Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Stijfheid wielen

cees1910
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 aug 2006 00:08

cees1910 10 okt 2006 00:16

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 09 Oktober 2006


Er voor mezelf logisch redeneer dan zou ik zeggen dat een wiel echt stijver wordt door een hogere spaakspanning.


tip zoek eens de formule voor stijfheid op

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 okt 2006 00:41

Geef dan maar een formule die daar een beetje bij in de buurt komt. Een exacte formule voor een wiel zal er niet zijn want het is zo ontzettend complex. Ik ken hem niet, ik studeer geen werktuigbouwkunde en heb ook geen jarenlange werkervaring zoals jij.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

cees1910
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 aug 2006 00:08

cees1910 10 okt 2006 01:20

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 09 Oktober 2006

Geef dan maar een formule die daar een beetje bij in de buurt komt. Een exacte formule voor een wiel zal er niet zijn want het is zo ontzettend complex. Ik ken hem niet, ik studeer geen werktuigbouwkunde en heb ook geen jarenlange werkervaring zoals jij.


tja gaat er om dat jij er wat van leert,ik studeer geen werkbouwkundige
ben ook maar een stomme fietsenmaker

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3092
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 10 okt 2006 02:02

Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 08 Oktober 2006


Quoten: Origineel geplaatst door jsparie op 08 Oktober 2006


De verticale vering van velgen is echt minimaal. Jaren geleden een test van het Duitse blad tour gelezen waaruit ook blijkt dat het verschil in verticale vering tussen hoge en lage velgen echt minimaal is. Dat zit dus meer tussen de oren ben ik bang.
Op de horizontale stijfheid heeft de velg wel veel invloed. Dit heeft ook veel met de hoeveelheid spaken en spaakspanning te maken. Comfort komt meer uit de banden dan uit de velgen in ieder geval.



Hoi,
Wat ze bij Tour hebben willen aantonen weet ik niet maar logisch is de conclusie in geen geval.....Of is er wat in de vertaling blijven hangen?
Ciao,
Er is zeker niets in de vertaling blijven hangen want het waren voornamelijk tabellen met cijfertjes. Ze wilden niets aantonen. Ze hebben gewoon de verschillen in vering gemeten en dit was de conclusie.  That's it.
Dat van die horizontale stiifheid had ik zelf bedacht. Als je even overdreven gezegd alle spaken bijna helemaal los draait hou je een heel slap wiel over dat je zo stuk trapt toch ? En een wiel met 36 spaken is veel stijver dan een wiel met weer even overdreven 6 spaken. Dan heeft de spaakspanning en hoeveelheid spaken toch invloed op de horizontale stijfheid ? Ik geef direct toe ik heb er niet voor doorgeleerd, maar het lijkt me toch een redelijke veronderstelling. 

cees1910
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 aug 2006 00:08

cees1910 10 okt 2006 02:26

Quoten: Origineel geplaatst door jsparie op 10 Oktober 2006



Dat van die horizontale stiifheid had ik zelf bedacht. Als je even overdreven gezegd alle spaken bijna helemaal los draait hou je een heel slap wiel over dat je zo stuk trapt toch ? En een wiel met 36 spaken is veel stijver dan een wiel met weer even overdreven 6 spaken. Dan heeft de spaakspanning en hoeveelheid spaken toch invloed op de horizontale stijfheid ? Ik geef direct toe ik heb er niet voor doorgeleerd, maar het lijkt me toch een redelijke veronderstelling. 


ja hoe meer spaken des te stijfer het wiel
maar dat wil niet zeggen des te meer spanning des te stijfer
de spaak zelf geeft stijfheid,neem een losse carbon vezel of iets anders zonder dat deze stijfheid heeft krijg je nooit een stijf wiel wel in 1 richting maar nooit in 3
denk maar eens aan een waslijn kan je veel spanning geven buigt bijna altijd door ,of je moet gigantisch veel spanning er op zetten maar je zal altijd met weinig gewicht dit kunnen doen doorbuigen dit bijv ook bij verstagingen van een zeilboot bijv
spanning
s=spaaklengte .  gewicht / 4 doorbuiging

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 10 okt 2006 11:30

Quoten: Origineel geplaatst door cees1910 op 09 Oktober 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 09 Oktober 2006


Er voor mezelf logisch redeneer dan zou ik zeggen dat een wiel echt stijver wordt door een hogere spaakspanning.



tip zoek eens de formule voor stijfheid op


de vervorming, uitrekking e.d. van een spaak loopt redelijk gelijkmatig opzeker het eerste stuk. Daarna rek ie meer bij minder kracht. Dan komt er een punt dat ie blijvend vervormt wordt /is. Dan trekt je nog even door en dan knapt ie.
Met een hogere spanning blijft dus de rek-coöfficient ( zo maar even te noemen) gelijk, want dat is materiaal afhankelijk. Met een hogere spanning breng je de spaak dichter bij het breek punt. Sterker nog, uiteindelijk maak je het wiel eerder slapper.
Dus hoe hoog je spanning ook maakt, de rek in de spaak blijft gelijk bij verandering ( toename) van kracht.m.a.w. het wiel wordt niet sterkerDit geldt voor metalen..
Wat wel gebeurd is dat alles anders klinkt. Dan ervaar/ voel jij als stijver..
je kan je wiel wel een half slagje geven rondje rijden en daarna een 1 slagje eraf. Ben benieuwd wat je ontdekt.

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 11 okt 2006 18:57

Quoten: Origineel geplaatst door cees1910 op 09 Oktober 2006


Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 09 Oktober 2006


Ik meen dat Cees1910 toch het e.a. op wielen gebied weet, kan jij wat duidelijkheid hierover scheppen ?


nou ik weet wel iets over wielen ja
in een wiel zijn er verschillende stijfheden waarwij veel van merken zijn zijdelings stijheid (bijv met klimmen vele wielrenners zetten dan hun rem open om het wiel niet te laten aan lopen) dan verticale stijfheid dit met je veel met sprinten en het los komen van spaken wat je bij vele wiel hoort en dan torsie stijfheid dit merk je veel al met remmen en afdalen dat een wiel gaat zwabberen ,
tevens heb je te maken met de snelheid waarin zoiets op treed je merkt dat veelal in energie verlies ,je word gewoon sneller moe met fietsen  door dat het wiel reageerd op vervorming als of er stroop in zit ,dus niet direct
een voorbeeld hiervan zijn bijv carbon wielen die in delen aan elkaaar verlijmd zitten door middel van hars hier treed de hars op als bindmiddel en het wiel veel energie verliest een wiel- renner zelf merkt dat niet gauw alleen meestal in zijn resultaten op den duur meestal worden deze slechter  bijv een sprint word meer verloren dan gewonnen  dit zijn veelal objectieve waarnemingen maar kloppen wel met de praktijk
een wiel word niet stijver door hogere spaak spanning ook niet sterker
er is geen enkele formule die ik weet dit dit hard maakt, wel is het zo dat alle spaken natuurlijk de spanning moeten kunnen verdelen en daar zit meetal de misvatting dat het wiel stijfer word het is wel zo (denk aan vertaging zeilboot) dat de weerstand tegen vervorming toeneemd je hebt immers meer kracht nodig om het te verplaatsen ,dit is iets anders .
boven een bepaalde spanning neemt de stijfheid niet toe.
nogmaals als je zorgt dat alle vezel de kracht over brengen dan doet de hoger spanning niets meer aan stijfheid 
bij carbon velgen komen er nog vele andere factoren bij denk aan plastisch vervorming bij aangrijppunten van spaaknippels

Als ik dat zo lees, moet je óf hele goede carbon velgen hebben, of helemaal geen ??

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 okt 2006 20:06

Dit verduidelijkt de post van Eric en mij wat meer over het rekken van spaken:

Als je in de "Plastic region" komt is je spaak kapot maar nog niet gebroken, de stress waarbij dit gebeurd is ongeveer 240 MPa als ik het me goed herinner. Blijf je onder dat punt dan gaat de spaak weer gewoon terug naar z'n originele lengte. Maar een spaak maak gaat in een fietswiel nooit kapot door de trek kracht, maar altijd door duwen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

cees1910
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 aug 2006 00:08

cees1910 11 okt 2006 21:51

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 11 Oktober 2006


Dit verduidelijkt de post van Eric en mij wat meer over het rekken van spaken:

