chainsuck
Quote: Origineel geplaatst door Tr1969 op 06 Januari 2007
"Ik heb sinds kort een nieuwe MTB met LX crankstel, en heb ook af en toe last van chainsuck op het middenblad. Ik rij er vooral mee op het strand, en vooral als ik door het water ben gereden heb ik er last van lijkt het"
Volgens mij is dit niet zozeer het probleem van de onderdelengroep als van de omstandigheden waarin gereden wordt.
Als ik voor EPE aan het trainen ben komt het ook regelmatig voor dat de hele boel vast staat of in iedergeval stroef gaat draaien.
Zand en zout(water) zijn nu eenmaal de grootste slopers voor je fiets !!
En volgens mij maakt het dan niet eens zoveel uit of je nu met Shimano of SRAM rijdt met al dan niet bladen van TA. Hier is weinig aan te doen
Ben ik het helemaal mee eens , heb ruim 1000km met de XT HT II gereden zonder één probleem.
Omdat ik dit crankstel nodig heb voor m'n nieuwe fiets heb ik een paar weken geleden een nieuwe FSA V-drive gemonteerd, en heb daar al 3 maal chainsuck mee gehad.
Dit is in mijn mening te wijten aan een dermate met modder vervuilde ketting en onjuist schakelgedrag.
Denk dat je chainsuck problemen beter kan voorkomen door goed onderhoud van de ketting, gebruik van de juiste kettingolie, juiste afstelling voorderailleur en met beleid schakelen.
nder volle belasting schakelen met je voorderrailleur kan gewoon problemen opleveren omdat 8 tot 10 tanden schakelt tov de achter derailleur max 10 tanden.
"Ik heb sinds kort een nieuwe MTB met LX crankstel, en heb ook af en toe last van chainsuck op het middenblad. Ik rij er vooral mee op het strand, en vooral als ik door het water ben gereden heb ik er last van lijkt het"
Volgens mij is dit niet zozeer het probleem van de onderdelengroep als van de omstandigheden waarin gereden wordt.
Als ik voor EPE aan het trainen ben komt het ook regelmatig voor dat de hele boel vast staat of in iedergeval stroef gaat draaien.
Zand en zout(water) zijn nu eenmaal de grootste slopers voor je fiets !!
En volgens mij maakt het dan niet eens zoveel uit of je nu met Shimano of SRAM rijdt met al dan niet bladen van TA. Hier is weinig aan te doen
Ben ik het helemaal mee eens , heb ruim 1000km met de XT HT II gereden zonder één probleem.
Omdat ik dit crankstel nodig heb voor m'n nieuwe fiets heb ik een paar weken geleden een nieuwe FSA V-drive gemonteerd, en heb daar al 3 maal chainsuck mee gehad.
Dit is in mijn mening te wijten aan een dermate met modder vervuilde ketting en onjuist schakelgedrag.
Denk dat je chainsuck problemen beter kan voorkomen door goed onderhoud van de ketting, gebruik van de juiste kettingolie, juiste afstelling voorderailleur en met beleid schakelen.
nder volle belasting schakelen met je voorderrailleur kan gewoon problemen opleveren omdat 8 tot 10 tanden schakelt tov de achter derailleur max 10 tanden.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41034
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Quote: Origineel geplaatst door spietpiet op 07 Januari 2007
Ben ik het helemaal mee eens , heb ruim 1000km met de XT HT II gereden zonder één probleem.
Omdat ik dit crankstel nodig heb voor m'n nieuwe fiets heb ik een paar weken geleden een nieuwe FSA V-drive gemonteerd, en heb daar al 3 maal chainsuck mee gehad.
Dit is in mijn mening te wijten aan een dermate met modder vervuilde ketting en onjuist schakelgedrag.
En hier ben ik het dan weer NIET mee eens Rij nu momenteel ook met eeb V-drive en geheel probleemloos. Tijdens een ritje 3 weken geleden in de limburgse natte löss ook totaal geen problemen. En dat is toch best troep.... Schakelgedrag staat er los van in mijn ogen, je ketting (achterderrailleu) op spanning houden verminderd het probleem wel. Als je CS gevoelig bent in een modderig stuk kun je beter 44x 26 rijden dan bijvoorbeeld 34x15.
Ben ik het helemaal mee eens , heb ruim 1000km met de XT HT II gereden zonder één probleem.
