Kuota
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 11 Maart 2006
Om te zien hoe een wiel in onbalans is kan je als je een losse voorvork hebt liggen daar het wiel (zonder band) in stoppen en een harde zwiep geven. Ik probeerde dit een keer uit met een nieuw trainingswiel (open pro, sapim race en chorus) dat kaarsrecht was, ik was erg verbaasd dat ik de vork met 1 hand nauwelijks stil kon houden. Wiel was dus niet erg in balans.
Bij de meeste alu velgen zitten de stickers precies tegenover het ventiel om zo het wiel al beetje meer in balans te krijgen. (of het iig niet nog erger te maken). Maar moet je niet zoals mij de stickers eraf föhnen omdat ze niet bij de fiets passen
Als toevoeging op stuk van Fde:
M'n magneet doe ik altijd zo dicht mogelijk bij de naven. Ik heb zo'n rond magneetje met 1 schroef er door heen, magneet is mm of 2 hoog ofzo iets. Hoe dichter je de magneet bij de naaf monteerd des te lager is de luchtweerstand die door de magneet veroorzaakt wordt, want de snelheid is veel lager. Ik heb nog allemaal tellertjes met draadje eraan, die draadjes zijn lang genoeg om de ontvanger helemaal onderaan de vork te monteren. Houd je meteen niet zoveel draad over wat je weer ergens omheen moet wikkelen.
Ook de ontvanger die lager zit is weer aerodynamischer dan als hij bijna op velg hoogte zit. Dit komt doordat de spaken enorme turbulentie veroorzaken die om de voorvork heen vliegt. Een goede voorvork is toch gemaakt om onder andere aerodynamisch te zijn. Boven aan de vork is de turbulentie het hoogst omdat de spaken daar het hardst door de wind snijden, dus is het niet erg slim om daar de ontvanger neer te zetten.
Die draadloze Polar computers en dan vooral de snelheidsmeter op de vork zijn natuurlijk ook niet aero, want die dingen zijn behoorlijk lomp. Het zou me niet verbazen als met draad meer aero is, zolang het draad maar heel netjes is weggewerkt.
Al het bovenstaande is natuurlijk eigenlijk gezeik in de marge, maar het is gratis winst dus waarom zou je het niet doen.
Hoi,
Laten we hopen dat de snelheid gelijk is anders hebben we een serieus probleem.......
We begrijpen uiteraard wel wat je bedoelt.
Wat je doet is wellicht goed alleen is het zo dat doordat de spaken korter bij elkaar zitten bij de naaf de turbulentie bij het draaien een patroon vormt dat sterk op een gesloten schijfje gaat lijken. Daar dat deel van het wiel goed zit afgeschermd van de turbulentie die hogerop wordt veroorzaakt verstoort je magneetje de luchtstroom nauwelijks als je het dichter bij de naaf gaat plaatsen.
Verder zou je de Polar ontvanger nog achter de vork kunnen plaatsen ipv ervoor zoals meestal wordt gedaan. Je dient enkel rekening te houden met de plaatsing van de afleesunit die, dacht ik, maar 80 cm van de sensor mag verwijderd zijn.
Het is misschien ook allemaal gezeik in de marge maar hier kan je tenminste zelf iets aan doen, baat het niet dan schaadt het ook niet, toch?
Rijdt er iemand met een Kuota K-Factor trouwens?
Ciao,
Om te zien hoe een wiel in onbalans is kan je als je een losse voorvork hebt liggen daar het wiel (zonder band) in stoppen en een harde zwiep geven. Ik probeerde dit een keer uit met een nieuw trainingswiel (open pro, sapim race en chorus) dat kaarsrecht was, ik was erg verbaasd dat ik de vork met 1 hand nauwelijks stil kon houden. Wiel was dus niet erg in balans.
Bij de meeste alu velgen zitten de stickers precies tegenover het ventiel om zo het wiel al beetje meer in balans te krijgen. (of het iig niet nog erger te maken). Maar moet je niet zoals mij de stickers eraf föhnen omdat ze niet bij de fiets passen
Als toevoeging op stuk van Fde:
M'n magneet doe ik altijd zo dicht mogelijk bij de naven. Ik heb zo'n rond magneetje met 1 schroef er door heen, magneet is mm of 2 hoog ofzo iets. Hoe dichter je de magneet bij de naaf monteerd des te lager is de luchtweerstand die door de magneet veroorzaakt wordt, want de snelheid is veel lager. Ik heb nog allemaal tellertjes met draadje eraan, die draadjes zijn lang genoeg om de ontvanger helemaal onderaan de vork te monteren. Houd je meteen niet zoveel draad over wat je weer ergens omheen moet wikkelen.
Ook de ontvanger die lager zit is weer aerodynamischer dan als hij bijna op velg hoogte zit. Dit komt doordat de spaken enorme turbulentie veroorzaken die om de voorvork heen vliegt. Een goede voorvork is toch gemaakt om onder andere aerodynamisch te zijn. Boven aan de vork is de turbulentie het hoogst omdat de spaken daar het hardst door de wind snijden, dus is het niet erg slim om daar de ontvanger neer te zetten.
Die draadloze Polar computers en dan vooral de snelheidsmeter op de vork zijn natuurlijk ook niet aero, want die dingen zijn behoorlijk lomp. Het zou me niet verbazen als met draad meer aero is, zolang het draad maar heel netjes is weggewerkt.
Al het bovenstaande is natuurlijk eigenlijk gezeik in de marge, maar het is gratis winst dus waarom zou je het niet doen.
Hoi,
Laten we hopen dat de snelheid gelijk is anders hebben we een serieus probleem.......
We begrijpen uiteraard wel wat je bedoelt.
Wat je doet is wellicht goed alleen is het zo dat doordat de spaken korter bij elkaar zitten bij de naaf de turbulentie bij het draaien een patroon vormt dat sterk op een gesloten schijfje gaat lijken. Daar dat deel van het wiel goed zit afgeschermd van de turbulentie die hogerop wordt veroorzaakt verstoort je magneetje de luchtstroom nauwelijks als je het dichter bij de naaf gaat plaatsen.
Verder zou je de Polar ontvanger nog achter de vork kunnen plaatsen ipv ervoor zoals meestal wordt gedaan. Je dient enkel rekening te houden met de plaatsing van de afleesunit die, dacht ik, maar 80 cm van de sensor mag verwijderd zijn.
Het is misschien ook allemaal gezeik in de marge maar hier kan je tenminste zelf iets aan doen, baat het niet dan schaadt het ook niet, toch?
Rijdt er iemand met een Kuota K-Factor trouwens?
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
ventjes vlug posten. (Nogal druk in de zaak)
Gewicht ken ik niet direct, maar zal het eens nakijken (wellicht zonder wielen)
Ik beoefen nu reeds 20 jaar triathlon en ik wil terug meer niet-stayer wedstrijden doen (omdat er meer fun te beleven valt volgens mij)
Lid zijnde van het Oil Service Triatlon Team in België, zijn we dit jaar een samenwerking aangegaan met Kuota en fungeren we zowat als ambassadeurs van het merk; specifiek naar triatlon toe aangezien we zowat het belangrijkste team in Belgie zijn.
Het is ook een feit dat ik er enorm van geniet om een dergelijk "beest" in bezit te hebben.
Gewicht ken ik niet direct, maar zal het eens nakijken (wellicht zonder wielen)
Ik beoefen nu reeds 20 jaar triathlon en ik wil terug meer niet-stayer wedstrijden doen (omdat er meer fun te beleven valt volgens mij)
Lid zijnde van het Oil Service Triatlon Team in België, zijn we dit jaar een samenwerking aangegaan met Kuota en fungeren we zowat als ambassadeurs van het merk; specifiek naar triatlon toe aangezien we zowat het belangrijkste team in Belgie zijn.
Het is ook een feit dat ik er enorm van geniet om een dergelijk "beest" in bezit te hebben.
Zo leer ik hier echt nog eens iets zeg! Wow, fdegrove bedankt voor alle nuttige info. Nu je het zegt heb ik wel zon vervelende slag in mijn rotatie zitten bij mijn cosmic carbone´s. Maarja, ik heb nou niet zoiets van.. die moet eruit. In ieder geval, je weet zeer zeker waar je het over hebt, dat staat vast
Science of Performance!
Quote: Origineel geplaatst door fdegrove op 11 Maart 2006
...
Om nog even de Kalibur erbij te betrekken, soms hoor je mensen zeggen dat het frame er helemaal niet zo aero uitziet. Wel, schijn bedriegt en uit simulatietesten uitgevoerd door Kuota (niet publiek gemaakt voor zover ik weet) is gebleken dat de op eerste gezicht merkwaardige vormgeving van bv. de transversaal buis een gunstige, wigvormige, turbulentie teweegbrengt die de achterzijde van de fiets grotendeels "uit de wind" zet. De renner zit dus voor een deel in de slipstream van zijn eigen fiets.
