Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Heb ik wel een derde (klein) blad nodig?

rien
Forum-lid
Berichten: 507
Lid geworden op: 12 jan 2005 22:48

rien 01 aug 2006 10:41

Een compact 50/34 met een 11-23 cassete is ongeveer gelijk aan 53/39 met een 12-27 cassete. 39-27 is zelfs nog iets lichter dan een 34-23.
Bergen fietsen is totaal anders dan op vlak fietsen. Als je nooit in de bergen gefietst hebt en je bent het wel van plan, koop dan gewoon een tripple, en als je het lelijk vind een compact. Een tripple heeft gewoon meer mogelijkheden en ook nog enige overlap waardoor je minder voor hoeft te schakelen als je in het overgangsgebied aan het fietsen bent.

ron69
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 mei 2006 15:43

ron69 01 aug 2006 12:54

Quoten: Origineel geplaatst door joostvanrijn op 28 Juli 2006

Ik heb de afgelopen 2 dagen in Zuid-Limburg gefietst. Ik heb op mijn huidige racefiets (een Batavus A'Light met Shimano RSX) drie bladen voor. Ik had als doel in Limburg om geen enkele heuvel met m'n kleinste blad op te fietsen, en dat is me ook gelukt. (Cauberg, Keuteberg, Grensheuvel, allemaal middenblad, is dat nog iets waar ik over op kan scheppen of kan iedereen hier dat?). Ik zit al een tijdje te denken aan een nieuwe fiets, en nu vraag ik me af of ik, als ik in de Alpen of de Pyreneeën wil gaan fietsen niet toch een klein bladje nodig ga hebben. Dat is misschien een heel persoonlijke vraag, maar wie weet heeft iemand ervaring op dit punt. Joost


Hoi Joost,
om nog even terug te komen op je oorspronkelijke bericht. Shimano RSX is een al wat oudere schakelgroep met afwijkende tandwielen. Mijn vriendin had namelijk exact dezelfde fiets en ik verbaasde me altijd hoe klein ze kon rijden, daarom heb ik het wel eens uitgezocht: Voor blijkt het 46/36/26 te zijn! En achter 11-24.
Dus je middelste blad is wel wat kleiner dan de gangbare 39 of 42 tanden! Het is nog steeds wel wat zwaarder dan een 30x23 of 30x25, maar niet veel: bij 60 trappen/min. rijd je zo'n 11 km/u tegen 10 of 9 km/u bij een triple.
Als je ooit van plan bent een nieuwe fiets aan te schaffen is het wel iets om rekening mee te houden, anders kan die keutenberg opeens wel tegen vallen met een normale double! Overweeg dan eens compact cranckstel (50/36).

chrizz
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 jul 2006 23:18

chrizz 02 aug 2006 14:19

@Raff
 
'Voor iemand die zijn fiets meeneemt op vakantie om de Tour-cols op te rijden zal zo'n 30 allicht noodzakelijk zijn, maar ik denk dat slechts een kleine minderheid onder de wielertoeristen dit doet, en zeker in de wat hogere leeftijdscategorie.'
 
verkeerd gedacht. Ga eens écht klimmen, en dan niet in de lage landen......dan praat je ongetwijfeld anders over de 'niet stoer en onsportief uitziende' triple en het 'enorme' gewicht dat je extra mee omhoog moet slepen...ik weet dat je het hebt over 'wielertoeristen van 70' en dat je alleen je menig geeft over het fietsen in de 'lage landen' maar je laagdunkendheid over de triple en met name de opmerking over de onsportiviteit zijn onterecht als je zelf overduidelijk geen ervaring hebt met écht klimmen. Ook jij komt daar niet omhoog met je 39-er, basta, wat je er achter ook op hebt liggen.
Ieder zijn ding, mensen die een triple kopen doen dat met een goede reden (inderdaad vakantie in de bergen) en mensen die een double kopen denken er of niet goed over na (met alle respect), of weten dat ze alleen in de lage landen fietsen.
 
En trouwens, om terug te komen op je eerste post, elke goede fietsenmaker bouwt een triple zó om naar een double als je dat wilt..
 
grtz Chrizz
 

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 aug 2006 14:21

Triple naar dubbel is nooit een probleem, want dat is alleen een kwestie van een nieuwe crank en trapas steken. Derailleurs beetje opnieuw afstellen en klaar is kees, van dubbel naar triple is al een stuk duurder grapje.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

chrizz
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 jul 2006 23:18

chrizz 02 aug 2006 14:32

kost voor m'n vriendin maar 80 euro! Die laat het toevallig bij haar nieuwe doen door onlinebikstore.nl, echt een goeie gast is dat, aanrader. Alles 105. Dit NA met haar oude double in de Dolomieten meer te hebben moeten wandelen dan dat ze heeft kunnen fietsen. Gelukkig had ze nog SPD met atb-schoenen  haha!

chrizz
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 jul 2006 23:18

chrizz 02 aug 2006 18:07

oke, prima, dan zijn we het helemaal met elkaar eens. Heb ik je bericht niet helemaal gesnopen, excuus daarvoor. Ik stoorde me alleen ontzettend aan de opmerking: Gewoon overbodig gewicht dat je meezeult en je fiets een onsportief imago geeft. Dat is dus niet waar, het is maar net wat je er mee wilt doen.

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 04 aug 2006 09:08

@ chrizz
Van welke kant ben je de Passo di Manghen opgefietst?
Ik heb hem twee weken geleden ook gehad, maar vanaf Borgo is dit echt geen 15, nergens meer dan 12. Vanaf de andere kant is het echt geen 1600hm, de PdM is 2042 mtr en je start op ca 700 mtr. Wel een waanzinnig mooie klim, van beide kanten echt een aanrader. Hier is vanwege de lengte een triple of een compact - heb ik - een aanrader.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

tyrw
Forum-lid
Berichten: 420
Lid geworden op: 18 mei 2004 13:58

tyrw 05 aug 2006 13:09

Quote: Origineel geplaatst door joostvanrijn op 28 Juli 2006
Quote: Origineel geplaatst door maarten munneke op 28 Juli 2006
een kort bergje kom je misschien zonder triple wel over, echter als je hebt moeten harken kun je beter met een triple soepel naar boven rijden lijkt me. Vraag kan ook zijn: waarom geen triple?




Maar waarom geen derde blad? Enige reden is dat twee bladen stoerder staat. Zo van, "kijk mij eens geen miniblad nodig hebben"



Waarom neem je niet gewoon 1 blad voor als je door de polder fietst? Is (blijkbaar) nog stoerder en je bespaart een hele bult gewicht omdat je ook je voor-schakelgroep kan verwijderen


Waarom kom je volgende week niet gezellig LBL mee fietsen? Als dan fluitend alle hellinkjes opkomt weet je al wat beter wat je wil.

maldenees
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2006 23:06

maldenees 07 aug 2006 23:29

kijk, voor een nieuwkomer op deze site zoals ik dat ben staat er veel interessants te lezen. Ik twijfel zelf of ik de Mt. Ventoux ga opkomen met mijn 39 voor en 25 achter. Ik heb t advies gekregen een compact te laten zetten en daarover lees ik in deze hele discussie helemaal niets. In pricipe dus de twee blaadjes voor waarvoor blijkbaar in fietsminnend nederland de voorkeur bestaat, maar evengoed weinig gebruikt......lijkt het. Zijn er mensen die goede ervaringen hebben met t gebruik van compact in de bergen en in nederland? (zonder steeds de achtercassette van samenstelling te wijzigen)
Maldenees

Plaats reactie