Ervaringen Shimano Flightdeck
Quote: Origineel geplaatst door JeroenM op 31 Maart 2006
Quote: Origineel geplaatst door raphaël op 31 Maart 2006
Quote: Origineel geplaatst door JeroenM op 31 Maart 2006
2 vraagjes over mijn flightdeck 6500.
Hoe berekend hij die rpm? Aangezien ik nergens mijn cassette heb ingesteld?!
En vraag 2, die er misschien mee te maken heeft, gaat over de installatie.
Als je hem reset moet je instellen hoeveel cm's hij aflegt per omwenteling, de tijd, de grootte van het buitenblad. Maar ook iets, waarbij je kunt kiezen tussen 1111 en 2222. Wat is dat voor instelling?
voor zover ik weet zit er standaard een cassette ingeprogrammeerd. Een ding begrijp ik niet, als je 'm reset en dan alles weer instelt, kom je automatisch langs de cassette en voorblad instellingen, sla je die (bewust) over?
Beste Jeroen
vraag 2: het kiezen tussen 111 en 222 heeft te maken met de achterderailleur 111 is voor conventioneel en 222 voor rapid rise. (zie handleiding blz 44)
vraag 1: inderdaad, rpm is 'virtueel' en berekend op basis van snelheid en cassette & voorblad
Bedankt voor je antwoord. Ik kan het helaas niet vinden. Blz 44 is in mijn boekje het begin van de duitse vertaling. Maar nog steeeds staat mijn eerste vraag. Hoe berekend hij die rpm als ik geen cassette heb ingesteld.
Of, hoe kan ik een cassette instellen?
Quote: Origineel geplaatst door raphaël op 31 Maart 2006
Quote: Origineel geplaatst door JeroenM op 31 Maart 2006
2 vraagjes over mijn flightdeck 6500.
Hoe berekend hij die rpm? Aangezien ik nergens mijn cassette heb ingesteld?!
En vraag 2, die er misschien mee te maken heeft, gaat over de installatie.
Als je hem reset moet je instellen hoeveel cm's hij aflegt per omwenteling, de tijd, de grootte van het buitenblad. Maar ook iets, waarbij je kunt kiezen tussen 1111 en 2222. Wat is dat voor instelling?
voor zover ik weet zit er standaard een cassette ingeprogrammeerd. Een ding begrijp ik niet, als je 'm reset en dan alles weer instelt, kom je automatisch langs de cassette en voorblad instellingen, sla je die (bewust) over?
Beste Jeroen
vraag 2: het kiezen tussen 111 en 222 heeft te maken met de achterderailleur 111 is voor conventioneel en 222 voor rapid rise. (zie handleiding blz 44)
vraag 1: inderdaad, rpm is 'virtueel' en berekend op basis van snelheid en cassette & voorblad
Bedankt voor je antwoord. Ik kan het helaas niet vinden. Blz 44 is in mijn boekje het begin van de duitse vertaling. Maar nog steeeds staat mijn eerste vraag. Hoe berekend hij die rpm als ik geen cassette heb ingesteld.
Of, hoe kan ik een cassette instellen?
Quoten: Origineel geplaatst door raphaël op 01 April 2006
Quote: Origineel geplaatst door JeroenM op 31 Maart 2006
Quote: Origineel geplaatst door raphaël op 31 Maart 2006
Quote: Origineel geplaatst door JeroenM op 31 Maart 2006
2 vraagjes over mijn flightdeck 6500. Hoe berekend hij die rpm? Aangezien ik nergens mijn cassette heb ingesteld?!En vraag 2, die er misschien mee te maken heeft, gaat over de installatie.Als je hem reset moet je instellen hoeveel cm's hij aflegt per omwenteling, de tijd, de grootte van het buitenblad. Maar ook iets, waarbij je kunt kiezen tussen 1111 en 2222. Wat is dat voor instelling?voor zover ik weet zit er standaard een cassette ingeprogrammeerd. Een ding begrijp ik niet, als je 'm reset en dan alles weer instelt, kom je automatisch langs de cassette en voorblad instellingen, sla je die (bewust) over?
Beste Jeroenvraag 2: het kiezen tussen 111 en 222 heeft te maken met de achterderailleur 111 is voor conventioneel en 222 voor rapid rise. (zie handleiding blz 44)vraag 1: inderdaad, rpm is 'virtueel' en berekend op basis van snelheid en cassette & voorblad
Bedankt voor je antwoord. Ik kan het helaas niet vinden. Blz 44 is in mijn boekje het begin van de duitse vertaling. Maar nog steeeds staat mijn eerste vraag. Hoe berekend hij die rpm als ik geen cassette heb ingesteld.Of, hoe kan ik een cassette instellen?
Zonder Flightdeck heb je minder zorgen want wat heb je eraan. Als je zo nodig je hartslag wilt weten, doe een horloge om die dat meet. Verder is alles een gevoelskwestie, je kijkt toch niet elke keer in welke versnelling je zit. Dat doen ze in de tour de france toch ook niet.
Quote: Origineel geplaatst door JeroenM op 31 Maart 2006
Quote: Origineel geplaatst door raphaël op 31 Maart 2006
Quote: Origineel geplaatst door JeroenM op 31 Maart 2006
2 vraagjes over mijn flightdeck 6500. Hoe berekend hij die rpm? Aangezien ik nergens mijn cassette heb ingesteld?!En vraag 2, die er misschien mee te maken heeft, gaat over de installatie.Als je hem reset moet je instellen hoeveel cm's hij aflegt per omwenteling, de tijd, de grootte van het buitenblad. Maar ook iets, waarbij je kunt kiezen tussen 1111 en 2222. Wat is dat voor instelling?voor zover ik weet zit er standaard een cassette ingeprogrammeerd. Een ding begrijp ik niet, als je 'm reset en dan alles weer instelt, kom je automatisch langs de cassette en voorblad instellingen, sla je die (bewust) over?
Beste Jeroenvraag 2: het kiezen tussen 111 en 222 heeft te maken met de achterderailleur 111 is voor conventioneel en 222 voor rapid rise. (zie handleiding blz 44)vraag 1: inderdaad, rpm is 'virtueel' en berekend op basis van snelheid en cassette & voorblad
Bedankt voor je antwoord. Ik kan het helaas niet vinden. Blz 44 is in mijn boekje het begin van de duitse vertaling. Maar nog steeeds staat mijn eerste vraag. Hoe berekend hij die rpm als ik geen cassette heb ingesteld.Of, hoe kan ik een cassette instellen?
Zonder Flightdeck heb je minder zorgen want wat heb je eraan. Als je zo nodig je hartslag wilt weten, doe een horloge om die dat meet. Verder is alles een gevoelskwestie, je kijkt toch niet elke keer in welke versnelling je zit. Dat doen ze in de tour de france toch ook niet.
Heb de Flight-deck nadat hij 'standaard' op m'n nieuwe fiets was gemonteerd in april, er na 330 km afgehaald en vervangen door een simpeler eye-cat. Probleem was dat ik tijdens iedere tocht, door onbedoeld de bedieningsknopjes in het stuur te raken, de teller uitzette. Om de andere functies geef ik niet veel, ben (blijkbaar) meer een 'gevoels'-fietser.
Quote: Origineel geplaatst door Daf treks op 11 September 2006
Hoe doe je dat dan? Het is toch helemaal niet mogelijk om de teller dmv de sti-knopjes uit te schakelen?
Als je tijdens het fietsen de linker knop indrukt stopt de meting van die tocht (afstand & tijd), de odo loopt wel door. Is mij ook wel eens gebeurt...balen bij een toertocht maar geen groot probleem. Aan de andere kant ook wel handig om te gebruiken na een toertocht. Direct na de finish knopje indrukken. Dan heb je de zuivere (netto) tijd en kan je rustig uitrijden of op weg naar de auto of zo...
Hoe doe je dat dan? Het is toch helemaal niet mogelijk om de teller dmv de sti-knopjes uit te schakelen?
Als je tijdens het fietsen de linker knop indrukt stopt de meting van die tocht (afstand & tijd), de odo loopt wel door. Is mij ook wel eens gebeurt...balen bij een toertocht maar geen groot probleem. Aan de andere kant ook wel handig om te gebruiken na een toertocht. Direct na de finish knopje indrukken. Dan heb je de zuivere (netto) tijd en kan je rustig uitrijden of op weg naar de auto of zo...
Quoten: Origineel geplaatst door raphaël op 11 September 2006
Quote: Origineel geplaatst door Daf treks op 11 September 2006
Hoe doe je dat dan? Het is toch helemaal niet mogelijk om de teller dmv de sti-knopjes uit te schakelen?
Als je tijdens het fietsen de linker knop indrukt stopt de meting van die tocht (afstand & tijd), de odo loopt wel door. Is mij ook wel eens gebeurt...balen bij een toertocht maar geen groot probleem. Aan de andere kant ook wel handig om te gebruiken na een toertocht. Direct na de finish knopje indrukken. Dan heb je de zuivere (netto) tijd en kan je rustig uitrijden of op weg naar de auto of zo...
Klopt. Met uitzetten doelde ik op stopzetten, niet het licht uitdraaien .
Overigens is m'n huidige teller zo ingesteld dat hij handmatig stop- en weer aangezet kan worden. Inderdaad handig, bij in- en uitrijden en als onderweg een doorgaande weg is opengebroken, en er een omweg door bijv. een woonwijk moet worden gemaakt.
