Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

SRM/Powertap of nieuwe onderdelen?

rombaft
Forum-lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 14 jun 2006 21:10

rombaft 25 nov 2006 06:24

toch heeft dwangarbeider een punt hoor, dat SRM gedoe is eigenlijk het fijntunen van je arbeid waar de hartslagmeter soms tekort komt.
 
echter voor wielertoeristen meer dan overbodig, voor mensen die koersen eigenlijk ook overbodig, voor profs meestal ook overbodig want de meesten rijden er maar mee omdat ze moeten van de sponsering maar het interesseert hen geen bal.
Enne ja er wordt meer gesproken over wielsets, natuurlijk, mijn wielsetje kost een 350 euro tov een 1000 euro of meer kostende SRM powermeter waar je al bij al geen zeik harder door gaat rijden.
leuk weetje is Lance Armstrong, die man was gek van nummertjes, hoeveel whattage enz... reed met een SRM powermeter , echter als het er echt op aankwam ging Lance samen met zijn dokter (ferari) naar een of andere helling, reed die helling verschillende keren op en zo berekenden ze manueel de geleverde hoeveelheid watts bij een bepaalde hartslag.
 
nu ja, mijn punt, heb je geld teveel koop maar, als gewone wielertoerist heb jer er niet veel aan behalve het leuke weetje dat je zoveel what zit te duwen (duur weetje dan wel)

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1238
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 25 nov 2006 10:43

@Casran,
Toch kan je niet om het feit heen dat een hartslagmeter een belangrijker instrument is als een vermogensmeter.  Met alleen een vermogensmeter kan je niet meer dan zien hoeveel je wegtrapt. Je weet dan totaal niet of je bvb aeroob of anaeroob bezig bent (om het even extreem te stellen).Een vermogensmeter op zich vertelt je niets over de intensiteit waarmee je aan het rijden bent.  Een hartslagmeter laat je toe  om te trainen volgens de capaciteiten van je eigen lichaam.  Je traint met de intensiteit die jouw lichaam aankan.
Daarom zeg ik dat een vermogensmeter hooguit een nuttige aanvulling kan zijn bij een hartslagmeter. 
Trainen en koersen draait ook om veel meer dan enkel mooi afgelijnde blokjes en schemaatjes volgen.  Je moet af en toe ook eens echt diep kunnen gaan, of dit nu verantwoord is volgens je metertjes of niet, zo zul je pas echt je grenzen kunnen verleggen.
 

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 25 nov 2006 11:00

Quoten: Origineel geplaatst door dwangarbeider op 25 November 2006

Toch kan je niet om het feit heen dat een hartslagmeter een belangrijker instrument is als een vermogensmeter.  Met alleen een vermogensmeter kan je niet meer dan zien hoeveel je wegtrapt. Je weet dan totaal niet of je bvb aeroob of anaeroob bezig bent (om het even extreem te stellen).Een vermogensmeter op zich vertelt je niets over de intensiteit waarmee je aan het rijden bent.  Een hartslagmeter laat je toe  om te trainen volgens de capaciteiten van je eigen lichaam.  Je traint met de intensiteit die jouw lichaam aankan.


Lol. Zei ik nu net niet dat je je beter eerst goed zou informeren voor je je mening spuit?
Met zoneverdeling op basis van vermogen weet je veel meer (anaeroob, boven of onder omslagpunt, trainingsintensiteit!!) dan de hartslagmeter, en dat in alle omstandigheden. Een renner die net z'n eerste dag op hoogte is, zal hogere hartslagwaardes vertonen en kan dus niets aanvangen met zijn hartslag-zoneverdeling; zijn vermogensverdeling zal op hoogte echter nog steeds dezelfde zijn, en die zal hij moeten gebruiken.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 25 nov 2006 11:13

Quoten: Origineel geplaatst door rombaft op 25 November 2006

toch heeft dwangarbeider een punt hoor, dat SRM gedoe is eigenlijk het fijntunen van je arbeid waar de hartslagmeter soms tekort komt.


