Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

DT wielen

confused
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 nov 2006 14:07

confused 25 nov 2006 14:47

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 25 November 2006

Sterker nog je rolweerstand wordt minder als je met zachtere banden rijdt. Als je 4 bar in je banden pompt heb je een hogere rolweerstand en minder comfort in het veld. Werkt gewoon hetzelfde als op de weg waar het ook totaal doelloos is om een band/tube van 22/23 mm op te pompen tot 10 bar of nog meer.

Dat zeg ik, rolweerstand inleveren is minder rolweerstand is met minder watt net zo hard gaan is zeer gunstig

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 nov 2006 16:37

haha okej, maar omdat je schreef "voor comfort" dacht ik dat je het anders bedoelde.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40603
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 nov 2006 17:55

Ik heb na wat puzzelen mijn ideeen wat bijgesteld. Denk nu aan het volgende setje bij Bike-components:
- DT Swiss 240s naven
- Mavic 717 disc
- DT revolution 2.0-1.5 spaken
- messing nippels

Setje zou ongeveer op 1560gr uit moeten komen en volgens mij aardig stevig.
Een setje bij bike-components met DT comp spaken (100gr zwaarder) op hun site voor €389, met Revolution spaken geschat €400. Hoe staan de Revolutions tov de Competitions?
Less is bore

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 25 nov 2006 18:07

Revo's zijn niet bijzonder sterk, bij mij braken ze bij het leven iig. Je kan ze evt in je voorwiel gebruiken en aan de linkerzijde van het achterwiel, maar in een MTB zou ik toch eerder een robuustere spaak kiezen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40603
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 nov 2006 18:55

Dus dan toch de Competition? Of Sapim Race of de nog duurdere CX ray?
Less is bore

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 25 nov 2006 22:45

Denk dat je ook rekening moet houden met gebruik schijfrem, belasting op de spaak is daardoor ook hoger in vergelijking met velgrem.
Ook is je eigen gewicht en inzetgebied belangrijk.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40603
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 nov 2006 22:58

Dit zag ik trouwens op bike-components: DT Swiss 240s Disc 6 Loch (kommt zur Zeit nur mit Centerlock und Adapter) Het zal toch niet waar zijn dat DT dit beleid gaat voeren??
Maar even terug naar de wielen: wat een puzzel om voor een nette prijs met de bekende materialen een setje <1600 gr te bouwen. Mijn gewicht is 77kg, rijstijl; XC, stevig doorrijdend, redelijk netjes sturend.
Less is bore

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 nov 2006 23:12

Ik zou het bij 717 D velgen houden voor alle daags gebruik. Die dingen zijn niet kapot te krijgen, je kan een spaak uit het wiel rijden en er zit geen slag in .
Naven zou ik niet lichter als de 240S gaan want anders lever je rap in qua duurzaamheid. XTR's zouden nog wel te overwegen zijn, zitten namelijk redelijk in dezelfde klasse als de 240s's, qua prijs, gewicht en duurzaamheid. Een AMc naaf is wel licht op de weegschaal, maar die gaan het niet lang volhouden in de Nederlandse modder.
Revo's zijn veel lastiger in te spaken dan bijv Competition's. Dit komt door het kleinere oppervlak (bij dwars doorsnede), de spaken hebben dan meer de neiging om bij het aandraaien te torderen. Ze zijn ook een stukje minder sterk dan dikker spaken.
DT 240S disc + 717D + 64 dt competition + brass nippels= 148 + 268 + 2*403 + 2*190 + 65 = 1667     Met revo's zou je net onder de 1600 uitkomen, maar dan moet je wel iemand hebben die echt goed kan bouwen. Wil je lichter dan kost het je gewoon duurzaamheid.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 25 nov 2006 23:34

Voorstel van AM met de DT competion lijkt mij in jou geval de juiste keuze.
Set XTR naven is 56 gram zwaarder dan de 240S, maar is ook een stukje goedkoper.

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 26 nov 2006 00:47

Quote: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 25 November 2006
Dus dan toch de Competition? Of Sapim Race of de nog duurdere CX ray?


Ja lijkt me beter. Of Aerolite maar da's nog duurder.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40603
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 nov 2006 12:28

Quoten: Origineel geplaatst door spietpiet op 25 November 2006

Voorstel van AM met de DT competion lijkt mij in jou geval de juiste keuze.Set XTR naven is 56 gram zwaarder dan de 240S, maar is ook een stukje goedkoper.


Heeeee, ik heb net al mijn fietsen Shimano-vrij. Wil ik graag zou houden .
Oke, het wordt dus 240s met DT Comp of Sapim race. Dan de laatste nog: Mavic 717 vs. DT 4.2d. De 4.2d is 25gr lichter dan de 4.1d en dus gelijk aan de 717. Zijn er nog meer verschillen? (zoals jullie merken heb ik van handgebouwde setjes niet echt veel kaas gegeten  )
Less is bore

confused
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 nov 2006 14:07

confused 26 nov 2006 13:13

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 25 November 2006


Revo's zijn veel lastiger in te spaken dan bijv Competition's.


Dank u, dat zie ik als een compliment.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 25 November 2006


Ze zijn ook een stukje minder sterk dan dikker spaken.

Wel een beetje kort door de bocht dit, helemaal gezien dat de treksterkte van de revo's hoger is dan die van de comp.

Plaats reactie