Hartslag
Quoten: Origineel geplaatst door Gtranquillity op 27 Juli 2006
@Arno H Vandaag reed ik 156 gemiddeld over de hele rit. Dus 156 x 60 : 28.3 = 330. Ik heb 54 km gefietst dus als ik je goed begrijp kom ik bij 28 km uit op 171, bij 30 km op 183 en bij 32 km op 195. Klopt dat? En ehh... wat wil dit nu precies zeggen? *bloos*@amclassic-fan: Ik weet niet waar je informatie vandaan gehaald hebt, maar normaal ligt een rustpolsslag tussen de 60-80 (dit zijn - voor wat het waard is - ook de waardes die Polar e.d. gebruiken en op hun site(s) aangeven)En dit zegt ook weer niet alles... een vriendin van me rijdt altijd met een groep mannen mee omdat de vrouwen voor haar veel te langzaam gaan. Haar hartslag in rust is 76, maar tochten van 200-250 km met een hoop klimwerk zijn voor haar geen enkel probleem, en meestal rijdt ze nog op kop ook nog. Helaas ben ik daar nog lang niet aan toe :S
@Fiedoo:> Op parcours en op welke fiets?
Een vlak parcour met grotendeels keien/bakstenen en op een renfiets.
> Ben je wel atletisch genoeg ( heb je voldoende kracht om hoge snelheden te fietsen?) Als ik mijn hartslag/druk op de borst negeer en een zwaarder verzet neem, dan kan ik zo'n 50-60 km tegen de 32-33 km per uur fietsen zonder echt moe te worden en/of te verzuren. Maar omdat ik bang ben de druk op de borst te negeren fiets ik meestal langzamer.
>Welk verzet duw je meestal en maak je hierbij wel de juiste keuze? Duw je naar je eigen mogelijkheden geen te zwaar verzet? Nee, ivm mijn knieen verkies ik over het algemeen een klein verzet boven een groot. Hierdoor is mijn hartslag natuurlijk ook gelijk een stuk hoger, maar pijn in de knieen is ook niet alles Meestal gebruik ik 39 / 15-16 en af en toe (afhankelijk van het wegdek en de hoeveelheid wind nog de 14 en 17.
@Ponsteen:> Niet blindstaren op een niets-aan-de-hand verhaal. Rustiger aan doen lijkt me wel zo veilig (kijken of je dan minder last krijgt). Inderdaad, ik heb de afgelopen 3 dagen 74, 72 en 54 km op mijn gemak (gemiddelde hartslag 154-152 en 156) gefietst en doordat er weinig wind stond toch nog een gemiddelde snel heid van resp. 26.6, 27.1 en (vreemd genoeg) 28.3 gehaald. Pijn op de borst heb ik niet gehad
Hoi,
156 hs met 28.3 gem = 330 hs/km bij jou!
Bij 165 hs is dat 165*60/330 = ongeveer 30 km/uur
Bij 170 hs is dat 170*60/330 = ongeveer 31 km/uur
Bij 175 hs is dat 175*60/330 = ongeveer 32 km/uur
Als je een goede conditie hebt en je weet je max. harslag,
dan zou je op 91 (anaerobe drempel) van je max. ongeveer een uur fietsen kunnen volhouden!
Als die 91 dan ongeveer 175 harslagen bij jou zou zijn als voorbeeld dan zul je in dat uur een afstand van 32 km kunnen halen (32km/uur).
Succes ermee!
