Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Hoogteverschil zadel - stuur

sparko
Forum-lid

sparko 29 mar 2006 19:22

bij mij steekt m'n zadelpen wel een behoorlijk eindje uit, maar dit omdat ik naar verhouding achtelijk lange benen heb, en graag redelijk horizontaal zit. Zo kom ik uit op een 59cm frame maat bij 1,84m lengte. en het effect van een ver uitstekende zadelpen wordt nog versterkt door een slooping frame.
Volgende fiets wordt waarschijnlijk geen sloping, dit om meer stijfheid te behouden, misschien kan ik het bij m'n huidige fiets nog wat stijver krijgen door een stuggere zadelpen te monteren. 
Iemand suggesties?? Alvast bedankt.

pietr
Forum-lid

pietr 30 mar 2006 01:16

Quoten: Origineel geplaatst door Sparko op 29 Maart 2006

bij mij steekt m'n zadelpen wel een behoorlijk eindje uit, maar dit omdat ik naar verhouding achtelijk lange benen heb, en graag redelijk horizontaal zit. Zo kom ik uit op een 59cm frame maat bij 1,84m lengte. en het effect van een ver uitstekende zadelpen wordt nog versterkt door een slooping frame.
Volgende fiets wordt waarschijnlijk geen sloping, dit om meer stijfheid te behouden, misschien kan ik het bij m'n huidige fiets nog wat stijver krijgen door een stuggere zadelpen te monteren. 

Is jouw fiets 59 cc of 59 ct? Heb je een foto?
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

meendering
Forum-lid

meendering 30 mar 2006 01:34

Ik denk dat het bij mn fiets nu wel ideaal is. Heb het gewoon uitgeprobeerd, vergelijk het ook eens met andere personen.

Situatie momenteel:

groenespicht
Forum-lid

groenespicht 30 mar 2006 10:56

Experimenteer, doe ik vrij veel. Bovenvermelde antwoorden helpen ook!
*** Pinarello Prince Tribute to the Green***
*** Focus Black Raider Limited Edition ***
Niet het talent, de snelheid, de kracht bepaald of je overwint.
Alfa hulp? JA...de 24 in een krat uit Schinnen...

pietr
Forum-lid

pietr 30 mar 2006 11:18

@Meendering: mooie fiets zeg. Ik vind niet alle Bianchi's mooi, maar deze wel. Niet te opvallend en toch apart genoeg om eens om te kijken als je hem ziet. Hoever staat jouw zadelpen eruit? En hoe is bij jou het hoogteverschil tussen zadel en stuur? En nog 2 vragen: hoe groot is jouw frame (cc) en jouw binnenbeenlengte? Ik weet het, veel vragen, maar je pincode hoef ik niet te weten .
@Groene Spicht: ik weet wel dat ik er niets aan heb, maar toch kijk ik veel naar andere fietsen waarbij de zadelpen een flink eind uit het frame komt, zoals bij mij. Uiteindelijk zal die pen bij mij zo'n 16 cm uitsteken. Hoe is dat bij jouw fiets? Trouwens, goeie tip van die tocht a.s. zondag: 65 km. lijkt me wel wat. Heb je een site voor me? Van de andere kant: mijn fiets wordt volgende week pas aangepast. Ik zie wel.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

coulthard
Forum-lid

coulthard 30 mar 2006 13:48

hoogte zadel-stuur: 9 cm (was bij vorige fiets 15 cm)
Afstand zadel-stuur: 61 cm
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

groenespicht
Forum-lid

groenespicht 30 mar 2006 18:01

Quoten: Origineel geplaatst door Pietr op 30 Maart 2006

@Meendering: mooie fiets zeg. Ik vind niet alle Bianchi's mooi, maar deze wel. Niet te opvallend en toch apart genoeg om eens om te kijken als je hem ziet. Hoever staat jouw zadelpen eruit? En hoe is bij jou het hoogteverschil tussen zadel en stuur? En nog 2 vragen: hoe groot is jouw frame (cc) en jouw binnenbeenlengte? Ik weet het, veel vragen, maar je pincode hoef ik niet te weten .
@Groene Spicht: ik weet wel dat ik er niets aan heb, maar toch kijk ik veel naar andere fietsen waarbij de zadelpen een flink eind uit het frame komt, zoals bij mij. Uiteindelijk zal die pen bij mij zo'n 16 cm uitsteken. Hoe is dat bij jouw fiets? Trouwens, goeie tip van die tocht a.s. zondag: 65 km. lijkt me wel wat. Heb je een site voor me? Van de andere kant: mijn fiets wordt volgende week pas aangepast. Ik zie wel.

Zadelpen steekt 12 cm uit. Er is geen website. Het is wel een hele mooie tocht. Vanuit Meijel "binnendoor" naar Maasbracht, de lange versie gaat nog via België (Maaseik enz.). De korte gaat via Midden-Limburg weer terug naar Café de Ruif, Heldensedijk 27 a. Jij komt vanaf Tilburg. Volg de A2, dan A67 richting Venlo, Afslag Asten of 1 verder Meijel. Dan als je in Meijel bent weg bij de kerk links richting Beringe/Panningen. De Ruif ligt dan links na een kilometer of 5. Inschrijven vertrek tussen 08.00 en 09.00 uur. Breng maar veel fietsers mee!!
*** Pinarello Prince Tribute to the Green***
*** Focus Black Raider Limited Edition ***
Niet het talent, de snelheid, de kracht bepaald of je overwint.
Alfa hulp? JA...de 24 in een krat uit Schinnen...

sparko
Forum-lid

sparko 01 apr 2006 18:16

Quoten: Origineel geplaatst door Pietr op 29 Maart 2006

59 ct, heb helaas geen foto.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 apr 2006 22:39

Bij mij vanochtend nog even opgemeten. 14,5 cm verschil. Bovenbuis is 57 cm, stuurpen 10 cm, geen spacers. Ik zit niet erg lang voor m'n 1m88, maar ik heb express zo staan omdat ik nu toch al met m'n rug bijna horizontaal rij met m'n handen op de shifters.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

pietr
Forum-lid

pietr 02 apr 2006 01:04

Quoten: Origineel geplaatst door Sparko op 01 April 2006

Quoten: Origineel geplaatst door Pietr op 29 Maart 2006

59 ct, heb helaas geen foto.

Ik ben ruim 186 cm met een binnenbeenlengte van 92 cm. Mijn fiets is nu 60 ct.
Inmiddels heb ik de volgende 2 mogelijkheden:
1. andere voorvork erin met ong. 5 cm spacers. Dan kan de stuurpen nog omgedraaid worden: ongeveer horizontaal of flink omhoog wijzend.
2. ander frame; fm adviseert een 60 cc (64 ct) Ridley Pegasus (ik kan mijn frame daarop goed inruilen). Dit frame komt overeen met de bikefitting meting, maar het lijkt me zo groot. Met dit frame steekt de zadelpen weinig uit, maar ik heb dan ook weinig spacers nodig.
Ben aan het nadenken hierover.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

pietr
Forum-lid

pietr 03 apr 2006 15:05

Mijn Gazelle Dauphiné is te klein voor mij. De fm die de fiets leverde wil niet van service weten. Gevolg: ik wil een ander frame kopen. Zeer waarschijnlijk koop ik een Ridley Pegasus (Aedon) frame (bij een andere fm: Rubino). Waarom? Best wel mooi, maar vooral omdat ik mijn Gazelle frame hierop kan inruilen. De groep, wielen etc. worden overgezet.Nu vraag ik toch jullie advies. Ik moet kiezen tussen een 62 ct of een 64 ct frame (Gazelle is 60 ct). Volgens de fm moet ik een 64 ct nemen, die sluit het best aan bij mijn maten (lengte: 186 - binnenbeenlengte: 92). Ik denk dat een 64 erg groot is. Van de andere kant, als het volgens de meetgegevens klopt...Het nadeel van een 62 frame kan zijn, dat ik te weinig verschil heb met de Gazelle, dan schiet ik er ook niet veel mee op.Wat is wijsheid?
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

Plaats reactie