...
Zo leer je nog eens wat op een doordeweekse zaterdag. Reuze interessant allemaal. Zoals die alinea hierboven. Die ben ik al een tijdje aan het herkauwen. Prachtig beschreven ook. Zeker dat laatste zinnetje is fantastisch: De renner zit dus voor een deel in de slipstream van zijn eigen fiets.
Goed te gebruiken in een nieuwe Kuota-slogan!
...
Om nog even de Kalibur erbij te betrekken, soms hoor je mensen zeggen dat het frame er helemaal niet zo aero uitziet. Wel, schijn bedriegt en uit simulatietesten uitgevoerd door Kuota (niet publiek gemaakt voor zover ik weet) is gebleken dat de op eerste gezicht merkwaardige vormgeving van bv. de transversaal buis een gunstige, wigvormige, turbulentie teweegbrengt die de achterzijde van de fiets grotendeels "uit de wind" zet. De renner zit dus voor een deel in de slipstream van zijn eigen fiets.
...
Zo leer je nog eens wat op een doordeweekse zaterdag. Reuze interessant allemaal. Zoals die alinea hierboven. Die ben ik al een tijdje aan het herkauwen. Prachtig beschreven ook. Zeker dat laatste zinnetje is fantastisch: De renner zit dus voor een deel in de slipstream van zijn eigen fiets.
Goed te gebruiken in een nieuwe Kuota-slogan!
Quoten: Origineel geplaatst door jempy op 18 Maart 2006
En hoeveel weegt deze combinatie? Welke wielen zijn dit. En hoe rijdt dit beestje?
Zoals hij hier staat is 't gewicht 7,3 Kg. Misschien komen er nog Tufo's op dan zit ie net onder de 7 kg. Mede door de wielen natuurlijk : handgemaakt met Amclassic 350 sprint velgen, Sapim CX-ray spaken en Extralite naven komen ze op 1210 gr. Voor dagelijks gebruik gaan er Ksyriums SL op, dan komt 't gewicht op 7,7 kg.
Ik heb er nog maar één ritje mee gedaan en wat mij opvalt : de verwittiging van zero comfort slaat nergens op. Harder dan de Ksano, maar zeker goed te doen. De voorbouw is nerveuzer door de rechte, stijve stiletto-vork. Het totale frame is natuurlijk stijver, daar is het op gebouwd met bvb die oversizede balhoofdbuis. Ook de kabels lopen op en niet door het frame, wat ook weer een verhoogde stijfheid geeft. De liggende achtervork is ook forser uitgevoerd. Dus je gaat wel vooruit met de Kredo - geen powerloss. Als ik er wat meer op rondgekard heb laat ik nog wel wat meer impressies weten.
En hoeveel weegt deze combinatie? Welke wielen zijn dit. En hoe rijdt dit beestje?
Zoals hij hier staat is 't gewicht 7,3 Kg. Misschien komen er nog Tufo's op dan zit ie net onder de 7 kg. Mede door de wielen natuurlijk : handgemaakt met Amclassic 350 sprint velgen, Sapim CX-ray spaken en Extralite naven komen ze op 1210 gr. Voor dagelijks gebruik gaan er Ksyriums SL op, dan komt 't gewicht op 7,7 kg.
Ik heb er nog maar één ritje mee gedaan en wat mij opvalt : de verwittiging van zero comfort slaat nergens op. Harder dan de Ksano, maar zeker goed te doen. De voorbouw is nerveuzer door de rechte, stijve stiletto-vork. Het totale frame is natuurlijk stijver, daar is het op gebouwd met bvb die oversizede balhoofdbuis. Ook de kabels lopen op en niet door het frame, wat ook weer een verhoogde stijfheid geeft. De liggende achtervork is ook forser uitgevoerd. Dus je gaat wel vooruit met de Kredo - geen powerloss. Als ik er wat meer op rondgekard heb laat ik nog wel wat meer impressies weten.
Fietsen Kurt in Zottegem. Heeft een eigen website : www.fietsenkurt.be
Zeer interessante en eerlijke prijzen, goeie service. Een aanrader (vind ik zelf).
Weekend van 25-26 maart zijn er opendeurdagen.
Zeer interessante en eerlijke prijzen, goeie service. Een aanrader (vind ik zelf).
Weekend van 25-26 maart zijn er opendeurdagen.