Winterfiets...
Ideale winterfiets (ik rijd er ook in de zomer mee naar mijn werk trouwens): Cube hybride met Nexus 8 speed naaf. Onderhoudsvrij, iets bredere banden dan race, wielen in racemaat (28 inch) ipv ATB-maat, en een recht stuur (handiger in het donker en in de stad). Rijd nu 2 jaar met dit ding woon-werk (25 heen 25 terug) en vindt het echt een ideaal ding. Af en toe een sopje en een beetje onderhoud door de FM en klaar. Voorderailleeur heb ik niet dus die kan ook stuk
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Is het trouwens een idee om tijdens de winter en regendagen op een veldfiets te rijden. Banden alleen verwisselen voor wegbanden uiteraard.
Deze fietsen zijn trouwens niet duur in aanschaf
Deze fietsen zijn trouwens niet duur in aanschaf
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Een winterfiets is grote onzin, carbon, titanium en aluminium roesten niet. het is echter een geweldige oplossing voor het probleem dat je de aanschaf van weer een nieuwe fiets moet kunnen verantwoorden naar je zelf en naar je huisgenoten.
Ga verder eens na hoeveel dagen per jaar het voorkomt dat je zou willen fietsen en dat er dan net rond die periode gepekeld is. Dat komt maar een paar keer voor en sommige jaren helemaal niet.
maar ik ben er voor de mythe van de winterfiets wel in de lucht te houden.
P.S.
weet je wat lastig is ? Met een ligfiets met voorwielaandrijving (flevobike) doorfietsen als het geijzeld heeft. maar dat is weer een ander onderwerp.
Ga verder eens na hoeveel dagen per jaar het voorkomt dat je zou willen fietsen en dat er dan net rond die periode gepekeld is. Dat komt maar een paar keer voor en sommige jaren helemaal niet.
maar ik ben er voor de mythe van de winterfiets wel in de lucht te houden.
P.S.
weet je wat lastig is ? Met een ligfiets met voorwielaandrijving (flevobike) doorfietsen als het geijzeld heeft. maar dat is weer een ander onderwerp.
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"
Ik heb geen winterfiets: wel een slechtweer fiets. M'n oude stalen concorde. Als het regent (met sneeuw of ijzel ben ik niet rap buiten te vinden) of als m'n goede fiets uit elkaar licht (zoals nu) pak ik die. Vorig jaar met een budgetlichtplan gereden, geen succes. Nu iets duurders besteld. Hopelijk bevalt dit wel.
Foxx schreef:(..) als je maar goed onderhoud.
Dat is dan meteen de reden dat ik een slechtweer fiets heb. Ik heb geen zin/tijd om na elke rit te poetsen. Bij mn slechtweer fiets voel ik me niet schuldig als ik er 'lang' op doorrijdt, bij mn mooiweer fiets wel.
Mijn Merckx Racing (Alu) gebruik ik op het moment totdat echt winterse omstandigheden opdoemen. Dan louter alleen MTB (Ridley Scorpion) vanwege de veiligheid (banden) en het feit dat het in het bos dan aangenamer is.
Stevens SCF1 voor het mooi weer rijden.
Stevens SCF1 voor het mooi weer rijden.
DB
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Ik heb een winterfiets.
Stalen frame, 105 naven en cxp22 velgen, en verder 105 afgemonteerd. Echter, ik heb geen versnellingen, maar een enkel blad (42T) vooraan en spacers en een 16 achteraan. Wel verder alles wat een racefiets heeft (dunne banden, racestuur, 105 brifters), maar het is dus een single speed (geen fixie). Hij ziet er tegenwoordig heel erg smerig uit na het weer van de afgelopen weken, maar ik poets hem niet. Ik wil gewoon niet na iedere rit (2 keer per week) mijn fiets poetsen. Ik kom nat thuis, hang mijn fiets in het rek en klaar ben ik!
Verdere voorzieningen: achterspatbord van BBB, licht voor en achter, spd-pedalen.
Ik voel (mede dankzij enige investeringen in een hoofdkapje voor onder de helm en goede handschoenen en overschoenen) geen enkele reden meer om niet in het donker/kou/natte weg te rijden. Ik kan het mentaal niet opbrengen om daar mijn mooiere fiets voor uit te halen, en te genieten van het schurende geluid van zand, vallende bladeren en modder tussen de remmen.
Stalen frame, 105 naven en cxp22 velgen, en verder 105 afgemonteerd. Echter, ik heb geen versnellingen, maar een enkel blad (42T) vooraan en spacers en een 16 achteraan. Wel verder alles wat een racefiets heeft (dunne banden, racestuur, 105 brifters), maar het is dus een single speed (geen fixie). Hij ziet er tegenwoordig heel erg smerig uit na het weer van de afgelopen weken, maar ik poets hem niet. Ik wil gewoon niet na iedere rit (2 keer per week) mijn fiets poetsen. Ik kom nat thuis, hang mijn fiets in het rek en klaar ben ik!
Verdere voorzieningen: achterspatbord van BBB, licht voor en achter, spd-pedalen.
Ik voel (mede dankzij enige investeringen in een hoofdkapje voor onder de helm en goede handschoenen en overschoenen) geen enkele reden meer om niet in het donker/kou/natte weg te rijden. Ik kan het mentaal niet opbrengen om daar mijn mooiere fiets voor uit te halen, en te genieten van het schurende geluid van zand, vallende bladeren en modder tussen de remmen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Ook ik heb 2 fietsen. Mijn titanium Colnago hangt nu in de schuur en daarvoor in de plaats komt de stalen Colnago Master Olympic met 9-speed Dura Ace. Inderdaad staal in de winter en in de pekel! Mijn stalen frame van Columbus buizen roest namelijk niet.
Na het fietsen laat ik de fiets even drogen in de schuur. Dan met een doekje er overheen. De ketting even reinigen en weer invetten met spray. Als laatste even de cassette met water en een borstel afspoelen. Dan het wiel voor de verwarming zetten. Daarna alles weer in elkaar zetten en de fiets is weer klaar voor de volgende zondagochtendrit.
Tot aan vorig jaar haalde ik alle kransjes zelfs nog van de body om schoon te maken, maar daar heb ik nu dus een betere (snellere) methode voor gevonden.
Na het fietsen laat ik de fiets even drogen in de schuur. Dan met een doekje er overheen. De ketting even reinigen en weer invetten met spray. Als laatste even de cassette met water en een borstel afspoelen. Dan het wiel voor de verwarming zetten. Daarna alles weer in elkaar zetten en de fiets is weer klaar voor de volgende zondagochtendrit.
Tot aan vorig jaar haalde ik alle kransjes zelfs nog van de body om schoon te maken, maar daar heb ik nu dus een betere (snellere) methode voor gevonden.
When the going gets rough, the tough get going.
See what ? C40 !
See what ? C40 !
Ik heb ook twee fietsen een Scott Speedster S6 voor in de winter afgemonteerd met Shimano 105 en voor de Zomer een Ridley Excalibur afgemonteerd met Ultegra SL.
Maar ik moet eerlijk toegegeven dat ik ook mijn winterfiets altijd weer netjes oppoets ik kan het niet over mijn hart krijgen om hem zo vies te laten staan.
Maar ik moet eerlijk toegegeven dat ik ook mijn winterfiets altijd weer netjes oppoets ik kan het niet over mijn hart krijgen om hem zo vies te laten staan.