Als je in de "Plastic region" komt is je spaak kapot maar nog niet gebroken, de stress waarbij dit gebeurd is ongeveer 240 MPa als ik het me goed herinner. Blijf je onder dat punt dan gaat de spaak weer gewoon terug naar z'n originele lengte. Maar een spaak maak gaat in een fietswiel nooit kapot door de trek kracht, maar altijd door duwen.


nou was het maar zo simpel helaas werkt het niet zo
ik heb nog nooit   een spaak door de kracht doo midden zien breken
altijd bij de kop of op draad of onder draad gedeelte  ten minste als je over staal titan of alu spaken praat
met carbon spaken ligt dit toch iets anders
 
betreft carbon velgen moet je velgfen zoeken die uit  1 geheel zijn gemaakt
en niet zoals vele uit meerdere delen
een goede velg onderscheidt zich daarvan andere  ,maar zo een velg vraagt vakmanschap om zoiets te maken iets wat niet vele kunnen
 
 
 

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 12 okt 2006 00:43

Quoten: Origineel geplaatst door cees1910 op 11 Oktober 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 11 Oktober 2006


Dit verduidelijkt de post van Eric en mij wat meer over het rekken van spaken:

Als je in de "Plastic region" komt is je spaak kapot maar nog niet gebroken, de stress waarbij dit gebeurd is ongeveer 240 MPa als ik het me goed herinner. Blijf je onder dat punt dan gaat de spaak weer gewoon terug naar z'n originele lengte. Maar een spaak maak gaat in een fietswiel nooit kapot door de trek kracht, maar altijd door duwen.


nou was het maar zo simpel helaas werkt het niet zo
ik heb nog nooit   een spaak door de kracht doo midden zien breken
altijd bij de kop of op draad of onder draad gedeelte  ten minste als je over staal titan of alu spaken praat
met carbon spaken ligt dit toch iets anders
 
betreft carbon velgen moet je velgfen zoeken die uit  1 geheel zijn gemaakt
en niet zoals vele uit meerdere delen
een goede velg onderscheidt zich daarvan andere  ,maar zo een velg vraagt vakmanschap om zoiets te maken iets wat niet vele kunnen
 
 
 


Hoi,
Da's ook te verwachten omdat het de torsionele krachten zijn die op die plaatsen voor metaalmoeheid zorgen.
Je kan het vergelijken met een koord die je ergens aan 1 zijde vastmaakt en dan aan de andere zijde aandraait. Van het moment dat het touw niet meer onder spanning komt te staan zal het proberen de wrong ongedaan te maken. Het touw ontspant zich.
Doe hetzelfde met een spaak en herhaal die spanning- ontspanningscyclus voldoende lang. Je zal merken dat de spaak altijd aan 1 van beide uiteinden de geest zal geven, nooit ergens in het midden.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 12 okt 2006 00:57

Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 11 Oktober 2006


Doe hetzelfde met een spaak en herhaal die spanning- ontspanningscyclus voldoende lang. Je zal merken dat de spaak altijd aan 1 van beide uiteinden de geest zal geven, nooit ergens in het midden.
Ciao,


Dat komt omdat dat het zwakste punt is in de spaak. Het gaat er hier natuurlijk niet zo zeer om. Waar de spaak breekt, maar wanneer.
En hoe stijf een wiel nou eigenlijk is  en hoe het meest stijve, wiel te krijgen.
1- veel spaken2- stijve velg
Waar dient de spaakspanning dan precies voor. Geen directe relatie met de stijfheid ? Geen direct relatie met de sterkte?
Die spanning moet ergens voor zijn? De balans in het wiel ?

cees1910
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 aug 2006 00:08

cees1910 12 okt 2006 01:09

Waar dient de spaakspanning dan precies voor. Geen directe relatie met de stijfheid ? Geen direct relatie met de sterkte?
Die spanning moet ergens voor zijn? De balans in het wiel ?


tja om te zorgen dat alle vezels de kracht op kunnen nemen
neem bijv het solderen van  spaakkruis punten maakt het wiel geen Newton  stijfer maar zorg er wel voor de de spanning door meedere delen gedragen worden
 

Plaats reactie