@Arno H Vandaag reed ik 156 gemiddeld over de hele rit. Dus 156 x 60 : 28.3 = 330. Ik heb 54 km gefietst dus als ik je goed begrijp kom ik bij 28 km uit op 171, bij 30 km op 183 en bij 32 km op 195. Klopt dat? En ehh... wat wil dit nu precies zeggen? *bloos*@amclassic-fan: Ik weet niet waar je informatie vandaan gehaald hebt, maar normaal ligt een rustpolsslag tussen de 60-80 (dit zijn - voor wat het waard is - ook de waardes die Polar e.d. gebruiken en op hun site(s) aangeven)En dit zegt ook weer niet alles... een vriendin van me rijdt altijd met een groep mannen mee omdat de vrouwen voor haar veel te langzaam gaan. Haar hartslag in rust is 76, maar tochten van 200-250 km met een hoop klimwerk zijn voor haar geen enkel probleem, en meestal rijdt ze nog op kop ook nog. Helaas ben ik daar nog lang niet aan toe :S
@Fiedoo:> Op parcours en op welke fiets?
Een vlak parcour met grotendeels keien/bakstenen en op een renfiets.
> Ben je wel atletisch genoeg ( heb je voldoende kracht om hoge snelheden te fietsen?) Als ik mijn hartslag/druk op de borst negeer en een zwaarder verzet neem, dan kan ik zo'n 50-60 km tegen de 32-33 km per uur fietsen zonder echt moe te worden en/of te verzuren. Maar omdat ik bang ben de druk op de borst te negeren fiets ik meestal langzamer.
>Welk verzet duw je meestal en maak je hierbij wel de juiste keuze? Duw je naar je eigen mogelijkheden geen te zwaar verzet? Nee, ivm mijn knieen verkies ik over het algemeen een klein verzet boven een groot. Hierdoor is mijn hartslag natuurlijk ook gelijk een stuk hoger, maar pijn in de knieen is ook niet alles Meestal gebruik ik 39 / 15-16 en af en toe (afhankelijk van het wegdek en de hoeveelheid wind nog de 14 en 17.
@Ponsteen:> Niet blindstaren op een niets-aan-de-hand verhaal. Rustiger aan doen lijkt me wel zo veilig (kijken of je dan minder last krijgt). Inderdaad, ik heb de afgelopen 3 dagen 74, 72 en 54 km op mijn gemak (gemiddelde hartslag 154-152 en 156) gefietst en doordat er weinig wind stond toch nog een gemiddelde snel heid van resp. 26.6, 27.1 en (vreemd genoeg) 28.3 gehaald. Pijn op de borst heb ik niet gehad
Hoi,
156 hs met 28.3 gem = 330 hs/km bij jou!
Bij 165 hs is dat 165*60/330 = ongeveer 30 km/uur
Bij 170 hs is dat 170*60/330 = ongeveer 31 km/uur
Bij 175 hs is dat 175*60/330 = ongeveer 32 km/uur
Als je een goede conditie hebt en je weet je max. harslag,
dan zou je op 91 (anaerobe drempel) van je max. ongeveer een uur fietsen kunnen volhouden!
Als die 91 dan ongeveer 175 harslagen bij jou zou zijn als voorbeeld dan zul je in dat uur een afstand van 32 km kunnen halen (32km/uur).
Succes ermee!
Berg en Dal klimmertje!
-
- Forum-lid
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 29 aug 2005 13:52
Quoten: Origineel geplaatst door Arno H. op 27 Juli 2006
Hoi,
156 hs met 28.3 gem = 330 hs/km bij jou!
Bij 165 hs is dat 165*60/330 = ongeveer 30 km/uur
Bij 170 hs is dat 170*60/330 = ongeveer 31 km/uur
Bij 175 hs is dat 175*60/330 = ongeveer 32 km/uur
Als je een goede conditie hebt en je weet je max. harslag,
dan zou je op 91 (anaerobe drempel) van je max. ongeveer een uur fietsen kunnen volhouden!
Als die 91 dan ongeveer 175 harslagen bij jou zou zijn als voorbeeld dan zul je in dat uur een afstand van 32 km kunnen halen (32km/uur).
Succes ermee!
Dank je wel voor de uitleg!Ik heb je schema van hierboven gelijk maar even overgenomen om zelf óók e.e.a. bij te kunnen houden!
@Carcasi: Ik zal het haar man eens vragen
Hoi,
156 hs met 28.3 gem = 330 hs/km bij jou!
Bij 165 hs is dat 165*60/330 = ongeveer 30 km/uur
Bij 170 hs is dat 170*60/330 = ongeveer 31 km/uur
Bij 175 hs is dat 175*60/330 = ongeveer 32 km/uur
Als je een goede conditie hebt en je weet je max. harslag,
dan zou je op 91 (anaerobe drempel) van je max. ongeveer een uur fietsen kunnen volhouden!
Als die 91 dan ongeveer 175 harslagen bij jou zou zijn als voorbeeld dan zul je in dat uur een afstand van 32 km kunnen halen (32km/uur).
Succes ermee!
Dank je wel voor de uitleg!Ik heb je schema van hierboven gelijk maar even overgenomen om zelf óók e.e.a. bij te kunnen houden!
@Carcasi: Ik zal het haar man eens vragen
http://www.dark-tranquillity.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
http://www.diana-van-tankeren.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
http://www.diana-van-tankeren.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
Lazo:
Stel jouw slagvolume (aantal liters bloed per hartslag) is gelijk aan dat van je vriend/vriendin. Alleen de max. hartslag van je vriend is 170, en die van jou is 197.
Zal jij (bij een max. inspanning), dus meer vers bloed rondpompen, en dus waarschijnlijk ook beter presteren...... Je spieren krijgen immers meer voedingsstoffen.
Een hogere max. hartslag is altijd mooi, maar daar moet je je dus niet op blindstaren, je slagvolume is trainbaar, max. hartslag schijnt erfelijk bepaald te zijn. (uit ervaring leer ik dat door veel training, de max. hartslag zelfs iets afneemt). Een wielrenners heeft er dus veel baat bij zijn slagvolume te trainen (en dat betekent veel duurtraining, vandaar dus zoals hier in het topic al wordt aangegeven).
Succes met je prestaties!
Stel jouw slagvolume (aantal liters bloed per hartslag) is gelijk aan dat van je vriend/vriendin. Alleen de max. hartslag van je vriend is 170, en die van jou is 197.
Zal jij (bij een max. inspanning), dus meer vers bloed rondpompen, en dus waarschijnlijk ook beter presteren...... Je spieren krijgen immers meer voedingsstoffen.
Een hogere max. hartslag is altijd mooi, maar daar moet je je dus niet op blindstaren, je slagvolume is trainbaar, max. hartslag schijnt erfelijk bepaald te zijn. (uit ervaring leer ik dat door veel training, de max. hartslag zelfs iets afneemt). Een wielrenners heeft er dus veel baat bij zijn slagvolume te trainen (en dat betekent veel duurtraining, vandaar dus zoals hier in het topic al wordt aangegeven).
Succes met je prestaties!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Rustpols is ook kwestie van een heel stuk aanleg, sommige mensen komen als ze in topconditie zijn op 30, andere komen nauwlijks onder de 50 of nog hoger. 76 als rust vind voor iemand met een goede conditie zeer hoog, maar het is waarschijnlijk gewoon hoe ze is.
-
- Forum-lid
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 29 aug 2005 13:52
Het is even een zijstraatje, maar weet iemand toevallig of bloedarmoede en een (te) laag suikergehalte in het bloed de prestaties negatief kunnen beinvloeden?
http://www.dark-tranquillity.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
http://www.diana-van-tankeren.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
http://www.diana-van-tankeren.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
volgens mij speelt het getal van de min en maximumhartslag weinig rol.
Het gaat erover hoelang je onder je omslagpunt kunt blijven bij bepaalde snelheden en je de verzuring uitstelt, dat je bij maximale inspanning ook je maximale hartslag kunt bereiken, dat je hartslag na inspanning snel daalt, dat je hartslag in rust nadien niet spectaculair verhoogd of verlaagd is na zware inspanningen, enz.....
