Fiets januari
@aquila Ja, dat klopt. Er is een verkeerde versie van die pagina in het blad terecht gekomen. Ongelukkige fout. Die gaan we de volgende keer herstellen, maar...... dan heb jij de Koopgids al in huis (als je abonnee bent)!
http://www.fiets.nl" onclick="window.open(this.href);return false; & http://www.fietsactief.nl" onclick="window.open(this.href);return false; & http://www.procycling.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat me een interessante test lijkt in een volgend nummer is het comfortverschil tussen hoge en lage velgen. Ik ken alleen een hele oude Duitse test en daar was het verschil in vering echt minimaal. Ik vermoed dat dit nu nog zo is, maar veel mensen geven nog steeds hoog op van het extra comfort van vaak al halfhoge velgen. Terwijl uit die heel oude test bleek dat het verschil in vering c.q. comfort tussen halfhoge en hoge velgen echt verwaarloosbaar was.
Alleen de superplatte velgen, mavic ma 40 ofzo gaven nog iets meer comfort. Maar die worden niet meer gemaakt.
Alleen de superplatte velgen, mavic ma 40 ofzo gaven nog iets meer comfort. Maar die worden niet meer gemaakt.
[quote="b-ram"]@aquila Ja, dat klopt. Er is een verkeerde versie van die pagina in het blad terecht gekomen. Ongelukkige fout. Die gaan we de volgende keer herstellen, maar...... dan heb jij de Koopgids al in huis (als je abonnee bent)![/quote]
Gelukkig abonnee , met nu de goede koopgids ! bedankt en succes met het blad ; is zeer goed.
Gelukkig abonnee , met nu de goede koopgids ! bedankt en succes met het blad ; is zeer goed.
veel plezier met m\'n wilier !
[quote="Theo V"][quote="Marconi"]Als bij lekrijden van een tubeless band een binnenband wilt monteren dan zal je eerst het ventiel moeten verwijderen van de velg en of dat nu een handige oplossing is betwijfel ik.[/quote]
Maar wat moet je dan wel doen bij een lekke tubeless band?[/quote]
Ik heb ergens eens gelezen dat zo'n ventiel met een tang vrij gemakkelijk uit de velg te wrikken is. Ik denk dat je ook vloeibare latex in de band kan spuiten om het lek te dichten. Maar dan zal je ook een deel van het ventiel eruit moeten schroeven of die vloeibare latex rechtstreeks in de lekke band moeten spuiten tussen de velg en de dan lege band. Het handigste lijkt mij echter om die vloeibare latex bij een nieuwe tubeless band erin te spuiten die dan eventuele lekken weer zal dichten. ( Zie ook de tips bij het artikel)
Maar wat moet je dan wel doen bij een lekke tubeless band?[/quote]
Ik heb ergens eens gelezen dat zo'n ventiel met een tang vrij gemakkelijk uit de velg te wrikken is. Ik denk dat je ook vloeibare latex in de band kan spuiten om het lek te dichten. Maar dan zal je ook een deel van het ventiel eruit moeten schroeven of die vloeibare latex rechtstreeks in de lekke band moeten spuiten tussen de velg en de dan lege band. Het handigste lijkt mij echter om die vloeibare latex bij een nieuwe tubeless band erin te spuiten die dan eventuele lekken weer zal dichten. ( Zie ook de tips bij het artikel)
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13778
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Doe het maar niet met een tang!
Als je lekrijd met een tubelless band doe je er (onderweg) gewoon en biba in. Je kan hem ook plakken en daarna terug omleggen en oppompen met een patroon, maar dat raad ik je niet aan.
Het ventiel is er gewoon met je handen uit te halen. Het ringetje op de velg losdraaien en hij valt er zo uit.
En over de 8 watt, Ik vind het best aanzienlijk en zeer goedkoop meegeneomen. Met een lekkere toer snelheid is het toch al gauw 3-5%.
Als je lekrijd met een tubelless band doe je er (onderweg) gewoon en biba in. Je kan hem ook plakken en daarna terug omleggen en oppompen met een patroon, maar dat raad ik je niet aan.
Het ventiel is er gewoon met je handen uit te halen. Het ringetje op de velg losdraaien en hij valt er zo uit.
En over de 8 watt, Ik vind het best aanzienlijk en zeer goedkoop meegeneomen. Met een lekkere toer snelheid is het toch al gauw 3-5%.
[quote="amateurke"]Erg leuk stukje over de heer van 80+ die nog 5000km per jaar wegtrapt. Diep respect!!
Ik teken er nu voor als ik op die leeftijd de 1000 nog haal.[/quote]
Toevallig kwam ik deze meneer vorig jaar bij Montfoort tegen toen hij op een van zijn fietsvakanties was. Heb een tijdje met hem opgefietst en dacht in het begin dat hij ergens begin 70 was. Toen hij zijn leeftijd vertelde was ik helemaal verbaasd en had ik direct een diep respect voor zo'n levensgenieter!
Goed om te lezen dat hij nog steeds op onze aardkloot rondfietst
Ik teken er nu voor als ik op die leeftijd de 1000 nog haal.[/quote]
Toevallig kwam ik deze meneer vorig jaar bij Montfoort tegen toen hij op een van zijn fietsvakanties was. Heb een tijdje met hem opgefietst en dacht in het begin dat hij ergens begin 70 was. Toen hij zijn leeftijd vertelde was ik helemaal verbaasd en had ik direct een diep respect voor zo'n levensgenieter!