Quote: Origineel geplaatst door Daf treks op 11 September 2006
Hoe doe je dat dan? Het is toch helemaal niet mogelijk om de teller dmv de sti-knopjes uit te schakelen?
Als je tijdens het fietsen de linker knop indrukt stopt de meting van die tocht (afstand & tijd), de odo loopt wel door. Is mij ook wel eens gebeurt...balen bij een toertocht maar geen groot probleem. Aan de andere kant ook wel handig om te gebruiken na een toertocht. Direct na de finish knopje indrukken. Dan heb je de zuivere (netto) tijd en kan je rustig uitrijden of op weg naar de auto of zo...
Klopt. Met uitzetten doelde ik op stopzetten, niet het licht uitdraaien .
Overigens is m'n huidige teller zo ingesteld dat hij handmatig stop- en weer aangezet kan worden. Inderdaad handig, bij in- en uitrijden en als onderweg een doorgaande weg is opengebroken, en er een omweg door bijv. een woonwijk moet worden gemaakt.
Quoten: Origineel geplaatst door zaffeltje op 20 Maart 2006
Ik vind de Flightdeck een waardeloze uitvinding. Fietsen op de racefiets moet je op gevoel doen, schakelen naar weerstand en kracht. Al die onzinnig informatie maakt alles erg onoverzichtelijk.
Ik weet waar ik over praat want heb hem zelf gehad en uitgetest en vind het een onding. Heb nu een draadloze Sigma fietscomputer die alleen de nodige info geeft. Meer dan dat heb ik niet nodig. Ik raad je het dus zeer af om een Flightdeck aan te schaffen. Je kunt dan dus beter een draadloze Sigma fietscomputer aanschaffen.
Beetje onzinnige reden. Als je al die info niet nodig hebt waarom heb je hem dan ooit gekocht ? Voor iemand die dat juist leuk vindt is het helemaal geen onding. Neemt niet weg dat ik zelf toch met enige regelmaat wat storing heb. Vind de extra info niet erg, maar hij moet het wel altijd goed doen. En dat is niet het geval.
Ik vind de Flightdeck een waardeloze uitvinding. Fietsen op de racefiets moet je op gevoel doen, schakelen naar weerstand en kracht. Al die onzinnig informatie maakt alles erg onoverzichtelijk.
Ik weet waar ik over praat want heb hem zelf gehad en uitgetest en vind het een onding. Heb nu een draadloze Sigma fietscomputer die alleen de nodige info geeft. Meer dan dat heb ik niet nodig. Ik raad je het dus zeer af om een Flightdeck aan te schaffen. Je kunt dan dus beter een draadloze Sigma fietscomputer aanschaffen.
Beetje onzinnige reden. Als je al die info niet nodig hebt waarom heb je hem dan ooit gekocht ? Voor iemand die dat juist leuk vindt is het helemaal geen onding. Neemt niet weg dat ik zelf toch met enige regelmaat wat storing heb. Vind de extra info niet erg, maar hij moet het wel altijd goed doen. En dat is niet het geval.
Mijn Flightdeck werkt al 4 jaar nagenoeg vlekkeloos.
Het enige wat ik ermee gehad heb is dat tijdens een tocht van dik 6 uur in de stromende regen de Flightdeck soms niet meer merkte als ik voor schakelde. Nadat alles weer opgedroogd was is probleem nooit meer voorgekomen.
Het enige wat ik ermee gehad heb is dat tijdens een tocht van dik 6 uur in de stromende regen de Flightdeck soms niet meer merkte als ik voor schakelde. Nadat alles weer opgedroogd was is probleem nooit meer voorgekomen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Ik heb nu een enkele honderden kms met mn flightdeck gereden en in het begin deed hij het perfect, maar nu doet hij iets vreemds: hij "schakelt uit zich zelf". Dwz de achterste kransjes op het schermpje springen soms over terwijl ik niet aan de shifters zit... Wanneer hij dit niet doet blijft hij steeds op het lichtste figuurlijke kransje steken (hij springt dus ook niet mee wanneer ik schakel) Ik heb een vermoeden dat dit zou kunnen komen doordat het rechterblokje wat je in de shifters schroeft (met het draadje naar de computer eraan) niet helemaal goed vast zit en dat hij daarom geen goed signaal ontvangt. Ik heb de schroefjes al geprobeerd aan te draaien, maar die lijken op een of andere manier dol ... ik kan ze wel draaien, maar ze gaan er niet verder in (Ik merkte dit ook al toen ik hem monteerde, heb ze er toen maar gewoon ingedraaid)
Herkent iemand dit probleem? Weet iemand of dit idd zou kunnen omdat het blokje niet strak vastgeschroefd zit?
bvd,
David
Herkent iemand dit probleem? Weet iemand of dit idd zou kunnen omdat het blokje niet strak vastgeschroefd zit?
bvd,
David
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé