Pagina 3 van 4

corima aero

Geplaatst: 18 nov 2006 23:36
door meeuh
Zitten er niet standaard cx-ray spaken in? Zou toch wel mogen...

corima aero

Geplaatst: 18 nov 2006 23:49
door fdegrove
Quoten: Origineel geplaatst door meeuh op 18 November 2006

Zitten er niet standaard cx-ray spaken in? Zou toch wel mogen...


Hoi,
In de Aero zitten standaard Sapim CX spaken, in de Medium zitten CX-Ray, 18FR, 24RR. Nippels zijn standaard Sapim SILS in messing.
De CX is breder en sterker maar wel ongeveer 2 * zo zwaar.
Ciao,

corima aero

Geplaatst: 20 nov 2006 12:15
door ilko
Hm.. dat maakt het er allemaal niet makkelijker op. Ik speel ook met het idee om voor het voorjaar een setje Aero's aan te schaffen. Met name vanwege eerdere waarschuwingen over de naven, was mijn idee om ze custom te laten spaken. Nou hoor ik uit verschillende hoeken (en jij zegt het ook in een andere post fdegrove) dat het nut van aero spaken boven de 16 spaken verwaarloosbaar is. Nou wil ik met mijn 70kg niet op de rand gaan zitten en zat dus wel te denken aan een 18 en 24 spaaks combi te denken. Of is dit overbodig voor een stevig wiel?
En kan ik dan niet besparen door een normale spaak te gebruiken? Als je alu nippels wil, moet je ze toch custom samenstellen. En kun je dan ook de Corima naaf los verkrijgen? Of kan Corima ook andere spaken leveren?
Groet,
Ilko
 

corima aero

Geplaatst: 20 nov 2006 23:42
door fdegrove
Quoten: Origineel geplaatst door Ilko op 20 November 2006


Hm.. dat maakt het er allemaal niet makkelijker op. Ik speel ook met het idee om voor het voorjaar een setje Aero's aan te schaffen. Met name vanwege eerdere waarschuwingen over de naven, was mijn idee om ze custom te laten spaken. Nou hoor ik uit verschillende hoeken (en jij zegt het ook in een andere post fdegrove) dat het nut van aero spaken boven de 16 spaken verwaarloosbaar is. Nou wil ik met mijn 70kg niet op de rand gaan zitten en zat dus wel te denken aan een 18 en 24 spaaks combi te denken. Of is dit overbodig voor een stevig wiel?
En kan ik dan niet besparen door een normale spaak te gebruiken? Als je alu nippels wil, moet je ze toch custom samenstellen. En kun je dan ook de Corima naaf los verkrijgen? Of kan Corima ook andere spaken leveren?
Groet,
Ilko
 


Hoi,
Je hebt de volgende keuzes als je voor de fabriekswielen kiest wat aan te raden is:
1/ Je wil oersterke wielen die ook mooi aero zijn en je wil ermee gaan racen*, gewicht van de wielen is van minder belang: Corima Aero.
2/ Je wil sterke wielen, je weegt niet te zwaar (70kg is geen probleem), je wil er af en toe wat lichter klimwerk mee doen, laag gewicht is mooi meegenomen, net zo aero als het Aero model en je wil er niet mee racen : Corima Medium.
* Medium is niet UCI gekeurd.
3/ Je wil vooral aero omdat je tijdritten rijdt of aan triatlon doet: Corima Aero met het 12-spaaks voorwiel.
Daarnaast kan je:
-alle spaken die in om het even welk wiel van Corima worden gebruikt los kopen per pak van vijf.
-Je kan alle naven los kopen behalve de 18H voornaaf die in het cyclo-cross wiel wordt gebruikt. Dit kan alsnog veranderen.
-Je kan ook zowat elk los onderdeel uit de naven, body enz. los aanschaffen, no questions asked.
- Je hebt 2 modellen ventielverlengers, carbon remblokken die topklasse zijn enz. voor ongeveer 2/3 van de de prijs in de detailhandel.
Laatste optie voor de ervaren bouwer:
-Je kiest je onderdelen zelf, spaken en velgen, zet jezelf aan het denken hoe je het beter denkt te kunnen dan de meester zelve met als doel om puur voor de sport een wiel te bouwen dat a) net zo sterk is als wat de fabriek levert of beter, net zo aero of beter en, last but not least, je wil het nog lichter:
Opties: (allemaal niet UCI gekeurd uiteraard)
Je houdt je aan wat er bij Corima te koop is wetende dat dit nog het makelijkst is aangezien je daarmee niet teveel moet zitten rekenen:
- 12 spaaks voorwiel en je vervangt de messing nippels door alu (-20g) en zet ze vast met loctite.
Mooier nog had hier een 16 spaaks wiel geweest maar daar is een naaf van een ander merk voor nodig. In dat geval kan je best de veel lichtere CX-Ray spaken monteren en ook uitkijken naar een betrouwbare naaf die lichter is dan 100g.
-18 spaaks achterwiel met CX spaken in 3 x gekruist in een 2:1 configuratie met alu nippels en loctite borging. Dit voldoet prima voor het vlakke werk maar is ook stijf genoeg voor de afdalingen. Belangrijk is hier de gewichtsbesparing van ongeveer 60g*** t.o.v. het 24 spaaks Aero wiel. Aan de aandrijfkant worden de spaken vakkundig** gebonden.
** Gebruik hiervoor 1mm dike verkoperde staaldraad met eutectisch soldeer (zuurvrij zilverhoudend soldeer voldoet prima).
- Voor pure snelheid en zeer lage inertie vervangen we de CX-spaken uit bovenstaande configuratie door CX-Rays waarmee me nog eens ongeveer 30g*** extra uitsparen op de standaard Medium. Gewichtslimiet van de rijder 70kg.
! Hou er wel rekening mee dat je de spaken voor de aandrijfkant langer dient te nemen dan de 284mm die Corima gebruikt omdat de gaten in een 18 spaaks wiel nu eenmaal verder van elkaar verwijderd zijn.
Met beide laatste configuraties zit je in een klasse van een Campa Hyperon en Bora. De Bora heeft enkel nog het voordeel van de 1 cm hoge carbonvelg waardoor extra aero voordeel wordt geboekt. De Hyperon heeft een lichtere velg waardoor de inertie zeer laag is maar is niet aero te noemen wegens die lage velg. (Corima heeft hiervoor de Winium die trouwens dezelfde velg gebruikt).
***Het preciese gewicht moet nog berekend worden, dit zijn ruwe schattingen.
De doelstelling is lager gewicht met behoud van sterkte en aerodynamische eigenschappen. Op alle drie de gebieden doen we gelijk aan of beter dan de fabriekswielen en dit zonder meerkost.
Hopelijk maakt dit het je wat makkelijker.
Aan jouw de keuze,
 

