Kuota-site
Geplaatst: 11 mar 2006 15:51
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 11 Maart 2006
Om te zien hoe een wiel in onbalans is kan je als je een losse voorvork hebt liggen daar het wiel (zonder band) in stoppen en een harde zwiep geven. Ik probeerde dit een keer uit met een nieuw trainingswiel (open pro, sapim race en chorus) dat kaarsrecht was, ik was erg verbaasd dat ik de vork met 1 hand nauwelijks stil kon houden. Wiel was dus niet erg in balans.
Bij de meeste alu velgen zitten de stickers precies tegenover het ventiel om zo het wiel al beetje meer in balans te krijgen. (of het iig niet nog erger te maken). Maar moet je niet zoals mij de stickers eraf föhnen omdat ze niet bij de fiets passen
Als toevoeging op stuk van Fde:
M'n magneet doe ik altijd zo dicht mogelijk bij de naven. Ik heb zo'n rond magneetje met 1 schroef er door heen, magneet is mm of 2 hoog ofzo iets. Hoe dichter je de magneet bij de naaf monteerd des te lager is de luchtweerstand die door de magneet veroorzaakt wordt, want de snelheid is veel lager. Ik heb nog allemaal tellertjes met draadje eraan, die draadjes zijn lang genoeg om de ontvanger helemaal onderaan de vork te monteren. Houd je meteen niet zoveel draad over wat je weer ergens omheen moet wikkelen.
Ook de ontvanger die lager zit is weer aerodynamischer dan als hij bijna op velg hoogte zit. Dit komt doordat de spaken enorme turbulentie veroorzaken die om de voorvork heen vliegt. Een goede voorvork is toch gemaakt om onder andere aerodynamisch te zijn. Boven aan de vork is de turbulentie het hoogst omdat de spaken daar het hardst door de wind snijden, dus is het niet erg slim om daar de ontvanger neer te zetten.
Die draadloze Polar computers en dan vooral de snelheidsmeter op de vork zijn natuurlijk ook niet aero, want die dingen zijn behoorlijk lomp. Het zou me niet verbazen als met draad meer aero is, zolang het draad maar heel netjes is weggewerkt.
Al het bovenstaande is natuurlijk eigenlijk gezeik in de marge, maar het is gratis winst dus waarom zou je het niet doen.
Hoi,
Laten we hopen dat de snelheid gelijk is anders hebben we een serieus probleem.......
We begrijpen uiteraard wel wat je bedoelt.
Wat je doet is wellicht goed alleen is het zo dat doordat de spaken korter bij elkaar zitten bij de naaf de turbulentie bij het draaien een patroon vormt dat sterk op een gesloten schijfje gaat lijken. Daar dat deel van het wiel goed zit afgeschermd van de turbulentie die hogerop wordt veroorzaakt verstoort je magneetje de luchtstroom nauwelijks als je het dichter bij de naaf gaat plaatsen.
Verder zou je de Polar ontvanger nog achter de vork kunnen plaatsen ipv ervoor zoals meestal wordt gedaan. Je dient enkel rekening te houden met de plaatsing van de afleesunit die, dacht ik, maar 80 cm van de sensor mag verwijderd zijn.
Het is misschien ook allemaal gezeik in de marge maar hier kan je tenminste zelf iets aan doen, baat het niet dan schaadt het ook niet, toch?
Rijdt er iemand met een Kuota K-Factor trouwens?
Ciao,
Om te zien hoe een wiel in onbalans is kan je als je een losse voorvork hebt liggen daar het wiel (zonder band) in stoppen en een harde zwiep geven. Ik probeerde dit een keer uit met een nieuw trainingswiel (open pro, sapim race en chorus) dat kaarsrecht was, ik was erg verbaasd dat ik de vork met 1 hand nauwelijks stil kon houden. Wiel was dus niet erg in balans.
Bij de meeste alu velgen zitten de stickers precies tegenover het ventiel om zo het wiel al beetje meer in balans te krijgen. (of het iig niet nog erger te maken). Maar moet je niet zoals mij de stickers eraf föhnen omdat ze niet bij de fiets passen
Als toevoeging op stuk van Fde:
M'n magneet doe ik altijd zo dicht mogelijk bij de naven. Ik heb zo'n rond magneetje met 1 schroef er door heen, magneet is mm of 2 hoog ofzo iets. Hoe dichter je de magneet bij de naaf monteerd des te lager is de luchtweerstand die door de magneet veroorzaakt wordt, want de snelheid is veel lager. Ik heb nog allemaal tellertjes met draadje eraan, die draadjes zijn lang genoeg om de ontvanger helemaal onderaan de vork te monteren. Houd je meteen niet zoveel draad over wat je weer ergens omheen moet wikkelen.
Ook de ontvanger die lager zit is weer aerodynamischer dan als hij bijna op velg hoogte zit. Dit komt doordat de spaken enorme turbulentie veroorzaken die om de voorvork heen vliegt. Een goede voorvork is toch gemaakt om onder andere aerodynamisch te zijn. Boven aan de vork is de turbulentie het hoogst omdat de spaken daar het hardst door de wind snijden, dus is het niet erg slim om daar de ontvanger neer te zetten.
Die draadloze Polar computers en dan vooral de snelheidsmeter op de vork zijn natuurlijk ook niet aero, want die dingen zijn behoorlijk lomp. Het zou me niet verbazen als met draad meer aero is, zolang het draad maar heel netjes is weggewerkt.
Al het bovenstaande is natuurlijk eigenlijk gezeik in de marge, maar het is gratis winst dus waarom zou je het niet doen.
Hoi,
Laten we hopen dat de snelheid gelijk is anders hebben we een serieus probleem.......
We begrijpen uiteraard wel wat je bedoelt.
Wat je doet is wellicht goed alleen is het zo dat doordat de spaken korter bij elkaar zitten bij de naaf de turbulentie bij het draaien een patroon vormt dat sterk op een gesloten schijfje gaat lijken. Daar dat deel van het wiel goed zit afgeschermd van de turbulentie die hogerop wordt veroorzaakt verstoort je magneetje de luchtstroom nauwelijks als je het dichter bij de naaf gaat plaatsen.
Verder zou je de Polar ontvanger nog achter de vork kunnen plaatsen ipv ervoor zoals meestal wordt gedaan. Je dient enkel rekening te houden met de plaatsing van de afleesunit die, dacht ik, maar 80 cm van de sensor mag verwijderd zijn.
Het is misschien ook allemaal gezeik in de marge maar hier kan je tenminste zelf iets aan doen, baat het niet dan schaadt het ook niet, toch?
Rijdt er iemand met een Kuota K-Factor trouwens?
Ciao,