Goed om te lezen dat hij nog steeds op onze aardkloot rondfietst
[quote="amateurke"]Erg leuk stukje over de heer van 80+ die nog 5000km per jaar wegtrapt. Diep respect!!
Ik teken er nu voor als ik op die leeftijd de 1000 nog haal.[/quote]
Ja, helemaal mee eens. Ik ben 75 en fiets ong. 3000-4000 km/j afhankelijk van het weer. Dan vind ik dat weer genoeg. Maar als ik lees dat iemand van 80+ eventjes 5000 km fietst dan geeft dat mij toch de moed om door te gaan en niet lekker lui in de tuin en in de zon te gaan liggen. Chapeau !
Ik teken er nu voor als ik op die leeftijd de 1000 nog haal.[/quote]
Ja, helemaal mee eens. Ik ben 75 en fiets ong. 3000-4000 km/j afhankelijk van het weer. Dan vind ik dat weer genoeg. Maar als ik lees dat iemand van 80+ eventjes 5000 km fietst dan geeft dat mij toch de moed om door te gaan en niet lekker lui in de tuin en in de zon te gaan liggen. Chapeau !
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
[quote="Marconi"][quote="amateurke"]Erg leuk stukje over de heer van 80+ die nog 5000km per jaar wegtrapt. Diep respect!!
Ik teken er nu voor als ik op die leeftijd de 1000 nog haal.[/quote]
Ja, helemaal mee eens. Ik ben 75 en fiets ong. 3000-4000 km/j afhankelijk van het weer. Dan vind ik dat weer genoeg. Maar als ik lees dat iemand van 80+ eventjes 5000 km fietst dan geeft dat mij toch de moed om door te gaan en niet lekker lui in de tuin en in de zon te gaan liggen. Chapeau !
[/quote]
Dat is precies waar ik mezelf ook altijd mee gerust stelde als er vroeger iemand voorbij kwam zetten van een jaar of vijftig.
Zo een gedachte van:"Kijk,ik kan nog jaren mee"
Met deze voorbeelden kan ik weer jaren vooruit
Ik teken er nu voor als ik op die leeftijd de 1000 nog haal.[/quote]
Ja, helemaal mee eens. Ik ben 75 en fiets ong. 3000-4000 km/j afhankelijk van het weer. Dan vind ik dat weer genoeg. Maar als ik lees dat iemand van 80+ eventjes 5000 km fietst dan geeft dat mij toch de moed om door te gaan en niet lekker lui in de tuin en in de zon te gaan liggen. Chapeau !
[/quote]
Dat is precies waar ik mezelf ook altijd mee gerust stelde als er vroeger iemand voorbij kwam zetten van een jaar of vijftig.
Zo een gedachte van:"Kijk,ik kan nog jaren mee"
Met deze voorbeelden kan ik weer jaren vooruit
Zij is ook tegen
[quote="Diogenes"]>"Kijk,ik kan nog jaren mee"
Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.[/quote]
Laten we het er dan maar op houden dat die bewuste ouderen in ieder geval tonen dat die resultaten te behalen zijn.
Dat is al heel wat.
Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.[/quote]
Laten we het er dan maar op houden dat die bewuste ouderen in ieder geval tonen dat die resultaten te behalen zijn.
Dat is al heel wat.
Zij is ook tegen
[quote="simen"][quote="Diogenes"]>"Kijk,ik kan nog jaren mee"
Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.[/quote]
Laten we het er dan maar op houden dat die bewuste ouderen in ieder geval tonen dat die resultaten te behalen zijn.
Dat is al heel wat.[/quote]
Als je plezier in het fietsen behoudt en je bent lichamelijk nog in redelijke conditie dan kan je nog vele jaren rond rijden op je racefiets of ATB. Je moet wel bedenken dat je geen 20 of 30 meer bent en dat je niet als een jonge vent moet proberen klimmetjes op te rijden waarbij je hartslag te hoog oploopt. Schakel lekker wat terug en doe het wat rustig aan. Op hogere leeftijd is het meer genieten dan prestaties neerzetten. Denk er altijd aan dat je hart al 70 of 80 jaren bloed aan het rondpompen is en zo'n hart mag je wel belasten maar niet te zwaar. Fietsen is gezond en als je wat ouder wordt kan je heerlijk doorgaan vooral als je gepensioneerd bent. Iedere dag dat de zon schijnt is dan een zondag! Dus op je fiets , geniet ervan en dan zie je nog iets.
Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.[/quote]
Laten we het er dan maar op houden dat die bewuste ouderen in ieder geval tonen dat die resultaten te behalen zijn.
Dat is al heel wat.[/quote]
Als je plezier in het fietsen behoudt en je bent lichamelijk nog in redelijke conditie dan kan je nog vele jaren rond rijden op je racefiets of ATB. Je moet wel bedenken dat je geen 20 of 30 meer bent en dat je niet als een jonge vent moet proberen klimmetjes op te rijden waarbij je hartslag te hoog oploopt. Schakel lekker wat terug en doe het wat rustig aan. Op hogere leeftijd is het meer genieten dan prestaties neerzetten. Denk er altijd aan dat je hart al 70 of 80 jaren bloed aan het rondpompen is en zo'n hart mag je wel belasten maar niet te zwaar. Fietsen is gezond en als je wat ouder wordt kan je heerlijk doorgaan vooral als je gepensioneerd bent. Iedere dag dat de zon schijnt is dan een zondag! Dus op je fiets , geniet ervan en dan zie je nog iets.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955