Bikexperto MACH1 Magnesium wielen
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Kosten van onderhoud van Campa kogellagers zijn niet iets om je druk over te maken lijkt me. Ik heb een set wielen met Campa Athena naven die al meer dan 30.000 km gereden hebben. 1 of 2x zijn de lagerballetjes vervangen en een paar keer meer is het vet vervangen.
Maar hoe zit het nu met die Mach1 velgen? Remvlak gewone alu legering en de rest een echte Mg legering (dus voor meer dan 50 magnesium)? Maar hoe zitten die 2 materialen dan gecombineerd in de velg, gelast of gelijmd?
Magnesium vind ik gewoon volkomen ongeschikt voor fietsen met de huidige stand van zaken qua coatings. Beschadigt je lak (/coating) dan moet je er wel zo snel bij zijn of je velg (/frame) corrodeerd meteen weg onder je kont. In de winter zou al helemaal snel gaan met al het zout op de Nederlandse wegen.
Maar hoe zit het nu met die Mach1 velgen? Remvlak gewone alu legering en de rest een echte Mg legering (dus voor meer dan 50 magnesium)? Maar hoe zitten die 2 materialen dan gecombineerd in de velg, gelast of gelijmd?
Magnesium vind ik gewoon volkomen ongeschikt voor fietsen met de huidige stand van zaken qua coatings. Beschadigt je lak (/coating) dan moet je er wel zo snel bij zijn of je velg (/frame) corrodeerd meteen weg onder je kont. In de winter zou al helemaal snel gaan met al het zout op de Nederlandse wegen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 19 mar 2006 19:26
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 21 Maart 2006
"Kosten van onderhoud van Campa kogellagers zijn niet iets om je druk over te maken lijkt me. Ik heb een set wielen met Campa Athena naven die al meer dan 30.000 km gereden hebben. 1 of 2x zijn de lagerballetjes vervangen en een paar keer meer is het vet vervangen."
Campa Athena and the new generation Campa hubs have a completely different design.They are not comparable at all. You can't compare the quality of nowadays and the 70's and 80's. The reason I said what I said is because last year I was head mechanic of one of the Pro Continental teams.I built wheels for them with Campa Record , Chorus, Centaur and Miche primato hubs.Most of the problems occurred with the Campa hubs. Half way the season I had to replace the cups,conuses and bearings. Very surprised I was when I discovered that Campa Record , Chorus and Centaur all had the same cups, conusses and kogels.I think the price of a set of kogels ,conuses and cups for one hub was like 35-40 Euro. Plus the time spent....
The wheels with Miche Primato hubs where running without any problems. And they are still running. For two Enduro or NTN bearings( Miche primato is a hub with bearings) the price is like 25 Euro.You can put on one set of Miche primato hubs 100.000 km or more if you would like. Just swop the bearings, 5 minutes work... Regarding Athena hubs, I built bearings into them, I still ride the wheels with those hubs in my single speed bike. (more than 50.000 kmrs)
ne more thing; in one of your earlier reactions, you mentioned that Miche primato is one of the cheapest Miche hubs. I'm afraid you mislead the Forum public. Miche Primato Syntesi is the second hub form the top of the range of the Miche products.The cheapest Miche hub is monolithic box. color=#800080www.miche.it
"Maar hoe zit het nu met die Mach1 velgen? Remvlak gewone alu legering en de rest een echte Mg legering (dus voor meer dan 50 magnesium)? Maar hoe zitten die 2 materialen dan gecombineerd in de velg, gelast of gelijmd? "
I think that more than 75 is magnesium .n a 28mm high rim, 9mm is for aluminium breaking surface.
"gelast or gelijmd": How do they connect parts on aeroplanes?
I don't see the point of such question??
"Magnesium vind ik gewoon volkomen ongeschikt voor fietsen met de huidige stand van zaken qua coatings. Beschadigt je lak (/coating) dan moet je er wel zo snel bij zijn of je velg (/frame) corrodeerd meteen weg onder je kont. In de winter zou al helemaal snel gaan met al het zout op de Nederlandse wegen."
This is an interesting point, but let's give the magnesium rims some time and let's see what will happen.Magnesium rims have been used for MTB as well, with good success.So let's see.
"Kosten van onderhoud van Campa kogellagers zijn niet iets om je druk over te maken lijkt me. Ik heb een set wielen met Campa Athena naven die al meer dan 30.000 km gereden hebben. 1 of 2x zijn de lagerballetjes vervangen en een paar keer meer is het vet vervangen."
Campa Athena and the new generation Campa hubs have a completely different design.They are not comparable at all. You can't compare the quality of nowadays and the 70's and 80's. The reason I said what I said is because last year I was head mechanic of one of the Pro Continental teams.I built wheels for them with Campa Record , Chorus, Centaur and Miche primato hubs.Most of the problems occurred with the Campa hubs. Half way the season I had to replace the cups,conuses and bearings. Very surprised I was when I discovered that Campa Record , Chorus and Centaur all had the same cups, conusses and kogels.I think the price of a set of kogels ,conuses and cups for one hub was like 35-40 Euro. Plus the time spent....
The wheels with Miche Primato hubs where running without any problems. And they are still running. For two Enduro or NTN bearings( Miche primato is a hub with bearings) the price is like 25 Euro.You can put on one set of Miche primato hubs 100.000 km or more if you would like. Just swop the bearings, 5 minutes work... Regarding Athena hubs, I built bearings into them, I still ride the wheels with those hubs in my single speed bike. (more than 50.000 kmrs)
ne more thing; in one of your earlier reactions, you mentioned that Miche primato is one of the cheapest Miche hubs. I'm afraid you mislead the Forum public. Miche Primato Syntesi is the second hub form the top of the range of the Miche products.The cheapest Miche hub is monolithic box. color=#800080www.miche.it
"Maar hoe zit het nu met die Mach1 velgen? Remvlak gewone alu legering en de rest een echte Mg legering (dus voor meer dan 50 magnesium)? Maar hoe zitten die 2 materialen dan gecombineerd in de velg, gelast of gelijmd? "
I think that more than 75 is magnesium .n a 28mm high rim, 9mm is for aluminium breaking surface.
"gelast or gelijmd": How do they connect parts on aeroplanes?
I don't see the point of such question??
"Magnesium vind ik gewoon volkomen ongeschikt voor fietsen met de huidige stand van zaken qua coatings. Beschadigt je lak (/coating) dan moet je er wel zo snel bij zijn of je velg (/frame) corrodeerd meteen weg onder je kont. In de winter zou al helemaal snel gaan met al het zout op de Nederlandse wegen."
This is an interesting point, but let's give the magnesium rims some time and let's see what will happen.Magnesium rims have been used for MTB as well, with good success.So let's see.
http://www.bikexperto.com" onclick="window.open(this.href);return false;
heb voor een vriend een setje wielen gekocht, de mach1 cfx velgen met 105 naven, ronde de 100 euro.
Zag er heel goed uit, naven perfect gesteld en de spaken voelen erg strak aan, net als de hele set.De velg heeft een goede en mooi laag erop, ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat er corrosie op treedt als je normaal met je wielen omgaat, kras bestendig is het namelijk zeker wel. Setje weegt zo'n 2 kg in totaal, 56 gr meer dan de wh500 wielen, maar voelen veel degelijker.
plaatje :
Zag er heel goed uit, naven perfect gesteld en de spaken voelen erg strak aan, net als de hele set.De velg heeft een goede en mooi laag erop, ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat er corrosie op treedt als je normaal met je wielen omgaat, kras bestendig is het namelijk zeker wel. Setje weegt zo'n 2 kg in totaal, 56 gr meer dan de wh500 wielen, maar voelen veel degelijker.
plaatje :
Quoten: Origineel geplaatst door dKvdT op 16 Maart 2006
kheb bij Zoran een setje Mach1 Magnesiums besteld; afgemaakt met DT Swiss 240s naven en DT competition spaken (2x32)...heb ze nog niet, dus nog geen ervaring met de velgen...heb wel vertrouwen in de beste man. Heb hem live aan het werk gezien...ziet er professioneel uit
Hi,
Ben ook erg geïnteresseerd in deze velgen. Hoe vind je ze ? Graag uw mening aub. (kan uw e-mailadres niet vinden dus vraag ik het via deze weg)
Bedankt alvast,
Mr. Scott
kheb bij Zoran een setje Mach1 Magnesiums besteld; afgemaakt met DT Swiss 240s naven en DT competition spaken (2x32)...heb ze nog niet, dus nog geen ervaring met de velgen...heb wel vertrouwen in de beste man. Heb hem live aan het werk gezien...ziet er professioneel uit
Hi,
Ben ook erg geïnteresseerd in deze velgen. Hoe vind je ze ? Graag uw mening aub. (kan uw e-mailadres niet vinden dus vraag ik het via deze weg)
Bedankt alvast,
Mr. Scott
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
zoek met google eens op bikexperto icm zoran dan vindt je het wel! (geef je niet direct de website omdat het anders misschien teveel op reclame lijkt!)
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
@speric
Laat die vriend van je eens gauw zijn ventieldopjes eraf halen, die gele staan al helemaal niet!
Laat die vriend van je eens gauw zijn ventieldopjes eraf halen, die gele staan al helemaal niet!
Quoten: Origineel geplaatst door jsparie op 18 Juli 2006
In het blad tour werden pas magnesium velgen getest. De remweg was twee keer zo lang als met de gemiddelde aluminiumvelg. Weet niet of dat precies dezelfde waren, maar het is maar dat je het weet.
Zijn er voor magnesium velgen wellicht andere remblokjes nodig?
In het blad tour werden pas magnesium velgen getest. De remweg was twee keer zo lang als met de gemiddelde aluminiumvelg. Weet niet of dat precies dezelfde waren, maar het is maar dat je het weet.
Zijn er voor magnesium velgen wellicht andere remblokjes nodig?