Quote: Origineel geplaatst door C a s r a n op 14 Augustus 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Nicoo op 14 Augustus 2006 Heb je al eens met de verschillende modellen gereden?
De triggers (Shimano/sram)
De dual-control (Shimano)
De gripshift (Sram)
Ik keb met alle drie gereden in bovenstaande volgorde. Eerste 2 XTR uitvoering en de De laatste Sram X.0.
Ik moet zeggen dat de gripshift effe wennen is maar veruit de snelste en makkelijkste shifter is op de markt. Ge zou het is moeten testen op een parcour waar veel moet geschakelt worden. Zo alleen zal je het verschil voelen.
Bv. vanop volle snelheid alles omgooien om dan een bocht van 140° te maken en direct moeten klimmen. Je zal dan wel weten voor welke je moet kiezen...
Ik moet zeggen dat ik heel beperkte mtb-ervaringen heb, en mijn huidige (goedkope) mtb Trek 6500 (zie topic in Te Koop) beschikt over eenvoudige Shimano triggers. Gripshift lijkt me gewoon niet prettig (en is daarom zo goed als uit den boze), en het dual-control systeem van Shimano lijkt me daarentegen iets heel leuk om mee te schakelen.
Quoten: Origineel geplaatst door Nicoo op 14 Augustus 2006 Voor de discs zijn de Avid Juicy Ultimate zeker geen slechte keuze. Ook de Magura Marta (SL) niet vergeten.
Of de Hope mini's...
(Aaargh, teveel keuze.)
Het zijn eigenlijk allemaal goede remsystemen maar veel hangt af van het onderhoud. Vergis u niet, bij schijfremmen komt een pak meer onderhoud kijken dan bij V-brakes. bv. 1 druppeltje olie op de rempads of schijf en ge problemen)
Wat houdt dat extra onderhoud dan wel in? Kan je even verder uitleggen?Ik bekijk inderdaad nog eens de verdere keuzes... tijd zat hoor: het is niet dat er binnen 2 weken al een afgewerkte mtb moet klaarstaan. Ik wacht sowieso ook mijn bezoek aan Eurobike in Friedrichshafen af.
---------------------------------------------------------------
-Het voordeel met disc's is dus dat ge veel meer kunt doseren in de afdalingen, als ge redelijk nieuw zijt in het mtbken is dit dus een groot voordeel.(ge moogt zo goed kunnen afdalen als ge wilt op de baan, maar een technisch/stijle afdalingen met losse stenen en blootliggende boomwortels is nog heel iets anders...
-Op lange afdalingen (buitenland) zult ge geen platte band krijgen omdat uw velg gesmolten is omdat uw velg te hard is opgewarmt door het remmen.
-Ge zult altijd evenveel remkracht hebben op eendert welke ondergrond. Dit kan niet gezegt worden van V-Brakes om Magura HS-33's (olie V-brakes)
Nadeel:
Zoals ik al zei onderhoud
-nu en dan de remleidingen ontluchten (het gekende sponzige gevoel)
-Ge zout verschieten hoe snel rempaddekes verslijten in regen of slijk
-Bij het minste contact met olie hebde surieuze problemen. Dus ge moet voorzichtig zijn als ge zelf het onderhoud doet, op zich is er niks aan. Maar toch zijn er velen dat niet weten hoe het komt dat hun remmen ineens niet meer deftig werken...
--------------------------------------------------------------------
Quoten: Origineel geplaatst door Nicoo op 14 Augustus 2006 XTR of Sram:
Zelf ben ik begonnen met LX, dan naar XT om uiteindelijk met XTR te eindigen. Ik vond persoonlijk dat er veel moest bijgesteld worden. (meestal na marathons in slijk)
Met een nieuwe fiets in elkaar te steken ben ik bij Sram terecht gekomen.
Nog nooit zo vlot een fiets afgesteld en sindsdien nog zelden moeten bijregelen.
Ok, onthouden! +1 voor Sram dus.
------------------------------------------------------------
Hier zette u eigen dan wel vast
Hierboven geeft ge aan dat ge die Dual-controls wellziet zitten. Goede keuze ik heb er zelf ook mee gereden...
MAAR, dan hebde niet het voordeel dat Sram biedt.
Supersnelle reactie in het schakelen, direct van kleinste naar grootste tandwiel in 1 "twist" en een superjuiste achterderailleur.
Eigenlijk zit er maar 1 oplossing in.
Ga voor de nieuwe XTR groep en neem direct de de XTR-discs...
WANT, als je de dual-controls wilt is het niet mogelijk om een ander remsysteem of shifters te gebruiken.
Shifter en remhendel is immers één geheel...
-------------------------------------------------------------
Quoten: Origineel geplaatst door Nicoo op 14 Augustus 2006 Eigenlijk hangt het allemaal af van wat je eigenlijk wilt gaan doen want daar lees ik eigenlijk niets over...
Ga je XC's rijden, marathons, meerdaagsen?
Want je kan de mooiste fiets samenstellen met het duurste en mooiste materiaal, maar daarom is hij niet goed voor het soort wedstrijd dat je wilt rijden.
Juist, daarover heb ik nog niets gelost en het is niet onbelangrijk. Maar ik weet zelf ook niet wat ik er allemaal mee ga doen, en ik wil de mogelijkheden open houden.Wat zo goed als zeker is, is dat ik deze winter (december) de winterduatlon Powerman van Kasterlee meedoen: 15km lopen - 110km mtb - 30km lopen. Het mtb parcours daar is zo goed als vlak, maar vaak wat drassig, of verharde sneeuw (afhankelijk van de temperatuur), of leemgrond, niet té technisch. Dit is zeker een doelstelling.Wat ik daarna doe met de mtb is onzeker. Winterse veldtoertochten, maar de meest modderige vermijd ik (of doe ik met m'n oude mtb). Ik wil best wel marathons gaan doen in de toekomst, strandraces (mogelijks ook met andere mtb, zeker met een vaste voorvork dan), in de Ardennen en Alpen gaan mtb, vanalles eigenlijk... vandaar ook dat ik zeker een triple crankstel wil.
-----------------------------------------------------------
Mja, dan zou ik toch 1 ding aanraden. Kies gerust voor unieke en mooie onderdelen, maar zie toch dat de kwaliteit hoog blijft en ga zekerst ni voor het "lichtste" materiaal.
Als ik voor tijdsopname rij heb ik liever materiaal dat enkele grammen meer weegt maar waar ik vol in vertrouw. Ok, een gram is een gram. Maar in uw geval, ne surieuze motor die wsl het ni slecht gaan doen in wedstrijden is materiaalpech zo goed als opgeven...
--------------------------------------------------------------