Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

IJzig koud de winter in!! MTB project

bo11gevers
Forum-lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 10 aug 2005 00:47

bo11gevers 14 sep 2006 23:18

Hallo iedereen,
ventjes wat meer uitleg over de HS33 met de XTR shifter: we hebben dit opgelost door het reservoir gedeeltelijk af te sluiten met een precies passend plaatje dat bevestigd is aan het goude vijsje. Door middel van dit plaatje kan ik de druk verhogen/verlagen in het reservoir waardoor ik dus de remkracht kan aanpassen. Het gaat ook met het gewone reservoir maar dan kan je wel de remkracht niet aanpassen en dat vond ik toch wel een must. Indien iemand nog meer uitleg wil vraag maar raak!
Dan misschien nog een beetje over de keuze van de HS33 voor en de schijf achter: ik wou dus een goed doseerbare voorrem en aan die vereisten voldoet de HS33 zeker en vast, dit was niet uit gewichtswinst (wel uit portomonneewinst ). Om dan toch nog zoveel mogelijk te besparen ga ik het derde voorblad weglaten, niet dat dit veel winst maakt maar ik gebruik het nooit dus...
Indien vragen, ach je weet het wel...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 sep 2006 00:36

Alleen het voorblad weghalen schiet je niets mee op, zorg dat ook dat je trapas smaller wordt. Dan wordt je Q-factor kleiner en ook wordt je kettinglijn beter. Als je een HT2 heb kan je de trapas te lijf gaan met de dremel. Op Mtbr staat een uitgebreide beschrijving wat je er allemaal kan doen om hem smaller te krijgen. Bij niet HT2 gewoon een andere as steken.
Ik zou achter zeker geen schijf nemen. Je hebt de remkracht daar echt niet nodig, zeker niet met jouw gewicht. Kan je beter geld en gewicht hier besparen met een V-brake.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

daveke
Forum-lid
Berichten: 1249
Lid geworden op: 18 jan 2006 08:50

daveke 15 sep 2006 00:51

Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 14 September 2006
Alleen het voorblad weghalen schiet je niets mee op, zorg dat ook dat je trapas smaller wordt. Dan wordt je Q-factor kleiner en ook wordt je kettinglijn beter. Als je een HT2 heb kan je de trapas te lijf gaan met de dremel. Op Mtbr staat een uitgebreide beschrijving wat je er allemaal kan doen om hem smaller te krijgen. Bij niet HT2 gewoon een andere as steken. Ik zou achter zeker geen schijf nemen. Je hebt de remkracht daar echt niet nodig, zeker niet met jouw gewicht. Kan je beter geld en gewicht hier besparen met een V-brake.


Heb je daar mogelijk een link van? Ik heb net even wat gezocht op dat forum maar kon er eigenlijk bar weinig van vinden, alleen hoe freeriders hun triples ombouwen naar singles met bashrings. Ik rij zelf ook met een XT HT2 Crankstel en krijg deze week een 12-27 cassette binnen. Kom ik nog steeds overal boven als ik het kleine plaatje weg haal? Want als dat zo is gaat de granny er af en wordt die HT2 eens onder handen genomen.
Science of Performance!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 sep 2006 02:05

‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bo11gevers
Forum-lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 10 aug 2005 00:47

bo11gevers 15 sep 2006 12:44

Bedankt voor de link! Had er nog niet onmiddelijk bij stilgestaan dat ik de Q-factor kan verkleinen, weer wat geleerd dus! Ik ga hem onmiddelijk onder handen nemen (als ik thuis ben van school, zit nu bij informatica)!! Ik houd jullie dan ook op de hoogte van de vooruitgang!

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 15 sep 2006 16:55

Het is een interessante link, ook ik heb last van die geweldige Q factor, maar jullie lezen toch ook dat de topicschrijven bewust een LX crank heeft genomen. Het is niet zeker dat je het zelfde resultaat haalt met een XT crank. Maar ik ben toch benieuwd of iemand de stap waagt  met XT. Post de foto's maar...

daveke
Forum-lid
Berichten: 1249
Lid geworden op: 18 jan 2006 08:50

daveke 16 sep 2006 14:45

Ik ben na het lezen en wat telefonisch contact met mijn FM toch van het plan afgestapt om de trapas aan te pakken. Het plaatje over de pedalen wat meer te laten verzinken en het aanpassen van de schoenplaatjes is iets wat ik wel ga uitproberen. Ik zal zo geen grote winsten boeken maar alles is beter dan die grote Q-factor die er nu op zit. Ik vraag me alleen iets af, stel ik zou die trapas onder handen nemen, spacers verwijderen, trapas inkorten.. komt mijn kleine plaatje dan niet ontzettend in het gedrang en ga ik geen scheve kettinglijn creeeren? Want ik ben vooral bang voor erg veel chainsuck.. het kleine plaatje weglaten is denk ik geen optie want om 32/27 als kleinste verzet te hebben is denk ik ook geen optie..
Science of Performance!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 sep 2006 15:06

Ik weet niet waar jij rijdt? Maar ik heb tijdens de technisch moeilijkste mtb wedstrijd in Holten niet kleiner als 32-25 gereden, dat was licht genoeg voor mij. Je kan ook nog altijd een 11-32 cassete monteren is als je het echte werk gaat doen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

daveke
Forum-lid
Berichten: 1249
Lid geworden op: 18 jan 2006 08:50

daveke 16 sep 2006 19:06

Geen idee waar Holten ligt, maar ik heb het over parcoursen zoals in Brunssum waar toch echt een pak steile hellingen opgenomen zijn en andere routes in Zuid Limburg en omringende gebieden.
Science of Performance!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 sep 2006 02:44

Bij de Holterberg  in Overijssel. Volgend jaar rij ik met 12-27 29-42 (middleburn duo) ik heb de afgelopen maanden me genoeg getest zodat ik zeker ben dat dat niet een te zwaar verzet is. Als ik naar de Alpen ga kijk ik wel wat ik doe, of een triple er gewoon weer op of alleen een andere cassete achter.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bo11gevers
Forum-lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 10 aug 2005 00:47

bo11gevers 17 sep 2006 13:44

Hallo iedereen,
Ik heb zonet foto's binnen gekregen van mijn frame en het is af!! Nog enkel een laagje vernis erover en hij is klaar.






Man at work:

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 sep 2006 14:52

lucky bastard  is echt wel een mooie uniek frame geworden
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie