Xentis
Om nog even terug te komen op het verschil tussen de High Modulus en de andere Xentissen... Ik had even beide versies in huis, dus kon ze mooi naast elkaar plaatsen om de verschillen aan te tonen.
Ten eerste: de HMs maken gebruik van een lichtere produktiemethode met een fijnere carbonweave. Dit is duidelijk zichtbaar.Jammer dat ik er niet even de Xentis Tubular kon naastplaatsen: het remoppervlak van beide tubular versies (gewoon en HM) is bewerkt en identiek).
Ten tweede: de naaf. Wat Obermayers voor Lightweight zijn, zijn High Modulussen voor Xentis: de HMs zijn een verbeterde en lichtere versie van de standaard Xentis, en dit wordt aan de naaf duidelijk aangegeven. Daar waar je bij de gewone Xentis een zwarte "naafcap" krijgt (waarop steeds by DT Swiss staat) is die bij de High Modulus in het blauw. Al rijdend haal je er dus zo het verschil uit.
Ten derde: de belettering. Het blauw van de naaf wordt doorgetrokken in het design en de "Mark 1" letters krijgen bij de HM een blauwe schijn. "High Modulus" staat ook vermeld.
Op alle wielen van Xentis staat trouwens het serienummer en de "run-out".Die run-out is de mate waarin het wiel niet 100 recht is. Ik kreeg hier ooit de beste uitleg van in de produktiehal van CarbonSports (Lightweight) in Friedrichshafen. Geen enkel carbonwiel kan je 100 (tot op het kleinste detail) recht maken, en dat hoeft niet erg te zijn. De inspanningen die je levert om het wiel nog rechter te maken, zouden ten koste gaan van andere eigenschappen in het wiel en spanningen creëren in de structuur. Lightweight gebruikt net als Xentis een standaardafwijking die niet grote mag zijn dan 0,5mm (toegegeven, dat kan je niet met het blote oog zien). Mijn Xentis HM is echt behoorlijk recht, en heeft minder deviatie dan de clinchers waarmee ik reed trouwens.
Ten eerste: de HMs maken gebruik van een lichtere produktiemethode met een fijnere carbonweave. Dit is duidelijk zichtbaar.Jammer dat ik er niet even de Xentis Tubular kon naastplaatsen: het remoppervlak van beide tubular versies (gewoon en HM) is bewerkt en identiek).
Ten tweede: de naaf. Wat Obermayers voor Lightweight zijn, zijn High Modulussen voor Xentis: de HMs zijn een verbeterde en lichtere versie van de standaard Xentis, en dit wordt aan de naaf duidelijk aangegeven. Daar waar je bij de gewone Xentis een zwarte "naafcap" krijgt (waarop steeds by DT Swiss staat) is die bij de High Modulus in het blauw. Al rijdend haal je er dus zo het verschil uit.
Ten derde: de belettering. Het blauw van de naaf wordt doorgetrokken in het design en de "Mark 1" letters krijgen bij de HM een blauwe schijn. "High Modulus" staat ook vermeld.
Op alle wielen van Xentis staat trouwens het serienummer en de "run-out".Die run-out is de mate waarin het wiel niet 100 recht is. Ik kreeg hier ooit de beste uitleg van in de produktiehal van CarbonSports (Lightweight) in Friedrichshafen. Geen enkel carbonwiel kan je 100 (tot op het kleinste detail) recht maken, en dat hoeft niet erg te zijn. De inspanningen die je levert om het wiel nog rechter te maken, zouden ten koste gaan van andere eigenschappen in het wiel en spanningen creëren in de structuur. Lightweight gebruikt net als Xentis een standaardafwijking die niet grote mag zijn dan 0,5mm (toegegeven, dat kan je niet met het blote oog zien). Mijn Xentis HM is echt behoorlijk recht, en heeft minder deviatie dan de clinchers waarmee ik reed trouwens.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Quoten: Origineel geplaatst door Eddie Bouncer op 27 Augustus 2006
Wel mooi spul allemaal! En niet heul belangrijk, maar 27+28gr. is toch 55 gram? Niet echt des Casran's zo'n rekenfout
Lol... stond er dan iets anders? ('k had het eerder op WWs wel correct opgeteld)
Tot slot... tubekeuze! Ik heb momenteel een paar tubes erop gelegd (zonder te lijmen, dus 'k heb nog geen meter op deze wielen kunnen rijden) om even te zien wat dat geeft.
Vooreerst een volledig zwarte tube (in dit geval een Vittoria Evo CX) - zie ook foto enkele posts hierboven (dd. 26 Augustus 2006 om 14:05):
En dan een klassiek ogende tube (in dit geval een Dugast - ik zou ook voor een Dedatre kunnen opteren):
Deze vind ik overigens best mooi staan in mijn fiets. De somberheid van een volledig zwart/zilver fiets wordt gebroken, en heeft straalt wel klasse uit! De fiets weegt overigens in deze opstelling (met SRM en Powercontrol, zonder cassette) 6,82kg.
Jammer genoeg is mijn tijdritfiets vandaag voor het Belgisch Kampioenschap en volgende week voor de duo-Normand verhuurd... 'k ben benieuwd hoe deze wielen zouden staan in de TT.
Wel mooi spul allemaal! En niet heul belangrijk, maar 27+28gr. is toch 55 gram? Niet echt des Casran's zo'n rekenfout
Lol... stond er dan iets anders? ('k had het eerder op WWs wel correct opgeteld)
Tot slot... tubekeuze! Ik heb momenteel een paar tubes erop gelegd (zonder te lijmen, dus 'k heb nog geen meter op deze wielen kunnen rijden) om even te zien wat dat geeft.
Vooreerst een volledig zwarte tube (in dit geval een Vittoria Evo CX) - zie ook foto enkele posts hierboven (dd. 26 Augustus 2006 om 14:05):
En dan een klassiek ogende tube (in dit geval een Dugast - ik zou ook voor een Dedatre kunnen opteren):
Deze vind ik overigens best mooi staan in mijn fiets. De somberheid van een volledig zwart/zilver fiets wordt gebroken, en heeft straalt wel klasse uit! De fiets weegt overigens in deze opstelling (met SRM en Powercontrol, zonder cassette) 6,82kg.
Jammer genoeg is mijn tijdritfiets vandaag voor het Belgisch Kampioenschap en volgende week voor de duo-Normand verhuurd... 'k ben benieuwd hoe deze wielen zouden staan in de TT.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Nieuwe consumentenadvies prijslijst 2007 (met de nieuwe modellen!): - Xentis Mark 1 clincher alu 42mm: 1599 € - Xentis Mark 1 clincher carbon 42mm: 1750 € - Xentis Mark 1 tubular 42mm: 1750 € - Xentis Mark 1 TT clincher carbon 57mm: 1890 € - Xentis Mark 1 TT tubular 57mm: 1890 € - Xentis Mark 1 TT track 57mm: 1890 € - Xentis High Modulus clincher carbon 42mm: 3098 € - Xentis High Modulus tubular carbon 42mm: 3098 € (zelfde prijs voor SRAM/Shimano/Campagnolo)
De Xentis tubulars (3de model in lijstje) van iemand van WW forum:
De Xentis tubulars (3de model in lijstje) van iemand van WW forum:
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
-
- Forum-lid
- Berichten: 181
- Lid geworden op: 05 mei 2006 23:45
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 28 Augustus 2006
Nieuwe consumentenadvies prijslijst 2007 (met de nieuwe modellen!): - Xentis Mark 1 clincher alu 42mm: 1599 € - Xentis Mark 1 clincher carbon 42mm: 1750 € - Xentis Mark 1 tubular 42mm: 1750 € - Xentis Mark 1 TT clincher carbon 57mm: 1890 € - Xentis Mark 1 TT tubular 57mm: 1890 € - Xentis Mark 1 TT track 57mm: 1890 € - Xentis High Modulus clincher carbon 42mm: 3098 € - Xentis High Modulus tubular carbon 42mm: 3098 € (zelfde prijs voor SRAM/Shimano/Campagnolo)
De Xentis tubulars (3de model in lijstje) van iemand van WW forum:
Past wel mooi in zijn Walser TT frame met Walser stuur erop! Mag je eigenlijk met deze wielen koersen casran? UCI heeft spinergy's toch ook verboden? En omdat ik ze niet in het peloton zie alleen maar in de Tijdritten..
Nieuwe consumentenadvies prijslijst 2007 (met de nieuwe modellen!): - Xentis Mark 1 clincher alu 42mm: 1599 € - Xentis Mark 1 clincher carbon 42mm: 1750 € - Xentis Mark 1 tubular 42mm: 1750 € - Xentis Mark 1 TT clincher carbon 57mm: 1890 € - Xentis Mark 1 TT tubular 57mm: 1890 € - Xentis Mark 1 TT track 57mm: 1890 € - Xentis High Modulus clincher carbon 42mm: 3098 € - Xentis High Modulus tubular carbon 42mm: 3098 € (zelfde prijs voor SRAM/Shimano/Campagnolo)
De Xentis tubulars (3de model in lijstje) van iemand van WW forum:
Past wel mooi in zijn Walser TT frame met Walser stuur erop! Mag je eigenlijk met deze wielen koersen casran? UCI heeft spinergy's toch ook verboden? En omdat ik ze niet in het peloton zie alleen maar in de Tijdritten..
Quoten: Origineel geplaatst door record freak op 28 Augustus 2006
Past wel mooi in zijn Walser TT frame met Walser stuur erop! Mag je eigenlijk met deze wielen koersen casran? UCI heeft spinergy's toch ook verboden? En omdat ik ze niet in het peloton zie alleen maar in de Tijdritten..
Enkel tijdritten hé. Ook enorm vaak gebruikt in duatlon en triatlon, ook stayerwedstrijden waar ze gewoon mogen.
Vorig jaar won Faris Al-Sultan er de Ironman van Hawaii mee (foto hieronder - let op de SRM!). Gisteren won Faris er de Teams Men Powerman van Zofingen op (samen met Olivier Bernhard en Thomas Hellriegel).
PS: verwijder eens afbeeldingen als je quote... of anders helemaal niet quoten!!
Past wel mooi in zijn Walser TT frame met Walser stuur erop! Mag je eigenlijk met deze wielen koersen casran? UCI heeft spinergy's toch ook verboden? En omdat ik ze niet in het peloton zie alleen maar in de Tijdritten..
Enkel tijdritten hé. Ook enorm vaak gebruikt in duatlon en triatlon, ook stayerwedstrijden waar ze gewoon mogen.
Vorig jaar won Faris Al-Sultan er de Ironman van Hawaii mee (foto hieronder - let op de SRM!). Gisteren won Faris er de Teams Men Powerman van Zofingen op (samen met Olivier Bernhard en Thomas Hellriegel).
PS: verwijder eens afbeeldingen als je quote... of anders helemaal niet quoten!!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Zo, en dan hoop ik na Eurobike nog wat foto's te brengen van de nieuwe modellen van Xentis: de carbon clinchers (benieuwd of ze dat goed krijgen) en de wielen met hogere velg.
Daarnaast heb je nog de Kappa MTB wielen... misschien schuif ik die wel in mijn mountainbike-build.
Daarnaast heb je nog de Kappa MTB wielen... misschien schuif ik die wel in mijn mountainbike-build.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 28 Augustus 2006
Zo, en dan hoop ik na Eurobike nog wat foto's te brengen van de nieuwe modellen van Xentis: de carbon clinchers (benieuwd of ze dat goed krijgen) en de wielen met hogere velg.
Daarnaast heb je nog de Kappa MTB wielen... misschien schuif ik die wel in mijn mountainbike-build.
Heel goed Casran join de MTB kappa club. Niet de lichtste maar wel de vetste !
Zo, en dan hoop ik na Eurobike nog wat foto's te brengen van de nieuwe modellen van Xentis: de carbon clinchers (benieuwd of ze dat goed krijgen) en de wielen met hogere velg.
Daarnaast heb je nog de Kappa MTB wielen... misschien schuif ik die wel in mijn mountainbike-build.
Heel goed Casran join de MTB kappa club. Niet de lichtste maar wel de vetste !
van een beetje wind is nog niemand kapot gegaan.....
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 28 Augustus 2006
Zo, en dan hoop ik na Eurobike nog wat foto's te brengen van de nieuwe modellen van Xentis: de carbon clinchers (benieuwd of ze dat goed krijgen) en de wielen met hogere velg.
Enne, hebben ze de carbon clinchers goed gekregen?
Zo, en dan hoop ik na Eurobike nog wat foto's te brengen van de nieuwe modellen van Xentis: de carbon clinchers (benieuwd of ze dat goed krijgen) en de wielen met hogere velg.
Enne, hebben ze de carbon clinchers goed gekregen?
Quoten: Origineel geplaatst door ironMon op 25 September 2006
Enne, hebben ze de carbon clinchers goed gekregen?
De carbon clinchers waren er nog niet op Eurobike; zijn voorzien voor januari 2007. Ook het tijdritstuur met switching option was nog niet af; wel het gewone.
Er zijn wel meer fabrikanten die niet klaar zijn tegen Eurobike... mogelijks is er op Expo-Velo al meer te zien van Xentis.
Enne, hebben ze de carbon clinchers goed gekregen?
De carbon clinchers waren er nog niet op Eurobike; zijn voorzien voor januari 2007. Ook het tijdritstuur met switching option was nog niet af; wel het gewone.
Er zijn wel meer fabrikanten die niet klaar zijn tegen Eurobike... mogelijks is er op Expo-Velo al meer te zien van Xentis.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
De eerste zege op het Xentis stuur is binnen. Faris zal er volgende maand ook de IronMan in Hawaii mee rijden.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -