes. Het carbon is structureel en niet een aerodynamische kap zoals bij Mavic Cosmic carbon en bijv Hed Jet wielen.
In een afdaling wordt dat aluminium randje warm, het carbon zal nauwlijks opwarmen en als het dat al wel doet zet het nog altijd vele malen meerder uit dan het aluminium. Aluminium zet uit en het carbon blijft dus wat het was, na verloop van tijd komen de problemen dan vanzelf.

Volgens mij bedoel je dat carbon niet uitzet. In ieder geval denk ik dat het uitzetten NIET HET ENIGE probleem is, maar eerder het feit dat de epoy zoveel hitte niet kan verdragen en waardoor het alluminium loskomt of dat het wiel in sterkte verliest.


Hoi,
Neen, dat is niet wat er gebeurt. Het is het grote verschil in uitzettingsfactor tussen beide materialen die de boosdoener is.
Aluminium zet etteleijke malen meer uit t.o.v. carbon/expoxy waardoor het zich tenslotte gaat loswerken of gaat vervormen.
Ciao,


Effe goed terug lezen wat er staat, ik bedoelde te zeggen dat carbon veel minder uitzet dan alu (kleine verbetering op wat AMClassic schreef). Ik zeg dus niet dat er geen probleem is met uitzetten. Daarnaast geef ik alleen nog een extra reden aan waarom het mis kan gaan.

Moest het effe rechtzetten
 


Hoi,
Het cursieve is wat je zegt en dat is waar ik je op terechtwijs. Als het carbon-epoxy mengsel al het probleem zou zijn dan had je dergelijk probleem eveneens bij vol carbon velgen en da's dus niet het geval.
Tenminste niet als de fabrikant zijn huiswerk correct heeft gemaakt.
Ciao,

Scheurende wielen

Geplaatst: 15 dec 2006 23:53
door lucero
Hoi,
Het cursieve is wat je zegt en dat is waar ik je op terechtwijs. Als het carbon-epoxy mengsel al het probleem zou zijn dan had je dergelijk probleem eveneens bij vol carbon velgen en da's dus niet het geval.
Tenminste niet als de fabrikant zijn huiswerk correct heeft gemaakt.
Ciao,

Sorry, was effe vergeten dat epoxy pas begint te smelten bij 180 graden

Scheurende wielen

Geplaatst: 16 dec 2006 01:18
door fdegrove
Quoten: Origineel geplaatst door Lucero op 15 December 2006





Hoi,
Het cursieve is wat je zegt en dat is waar ik je op terechtwijs. Als het carbon-epoxy mengsel al het probleem zou zijn dan had je dergelijk probleem eveneens bij vol carbon velgen en da's dus niet het geval.
Tenminste niet als de fabrikant zijn huiswerk correct heeft gemaakt.
Ciao,

Sorry, was effe vergeten dat epoxy pas begint te smelten bij 180 graden


Hoi,
Het gaat ook niet over het smeltpunt van een of ander epoxy (er zijn honderden zoniet duizenden formuleringen) maar wel van een composiet.
Ciao,

Scheurende wielen

Geplaatst: 16 dec 2006 01:40
door lucero
Carboncomposiet is hars/epoxy en carbonvezels. Het enige wat aan zo'n composiet smelt is de epoxy op het moment dat dat gebeurt ben je grotendeels de sterkte van je composiet kwijt. Aangezien de epoxy/hars zorgt voor de binding tussen de vezels. De hars/epoxy zal altijd als eerste smelten. Anders zou je nooit gebruik maken van een autoclaaf. Als het composiet temperatuur X heeft en het smeltpunt van de epoxy is temperatuur X zal de epoxy/hars gaan smelten niet het hele composiet. Voordat carbon gaat smelten is je epoxy al lang weg. Dus als je over het smeltpunt van het composiet gaat praten zal je toch naar het smeltpunt van de epoxy moeten kijken.

Scheurende wielen

Geplaatst: 16 dec 2006 02:27
door fdegrove
Quoten: Origineel geplaatst door Lucero op 16 December 2006


Carboncomposiet is hars/epoxy en carbonvezels. Het enige wat aan zo'n composiet smelt is de epoxy op het moment dat dat gebeurt ben je grotendeels de sterkte van je composiet kwijt. Aangezien de epoxy/hars zorgt voor de binding tussen de vezels. De hars/epoxy zal altijd als eerste smelten. Anders zou je nooit gebruik maken van een autoclaaf. Als het composiet temperatuur X heeft en het smeltpunt van de epoxy is temperatuur X zal de epoxy/hars gaan smelten niet het hele composiet. Voordat carbon gaat smelten is je epoxy al lang weg. Dus als je over het smeltpunt van het composiet gaat praten zal je toch naar het smeltpunt van de epoxy moeten kijken.


Hoi,
En dat zou al aanvangen bij 180 graden Celcius?
Ciao,
 

Scheurende wielen

Geplaatst: 16 dec 2006 02:46
door lucero
eigenlijk zelfs al eerder Heat resistance ligt tot ongeveer 93 graden en cure temperatuur is 177 graden