Dit geldt wat mij betreft ook voor Ultima jacks waar ik gebruik van maak en die zijn veel goedkoper. En ja, ik fiets de gehele winter door. Slijtage is overigens wel het minste waar ik mij druk om maak bij een fietsjack. Ik beweeg mijn bovenlichaam niet of nauwelijks op de fiets en draag geen rugzak...Sharkman 1 schreef:Fugu jack is duur maar zijn geld meer dan waard! Bruikbaar tussen 5 en -15 graden (enkel met zweethemd!) en eigenlijk onverslijtbaar (airblock jack gaat bij mij al 4 jaar mee).
Ik heb het niet over een 'hip skijack', maar ik refereerde aan functionele outdoor-jacks die er uiteraard wel hip uit kunnen zien. Ik heb verschillende jacks (drie-laags-Gore-tex, Gore Paclite, Softshell) die ik voornamelijk draag tijdens het skiën en (berg)wandelen. Ik heb aan geen van de jacks 300+ euro uitgeven, niet eens 200+. Enkele jacks heb ik ook in de uitverkoop aangeschaft. In de outdoorbranche zijn behoorlijke kortingen aan het eind van een seizoen gebruikelijk in tegenstelling tot bij Assos-kleding die slechts op enkele plaatsen in kleine hoeveelheden gereduceerd is te kopen.Sharkman 1 schreef:Als je niet de hele winter doorrijdt is het overigens weggegooid geld (en ja de topjacks van Assos kunnen zich meteen met de genoemde topmerken). Waarom wel moeiteloos xxx Euro voor een hip skijack uitgeven en niet voor een wielerjack?
Toch zou ik 300+ euro eerder aan een functioneel outdoor-jack uitgeven dan aan een specifiek fietsjack. Een fietsjack kan je immers enkel met fietsen dragen door de specifiek gesneden pasvorm (ivm fietshouding) en zal bij het staand dragen niet lekker zitten. Daarbij ga ik er vanuit dat de Assos jacks zo'n specifieke pasvorm hebben (dat mag ook wel voor 300+ euro...). Ook de steekzakken/ritsen achterop zijn niet echt praktisch als je bv. een trekkingrugzak draagt.
De outdoorjacks in die prijscategorie maken gebruik van high-tech membraanlagen van bv Gore die ademende capaciteiten hebben. Nou hecht ik niet heel veel waarde aan die lagen, maar toch maakt Assos daar geen gebruik van. Verder kunnen de outdoorjacks een stootje hebben en dienen zij wel slijtvast te zijn (denk bv aan gebruik met zware rugzak). Met het voorgaande betoog ik dat een outdoorjack eerder een hogere prijs rechtvaardigt dan een fietsjack.
Ik heb enkel ervaring met de Assos Uno en die zal met z'n 100 euro toch niet heel veel duurder zijn dan de Campa of Pearl Izumi broeken. Qua slijtage heb ik lichte schuurplekken aan de binnenzijde van de benen (Aspide FX zadel). Dat er op die plek lichte schuurplekken ontstaan kan ik mee leven. Een materiaal dat van dat schuren niet zal slijten, zal weer niet comfortabel zitten denk ik dan maar. Maar ik fiets pas sinds een paar jaar (met Gore-, Ultima- en Assos-broeken) en wellicht is het niet normaal. Op het zitvlak heb ik geen slijtplekken.Sharkman 1 schreef:Wat betreft de Assos broeken: die zijn imho te duur voor het gebodene. Pastvorm is goed maar de slijtvastheid van het gebodene is niet optimaal en de combinatie SLR en Assos is gewoon slecht aangezien de broeken amper 1 seizoen overleven (en op dat punt zijn Campa en Pearl Izumi gewon stukken beter)