Pagina 3 van 5
90kg / E400,- / strak en snel
Geplaatst: 10 apr 2006 14:09
door auke
Quoten: Origineel geplaatst door ponsteen op 10 April 2006
Op superglad asfalt hebben hard opgepompte banden de laagste rolweerstand. Op kasseien stuiteren ze echter te veel, wat dus een hogere rolweerstand oplevert. Daar is 7 Bar ongeveer het optimum.
dus afhankelijk van het parcours zul je naar een optimum moeten zoeken voor de bandenspanning. Niveleert dat eveneens de relatieve invloed van de gekozen wielset m.b.t. de aerodynamica bijvoorbeeld.
90kg / E400,- / strak en snel
Geplaatst: 10 apr 2006 14:38
door amclassic-fan
Glad asfalt is nog helemaal niet glad. Glad is de baan, daar kan je met hele hoge druk rijden om minder rolweerstand te hebben. Op de weg is met meer dan 8 bar rijden in een 23 mm band met 70 kg nadelig voor de rolweerstand.
90kg / E400,- / strak en snel
Geplaatst: 10 apr 2006 15:39
door auke
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 10 April 2006
Glad asfalt is nog helemaal niet glad. Glad is de baan, daar kan je met hele hoge druk rijden om minder rolweerstand te hebben. Op de weg is met meer dan 8 bar rijden in een 23 mm band met 70 kg nadelig voor de rolweerstand.
dus met 90kg zou je 9 bar als maximum kunnen aanhouden.
Zag zonet trouwens een aanbieding staan E300,- voor nieuwe WH-7701 Dura-Ace wielen. Ik denk dat ik die maar koop voor tijdrijden, samen met Michelin Pro Race bandjes. Ik denk dat ze door het minimale aantal spaken minder luchtwerveling produceren, en heb bovendien gelezen dat ze behoorlijk strak sporen. En voor die prijs......., scheelt E100,- met de Easton Circuits
90kg / E400,- / strak en snel
Geplaatst: 10 apr 2006 16:04
door bike_add1ct
Die Shimi wielen kunnen best vrij aerodynamisch zijn, maar ze zijn ook behoorlijk slap. Helemaal met jouw gewicht gaat dat zeker niet "strak" aanvoelen in de bochten en met aanzetten, denk ik. Maar een gelijkmatige inspanning als een tijdrit zou je er prima mee moeten kunnen doen.
90kg / E400,- / strak en snel
Geplaatst: 10 apr 2006 16:22
door auke
Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 10 April 2006
Die Shimi wielen kunnen best vrij aerodynamisch zijn, maar ze zijn ook behoorlijk slap. Helemaal met jouw gewicht gaat dat zeker niet "strak" aanvoelen in de bochten en met aanzetten, denk ik. Maar een gelijkmatige inspanning als een tijdrit zou je er prima mee moeten kunnen doen.
Ik heb net op roadbikereview.com gelezen dat ze inderdaad soms erg slap uitvallen. Dat heb ik liever ook niet natuurlijk, of is het een kwestie van goed strak opspannen.
En de Easton Circuits dan? Meer spaken, dus strakker voor iemand van 90kg? Kan natuurlijk dan net zo goed een handgespaakte set kopen; zou dat veel schelen in de aerodynamica en dus in de totale snelheid (zijwindgevoelig). Of is het relatieve onzin om zo gefixeerd te denken en gewoon gaan voor degelijkheid.
Enig idee hoe ik met simpele aanpassingen 20seconden sneller kan over 14km? Heb reeds tijdritpak, michelin pro race bandjes, druppelhelm, triathlonstuur. Hoeveel scheelt nieuwe wielen boven de WHR-550 (inclusief slagje achterwiel)?
90kg / E400,- / strak en snel
Geplaatst: 10 apr 2006 16:27
door jeek
Inderdaad krijgen de shimano wielen nogal slechte pers hier op het forum, 'k zou dus niet zo gauw die dura wielen doen in jouw positie (=gewichtsklasse).
Al eens naar FSA wielen gekeken?
RD-400 is superstrak & stijf & licht.
Is minder bekend hier in NL maar zeker geen mindere kwaliteit..
90kg / E400,- / strak en snel
Geplaatst: 10 apr 2006 16:56
door auke
Quoten: Origineel geplaatst door JeeK op 10 April 2006
Inderdaad krijgen de shimano wielen nogal slechte pers hier op het forum, 'k zou dus niet zo gauw die dura wielen doen in jouw positie (=gewichtsklasse).Al eens naar FSA wielen gekeken? RD-400 is superstrak & stijf & licht.Is minder bekend hier in NL maar zeker geen mindere kwaliteit..
Heb reeds een FSA compact crank
. Zeker mooie wieletjes maar zelfde prijs als Easton Circuit, en die laatste lijken me net iets degelijker. Maar heb jij ervaring met de RD-400?
90kg / E400,- / strak en snel
Geplaatst: 10 apr 2006 17:20
door bike_add1ct
Je houding op de fiets is het belangrijkst bij een tijdrit, dus besteed veel tijd aan een diepe en smalle zithouding. Die WR-550's zijn al enigzins aero met een halfhoge velg en platte spaken, daar kun je denk ik niet veel op winnen zonder naar dure setjes te gaan. Een paar maanden geleden stond er wel een interessant artikel in de Fiets over de aerodynamica testen bij Trek/Discovery. Lees dat maar eens door, of surf eens wat rond op internet.
90kg / E400,- / strak en snel
Geplaatst: 10 apr 2006 17:47
door xlr8r
Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 10 April 2006
Je houding op de fiets is het belangrijkst bij een tijdrit, dus besteed veel tijd aan een diepe en smalle zithouding. Die WR-550's zijn al enigzins aero met een halfhoge velg en platte spaken, daar kun je denk ik niet veel op winnen zonder naar dure setjes te gaan. Een paar maanden geleden stond er wel een interessant artikel in de Fiets over de aerodynamica testen bij Trek/Discovery. Lees dat maar eens door, of surf eens wat rond op internet.
Oh ja die advertorial
90kg / E400,- / strak en snel
Geplaatst: 11 apr 2006 12:41
door jeek
Yep heb dus zelf sinds kort een RD 400 setje overgenomen voor 170. Vorige eigenaar heeft er 3000 km mee gedaan (wedstrijden):
nooit bij hoeven te stellen, nooit een slag(je) gehad
nog zeer strak en recht maar hij zag eruit als een 70 kg ..
Ben zelf 80 kg, heb er nog maar een paar 100 op gedaan ben tot dusver zeer content.
Heb gezocht bij FSA naar gewicht beperkingen maar heb geen beperking kunnen vinden! Wielen zelf wegen 1500 gr
Maar inderdaad de circuit was mijn alternatief..
90kg / E400,- / strak en snel
Geplaatst: 11 apr 2006 13:58
door auke
Eenmaal andermaal
Strakke, snelle wielset, ca E400,- shimano 9-speed, tijdrijden
Dura-Ace WH-7701, Campagnolo Eurus 2005 of Easton Circuit?
90kg / E400,- / strak en snel
Geplaatst: 11 apr 2006 16:30
door auke
Quoten: Origineel geplaatst door Auke op 11 April 2006
Eenmaal andermaal
Strakke, snelle wielset, ca E400,- shimano 9-speed, tijdrijden
Dura-Ace WH-7701, Campagnolo Eurus 2005 of Easton Circuit?
Eenmaal andermaal
Strakke, snelle wielset, ca E400,- shimano 9-speed, tijdrijden, 90kg
Dura-Ace WH-7701 (E300,-), Campagnolo Eurus 2005 (E500,-) of Easton Circuit (E400,-)?