Je snapt het nog helemaal niet. Een hartslagmeter heeft veel meer tekortkomingen dan een powermeter. Er zijn veel meer omstandigheden waar je hartslag verstoord is door externe factoren dan waar je powergegevens verstoord worden.
 
Quoten: Origineel geplaatst door rombaft op 25 November 2006

echter voor wielertoeristen meer dan overbodig, voor mensen die koersen eigenlijk ook overbodig, voor profs meestal ook overbodig want de meesten rijden er maar mee omdat ze moeten van de sponsering maar het interesseert hen geen bal.


Een bende non-argumenten is dit. Alles van trainingshulpmiddelen is overbodig als het je geen bal interesseert. Gisteren heb ik 4u bij de man gezeten die voor onze ploeg de fietsen uitmeet, en hij heeft oa. mijn zadel 1cm hoger gezet. Als ik dat nu vandaag terug laat zakken (dus "het interesseert me geen bal") zijn fietsuitmetingen ook overbodig. Sterk staaltje argumententatie en redeneervermogen: omdat het weinigen interesseert is het overbodig spul.
 
Quoten: Origineel geplaatst door rombaft op 25 November 2006

Enne ja er wordt meer gesproken over wielsets, natuurlijk, mijn wielsetje kost een 350 euro tov een 1000 euro of meer kostende SRM powermeter waar je al bij al geen zeik harder door gaat rijden.


Daar heb je weer de redenering dat je door dit soort dingen niet harder gaat rijden. Goed, ik gooi mijn trainer buiten, want wie geeft me de garantie dat ik door gericht trainen beter ga rijden. Hetzelfde met die fietsuitmeting...
 
Quoten: Origineel geplaatst door rombaft op 25 November 2006

leuk weetje is Lance Armstrong, die man was gek van nummertjes, hoeveel whattage enz... reed met een SRM powermeter , echter als het er echt op aankwam ging Lance samen met zijn dokter (ferari) naar een of andere helling, reed die helling verschillende keren op en zo berekenden ze manueel de geleverde hoeveelheid watts bij een bepaalde hartslag.


Haha. Ten eerste was Lance niet gek van nummertjes, maar in oorsprong een heel non-chalante Amerikaan. Mààr hij was supergedreven, en daarom onderzocht hij maniakaal alle aspecten van het wielrennen om te weten wat hem beter maakte. Lance verspilde geen tijd aan een "nummertje" zomaar om een nummertje te hebben.
En waar jij op doelt zijn de lactaattesten van dr. Ferrari. En die zijn juist bedoeld voor zonebepaling, zowel obv hartslag als vermogensmeting. Ferrari is de man die de theorie van hoogtemeter/min ontwikkeld heeft en zo vermogen berekende, maar deze theorie was er vooral om gemiddelde vermogens te checken bij renners zonder powermeter en bij concurrenten. Naar trainingsleer hebben die hellingberekeningen geen zin, want ze geven enkel een gemiddelde, waar je niets mee bent over een onregelmatige helling.
 
Mij niet gelaten als jullie de vogel willen neerschieten voor je hem hebt zien vliegen!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1238
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 25 nov 2006 11:24

Een zoneverdeling op basis van vermogen zal heel dikwijls moeten aangepast worden, naarmate de vorderingen in je trainingstoestand.  Dit impliceert veelvuldige tests, lactaatmetingen enz...Dus nog meer kosten en nog meer onhaalbaar voor de gewone wielrenner.
By the way, ik denk niet dat je in een verkeerssituatie tot op de watt nauwkeurig kan trainen (net zo min overigens als met een hartslagmeter).
Een hartslagmeter blijft op een betaalbare manier een gouden trainingsinstrument. Misschien niet 100 nauwkeurig, maar in de praktijk voldoet het zeker.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 25 nov 2006 11:38

Quoten: Origineel geplaatst door dwangarbeider op 25 November 2006

1. Een zoneverdeling op basis van vermogen zal heel dikwijls moeten aangepast worden, naarmate de vorderingen in je trainingstoestand.  Dit impliceert veelvuldige tests, lactaatmetingen enz...Dus nog meer kosten en nog meer onhaalbaar voor de gewone wielrenner.
2. Een hartslagmeter blijft op een betaalbare manier een gouden trainingsinstrument. Misschien niet 100 nauwkeurig, maar in de praktijk voldoet het zeker.


