Pagina 3 van 4

km. per jaar

Geplaatst: 26 jan 2006 14:35
door bike_add1ct
Amai wat schrijf je weer een plakkaten tekst Casran! Houdt s.v.p. ook rekening met de studenten zonder topsportstatuut!

km. per jaar

Geplaatst: 26 jan 2006 20:19
door trekoclv
Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 26 Januari 2006

Amai wat schrijf je weer een plakkaten tekst Casran! Houdt s.v.p. ook rekening met de studenten zonder topsportstatuut!

idd. Ik ga nu per week ongeveer 30 uur naar school (vaak pas om 4 uur thuis) no way dat ik me dan nog kan motiveren om de kou en donker in te gaan voor een training van 3-4 uur en dat 5x per week. Ik train nu 7-8 uur in de week en vorig jaar rond de 10 (als nieuweling, nu junior) en dat vind ik nog net kunnen. Als ik nu echt mezelf al als een prof ga gedragen en 20 uur in de week moet gaan trainen dan ben ik tegen maart gestopt. Het moet een sport zijn die je voor je plezier doet, je hebt ook nog een sociaal leven en vrije tijd nodig als iemand van 14-17 jaar, en dat is ook de reden waarom de meeste stoppen bij de junioren denk ik.

km. per jaar

Geplaatst: 26 jan 2006 20:32
door .marcel.
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 25 Januari 2006


Quoten: Origineel geplaatst door FietsFanaat op 25 Januari 2006

En hij bedoeld, tot mei = tot en met april = 4 maanden = 16 000 km.


Dan is 't mooi, typisch hem! Een voorbeeldprof, die man. Meteen ook de reden waarom ie nog steeds op niveau presteert; heeft echt uit z'n carrière gehaald wat erin zat
======================================
dan moet je hem met ullrich kruisen!

km. per jaar

Geplaatst: 26 jan 2006 22:38
door ludo
Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 26 Januari 2006

Amai wat schrijf je weer een plakkaten tekst Casran! Houdt s.v.p. ook rekening met de studenten zonder topsportstatuut!

        ik moet wel zeggen hij er dikwijls bovenop zit, ik vindt het ok zijn uiteenzettingen. zou graag eens een avondje met de casran willen debateren,als hij zo mondig is als ie schrijft kan het leuk worden.

km. per jaar

Geplaatst: 27 jan 2006 17:15
door veeteetje
Ik werk fulltime van 7.15 tot 16.30 uur en train daarnaast 10 tot 15 uur per week. Da's soms best lastig want na een dag werken nog gaan trainen voor wedstrijden, hakt er in. Ik probeer daarom in zo weinig mogelijk tijd zo efficiënt mogelijk te trainen zodat ik ook voldoende tijd over houd om te rusten. Dat lukt aardig. Zo heb ik in de maand januari inmiddels 50 trainingsuren erop zitten. Het is soms schipperen maar het lukt wel als je maar echt wilt en het belangrijkste: verder weinig tot niets om handen hebt... (dus geen huishouden etc.)

km. per jaar

Geplaatst: 27 jan 2006 23:47
door motta
Ik vind de volumes die hier voor nieuwelingen en juniores voorgesteld worden toch een beetje overdreven. 14u/wk betekent gemiddeld 2u/dag, dit lijkt me niet goed combineerbaar met een normaal studentenleven. Ik denk dat rust minstens even belangrijk is en dat een nieuweling beter 1u aan 30 km/h kan trainen dan 3u aan 27 km/h (kwaliteit ipv kwantiteit). Bovendien is het trainen in de wintermaanden veel belastender voor het lichaam gezien de koude zodat recuperatie nog belangrijker wordt.

met 14 u/week aan 30 km/h en dit 40 weken/jaar kom je aan 16800 km/jr
Als een prof 30000 km/jr doet dan is mi 16800 km al flink voor een belofte.

Motta


km. per jaar

Geplaatst: 28 jan 2006 00:25
door casran
Quoten: Origineel geplaatst door motta op 27 Januari 2006

Ik vind de volumes die hier voor nieuwelingen en juniores voorgesteld worden toch een beetje overdreven. 14u/wk betekent gemiddeld 2u/dag, dit lijkt me niet goed combineerbaar met een normaal studentenleven. Ik denk dat rust minstens even belangrijk is en dat een nieuweling beter 1u aan 30 km/h kan trainen dan 3u aan 27 km/h (kwaliteit ipv kwantiteit). Bovendien is het trainen in de wintermaanden veel belastender voor het lichaam gezien de koude zodat recuperatie nog belangrijker wordt.met 14 u/week aan 30 km/h en dit 40 weken/jaar kom je aan 16800 km/jrAls een prof 30000 km/jr doet dan is mi 16800 km al flink voor een belofte.