corima aero

Geplaatst: 21 nov 2006 14:56
door ilko
Potver, da's nog eens een goed verhaal! Bedankt!
Je geeft een goede typering. Ik probeer alleen echter van alle opties gebruik te maken. Ik wil er triathlons mee doen, ga graag in de zomer de bergen in en wil liefst ook nog de optie om evt te koersen open houden. Aan de andere kant is dit eigenlijk het minst belangrijk. Bij triathlons heb je daar toch geen problemen mee.
De medium heeft toch hetzelfde aero voordeel als de Aero (zelfde velg), of niet? Dan zou deze misschien toch de beste optie zijn...
Een mooi alternatief leek mij de Aero velg inspaken met Tune naven en CX of CX-ray spaken. 12 spaken voor en 18 achter lijkt me overigens nog steeds erg weinig. Of ben ik nu gewoon te conservatief?
De laatste opties die je noemt zijn op zich ook interessant, maar leveren relatief veel kosten op omdat je uitgaat van modificatie van een bestaand wiel. Is dan de Tune met Aero velg niet een betere optie?
 
Gelukkig nog een hele winter om over na te denken.
Wel enorm bedankt voor de waardevolle input!
Groet,
Ilko

corima aero

Geplaatst: 21 nov 2006 15:59
door amclassic-fan
Zolang je geen 12 spaaks voorwiel neemt en geen 1.1 en 2.1 wedstrijden gaat rijden hoef je je echt geen zorgen te maken over het feit dat de wielen niet zijn goedgekeurd. Die juryleden bij Knwu criteriums weten nauwlijks het verschil tussen een mtb en een crossfiets , laat staan dat ze weten welk Corima wiel net wel in goedgekeurd en welke net niet.

corima aero

Geplaatst: 21 nov 2006 19:24
door idreamer
Bedankt voor al deze informatie :)

corima aero

Geplaatst: 21 nov 2006 21:53
door daveke
Met welke reden precies is het medium-wiel niet UCI gekeurd? Ik ben niet helemaal op de hoogte van al die regels..

corima aero

Geplaatst: 21 nov 2006 22:06
door amclassic-fan
Corima heeft het wiel niet laten keuren door de UCI, het wiel zou wel gewoon aan de regels voldoen alleen het keuren kost weer aardig wat geld.

corima aero

Geplaatst: 22 nov 2006 00:00
door evertdehandsch
Wat gebeurd er dan als ik ten val kom tijdens een wedstrijd en dit is bijvoorbeeld de schuld van een velgbreuk? Ben ik dan verzekerd of...
Deze vraag komt van een vriend van me aangezien deze op mediums rijd, ik weet nog steeds niet waarom hij deze heeft gekocht ipv aero's.
Greetz,Evert

corima aero

Geplaatst: 22 nov 2006 00:19
door amclassic-fan
Je kan nooit bewijzen dat een val veroorzaakt is door een velg breuk. De kans dat die velg kapot is gegaan tijdens het vallen is veel groter. Maar als een carbon velg breekt dan is het niet meteen einde verhaal, het wiel wordt gewoon een stuk minder stijf en er kan een onregelmatigheid in het remvlak zitten. Je moet er niet mee door rijden, maar je gaat er zeker niet van onderuit.
Ik heb overigens nog nooit gehoord dat er iemand moest dokken omdat hij een valpartij veroorzaakt had. Ook niet die Nieuweling die door te klooien met z'n Oakley in Flevoland 2 jaar geleden 40 jongens tegen het asfalt hielp.

corima aero

Geplaatst: 22 nov 2006 22:07
door the_coereur
ik ken een fietsmaker in west vlaanderen die corima aero verkoopt
frans cycling center in moorslede