DT wielen
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 25 November 2006
Sterker nog je rolweerstand wordt minder als je met zachtere banden rijdt. Als je 4 bar in je banden pompt heb je een hogere rolweerstand en minder comfort in het veld. Werkt gewoon hetzelfde als op de weg waar het ook totaal doelloos is om een band/tube van 22/23 mm op te pompen tot 10 bar of nog meer.
Dat zeg ik, rolweerstand inleveren is minder rolweerstand is met minder watt net zo hard gaan is zeer gunstig
Sterker nog je rolweerstand wordt minder als je met zachtere banden rijdt. Als je 4 bar in je banden pompt heb je een hogere rolweerstand en minder comfort in het veld. Werkt gewoon hetzelfde als op de weg waar het ook totaal doelloos is om een band/tube van 22/23 mm op te pompen tot 10 bar of nog meer.
Dat zeg ik, rolweerstand inleveren is minder rolweerstand is met minder watt net zo hard gaan is zeer gunstig
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40603
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik heb na wat puzzelen mijn ideeen wat bijgesteld. Denk nu aan het volgende setje bij Bike-components:
- DT Swiss 240s naven
- Mavic 717 disc
- DT revolution 2.0-1.5 spaken
- messing nippels
Setje zou ongeveer op 1560gr uit moeten komen en volgens mij aardig stevig.
Een setje bij bike-components met DT comp spaken (100gr zwaarder) op hun site voor €389, met Revolution spaken geschat €400. Hoe staan de Revolutions tov de Competitions?
- DT Swiss 240s naven
- Mavic 717 disc
- DT revolution 2.0-1.5 spaken
- messing nippels
Setje zou ongeveer op 1560gr uit moeten komen en volgens mij aardig stevig.
Een setje bij bike-components met DT comp spaken (100gr zwaarder) op hun site voor €389, met Revolution spaken geschat €400. Hoe staan de Revolutions tov de Competitions?
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
Revo's zijn niet bijzonder sterk, bij mij braken ze bij het leven iig. Je kan ze evt in je voorwiel gebruiken en aan de linkerzijde van het achterwiel, maar in een MTB zou ik toch eerder een robuustere spaak kiezen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40603
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Dus dan toch de Competition? Of Sapim Race of de nog duurdere CX ray?
Less is bore
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40603
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Dit zag ik trouwens op bike-components: DT Swiss 240s Disc 6 Loch (kommt zur Zeit nur mit Centerlock und Adapter) Het zal toch niet waar zijn dat DT dit beleid gaat voeren??
Maar even terug naar de wielen: wat een puzzel om voor een nette prijs met de bekende materialen een setje <1600 gr te bouwen. Mijn gewicht is 77kg, rijstijl; XC, stevig doorrijdend, redelijk netjes sturend.
Maar even terug naar de wielen: wat een puzzel om voor een nette prijs met de bekende materialen een setje <1600 gr te bouwen. Mijn gewicht is 77kg, rijstijl; XC, stevig doorrijdend, redelijk netjes sturend.
Less is bore
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik zou het bij 717 D velgen houden voor alle daags gebruik. Die dingen zijn niet kapot te krijgen, je kan een spaak uit het wiel rijden en er zit geen slag in .
Naven zou ik niet lichter als de 240S gaan want anders lever je rap in qua duurzaamheid. XTR's zouden nog wel te overwegen zijn, zitten namelijk redelijk in dezelfde klasse als de 240s's, qua prijs, gewicht en duurzaamheid. Een AMc naaf is wel licht op de weegschaal, maar die gaan het niet lang volhouden in de Nederlandse modder.
Revo's zijn veel lastiger in te spaken dan bijv Competition's. Dit komt door het kleinere oppervlak (bij dwars doorsnede), de spaken hebben dan meer de neiging om bij het aandraaien te torderen. Ze zijn ook een stukje minder sterk dan dikker spaken.
DT 240S disc + 717D + 64 dt competition + brass nippels= 148 + 268 + 2*403 + 2*190 + 65 = 1667 Met revo's zou je net onder de 1600 uitkomen, maar dan moet je wel iemand hebben die echt goed kan bouwen. Wil je lichter dan kost het je gewoon duurzaamheid.
Naven zou ik niet lichter als de 240S gaan want anders lever je rap in qua duurzaamheid. XTR's zouden nog wel te overwegen zijn, zitten namelijk redelijk in dezelfde klasse als de 240s's, qua prijs, gewicht en duurzaamheid. Een AMc naaf is wel licht op de weegschaal, maar die gaan het niet lang volhouden in de Nederlandse modder.
Revo's zijn veel lastiger in te spaken dan bijv Competition's. Dit komt door het kleinere oppervlak (bij dwars doorsnede), de spaken hebben dan meer de neiging om bij het aandraaien te torderen. Ze zijn ook een stukje minder sterk dan dikker spaken.
DT 240S disc + 717D + 64 dt competition + brass nippels= 148 + 268 + 2*403 + 2*190 + 65 = 1667 Met revo's zou je net onder de 1600 uitkomen, maar dan moet je wel iemand hebben die echt goed kan bouwen. Wil je lichter dan kost het je gewoon duurzaamheid.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
Quote: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 25 November 2006
Dus dan toch de Competition? Of Sapim Race of de nog duurdere CX ray?
Ja lijkt me beter. Of Aerolite maar da's nog duurder.
Dus dan toch de Competition? Of Sapim Race of de nog duurdere CX ray?
Ja lijkt me beter. Of Aerolite maar da's nog duurder.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40603
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Quoten: Origineel geplaatst door spietpiet op 25 November 2006
Voorstel van AM met de DT competion lijkt mij in jou geval de juiste keuze.Set XTR naven is 56 gram zwaarder dan de 240S, maar is ook een stukje goedkoper.
Heeeee, ik heb net al mijn fietsen Shimano-vrij. Wil ik graag zou houden .
Oke, het wordt dus 240s met DT Comp of Sapim race. Dan de laatste nog: Mavic 717 vs. DT 4.2d. De 4.2d is 25gr lichter dan de 4.1d en dus gelijk aan de 717. Zijn er nog meer verschillen? (zoals jullie merken heb ik van handgebouwde setjes niet echt veel kaas gegeten )
Voorstel van AM met de DT competion lijkt mij in jou geval de juiste keuze.Set XTR naven is 56 gram zwaarder dan de 240S, maar is ook een stukje goedkoper.
Heeeee, ik heb net al mijn fietsen Shimano-vrij. Wil ik graag zou houden .
Oke, het wordt dus 240s met DT Comp of Sapim race. Dan de laatste nog: Mavic 717 vs. DT 4.2d. De 4.2d is 25gr lichter dan de 4.1d en dus gelijk aan de 717. Zijn er nog meer verschillen? (zoals jullie merken heb ik van handgebouwde setjes niet echt veel kaas gegeten )
Less is bore
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 25 November 2006
Revo's zijn veel lastiger in te spaken dan bijv Competition's.
Dank u, dat zie ik als een compliment.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 25 November 2006
Ze zijn ook een stukje minder sterk dan dikker spaken.
Wel een beetje kort door de bocht dit, helemaal gezien dat de treksterkte van de revo's hoger is dan die van de comp.
Revo's zijn veel lastiger in te spaken dan bijv Competition's.
Dank u, dat zie ik als een compliment.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 25 November 2006
Ze zijn ook een stukje minder sterk dan dikker spaken.
Wel een beetje kort door de bocht dit, helemaal gezien dat de treksterkte van de revo's hoger is dan die van de comp.