Het gaat erover hoelang je onder je omslagpunt kunt blijven bij bepaalde snelheden en je de verzuring uitstelt, dat je bij maximale inspanning ook je maximale hartslag kunt bereiken, dat je hartslag na inspanning snel daalt, dat je hartslag in rust nadien niet spectaculair verhoogd of verlaagd is na zware inspanningen, enz.....
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
Quoten: Origineel geplaatst door nollysurf op 27 Juli 2006
Lazo:
Stel jouw slagvolume (aantal liters bloed per hartslag) is gelijk aan dat van je vriend/vriendin. Alleen de max. hartslag van je vriend is 170, en die van jou is 197.
Zal jij (bij een max. inspanning), dus meer vers bloed rondpompen, en dus waarschijnlijk ook beter presteren...... Je spieren krijgen immers meer voedingsstoffen.
Een hogere max. hartslag is altijd mooi, maar daar moet je je dus niet op blindstaren, je slagvolume is trainbaar, max. hartslag schijnt erfelijk bepaald te zijn. (uit ervaring leer ik dat door veel training, de max. hartslag zelfs iets afneemt). Een wielrenners heeft er dus veel baat bij zijn slagvolume te trainen (en dat betekent veel duurtraining, vandaar dus zoals hier in het topic al wordt aangegeven).
Succes met je prestaties!
ja zo ken ik ene die echt een héél goed duurvermogen heeft,die zit gewoon 20 slagen/minuut lager dan mij, ma die heeft ook totaal geen explosiviteit,die kan lange tijd op een zeer hoog tempo blijven fietsen,hij doet 200 km op zen eigen aan een gem. van 31 km/h gem. hs 140(met heuvels bij) maar ben zeker als ge die in een koers zet waar der serieus word opgetrokken na elke bocht ligt die er zo af!
Lazo:
Stel jouw slagvolume (aantal liters bloed per hartslag) is gelijk aan dat van je vriend/vriendin. Alleen de max. hartslag van je vriend is 170, en die van jou is 197.
Zal jij (bij een max. inspanning), dus meer vers bloed rondpompen, en dus waarschijnlijk ook beter presteren...... Je spieren krijgen immers meer voedingsstoffen.
Een hogere max. hartslag is altijd mooi, maar daar moet je je dus niet op blindstaren, je slagvolume is trainbaar, max. hartslag schijnt erfelijk bepaald te zijn. (uit ervaring leer ik dat door veel training, de max. hartslag zelfs iets afneemt). Een wielrenners heeft er dus veel baat bij zijn slagvolume te trainen (en dat betekent veel duurtraining, vandaar dus zoals hier in het topic al wordt aangegeven).
Succes met je prestaties!
ja zo ken ik ene die echt een héél goed duurvermogen heeft,die zit gewoon 20 slagen/minuut lager dan mij, ma die heeft ook totaal geen explosiviteit,die kan lange tijd op een zeer hoog tempo blijven fietsen,hij doet 200 km op zen eigen aan een gem. van 31 km/h gem. hs 140(met heuvels bij) maar ben zeker als ge die in een koers zet waar der serieus word opgetrokken na elke bocht ligt die er zo af!
Quoten: Origineel geplaatst door lazo op 28 Juli 2006
Quoten: Origineel geplaatst door nollysurf op 27 Juli 2006
Lazo:
Stel jouw slagvolume (aantal liters bloed per hartslag) is gelijk aan dat van je vriend/vriendin. Alleen de max. hartslag van je vriend is 170, en die van jou is 197.
Zal jij (bij een max. inspanning), dus meer vers bloed rondpompen, en dus waarschijnlijk ook beter presteren...... Je spieren krijgen immers meer voedingsstoffen.
Een hogere max. hartslag is altijd mooi, maar daar moet je je dus niet op blindstaren, je slagvolume is trainbaar, max. hartslag schijnt erfelijk bepaald te zijn. (uit ervaring leer ik dat door veel training, de max. hartslag zelfs iets afneemt). Een wielrenners heeft er dus veel baat bij zijn slagvolume te trainen (en dat betekent veel duurtraining, vandaar dus zoals hier in het topic al wordt aangegeven).
Succes met je prestaties!
ja zo ken ik ene die echt een héél goed duurvermogen heeft,die zit gewoon 20 slagen/minuut lager dan mij, ma die heeft ook totaal geen explosiviteit,die kan lange tijd op een zeer hoog tempo blijven fietsen,hij doet 200 km op zen eigen aan een gem. van 31 km/h gem. hs 140(met heuvels bij) maar ben zeker als ge die in een koers zet waar der serieus word opgetrokken na elke bocht ligt die er zo af!
Niet vergeten dat explosiviteit meest te maken heeft met je spierstelsel! ( je gewicht speelt ook wel mee).Iemand die veel lange afstand doet zal ook voornl zijn trage spieren trainen.
Ik heb momenteel ( 48 jaar) nog een max hartslag van 180 ( minimum = 40 sl/m) maar ben toch nog redelijk explosief ( wie er mij bvb. op een helling niet afgereden heeft op 200m voor de top is meestal geklopt).
Quoten: Origineel geplaatst door nollysurf op 27 Juli 2006
Lazo:
Stel jouw slagvolume (aantal liters bloed per hartslag) is gelijk aan dat van je vriend/vriendin. Alleen de max. hartslag van je vriend is 170, en die van jou is 197.
Zal jij (bij een max. inspanning), dus meer vers bloed rondpompen, en dus waarschijnlijk ook beter presteren...... Je spieren krijgen immers meer voedingsstoffen.
Een hogere max. hartslag is altijd mooi, maar daar moet je je dus niet op blindstaren, je slagvolume is trainbaar, max. hartslag schijnt erfelijk bepaald te zijn. (uit ervaring leer ik dat door veel training, de max. hartslag zelfs iets afneemt). Een wielrenners heeft er dus veel baat bij zijn slagvolume te trainen (en dat betekent veel duurtraining, vandaar dus zoals hier in het topic al wordt aangegeven).
Succes met je prestaties!
ja zo ken ik ene die echt een héél goed duurvermogen heeft,die zit gewoon 20 slagen/minuut lager dan mij, ma die heeft ook totaal geen explosiviteit,die kan lange tijd op een zeer hoog tempo blijven fietsen,hij doet 200 km op zen eigen aan een gem. van 31 km/h gem. hs 140(met heuvels bij) maar ben zeker als ge die in een koers zet waar der serieus word opgetrokken na elke bocht ligt die er zo af!
Niet vergeten dat explosiviteit meest te maken heeft met je spierstelsel! ( je gewicht speelt ook wel mee).Iemand die veel lange afstand doet zal ook voornl zijn trage spieren trainen.
Ik heb momenteel ( 48 jaar) nog een max hartslag van 180 ( minimum = 40 sl/m) maar ben toch nog redelijk explosief ( wie er mij bvb. op een helling niet afgereden heeft op 200m voor de top is meestal geklopt).
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
Quoten: Origineel geplaatst door Gtranquillity op 27 Juli 2006
Het is even een zijstraatje, maar weet iemand toevallig of bloedarmoede en een (te) laag suikergehalte in het bloed de prestaties negatief kunnen beinvloeden?
Bloedarmoede geeft aan dat je te weinig ijzer hebt om het zuurstof die je inademt te binden en naar de cellen brengt die het zuurstof gebruiken.
Je hart moet sneller klopen dus je hartslag/km wordt hoger.
Als ik een dag na het bloedgeven ga fietsen is mijn hartslag/km ook altijd hoger!
Het is even een zijstraatje, maar weet iemand toevallig of bloedarmoede en een (te) laag suikergehalte in het bloed de prestaties negatief kunnen beinvloeden?