1. En jij dacht dat je met 1 lactaattest het hele jaar door kunt met je hartslagmeter?
2. Dat laatste heb ik niet ontkend overigens. Al blijft de vaststelling dat het overgrote deel van de gebruikers van hartslagmeters er ook niet veel van af weet... iets kopen en het niet begrijpen en dus niet ten volle benutten, dàt vind ik pas duur!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Gebruikersavatar
alstro
Forum-lid
Berichten: 870
Lid geworden op: 19 dec 2004 17:25
Locatie: vollenhove

Gebruikersavatar alstro 25 nov 2006 14:34

@Casran er is hier niemand die zegt dat een vermogensmeter zinloos is en dat je er niks aan zou hebben, in tegendeel.
Het gaat erom of je er als WT er dat geld voor over moet hebben.

maus_1990
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:23

maus_1990 25 nov 2006 18:35

Quote: Origineel geplaatst door SpEric op 23 November 2006


- batterij levensduur ca. 125 uur



wel erg kort.... gemmiddeld 8uur trainen en hij is na 15.6 weken leeg... kortom die batterij moet je bijna 2x per jaar vervangen... is wel erg kort...
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 nov 2006 20:00

Ja en? Je haalt het wiel uit je fiets, draait 2 imbusjes los, je verwisselt de 2 batterijen (die overal te koop zijn), kapje er weer op imbusjes aandraaien en klaar is kees.
Ik zou eerder een SRM kopen dan een setje Bora's. Bora's doen het bij het hoofdstuk showen een stuk beter, maar laat dat me nu net vrij weinig interesseren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 26 nov 2006 10:38

Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 25 November 2006
Ik zou eerder een SRM kopen dan een setje Bora's. Bora's doen het bij het hoofdstuk showen een stuk beter, maar laat dat me nu net vrij weinig interesseren.


Koop beide en onderzoek hoeveel sneller Bora's je nu echt maken
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
alstro
Forum-lid
Berichten: 870
Lid geworden op: 19 dec 2004 17:25
Locatie: vollenhove

Gebruikersavatar alstro 26 nov 2006 11:42

Quote: Origineel geplaatst door Scepticus op 26 November 2006
Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 25 November 2006
Ik zou eerder een SRM kopen dan een setje Bora's. Bora's doen het bij het hoofdstuk showen een stuk beter, maar laat dat me nu net vrij weinig interesseren.




Koop beide en onderzoek hoeveel sneller Bora's je nu echt maken



Even heel kort door de bocht : Je hebt een srm en gaat rijden met wielset A, je rijdt met 200 watt dat rondje en kijkt hoe snel je gereden hebt. Nu ga je met wielset B dat zelfde rondje rijden ook met 200 watt en kijkt wederom hoe snel je gereden hebt.
Kan je dan een beetje zien welke wielen sneller zijn?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 nov 2006 12:07

Nee dat kan niet. Precies 200 watt trappen kan al niet, daar zou je al van moeten maken tussen de 190 en 210 als het gewoon recht door gaat. Maar bijv na een bocht waar je je benen stil moest houden trap je eventje veel meer vermogen om weer op snelheid te komen. Een ander probleem in de openlucht is de wind, die helaas totaal niet constant is.
Het 1e probleem valt dus nog wel te elimineren door op een rechte dijk het onderzoekje te doen, het 2e probleem kan je enkel gedeeltelijk elimineren door het bij heel rustig weer te doen.
Ik zal zo wel even mijn bankrekening nummer posten, de grootste 10 gevers krijgen een eervolle vermelding in dit topic .
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie