Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

assos kleding...

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 02 jan 2008 13:47

Sharkman 1 schreef:Fugu jack is duur maar zijn geld meer dan waard! Bruikbaar tussen 5 en -15 graden (enkel met zweethemd!) en eigenlijk onverslijtbaar (airblock jack gaat bij mij al 4 jaar mee).
Dit geldt wat mij betreft ook voor Ultima jacks waar ik gebruik van maak en die zijn veel goedkoper. En ja, ik fiets de gehele winter door. Slijtage is overigens wel het minste waar ik mij druk om maak bij een fietsjack. Ik beweeg mijn bovenlichaam niet of nauwelijks op de fiets en draag geen rugzak...
Sharkman 1 schreef:Als je niet de hele winter doorrijdt is het overigens weggegooid geld (en ja de topjacks van Assos kunnen zich meteen met de genoemde topmerken). Waarom wel moeiteloos xxx Euro voor een hip skijack uitgeven en niet voor een wielerjack?
Ik heb het niet over een 'hip skijack', maar ik refereerde aan functionele outdoor-jacks die er uiteraard wel hip uit kunnen zien. Ik heb verschillende jacks (drie-laags-Gore-tex, Gore Paclite, Softshell) die ik voornamelijk draag tijdens het skiën en (berg)wandelen. Ik heb aan geen van de jacks 300+ euro uitgeven, niet eens 200+. Enkele jacks heb ik ook in de uitverkoop aangeschaft. In de outdoorbranche zijn behoorlijke kortingen aan het eind van een seizoen gebruikelijk in tegenstelling tot bij Assos-kleding die slechts op enkele plaatsen in kleine hoeveelheden gereduceerd is te kopen.

Toch zou ik 300+ euro eerder aan een functioneel outdoor-jack uitgeven dan aan een specifiek fietsjack. Een fietsjack kan je immers enkel met fietsen dragen door de specifiek gesneden pasvorm (ivm fietshouding) en zal bij het staand dragen niet lekker zitten. Daarbij ga ik er vanuit dat de Assos jacks zo'n specifieke pasvorm hebben (dat mag ook wel voor 300+ euro...). Ook de steekzakken/ritsen achterop zijn niet echt praktisch als je bv. een trekkingrugzak draagt.
De outdoorjacks in die prijscategorie maken gebruik van high-tech membraanlagen van bv Gore die ademende capaciteiten hebben. Nou hecht ik niet heel veel waarde aan die lagen, maar toch maakt Assos daar geen gebruik van. Verder kunnen de outdoorjacks een stootje hebben en dienen zij wel slijtvast te zijn (denk bv aan gebruik met zware rugzak). Met het voorgaande betoog ik dat een outdoorjack eerder een hogere prijs rechtvaardigt dan een fietsjack.
Sharkman 1 schreef:Wat betreft de Assos broeken: die zijn imho te duur voor het gebodene. Pastvorm is goed maar de slijtvastheid van het gebodene is niet optimaal en de combinatie SLR en Assos is gewoon slecht aangezien de broeken amper 1 seizoen overleven (en op dat punt zijn Campa en Pearl Izumi gewon stukken beter)
Ik heb enkel ervaring met de Assos Uno en die zal met z'n 100 euro toch niet heel veel duurder zijn dan de Campa of Pearl Izumi broeken. Qua slijtage heb ik lichte schuurplekken aan de binnenzijde van de benen (Aspide FX zadel). Dat er op die plek lichte schuurplekken ontstaan kan ik mee leven. Een materiaal dat van dat schuren niet zal slijten, zal weer niet comfortabel zitten denk ik dan maar. Maar ik fiets pas sinds een paar jaar (met Gore-, Ultima- en Assos-broeken) en wellicht is het niet normaal. Op het zitvlak heb ik geen slijtplekken.

masterb
Forum-lid

masterb 02 jan 2008 20:44

Hoe verhouden Assos lange broeken zich tot Descente lange broeken (zonder zeem)? Ben namelijk toe aan een nieuwe lange broek. Mijn oog is gevallen op een Descente Coldout Bib tight zonder zeem voor 87,50.

velo
Forum-lid
Contact

velo 02 jan 2008 22:04

Mijn 2 centen in deze discussie.

Assos is een textiel labaratorium en die creëren zelf de stoffen en zijn dus in staat om een stof (eigenschappen) te creëren die niet of nog niet op de markt is.

Als bekent is wat je lichaam doet en wat er voor nodig is om zo optimaal te blijven presteren in alle weersomstandigheden dan kan je met textiel eigenschappen daar mi. ook een bijdrage mee leveren.

