Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Hulp bij middenklasse wielen uitkiezen....

wilcoelskamp
Forum-lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 apr 2010 21:17
Locatie: Noord-West Veluwe

wilcoelskamp 17 jan 2011 23:07

De keuze voor RR585 is omdat deze een 30mm hoge velgrand hebben. Tot nu toe nog geen andere set velgen gevonden met zoiets.

Mag ik mag me graag laten adviseren. Wat kan ik dan als alternatief meenemen als velg?

Miischien heb ik wel 3 totaal verschillende velgen op het lijstje gezet, maar wel allemaal in dezelfde prijs catagorie. Of zeg ik nu iets stoms?
Maar in principe zeg je dat de Zero's het beste voor mij kan zijn.
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0

japio64
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:09

japio64 17 jan 2011 23:13

Wilco,

als je kijkt bij de testen van het Duitse blad Tour van een paar maanden geleden komt de SRAM S27 er super uit: beste stijfheid van het achterwiel nl (toch wel belangrijk...) als je wilt stuur ik je de pdf van deze test. De SRAM S30 (veel duurder) is op het achterwiel minder stijf. Verder komt hier de Campa Zonda er goed uit.

prettige avond,


JaPio

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 17 jan 2011 23:23

Zeros, (of shamal) ik probeer al jaren custommade wielen te maken die beter zijn maar dat lukt niet. Wel hetzelfde en goedkoper, beter nog niet
Do kin der mar druk mei weze

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 18 jan 2011 02:33

wilcoelskamp schreef:De keuze voor RR585 is omdat deze een 30mm hoge velgrand hebben. Tot nu toe nog geen andere set velgen gevonden met zoiets.

Mag ik mag me graag laten adviseren. Wat kan ik dan als alternatief meenemen als velg?

Miischien heb ik wel 3 totaal verschillende velgen op het lijstje gezet, maar wel allemaal in dezelfde prijs catagorie. Of zeg ik nu iets stoms?
Maar in principe zeg je dat de Zero's het beste voor mij kan zijn.

30mm hoge velgranden zijn juist vrij talrijk. Veel gebruikt alternatief is Kinlin XR300, stuk lichter (460g) met als belangrijkste nadeel de dunne velgrand waar je extra snel doorheen bent als je vaak in de regen of bergen rijdt of met te harde remblokken. Hoger kan ook (XR380, 38mm aluminium). Rigida DP18 is een goedkoop alternatief (590g, ook 30mm) maar minder goed afgewerkt waardoor je meer hoogte- en zijslag overhoudt bij een ideale spaakspanning. Van die DT of Rigida moet je inderdaad geen lichte wielset willen maken, het kost veel te veel om die onder de 1850 gram te krijgen. Dikkere spaken aan de aandrijfzijde is een must, het is niet verstandig om zo'n zware wielset te bouwen (dus met degelijkheid als eis) en dan zo'n slappe spaak te gebruiken.

Als je een nieuwe wielset koopt is prijs een issue maar belangrijker is toch echt wat je zoekt: degelijk of vooral licht, aerodynamisch of juist een lage velg voor allround inzetbaarheid, aluminium of carbon. De wielen die je noemt vallen allemaal in een verschillende categorie ;)

Als die handgespaakte met DT velgen/naven net zo duur zijn als Racing Zero's dan is dat eigenlijk te duur en zou ik altijd die Zero's nemen. Daar heb je volgens mij uitstekende allrounders aan dus als de looks je aanstaan..

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 18 jan 2011 10:03

De conclusie lijkt me dat je bijna een pond (ca. 500 g) kado krijgt bij de keuze voor fabriekswielen.
Neem de FR zero in de clincher versie: die zijn lichter en goedkoper.
De 2-way fit heeft bovendien een randje langs de velg lopen, wat het iets lastiger maakt om er bandjes op te leggen.
Bovendien zijn de Hutchinson tubeless nauwelijks gebruikt (want geen echte voordelen) en slecht verkrijgbaar in NL.
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 jan 2011 12:50

Je conclusie klopt toch totaal niet. Ik heb van de week een setje wielen met de Kinlin 30 mm gebouwd: aero spaken, 20-24 (voorwiel radiaal, achterwiel 2:1), Novatec naafjes. Gewicht is 1488 gram voor de set, kosten waren rond de €200. Als 't je 't moet laten spaken dan wordt 't natuurlijk wat duurder. Stijfheid verwacht ik dat wel goed is, maar kan ik nu nog niets over zeggen, want ik heb er nog niet mee gereden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 18 jan 2011 13:12

Amclassic-fan schreef:Je conclusie klopt toch totaal niet. Ik heb van de week een setje wielen met de Kinlin 30 mm gebouwd: aero spaken, 20-24 (voorwiel radiaal, achterwiel 2:1), Novatec naafjes. Gewicht is 1488 gram voor de set, kosten waren rond de €200. Als 't je 't moet laten spaken dan wordt 't natuurlijk wat duurder. Stijfheid verwacht ik dat wel goed is, maar kan ik nu nog niets over zeggen, want ik heb er nog niet mee gereden.
Ik bedoelde de conclusie n.a.v. bovenstaande discussie. Goedkoper kan altijd.
Maar je moet natuurlijk wel de wielen gebouwd rekenen, anders vergelijk je appels met peren.
Als de Novatec naven OK zijn, dan lijken het mij prima wielen. Hoe zijn de Novatec naven?
Zoals eerder gemeld zijn de Kinlin velgen aan de dunne kant.
Afbeelding