Bloedarmoede geeft aan dat je te weinig ijzer hebt om het zuurstof die je inademt te binden en naar de cellen brengt die het zuurstof gebruiken.
Je hart moet sneller klopen dus je hartslag/km wordt hoger.
Als ik een dag na het bloedgeven ga fietsen is mijn hartslag/km ook altijd hoger!
Berg en Dal klimmertje!
-
- Forum-lid
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 29 aug 2005 13:52
Dank je wel voor de reactie/uitleg Arno. Ik heb regelmatig een ijzertekort, dus dan zal dit wel de reden zijn waarom mijn hartslag vrij hoog is. Aan mijn conditie/kracht ligt het in ieder geval niet, want ik heb inmiddels de uitslag van de inspanningstest binnen... Ik heb 4.3 watt per kg gewicht getrapt en, zo stond er te lezen, dat is tov een gemiddelde vrouw van mijn leeftijd, gewicht en lengte 162.
http://www.dark-tranquillity.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
http://www.diana-van-tankeren.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
http://www.diana-van-tankeren.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
Quoten: Origineel geplaatst door Gtranquillity op 29 Juli 2006
Dank je wel voor de reactie/uitleg Arno. Ik heb regelmatig een ijzertekort, dus dan zal dit wel de reden zijn waarom mijn hartslag vrij hoog is. Aan mijn conditie/kracht ligt het in ieder geval niet, want ik heb inmiddels de uitslag van de inspanningstest binnen... Ik heb 4.3 watt per kg gewicht getrapt en, zo stond er te lezen, dat is tov een gemiddelde vrouw van mijn leeftijd, gewicht en lengte 162.
Hoi....
Ik vind dat een hele prestatie.
Kun je me uitleggen hoe die test is opgebouwd. (vermogen, hoeveel watt per stap omhoog, trapfreq., welk vermogen begonnen en met wel vermogen ge eindigd.
Ik zelf doe ook van dit soort testen thuis (wat ik zeer interessant vind).
Alvast bedankt.
Dank je wel voor de reactie/uitleg Arno. Ik heb regelmatig een ijzertekort, dus dan zal dit wel de reden zijn waarom mijn hartslag vrij hoog is. Aan mijn conditie/kracht ligt het in ieder geval niet, want ik heb inmiddels de uitslag van de inspanningstest binnen... Ik heb 4.3 watt per kg gewicht getrapt en, zo stond er te lezen, dat is tov een gemiddelde vrouw van mijn leeftijd, gewicht en lengte 162.
Hoi....
Ik vind dat een hele prestatie.
Kun je me uitleggen hoe die test is opgebouwd. (vermogen, hoeveel watt per stap omhoog, trapfreq., welk vermogen begonnen en met wel vermogen ge eindigd.
Ik zelf doe ook van dit soort testen thuis (wat ik zeer interessant vind).
Alvast bedankt.
Berg en Dal klimmertje!
Hoi, Diana (klopt dat?)
Over die Harslag/km hie ik bij color=#c80303Hoe hard rijdt de gemiddelde toerrijder?nog wat aanvullingen neergezet, die voor jou ook nog interessant kunnen zijn, helaas wel wat reken werk maar niet zoveel.
Het gaat over "Conditie"waarde, om te vergelijken met andere of natuurlijk met je eigen ritten (vooral als dit dezelfde ritten zijn).
Succes ermee!
Over die Harslag/km hie ik bij color=#c80303Hoe hard rijdt de gemiddelde toerrijder?nog wat aanvullingen neergezet, die voor jou ook nog interessant kunnen zijn, helaas wel wat reken werk maar niet zoveel.
Het gaat over "Conditie"waarde, om te vergelijken met andere of natuurlijk met je eigen ritten (vooral als dit dezelfde ritten zijn).
Succes ermee!
Berg en Dal klimmertje!