Omdat ik dit crankstel nodig heb voor m'n nieuwe fiets heb ik een paar weken geleden een nieuwe FSA V-drive gemonteerd, en heb daar al 3 maal chainsuck mee gehad.
Dit is in mijn mening te wijten aan een dermate met modder vervuilde ketting en onjuist schakelgedrag.
En hier ben ik het dan weer NIET mee eens Rij nu momenteel ook met eeb V-drive en geheel probleemloos. Tijdens een ritje 3 weken geleden in de limburgse natte löss ook totaal geen problemen. En dat is toch best troep.... Schakelgedrag staat er los van in mijn ogen, je ketting (achterderrailleu) op spanning houden verminderd het probleem wel. Als je CS gevoelig bent in een modderig stuk kun je beter 44x 26 rijden dan bijvoorbeeld 34x15.
Less is bore
Is het niet gewoon een kwestie van bellen of mailen naar shimano? Ik heb namelijk hetzelfde probleem: Bramen op middenvoorblad, veel lak/alluminiumschade. Vandaag moest ik 6x afstappen om m'n ketting ervantussen te trekken. Dit is niet leuk meer. Koop ik voor het eerst een nieuwe koga met LX/XT, en heb ik dit. Aangezien ik niet technisch ben, zal ik volgende week wel niet kunnen MTBen. ngeveer 600 km mee gereden. Vorige week met 1 vastloper begonnen. Een MTB moet toch door de bagger kunnen? Na elke rit zeer goed onderhouden en goed gesmeert. Zou 'm nu het liefst verkopen. Heeft 1400 euro gekost. Iemand interesse?
I only use my brain to keep my ears apart
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Tja in de bagger werkt het allemaal nu eenmaal niet meer geweldig. Maar jouw problemen moeten door je FM opgelost worden en het in niet het probleem van Koga. Waarschijnlijk is het monteren van een TA blad al voldoende om het weer prima te laten werken.
Bedankt voor de reacties.
Dat CS niet zomaar naar 1 onderdeel te herleiden is is me inmiddels duidelijk. Of het helemaal weg te krijgen is of dat je er op het strand gewoon aan moet wennen weet ik niet, maar ik ga in elk geval het een en ander proberen, dan zie ik wel of het wat oplevert. Zoals een Deore middenblad, verschillende kettingolien (de een zegt droge smering, de andere juist dikke olie).
Het is mijn eerste MTB, en op de racefiets heb ik nooit te maken gehad met CS, dus het is dus even wennen. Zeker als je langzaam door een geul zeewater rijdt, en vlak voor het eind de ketting vastslaat waardoor je omvalt... wat me gisteren dus overkwam.
---
Eric
Dat CS niet zomaar naar 1 onderdeel te herleiden is is me inmiddels duidelijk. Of het helemaal weg te krijgen is of dat je er op het strand gewoon aan moet wennen weet ik niet, maar ik ga in elk geval het een en ander proberen, dan zie ik wel of het wat oplevert. Zoals een Deore middenblad, verschillende kettingolien (de een zegt droge smering, de andere juist dikke olie).
Het is mijn eerste MTB, en op de racefiets heb ik nooit te maken gehad met CS, dus het is dus even wennen. Zeker als je langzaam door een geul zeewater rijdt, en vlak voor het eind de ketting vastslaat waardoor je omvalt... wat me gisteren dus overkwam.
---
Eric
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41034
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Quote: Origineel geplaatst door Ricc op 07 Januari 2007
Is het niet gewoon een kwestie van bellen of mailen naar shimano? Ik heb namelijk hetzelfde probleem: Bramen op middenvoorblad, veel lak/alluminiumschade. Vandaag moest ik 6x afstappen om m'n ketting ervantussen te trekken. Dit is niet leuk meer. Koop ik voor het eerst een nieuwe koga met LX/XT, en heb ik dit. Aangezien ik niet technisch ben, zal ik volgende week wel niet kunnen MTBen. ngeveer 600 km mee gereden. Vorige week met 1 vastloper begonnen. Een MTB moet toch door de bagger kunnen? Na elke rit zeer goed onderhouden en goed gesmeert. Zou 'm nu het liefst verkopen. Heeft 1400 euro gekost. Iemand interesse?
Dit is een typisch gevalletje shimano LX/XT hoor! Het kettingblad is te zacht en na 5-600km beginnen de problemen. Op elk ATB forum zullen ze je dit bevestigen. Gewoon een Deore middenblad erop en je kan probleemloos een paar duizend km biken.
Is het niet gewoon een kwestie van bellen of mailen naar shimano? Ik heb namelijk hetzelfde probleem: Bramen op middenvoorblad, veel lak/alluminiumschade. Vandaag moest ik 6x afstappen om m'n ketting ervantussen te trekken. Dit is niet leuk meer. Koop ik voor het eerst een nieuwe koga met LX/XT, en heb ik dit. Aangezien ik niet technisch ben, zal ik volgende week wel niet kunnen MTBen. ngeveer 600 km mee gereden. Vorige week met 1 vastloper begonnen. Een MTB moet toch door de bagger kunnen? Na elke rit zeer goed onderhouden en goed gesmeert. Zou 'm nu het liefst verkopen. Heeft 1400 euro gekost. Iemand interesse?
Dit is een typisch gevalletje shimano LX/XT hoor! Het kettingblad is te zacht en na 5-600km beginnen de problemen. Op elk ATB forum zullen ze je dit bevestigen. Gewoon een Deore middenblad erop en je kan probleemloos een paar duizend km biken.
Less is bore
Quote: Origineel geplaatst door Ricc op 07 Januari 2007
Dus moet ik het voorste middenblad ( of ook het kleinste) laten vervangen door: Deore, hard metaal of AT. Wat betekend eigenlijk AT?
Is geen AT maar TA. Dit is gewoon een merk.
Link
Dus moet ik het voorste middenblad ( of ook het kleinste) laten vervangen door: Deore, hard metaal of AT. Wat betekend eigenlijk AT?
Is geen AT maar TA. Dit is gewoon een merk.
Link
Quoten: Origineel geplaatst door Ricc op 07 Januari 2007
Dus moet ik het voorste middenblad ( of ook het kleinste) laten vervangen door: Deore, hard metaal of AT. Wat betekend eigenlijk AT?
Hier kun je meer lezen over wat anderen al hebben geprobeerd.
http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=23388
Om zeker te weten of het blad het probleem is is een stalen Deore middenblad de goedkoopste test (blad kost een tientje of zo) - ik ga dat zeker proberen. Wat mij weer brengt op de vraag: waar is een LX middenblad van gemaakt? Lichter dan staal, maar wel magnetisch?
---
Eric
Dus moet ik het voorste middenblad ( of ook het kleinste) laten vervangen door: Deore, hard metaal of AT. Wat betekend eigenlijk AT?
Hier kun je meer lezen over wat anderen al hebben geprobeerd.
http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=23388
Om zeker te weten of het blad het probleem is is een stalen Deore middenblad de goedkoopste test (blad kost een tientje of zo) - ik ga dat zeker proberen. Wat mij weer brengt op de vraag: waar is een LX middenblad van gemaakt? Lichter dan staal, maar wel magnetisch?
---
Eric
Na veel problemen te hebben hehad met cs vandaag naar de FM. Ik, goed voorbereid met de verhalen die ik hier las, stelde hem direct voor om een stalen deore middenblad te steken. Resultaat: worden niet meer gemaakt, haha.
Ja, ik zou BBB middenblad kunnen nemen, van 40 euro maar dat zou ook na een tijd cs krijgen. Hij raadde aan om xt blad te laten zitten en gaat het nu ontbramen.
Ik hoorde ve andere fm dat de nieuwe xt bladen beter zijn, maar die zijn nog niet in de losse verkoop beschikbaar.
Ja, ik zou BBB middenblad kunnen nemen, van 40 euro maar dat zou ook na een tijd cs krijgen. Hij raadde aan om xt blad te laten zitten en gaat het nu ontbramen.
Ik hoorde ve andere fm dat de nieuwe xt bladen beter zijn, maar die zijn nog niet in de losse verkoop beschikbaar.
Ik merk in de catalogus van Rose Versand dat de nieuwe Deore en Deore XT met stalen middenblad zijn uitgerust. Heeft er al iemand ervaring mee wat chainsuck betreft? Mijn FM heeft mijn alu XT middenblad ontbraamt maar de cs zal gauw terugkomen. Dan wordt het misschien tijd voor een stalen middenblad.