Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Slapend ’zaakje’.

rtimeepic
Forum-lid

rtimeepic 07 mei 2006 12:28

Quoten: Origineel geplaatst door W0uter op 12 April 2006

Yes! Ik dacht dat ik de enige was die een slapend klokkenspel kreeg van het fietsen! Ik rij nu met een arione zadel, maar geen verbetering... Staat mijn zadel misschien te ver achterover? Hoe stellen jullie je zadel eigenlijk af? Waterpas?

Net even met de waterpas en inbus aan de slag geweest. Mijn zadels stoinden iets naar achtergekanteld en nu heb ik ze een 3-4mm naar voren laten afhangen. Ben benieuwd naar het resultaat voor mijn zaakje (die houd niet zo van fietsen)
van een beetje wind is nog niemand kapot gegaan.....

beukje
Forum-lid

beukje 26 mei 2006 02:34

Niets is zo persoonlijk als het zadel. Wat voor de een ideaal is is voor de ander een kwelling. Wat het beste zadel is voor iemand is nooit te achterhalen. Dan zou je tientallen zadels moeten verslijten. Het is wel jammer dat er geen bepaalde normering op dit gebied is. Ik bedoel dat je dit niet kan opmeten zoals je wel metingen kan laten uitvoeren voor welke fiets het best bij jou past.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 26 mei 2006 12:17

Quote: Origineel geplaatst door Beukje op 26 Mei 2006
Niets is zo persoonlijk als het zadel. Wat voor de een ideaal is is voor de ander een kwelling. Wat het beste zadel is voor iemand is nooit te achterhalen. Dan zou je tientallen zadels moeten verslijten. Het is wel jammer dat er geen bepaalde normering op dit gebied is. Ik bedoel dat je dit niet kan opmeten zoals je wel metingen kan laten uitvoeren voor welke fiets het best bij jou past.

Dit kan wel degelijk hoor Ik heb ze zelf op verschillende beurzen zien staan, dan moet je verschillende keren op een speciaal gel kussen zitten. Aan de hand van die afdrukken kunnen zij dan een zadel samenstellen. Zelfs als je links iets harder of dikker moet kan dat. Weet alleen niet wat dat kost, zal wel te duur zijn voor wat je krijg, maar goed zitten is ook wel wat waard. Zelf trouwens ook op een kussentje gezeten om te bepalen hoe breed mijn bekken is, en aan de hand daarvan een specialized zadel uitgekozen.

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 26 mei 2006 13:09

Quoten: Origineel geplaatst door Herera op 08 April 2006

Had ook last van slapende onderdelen.... sinds 3 weken dit zadel gekocht.. mocht van de fm 2 testen, koos uiteindelijk voor de Selle Italia slr  kostte me wel 71,- Euries..!! ,wat nog wel meeviel zeiden de kenners,  maar ik ben er bijzonder blij mee!! De zit is iets harder dan de oude, maar dat went gauw genoeg, maar de druk in het midden waardoor het slaapverschijnsel optreed is helemaal weg!!

Ik heb dit zadel ook en vind het prima! Had eerst de gewone dichte uitvoering, maar na 2 dagen fietsen heb ik die maar geruild voor dit model. Perfect!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

max8450
Forum-lid

max8450 26 mei 2006 22:15

Quote: Origineel geplaatst door scottwilko op 26 Mei 2006
Quote: Origineel geplaatst door Beukje op 26 Mei 2006
Niets is zo persoonlijk als het zadel. Wat voor de een ideaal is is voor de ander een kwelling. Wat het beste zadel is voor iemand is nooit te achterhalen. Dan zou je tientallen zadels moeten verslijten. Het is wel jammer dat er geen bepaalde normering op dit gebied is. Ik bedoel dat je dit niet kan opmeten zoals je wel metingen kan laten uitvoeren voor welke fiets het best bij jou past.

Dit kan wel degelijk hoor Ik heb ze zelf op verschillende beurzen zien staan, dan moet je verschillende keren op een speciaal gel kussen zitten. Aan de hand van die afdrukken kunnen zij dan een zadel samenstellen. Zelfs als je links iets harder of dikker moet kan dat. Weet alleen niet wat dat kost, zal wel te duur zijn voor wat je krijg, maar goed zitten is ook wel wat waard. Zelf trouwens ook op een kussentje gezeten om te bepalen hoe breed mijn bekken is, en aan de hand daarvan een specialized zadel uitgekozen.

Dat kunnen ze toch nooit 100 met zekerheid zeggen.
Dan zou ook de lengte tussen het stuur en het zadel alsook de zadelstand moeten ingesteld worden.
Iemand die korter zit dan een ander zal een ander drukpunt hebben.

ronengels
Forum-lid

ronengels 27 mei 2006 18:58

Ik wil toch graag nog even verwijzen naar mijn recente post over de Selle Italia SLR Kit Carbonio Flow.Wel de bekende uitsparing in het midden van het zadel, maar verder net zo hard en licht als de gewone SLR. Voor mij een perfect combinatie.In het verleden heb ik wel eens zo'n Gel zadel geprobeerd, maar ik geef toch echt de voorkeur aan een hard zadel in combinatie met een goede zeem. Dat houdt de druk daar waar die hoort ( op de zitbotjes) en niet op ander plaatsen. De 'Flow' gleuf helpt inderdaad enigzins de druk op de edele delen te verminderen, maar ik blijf af en toe uit het zadel komen om de bloedsomloop weer wat te stimuleren.
Harde wind is meestal tegen.

henkooms
Forum-lid

henkooms 15 jul 2006 01:55

Ook ik had last van een slapend zaakje. Het zadel een ietsje voorover gezet en het was over.
trapman

gerardo
Forum-lid
Contact

gerardo 16 jul 2006 02:15

Precies. Het zadel moet minimaal waterpas staan of de punt een fractie naar beneden. Verder kan je beter een harder zadel gerbuiken een hier aan wennen. Kantel ook je bekken, ga dus zitten op je zitbotjes. En zet het stuur niet te diep!  Ik heb wel 10 zadel gebruik en de Arione is voor mij de beste! Veel zit mogelijkheden en je ziet steeds meer renners er mee rijden! ook in het profpeleton. De Gelzadel zijn slecht voor je zaakje! Je zakt er juist in weg zodat je je zenuwen en je urinebuis afknelt. Die SLR gel flowzadels is helemaal funest! Hier heb ik tot mijn spijt ooit de Marmotte op gereden. Dit zadel zakt gewoon te ver door. Door die gleuf in de midden biedt dit zadel onvoldoende steun en in combinatie met de gel heb ik weken een doogevoel in de handel gehad! Ja lach maar, maar als je er last van hebt piep je wel anders!
Gerardo

guidoke
Forum-lid

guidoke 17 jul 2006 22:40

Jaja, lach er maar mee met dit "slapend zaakje" ...  Ook ik heb aan m'n kl...tenVerschillende zadels geprobeerd, met gleuf en zonder gleuf, met zachte kussentjes ... het zadel lichtjes laten aflopen naar voor toe is een verbetering maar geen oplossing! Iemand maakte mij attent op zadels van SQ-Lab (model 611 of 612), iemand al van gehoord of ervaring mee? Laat het weten.
site SQ-Lab: http://nl.sq-lab.com/fietszadel.htm#612

Ride on baby !

krommenek
Forum-lid

krommenek 18 jul 2006 00:52

Hoi,
Als je grote kloten hebt kun je misschien dit zadel gebruiken. Op elke plank past er wel een.
Of misschien een goed gesprek met 'de vrouw' kan misschen ook helpen

Gr. Eric
---- Think ahead, Cycling forward. ----

Plaats reactie