Pagina 3 van 3

Welk Scandium race frame?

Geplaatst: 14 aug 2006 16:06
door amclassic-fan
Hoeveel kracht denk je dat je moet zetten voordat het geheel een tiende mm meegeeft? Zal wel meer dan een paar honderd Newton zijn.
Een frame kan enkel een beetje comfort geven doordat het trillingen kan dempen. Maar dat valt allemaal in het niet bij het comfort dat je uit banden en bijv stuur kunt halen.

Welk Scandium race frame?

Geplaatst: 14 aug 2006 19:16
door rombaft
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 14 Augustus 2006


Hoeveel kracht denk je dat je moet zetten voordat het geheel een tiende mm meegeeft? Zal wel meer dan een paar honderd Newton zijn.
Een frame kan enkel een beetje comfort geven doordat het trillingen kan dempen. Maar dat valt allemaal in het niet bij het comfort dat je uit banden en bijv stuur kunt halen.


een paar 100Nm is niet in vergelijking met de kracht die kortstondig op je frame komt , dus de zogenaamde trillingen enz...
rijder 75Kg (750Nm), als die tegen 30km/h op een slechte baan rijdt, neem nu een kasseistrook, hoeveel kracht dat je dan niet op je fiets terechtkomt ?
je mag het gewicht van de rijder gerust x3 tot x4 doen en hoe hoger de snelheid hoe hoger de krachten , dit verloopt ook exponentieel.
banden met hoger comfort is eigenlijk slappere banden en geeft je ook minder rolweerstand.
uit je wielen, die zorgen voor directe krachtoverbrening dus daar ben je ook beter af met zo stijf mogelijk, eveneens de baanligging.
stuur, ja misschien, maar dit zal je niet al teveel comfort geven .
hetgene wat bij een fiets voor comfort zorgt, het werkelijke comfort (dus niet hoe zagt je handen op je stuur liggen, of hoe zacht je poep zit, want daar zorgen handschoenen en goeie broek nog steeds het meest voor) is dus het dempen van trillingen.
carbon heeft de eigenschap sterk genoeg te zijn om voldoende stijfheid te bieden, echter ook de eigenschap trillingen goed op te vangen, dus licht doorbuigend is bij veel hogere belasting (wegdekoneffenheden) , bij fietsen zijn dit dus pieken die afgevlakt worden en dus comfort geven tov de rijder .
als je zelf wazt medefietsers kent met verschillende fietsen, doe eens een kasseistrook met een full alu frame (ook vork) dan eens dezelfde kasseistrook met een alu frame met carbon voorvork (wereld van verschil) , eens met carbon voorvork/achterbrug , nog meer verschil en full carbon frame . carbon geeft je werkelijk meer comfort zonder twijfel , of je fiets nu deels uit carbon is vervaardigd of niet
 

Welk Scandium race frame?

Geplaatst: 14 aug 2006 22:33
door r.o.b.b.
Quoten: Origineel geplaatst door rombaft op 14 Augustus 2006


Quoten: Origineel geplaatst door WTC_Woerden op 13 Augustus 2006


Ja Mercx heb ik zeker aan gedacht
Scandium is denk ik wel een goede keuze kwa frame...toch? Hoe verhoud Scandium zich tegen Aluminium. Is het alleen het gewicht wat het verschil maakt
Er zijn ook modellen met een carbon achterbrug, ik gelezen dat dit problemen kan gaan opleveren, zoals kraken enz

Scandium frame is eigenlijk een alu frame, echter aluminium waar ze scandium aan toegevoegd hebben, deze stof zorgt dat het aluminium een stuk stijver wordt , maw, scandium frames zijn niet alleen lichter maar ook stijver , voor wielertoeristen wordt het zelfs afgeraden wegens te stijf (0 comfort, op kasseien daveren je ingewanden eruit)

Nu niet beginnen overdrijven e, als ge u bandendruk aanpast hebt u al direct veel meer comfort.

Welk Scandium race frame?

Geplaatst: 14 aug 2006 22:38
door r.o.b.b.
Quoten: Origineel geplaatst door rombaft op 14 Augustus 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 14 Augustus 2006


Hoeveel kracht denk je dat je moet zetten voordat het geheel een tiende mm meegeeft? Zal wel meer dan een paar honderd Newton zijn.
Een frame kan enkel een beetje comfort geven doordat het trillingen kan dempen. Maar dat valt allemaal in het niet bij het comfort dat je uit banden en bijv stuur kunt halen.


een paar 100Nm is niet in vergelijking met de kracht die kortstondig op je frame komt , dus de zogenaamde trillingen enz...
rijder 75Kg (750Nm), als die tegen 30km/h op een slechte baan rijdt, neem nu een kasseistrook, hoeveel kracht dat je dan niet op je fiets terechtkomt ?
je mag het gewicht van de rijder gerust x3 tot x4 doen en hoe hoger de snelheid hoe hoger de krachten , dit verloopt ook exponentieel.
banden met hoger comfort is eigenlijk slappere banden en geeft je ook minder rolweerstand.
uit je wielen, die zorgen voor directe krachtoverbrening dus daar ben je ook beter af met zo stijf mogelijk, eveneens de baanligging.
stuur, ja misschien, maar dit zal je niet al teveel comfort geven .
hetgene wat bij een fiets voor comfort zorgt, het werkelijke comfort (dus niet hoe zagt je handen op je stuur liggen, of hoe zacht je poep zit, want daar zorgen handschoenen en goeie broek nog steeds het meest voor) is dus het dempen van trillingen.
carbon heeft de eigenschap sterk genoeg te zijn om voldoende stijfheid te bieden, echter ook de eigenschap trillingen goed op te vangen, dus licht doorbuigend is bij veel hogere belasting (wegdekoneffenheden) , bij fietsen zijn dit dus pieken die afgevlakt worden en dus comfort geven tov de rijder .
als je zelf wazt medefietsers kent met verschillende fietsen, doe eens een kasseistrook met een full alu frame (ook vork) dan eens dezelfde kasseistrook met een alu frame met carbon voorvork (wereld van verschil) , eens met carbon voorvork/achterbrug , nog meer verschil en full carbon frame . carbon geeft je werkelijk meer comfort zonder twijfel , of je fiets nu deels uit carbon is vervaardigd of niet
 

Ik geef toe dat carbon ook een beetje bijdraagt tot het comfort, maar volgens mij kunt ge veel meer halen door u banden een beetje platter te zetten. En de rolweerstand zal er navanant niet op achteruit gaan (ik denk zelft dat dit ooit al eens getest is in "Fiets").

Welk Scandium race frame?

Geplaatst: 14 aug 2006 22:39
door scepticus
Quote: Origineel geplaatst door rombaft op 14 Augustus 2006
stuur, ja misschien, maar dit zal je niet al teveel comfort geven


Het stuur steekt aan weerszijden van de stuurpen 20 cm vrij uit, lijkt mij dat dat een hele hoop meer vering geeft dan een frame dat enkel uit driehoeken bestaat. Zadelpen idem.