HenH
Forum-lid
Berichten: 1112
Lid geworden op: 20 aug 2010 23:41
Locatie: Leeuwarden

HenH 18 jan 2011 13:33

@am-classic: Waar heb je die velgen vandaan, ik ben al even aan het zoeken en heb tot nu toe maar één aanbieder kunnen vinden?
En is het waar dat de kinlin velgen aan de dunne kant zijn of zul je daar weinig last van hebben?
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 jan 2011 13:46

Ik heb de boel bij CNC-bike, super shop als je wielen wilt bouwen. Wanddikte van 't remvlak gepoogd te meten. Tov van een DT 1.1 velg is het een paar tiende mm minder dik (2.7 om 2.4), maar het meet wat lastig.

Dat ik er misschien iets eerder door heen geremd ben interesseert me niet zoveel, die velgen kosten €39 p/s. De naven zijn niet zo mooi als die Campa (Fulcrum) en Shimano. Zal echt wel eens eerder wat aan moeten gebeuren, maar goed ik kan zelf de lagers gewoon wisselen.

Voor iemand die niet zelf wielen kan spaken, gooi er 2x€25 bovenop en je moet ook wel klaar zijn. Maar goed dan kom je wel een stuk dichter bij Zonda's, qua prijs. Dan is het gewoon afwegen wat je wilt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

HenH
Forum-lid
Berichten: 1112
Lid geworden op: 20 aug 2010 23:41
Locatie: Leeuwarden

HenH 18 jan 2011 13:53

Die velgen die cnc verkoopt worden verkocht onder hun eigen naam, gister toevallig nog naar gekeken. Wat mij opviel is dat er bij velghoogte 31 mm staat i.p.v. 30 mm die kinlin zelf aan geeft. Weet jij de exacte hoogte? Als ik spaken bestel moet ik wel de goede maat hebben.
Zou je hier meer over kunnen vertellen.
En die paar milimeter dat is ook de moeite niet, dat je daardoor iets eerder nieuwe velgen er in moet zetten dat is dan maar zo. Tegen die tijd wil ik meestal toch wel weer iets veranderen.
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 18 jan 2011 15:11

Amclassic-fan schreef:Ik heb de boel bij CNC-bike, super shop als je wielen wilt bouwen. Wanddikte van 't remvlak gepoogd te meten. Tov van een DT 1.1 velg is het een paar tiende mm minder dik (2.7 om 2.4), maar het meet wat lastig.

Dat ik er misschien iets eerder door heen geremd ben interesseert me niet zoveel, die velgen kosten €39 p/s. De naven zijn niet zo mooi als die Campa (Fulcrum) en Shimano. Zal echt wel eens eerder wat aan moeten gebeuren, maar goed ik kan zelf de lagers gewoon wisselen.

Voor iemand die niet zelf wielen kan spaken, gooi er 2x€25 bovenop en je moet ook wel klaar zijn. Maar goed dan kom je wel een stuk dichter bij Zonda's, qua prijs. Dan is het gewoon afwegen wat je wilt.

Dat is inderdaad een leuke manier om een licht setje te bouwen voor weinig geld. Ik heb nog een setje Edco naven liggen waarvoor ik al zoiets in gedachten heb. Maar ik denk dat het voor mij niet stijf genoeg wordt met 18/24 spaken (24 gaats achternaaf 2:1 inspaken heeft ook geen zin), vandaar dat ik nu met bijzondere interesse de berichten over de XR380 afwacht. Welke spaken heb je trouwens gebruikt? Die CNspokes (Mac 424 o.i.d.) die je ook bij CNC kunt kopen? En je hebt dan zeker de 32g X-light achternaaf genomen? Ben benieuwd naar de stijfheid.

wilcoelskamp
Forum-lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 apr 2010 21:17
Locatie: Noord-West Veluwe

wilcoelskamp 18 jan 2011 22:30

Vandaag reactie gekregen van Fulcrum Italy service centre op de vraag wat een nou toegelaten word op de Zero velgen.

Reactie;
Het komt er op neer; Boven de 82KG hebben de velgen in samenspraak met de FM meer onderhoud nodig dan anders. Tot 109KG mogen ze belast worden.
Hij verwees me direct naar de garantiebepalingen.

En dit is hetgeen wat me tegenhoud. Ik ben niet overdreven zwaar, maar door het gewicht belast ik de fabriekswielen naar mijn idee teveel dat ik over 2 jaar met wielen zit waar van alles aan mankeert. En de Zero's kosten ~€650,-.

Ik heb het artikel gelezen van Tour wielentest. En de Zonda en SRAM S27AL wielen komen er qua prijs/ kwaliteit erg goed uit. Zoals velen al gezegd hadden.


De RR585 velgen kosten ~€58 per velg. Ik vind dit niet overdreven duur. Qua gewicht behoren ze tot zware wielen.
Zoran adviseerde me, met mijn 93KG gewicht geen 240s naven te gebruiken omdat de as van aluminium is en daardoor moest ik elke 4000KM de lagers vervangen. Wat is jullie ervaring?
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0

Plaats reactie