Weet jij met welk verzet je fietst?
-
- Forum-lid
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 25 nov 2005 11:25
Quoten: Origineel geplaatst door big rosa op 11 Juli 2006
Ai! Ron het doet me pijn aan de oren binnenblad en dan achter het voorlaatste tandwiel, kan wel maar is wel redlijk schuin. Ik rij bijna altijd op m,n buitenblad en dan 16,17 of 19 achtertandwiel. Bij binnenblad wat ik hooguit 5 maar gebruik zit ik meestal maximaal op het 3e na laatste tandje achter anders vind ik dat m,n ketting te schuin staat en dat doet mijn pijn aan het hart. Ik zie regelmatig gasten op de fiets zitten, laatst nog een mooie Gios met z,n ketting op het binnenblad en achter het laatse tandje, tja dan begin ik letterlijk te janken op m,n fiets.
Ha, ja, ik kan me voorstellen BigRosa... Nou, om dat soort huilbuien te voorkomen stel ik dit even aan de orde: wat is eigenlijk TE schuin? Uitgaande van een double en 10 speed, kan je bij gebruik van binnenste blad de 'binnenste' 7 versnellingen gebruiken? Of toch of meer of minder? Evenzo bij het buitenste, dan de 'buitenste' 7? Jullie reacties graag!
Ai! Ron het doet me pijn aan de oren binnenblad en dan achter het voorlaatste tandwiel, kan wel maar is wel redlijk schuin. Ik rij bijna altijd op m,n buitenblad en dan 16,17 of 19 achtertandwiel. Bij binnenblad wat ik hooguit 5 maar gebruik zit ik meestal maximaal op het 3e na laatste tandje achter anders vind ik dat m,n ketting te schuin staat en dat doet mijn pijn aan het hart. Ik zie regelmatig gasten op de fiets zitten, laatst nog een mooie Gios met z,n ketting op het binnenblad en achter het laatse tandje, tja dan begin ik letterlijk te janken op m,n fiets.
Ha, ja, ik kan me voorstellen BigRosa... Nou, om dat soort huilbuien te voorkomen stel ik dit even aan de orde: wat is eigenlijk TE schuin? Uitgaande van een double en 10 speed, kan je bij gebruik van binnenste blad de 'binnenste' 7 versnellingen gebruiken? Of toch of meer of minder? Evenzo bij het buitenste, dan de 'buitenste' 7? Jullie reacties graag!
-
- Forum-lid
- Berichten: 925
- Lid geworden op: 09 mar 2005 10:03
Quoten: Origineel geplaatst door delirium op 17 Juli 2006
Wind van voren; 50*17 of 39*15
Anders 50*15
En dan trapfrequentie van 100 nastreven.
Snelheid ligt dan altijd wl ergens tussen de 30 en 35. Das rap zat op men eentje!
Ik ben een beetje een zeikerd, maar 50-17 met een trapfreq. van 100 is ruim 37 in het , en dat met tegenwind vind ik wel heel knap! 39-15 komt beter in de buurt, dat is 32,9 gem. Ik zelf rij ook vaak 39-15 of 50-19 en ook gem. tussen de 30 en 35 in het uur.
Wind van voren; 50*17 of 39*15
Anders 50*15
En dan trapfrequentie van 100 nastreven.
Snelheid ligt dan altijd wl ergens tussen de 30 en 35. Das rap zat op men eentje!
Ik ben een beetje een zeikerd, maar 50-17 met een trapfreq. van 100 is ruim 37 in het , en dat met tegenwind vind ik wel heel knap! 39-15 komt beter in de buurt, dat is 32,9 gem. Ik zelf rij ook vaak 39-15 of 50-19 en ook gem. tussen de 30 en 35 in het uur.
Columns/ Hoogteprofielen /verslagen en veel meer! <br>
<a target="_blank" href= "http://www.peterkroes.nl">De Mannen</a><br>
<a target="_blank" href= "http://www.peterkroes.nl">De Mannen</a><br>
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik weet altijd op wat voor verzet ik rij en kies ook bewust uit voor voor cassette ik monteer. (ik kan bijvoorbeeld absoluut niet zonder '18')
Misschien monteer ik binnenkort een 44 binnenblad om nog wat meer overlap te hebben tussen grote en kleine blad.
