Pagina 3 van 5

Geplaatst: 06 jan 2010 09:54
door nummer14
Ik zit met een probleem: FietsGigant verleend me garantie, maar wil dat ik 75 bijbetaal voor een nieuw frame wat in mijn ogen op zijn best gelijkwaardig is aan mijn oude Van Limpurg frame.

Na Boogie's Extreme dit jaar ontdekte ik in de staande achterbuis bij de derailleur/achter pad een gaatje in de buis. Zie, maar dan in rood/zwart/grijs:
http://www.vanlimpurg.nl/popup-lowik1.php

Na veel mailwisseling heb ik mijn frame weggebracht naar Vriezenveen. Aanvankelijk boden ze mij het Prova frame als een gelijkwaardig frame aan voor 250 euro onder zgn. crash-replacement garantie. Ik ging zeker niet akkoord en inmiddels hebben ze ook erkend dat het gat onder (fabrieks-)garantie valt. Maar ik zou 75 euro bij moeten betalen voor het Prova frame.
http://www.fietsgigant.com/van-limpurg- ... riple.html

Daar ben ik het niet mee eens, omdat:
- je volgens de wet bij garantie gewoon recht hebt op kostenloze vervanging door een gelijkwaardig product (en als ze niet de exact gelijke frames hebben, is dat niet mijn probleem)
- een 60cm Prova frame 200gram zwaarder is dan mijn oude 62cm frame
- FietsGigant beweert dat de lak die 75 euro rechtvaardigt, maar mij lijkt de speciale driekleurige paint van mijn oude frame juist bijzonder bewerkelijk en dus duurder, terwijl het Prova frame niet zichtbaar bijzonder gespoten is
- FietsGigant mij nooit uit heeft kunnen leggen dat het Prova frame hoogwaardiger is, terwijl ik zelf weet dat de frame/buizensets in 1 opzicht wel van elkaar verschillen (hydroformed)

Inmiddels laat FietsGigant niets meer van zich horen (per mail).

Heeft iemand tips en/of ideeen om uit deze impasse te komen?

Moet ik gewoon die 75euro dokken, want op zich wil ik wel bijbetalen voor een hoogwaardiger frame.

Geplaatst: 06 jan 2010 10:07
door rene1
Ik ben er eens naartoe gegaan voor kleding. Inderdaad niet op voorraad wat er op de website stond. Ik heb wel wat kunnen vinden.
Tijdje vlakbij de kassa rondgehangen en er kwamen behoorlijk wat mensen met klachten en als reaktie hierop zwamverhalen als verweer.
Ook mensen die terugkwamen , op afspraak, om hun nieuwe fiets te halen na "rijklaar" maken werden teleurgesteld omdat er nog niets aan gedaan was. Oh meneer dan maken we hem nu wel even rijklaar, duurt 10 minuutjes. ....Dan denk ik:" Als dat zo weinig tijd kost dan had dat gelijk bij de koop ook wel kunnen gebeuren, dan hoeven mensen niet terug te komen.)
Al met al helemaal niet onder de indruk van deze zaak.

Geplaatst: 06 jan 2010 10:22
door roro27
@ nr 14
Ik mis wat gegevens in je verhaal over hoe oud de fiets is en wanneer je hem gekocht hebt voor ik een uitspraak kan doen of je recht hebt op volledige vervanging.

Geplaatst: 06 jan 2010 12:21
door nummer14
@ roro27

Ik heb de fiets 4 april 2007 nieuw gekocht. Standaard, en wat ze me destijds ook verteld hebben, is dat er 10 jaar garantie op het frame en lak van deze Van Limpurg fiets zit.

Aanvankelijk heb ik heel goede ervaringen met de medewerkers van FietsGigant gehad. Behulpzaam en goed advies. En de Van Limpurg beviel me ook goed (o.a. 2x Marmotte op uitgereden). Maar ik ben nu wel teleurgesteld m.b.t. de afwikkeling van dit garantie geval. Alle onderdelen liggen nu zielig bij mij thuis in een doos, het frame is ergens in Almelo of Vriezenveen, en van mij wordt verwacht dat ik bijbetaal voor een vervangend frame, terwijl ik al de nodige reiskosten heb gehad, en ik zelf de fiets gedemonteerd heb omdat ze daar ook geld voor wilde rekenen. Nu heb ik al tijden niets meer van FietsGigant gehoord.

Mijn les en jullie advies: ga naar een goede speciaalzaak bij jou in de buurt. Misschien iets duurder, maar wel meer kans op goed advies en minder lastige communicatie wanneer er iets aan de hand is.

Geplaatst: 06 jan 2010 16:33
door zito
@ Nummer 14

Aangezien de wet zegt dat je recht hebt op garantie en het inderdaad kostenloos moet zijn om een gelijkwaardig product te geven zou ik gewoon tegen hen zeggen dat als ze dit niet doen je er een rechtzaak van maakt.

Geplaatst: 06 jan 2010 16:45
door rikkert
zito schreef:@ Nummer 14

Aangezien de wet zegt dat je recht hebt op garantie en het inderdaad kostenloos moet zijn om een gelijkwaardig product te geven zou ik gewoon tegen hen zeggen dat als ze dit niet doen je er een rechtzaak van maakt.


Aangeven dat je het in handen geeft van je rechtsbijstandsverzekering helpt al vaak (ook al heb je die helemaal niet). En hard praten in de winkel op zaterdag ook erg goed.

Geplaatst: 06 jan 2010 16:50
door simic
Hard praten op een drukke zaterdag helpt echt! Daarnaast zou ik altijd bellen, een email van jou kunnen ze negeren, als je iets vraagt via de telefoon is dat al moeilijker. Laten zien dat je niet zomaar af bent te poeieren!

Geplaatst: 06 jan 2010 18:25
door nummer14
Dank jullie wel voor de adviezen.

Ik heb al eens laten doorschemeren dat ik eventueel een derde partij (rechtsbijstand) wil inschakelen om de zaak op te lossen. Geen reactie.

Lastig ook dat ik niet echt om de hoek woon: +/- 175km.

Het enige nummer dat ik gevonden heb, blijkt een fax nummer. Dus als iemand nog een telefoonnummer heeft, houd ik me aangeraden.

Maar jullie vinden dus met mij dat het Prova frame op zijn best gelijkwaardig is in vergelijking met mijn oude frame?
(dus het lak verhaal is onzin, het Prova frame is zelfs zwaarder, hooguit zijn de DB buizen hydroformed)

Geplaatst: 06 jan 2010 18:44
door canyon81
Edit Freerider: prive gegevens verwijderd

Geplaatst: 06 jan 2010 19:03
door nummer14
@ Canyon 81

Via exact dezelfde weg (telefoongids.nl) heb ik ze geprobeerd te bereiken maar ik kreeg een fax aan de lijn. Dus ik weet niet of een carriere bij de recherche voor ons is weggelegd ;)

Geplaatst: 06 jan 2010 20:03
door canyon81
hmm, ik dacht al, hoe moeilijk kan het zijn...
maar ze hebben geen publiek nummer, wel belachelijk als je het mij vraagt.

Geplaatst: 06 jan 2010 20:14
door canyon81
Wat je wel eens zou kunnen proberen is het volgende nummer:(edit freerider: privegegevens verwijderd)
Dat is het nummer van Patriarch Rijwielen, hun adres correspondeert met de gegevens van Fietsgigant op de site van de KvK.