Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Lichter dan 34/27 met compact

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 24 okt 2006 19:58

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 23 Oktober 2006

30's bestaan niet van Shimano, mtb cassetes springen altijd van 28 naar 32.

Of van 26 via 30 naar 34... Bestaat dus wel.

max8450
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 23 mei 2004 23:50

max8450 24 okt 2006 22:40

Quote: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 24 Oktober 2006
Ik kan met mijn Chorus (met short cage ad) 36 x 29 schakelen. Die heb ik in de bergen altijd erop zitten, prima versnelling om op terug te kunnen vallen. Voor vertrek naar de Alpen even snel de crank omsteken en cassette wisselen (totaal 10min werk).


Dus als ik het goed begrijp steek je voor de bergen een andere crank en andere cassette?
Rij je in Nederland dan bijv. met een 53/39 - 12/25 en in de bergen 50/36 -13/29?
Lukt dit probleemloos met korte kooi?
Kan voorderailleur deze vertanding aan?
Dit zou ik evt. ook wel eens proberen.

six13freak
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 25 aug 2006 13:45

six13freak 25 okt 2006 00:01

 
Ik heb dit jaar zelf de Marmotte met 34/28 als kleinste gereden, dus er is zat mogelijk met betrekking tot tandwielverhoudingen.

Toch niet met Dura Ace? (er lijkt veel meer mogelijk dan ik in 1e instantie dacht en ik las ergens anders dat je ook Dura Ace had).

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40027
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 okt 2006 00:28

Quoten: Origineel geplaatst door max8450 op 24 Oktober 2006

Dus als ik het goed begrijp steek je voor de bergen een andere crank en andere cassette?Rij je in Nederland dan bijv. met een 53/39 - 12/25 en in de bergen 50/36 -13/29?Lukt dit probleemloos met korte kooi? Kan voorderailleur deze vertanding aan?Dit zou ik evt. ook wel eens proberen.


Dat heb jij goed begrepen ;-)De zogenaamde compact voorderraileur is pure nonsens. Ik hoef hem zelfs niet van hoogte te veranderen. Ik heb inderdaad een 13-29 voor de alpen. Korte kooi kan dit aan, zelfs bij groot-groot schakelen loopt ie niet kapot.
Less is bore

six13freak
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 25 aug 2006 13:45

six13freak 25 okt 2006 00:35

Mooi hoor! Ik heb nog een versnelling meer, dus met beperkt gesleutel moet ik tot mijn ideale combinatie kunnen komen voor de Marmotte (ik knijp hem nu al). In Nederland rijd ik 42-50 wat me ook goed bevalt. Waar zou je de mogelijke tandwielcombinaties op internet het beste vinden? Ik heb even bij Shimano gekeken maar daar zie ik alleen complete cassettes.  

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27994
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 okt 2006 14:34

Shimano heeft geen grote losse kransjes. Die zitten allemaal met z'n drieën aan elkaar en gaan bovendien slechts tot 27. Wil je grotere, losse kransjes kom je uit bij Miche en Marchisio, te verkrijgen bij de betere FM. Prijzen meestal zo'n 10 € per kransje. Ze gaan beiden geloof ik tot 30.
Mocht ik ingeloot worden voor de Dolomiten Marathon steek ik voor een 38 (heb een conventioneel crankstel) en achter een Ultegra-cassette 12-27 met een Marchisio kransje van 29 of 30 erachter. Dat moet meer dan genoeg zijn.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 okt 2006 14:57

Wil je kleiner dan dan een 33, dan kan je niet anders dan een TA crankstel monteren als je per sé met een dubbel wilt rijden. Deze crankstellen zijn namelijk met 104 mm BCD of 94 mm te verkrijgen. Hierdoor kun je bladen steken die tussen de 32-50 en respectievelijk 29-50 zitten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

six13freak
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 25 aug 2006 13:45

six13freak 25 okt 2006 15:39

Ik ga de 33 TA en 28 Marchisio proberen. Iets zwaarder dan m'n oude triple, maar dat zal (hopelijk) geen probleem opleveren. Nogmaals bedankt voor jullie informatie.

dkvdt
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 04 jan 2006 16:29

dkvdt 26 okt 2006 23:06

Quoten: Origineel geplaatst door six13 Freak op 23 Oktober 2006


Ik had op mijn vorige fiets een triple (30/27), maar op mijn nieuwe fiets een compact 34/27. Ik reed afgelopen zomer in de Franse Alpen voor mijn gevoel toch vaak iets te zwaar: op de steilere stukken haalde ik nog geen 50 tpm. en ik rijd bergop graag toch minimaal 60 tpm.
Hoe kan ik nu het makkelijkst een nog lichter verzet monteren? Terug naar triple is voorlopig geen optie.


volgens mij is de goedkoopste oplossing hier om achteruit de berg op te fietsen...daarmee creëer je het wel bijna ideale 27/34 verzet...
Kun je met een Lance frequentie van 100tpm de berg opkruipen aan 10km/u !!!
Geen dank voor dit gratis en geheel belangeloos advies !!

Plaats reactie