Verder is het net als met fietsframes/onderdelen etc. aan de persoon zelf wat hij/zij als argument of misschien wel excuus wil horen om iets te kopen of juist niet.

Ik ben zeer blij met mijn Assos collectie, maar ik zal niet verkondigen dat het voor iedereen de perfecte kleding is.

Voor mij voldoet het prima, en voor een ander is het merk x.

Wat veel belangrijker is dat je plezier hebt in het fietsen zelf en dat er voor een ieder keuze is mbt. prijs en kwaliteit.

With Assos you don't buy the garment, but the result :-)

Ughh.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 02 jan 2008 22:13

Heb jij ook de Airblock broek toevallig? Die staat nog wel op mijn verlanglijstje...
Less is bore

velo
Forum-lid
Contact

velo 02 jan 2008 22:19

Ja, een zeer fijne broek ook omdat er een zeem in zit (Uma LL) dat vind ik toch prettiger dan zonder zeem zoals de AirPlus LL.

Je kunt deze broek in een redelijk groot temperatuur bereik dragen en wat mn. erg fijn is dat de gekozen delen van de airblock super goed werken ze zitten zeg maar strategisch goed.

Eigenlijk is alleen je kruis gedeelte de bottleneck, maar daar is de AirPlus LL weer voor.
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 03 jan 2008 16:43

Is dit ook een broek voor temperaturen rond het vriespunt en een windje?
Less is bore

velo
Forum-lid
Contact

velo 03 jan 2008 16:53

Het is mi. precies dezelfde broek als de AirPlus LL alleen het meest opmerkelijke is dat de halve windblokker broek het kruis gedeelte niet heeft als ook het scheenbeen gedeelte.

Samenvattend is het gewoon een erg prettige broek die je vaak kunt aantrekken en de koude wind op je kruis is bepalend wanneer jij switched naar de AirPlus LL.

Wetende dat je al zo'n beetje de hele collectie in je kast hebt hangen zul je met deze broek zeker geen buil gaan vallen.

Sterker mi. is deze halve windlblokker qua prijs meer te rechtvaardigen omdat het temperatuur bereik vaker voorkomt in NL dan de AirPluss LL.

Wat betreft windtemperaturen en wanneer je wat moet aantrekken is het net als het brandstofverbruik in de autobrochures :-) het is een indicatie en het min/max bereik is per persoon verschillend.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 03 jan 2008 19:23

IK heb geen Assos lange broek, vandaar mijn vragen.
Less is bore

velo
Forum-lid
Contact

velo 04 jan 2008 16:05

Ik dacht dat jij degene was die zo'n beetje alles wat de naam Assos draagt al in de kast had hangen.

Oei, mijn fout.
Dat was dus Raphaël :-)

Vragen staat vrij dus laat maar horen als je nog wat wilt weten.

bulldaxkie
Forum-lid

bulldaxkie 04 jan 2008 16:40

ik ben van plan er eentje aan te schaffen,een korte broek,hebben jullie soms een tip?

frankvanboven
Forum-lid

frankvanboven 04 jan 2008 17:04

Absoluut gaan passen! De maatvoering hebben ze zelf verzonnen en is nergens mee te vergelijken. Hun maatvoering is ook niet consequent. een XL zomershirt is anders dan een XL jack. Hun tabellen met maten kloppen ook niet.

Ze houden geen rekening dat sporters wel eens wat forsere spiergroepen kunnen hebben. Mijn bovenbenen passen met moeite in de grootste maat. Als ik volle bak rij dan begint het wat strak te zitten! Maar ja....een spijkerbroek is voor mij ook niet haalbaar.

En verder.......prachtige kleding! Nooit zo iets prettigs gehad, nooit zoveel geld uitgegeven!

velo
Forum-lid
Contact

velo 04 jan 2008 20:24

Wat Frank zegt daar ben ik het wel mee eens nl. dat de kleding lekkerder past als je niet al te veel van ehhh, 'het goede leven' aan je lijf en leden hebt zitten.

Verder is het beste dat je absoluut gaat passen want de maten die zijn toch niet echt te vergelijken of je moet met de winkel een deal maken (eerst overleggen welke maat je nu hebt) of je kunt ruilen als het niet past.

Een beetje afhankelijk waar je gaat en hoe ver de reis is kan dit ook een oplossing zijn (in mijn geval wel).

Hier nog een linkje waar je alle pagina's (11) even door moet lopen, maar op pagina 1 staat al gelijk een review van de korte broeken.

http://www.competitivecyclist.com/za/CC ... _TYPE=TRUE

Veel succes en 'have a good ride'.

Plaats reactie