Misschien monteer ik binnenkort een 44 binnenblad om nog wat meer overlap te hebben tussen grote en kleine blad.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Mijn precieze verzet weet ik niet. Soms kijk je wel eens op welk verzet je bezig bent, om zo later je trapfrequentie te achterhalen.
Zelf heb ik inmiddels een TA 44 binnenblad erop gezet om een al te scheve kettinglijn te vermijden (zie ook ander topic). Daarbij heb ik een cassette 13/25 (ja, junior) gemonteerd, die dus van 13 t/m 19 lekker continue is.
Dan heb ik nog het orginele 39 blad klaarliggen en een 21/24/27 kransensetje voor die gemene heuveltjes in de Ardennen.
Zelf heb ik inmiddels een TA 44 binnenblad erop gezet om een al te scheve kettinglijn te vermijden (zie ook ander topic). Daarbij heb ik een cassette 13/25 (ja, junior) gemonteerd, die dus van 13 t/m 19 lekker continue is.
Dan heb ik nog het orginele 39 blad klaarliggen en een 21/24/27 kransensetje voor die gemene heuveltjes in de Ardennen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
@mca2 wat ga je met een 13 doen als junior? 50-13 rijden mag niet, omdat je dan net een iets te groot verzet hebt. 52-14 komt redelijk in de buurt van wat mag. Wil je dichterbij komen dan heb je een kinder voorblad nodig, met als gevolg dat als je lek rijdt je met een jeugd verzet zit opgescheept als je een wiel met een 14 krijgt.
Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 26 Juli 2006
@mca2 wat ga je met een 13 doen als junior? 50-13 rijden mag niet, omdat je dan net een iets te groot verzet hebt. 52-14 komt redelijk in de buurt van wat mag. Wil je dichterbij komen dan heb je een kinder voorblad nodig, met als gevolg dat als je lek rijdt je met een jeugd verzet zit opgescheept als je een wiel met een 14 krijgt.
Haha sorry, ik ben geen junior maar ik heb een junior cassette(volgens het shimano boekje dan). 'Normale' cassettes beginnen bij 12 maar aan een 12 heb ik nog nooit behoefte gehad. Dan heb ik liever vanaf 13 en de 18 erbij, mooi continue cassette. En als goedwillende toerfietser is 44/53 en 13/25 goed genoeg voor mij en lekker veel overlap zo.
@mca2 wat ga je met een 13 doen als junior? 50-13 rijden mag niet, omdat je dan net een iets te groot verzet hebt. 52-14 komt redelijk in de buurt van wat mag. Wil je dichterbij komen dan heb je een kinder voorblad nodig, met als gevolg dat als je lek rijdt je met een jeugd verzet zit opgescheept als je een wiel met een 14 krijgt.
Haha sorry, ik ben geen junior maar ik heb een junior cassette(volgens het shimano boekje dan). 'Normale' cassettes beginnen bij 12 maar aan een 12 heb ik nog nooit behoefte gehad. Dan heb ik liever vanaf 13 en de 18 erbij, mooi continue cassette. En als goedwillende toerfietser is 44/53 en 13/25 goed genoeg voor mij en lekker veel overlap zo.
Ik rij bij de nieuwelingen en wij worden getraind om goed op souplesse te kunnen rijden. 60 van mijn trainingen bestaan uit souplesse. Ik kom enkel op mijn buitenblad bij sprinttrainingen, bloktrainingen, snelheidstrainingen en natuurlijk wedstrijden.
Welke snelheid we rijden op training is ook niet zo belangrijk, zolang we maar in onze hartslagzones blijven en we het beoogde aantal omwentelingen halen
Welke snelheid we rijden op training is ook niet zo belangrijk, zolang we maar in onze hartslagzones blijven en we het beoogde aantal omwentelingen halen
Ik heb een 53/39 crankset en een 25-12 cassette.
Ik rij vrij licht vanwege mijn knieen en draai meestal 39/19, 39/17, 39/15 of 39/14.
Ik rij vrij licht vanwege mijn knieen en draai meestal 39/19, 39/17, 39/15 of 39/14.
<a target="_blank" href= "http://album.zoom.nl/user/8553/images/8 ... .jpg">Mijn Bulls 105</a>