Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

CO2 Pomp

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9235
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 31 jul 2006 17:46

Ik krijg ongeveer 6 bar in m'n bandjes met een 16 grams patroon. Daarna is de druk in m'n band te hoog en die in m'n patroon te laag. Het "restant" is nog meer dan genoeg voor een thuiskomertje.
Overigens moet je niet raar op staan te kijken als je band de volgende dag weer zacht is. Het CO2 diffundeert namelijk langzaam je band uit!
EDIT: dat laatste schreef Lambiek dus ook al...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4763
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 31 jul 2006 21:54

Vreemd je zou juist denken dat het andersom is en dat de band juist harder wordt. Want als ik me niet vergis is de lucht die uit het co patroon komt erg koud waarbij het dus bij warmer worden zou moet uitzetten.

landis
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jul 2006 11:37

landis 31 jul 2006 22:37

Is de schroefdraad van al de co2 patronen universeel, zodat je meerdere verschillende merk co2 patronen bij één en hetzelfde pompje kan gebruiken?

rolandt
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 06 jun 2005 15:07

rolandt 31 jul 2006 23:05

Quoten: Origineel geplaatst door Colnago/G op 30 Juli 2006

Met 16 gram 1 band op 8 bar.


Als ik alle 16 grammen m'n band injaag is tie echt knoert- en knoerthard.Daar is dan echt niet fatsoenlijk mee te fietsen hoor.  Die houten banden van m'n opa in de winter van '44 reden nog comfortabeler...

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 01 aug 2006 01:09

Hoe weet jij dat nou ?   Ik heb nog wel eens gefietst op wielen waarvan de velgen met houten blokjes waren uitgerust. Die zaten met ijzerdraad vastgebonden. Hobbelde wel een beetje. Velen reden zelfs gewoon op de velgen. Later werden de meeste fietsen door de Duitsers "gevorderd" en moesten de Nederlanders lopen. De Duitsers fietsten op NL fietsen naar het Oostfront. Weg Duitsers, weg fietsen. Wat een tijd was dat!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

rolandt
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 06 jun 2005 15:07

rolandt 01 aug 2006 02:47

Quoten: Origineel geplaatst door Marconi op 31 Juli 2006

Hoe weet jij dat nou ?   Ik heb nog wel eens gefietst op wielen waarvan de velgen met houten blokjes waren uitgerust. Die zaten met ijzerdraad vastgebonden. Hobbelde wel een beetje. Velen reden zelfs gewoon op de velgen. Later werden de meeste fietsen door de Duitsers "gevorderd" en moesten de Nederlanders lopen. De Duitsers fietsten op NL fietsen naar het Oostfront. Weg Duitsers, weg fietsen. Wat een tijd was dat!

Eeeh... ja van m'n opa gehoord he  Die ging toen op z'n houten blokjes vanuit het Westland naar de Noord Hollandsche polders om oma's tafellinnen te ruilen voor iets eetbaars. Dat waren inderdaad nog eens tijden....Maar dat ligt gelukkkig ver achter ons; als er nu een duitser aan m'n fiets zit, dan wil ik 'm één keer waarschuwen en anders ken ie lachen!

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 01 aug 2006 14:20

Pas ook maar op voor Nederlanders ! Die willen ook wel een fietsje pikken voor een "shot " of een "lijntje ". Veel forenzen leggen hun fiets vast met type "scheepskettingen" .Eigenlijk is het te treurig voor woorden.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 03 aug 2006 18:53

Quoten: Origineel geplaatst door landis op 31 Juli 2006

Is de schroefdraad van al de co2 patronen universeel, zodat je meerdere verschillende merk co2 patronen bij één en hetzelfde pompje kan gebruiken?


Naar mijn idee niet, want ik heb er een tijdje geleden eentje " geleend " en kreeg keurig een nieuwe terug.En toen ik het patroon in de houder wilde draaien liep ie al leeg, nog voor ikhet patroon er goed in gedraaid had begon het leeg te lopen. Met de originele patronen heb ik er geen last van gehad.
Ik dezefde als Noppie gekocht SKS, lekker klein en met kou huls eromheen...

morello
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 sep 2006 15:35

morello 23 sep 2006 15:41

Noppie
ik heb net hetzelfde apparaatje van SKS maar ik ben er niet zo tevreden over. Ofwel mankeert er iets aan het mijne, ofwel doe ik het niet correct. Als ik een bommetje erin draai lukt het precies niet om het vliesje voldoende te doorprikken. Kortom, het lukt niet om er een band mee op te blazen, want het apparaatje laat slechts een markering na op het bommetje, maar geen gaatje waardoor de lucht zou kunnen vrijkomen. Heb je enig idee wat er foutgaat?
dankje

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 29 sep 2006 17:34

Quoten: Origineel geplaatst door landis op 31 Juli 2006

Is de schroefdraad van al de co2 patronen universeel, zodat je meerdere verschillende merk co2 patronen bij één en hetzelfde pompje kan gebruiken?


Hoi,
Ja, die is unuverseel. Alleen opletten dat je niet thuis staat met patronen ZNDER schroefdraad als je wel degelijk draad nodig hebt.
Je kan NOOIT of te nimmer een 16g patroon in een raceband volledig laten leeglopen tenzij er gat in die band zit uiteraard. Zou dit wel kunnen dan zou het gros van die racebanden gewoon ontploffen.
Hoe smaller de band (v.b. 20mm ) hoe hoger de bandenspanning zal zijn en dat komt gewoon omdat het volume aan lucht in zo'n band natuurlijk kleiner is. Niettemin kan je in zo'n smalle raceband niet meer dan 6-7 bar druk krijgen met een patroon en dat komt heel eenvoudig omdat de gasstroom zal stoppen wanneer beide volumes (band en patroon) een gelijke luchtdruk hebben aangenomen.
Wil je er pre se nog een ietsje meer in dan gooi je dat patroon maar een nachtje in het vriesvak...........
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

Plaats reactie