Zoals gezegd is 30.000km/jaar voor een prof echt weinig, en slaat de bewering dat een belofte de helft daarvan moet doen, een junior nog eens de helft daarvan etc. nergens op. Een prof moet gewoon een sterker lichaam hebben (door leeftijd, niveau, koerservaring), is getalenteerder en haalt dus meer uit een vergelijkbare voorbereiding.
Trouwens wel absurd om snelheden te vermelden. Bij training gaat het over uren!! Snelheden liggen bij bepaalde profs lager dan bepaalde beloftes of juniors. Je moet renners in hartslagzones laten rijden, en voor de meeste nieuwelingen zal dit nu eenmaal niet met 30km/u overeenkomen: je kan ze inderdaad beter 3u in een extensieve zone laten rijden dan 1u intensief laten gaan... dat laatste is geen kwaliteit meer, maar zal voor die jongens richting overkill gaan. Als je in de vroege voorbereiding de gemiddelde nieuweling 10u/week laat rijden met telkens weekgemiddeldes van 30km/u, is ie na 3 weken echt vermoeid, wegens te snel en te weinig basis. Jonge renners te snel op snelheid laten trainen zorgt voor een veel te vroege conditiepiek (vaak al in januari) die direct over is.
Maar ik ken de redenering "kwaliteit voor kwantiteit" die bepaalde trainers hebben uitgevonden, en ze verwijten andere dan "veel fietsen maar weinig trainen".Gevolgen die ik daarvan zag:- Voor 1 januari raden dergelijke trainers nooit meer dan 3u trainen aan. Gevolg is dat ik op de ploegtrainingen in januari na 2,5 à 3u die renners al zie afhaken, terwijl voor mij dan pas de kwalitatieve ploegtraining start. Erger is dat dit zich bij zo'n renners soms doorzet in koers, zeker de langere koersen, waar de finale er soms te veel aan is.- Meer getalenteerde renners presteren wel op niveau met dit systeem, maar dan wel op basis van hun talent en meer op de limiet. Gevolg is vaak een weinig voorspelbaar seizoen met ups and downs, momenten tijdens het seizoen waar rust absoluut nodig is of hele korte conditiepieks. Ik daarentegen heb op geen enkel moment van het seizoen koersmoeheid gevoeld; zelfde ervaringen merk ik bij belofterenners die tot 5 à 6 rittenkoersjes samen met profkoersen afwerkten.- Zoals eerder ook al gezegd is de top in de carrière van deze renners ook veel korter, en is de algehele koerscarrière ook korter.- Overtraining loert in dit systeem heel snel om de hoek! Ik ken een prof die momenteel (op het einde van dit cross-seizoen) zelfs een toeristengroep niet meer kan volgen en nauwelijks z'n hartslag nog omhoog krijgt: hij heeft veel te intensief getraind (het gevolg van dit systeem, vermeerderd met een verkeerde -te hoge- zonebepaling door een testcentrum: dodelijk!).
Goed, wat jij zegt ivm "een normaal studentenleven", alsook TrekOCLV post, kan ik begrijpen. Maar het is natuurlijk aan iedereen om uit te maken in hoeverre hij zoveel mogelijk uit z'n sport wil halen volgens z'n mogelijkheden. Dit houdt voor mij persoonlijk in dat ik een studentenleven van dopen, drinkcantussen en cafés aan mij voorbij laat gaan (ik heb het eigenlijk ook allemaal gezien), zonder het gevoel dat ik iets mis. Op zich is dus iemand die helemaal niet traint en ermee kan leven dat hij elke koers na 20km gelost wordt, ook iemand die een eerbare keuze maakt!
Wat ik aangeef geldt voor iemand die er alles voor wil doen (ik noem het niet graag opofferingen, want dat is het niet: eerder keuzes) om 100% naar z'n capaciteiten te presteren, en -indien hij hiervoor het talent geeft- beroepswielrenner wil worden. Dat soort zaken kan je vergelijken met een beroepsinvestering, net zoals sommigen voor een muzikantenopleiding naar een school ver weg gaan.
 

km. per jaar

Geplaatst: 28 jan 2006 00:29
door alstro
Quote: Origineel geplaatst door Trek OCLV op 26 Januari 2006
idd. Ik ga nu per week ongeveer 30 uur naar school (vaak pas om 4 uur thuis) no way dat ik me dan nog kan motiveren om de kou en donker in te gaan voor een training van 3-4 uur en dat 5x per week. Ik train nu 7-8 uur in de week en vorig jaar rond de 10 (als nieuweling, nu junior) en dat vind ik nog net kunnen. Als ik nu echt mezelf al als een prof ga gedragen en 20 uur in de week moet gaan trainen dan ben ik tegen maart gestopt. Het moet een sport zijn die je voor je plezier doet, je hebt ook nog een sociaal leven en vrije tijd nodig als iemand van 14-17 jaar, en dat is ook de reden waarom de meeste stoppen bij de junioren denk ik.


Als je iets wilt bereiken dan zul je er wat voor moeten doen/voor moeten laten. Als je andere dingen belangrijker vind dan dat jouw keuze. Bdw als je 30 uur naar school gaat zul je niet elke dag om 4 uur thuis zijn, ook dagen eerder. Is dus een kwestie van plannen, de dgn dat je laat thuis bent worden rustdgn en de dagen dat je vroeg bent kun je een duurtraining inplannen.

km. per jaar

Geplaatst: 28 jan 2006 11:21
door trekoclv
Quoten: Origineel geplaatst door alstro op 27 Januari 2006


Quote: Origineel geplaatst door Trek OCLV op 26 Januari 2006

idd. Ik ga nu per week ongeveer 30 uur naar school (vaak pas om 4 uur thuis) no way dat ik me dan nog kan motiveren om de kou en donker in te gaan voor een training van 3-4 uur en dat 5x per week. Ik train nu 7-8 uur in de week en vorig jaar rond de 10 (als nieuweling, nu junior) en dat vind ik nog net kunnen. Als ik nu echt mezelf al als een prof ga gedragen en 20 uur in de week moet gaan trainen dan ben ik tegen maart gestopt. Het moet een sport zijn die je voor je plezier doet, je hebt ook nog een sociaal leven en vrije tijd nodig als iemand van 14-17 jaar, en dat is ook de reden waarom de meeste stoppen bij de junioren denk ik.

Als je iets wilt bereiken dan zul je er wat voor moeten doen/voor moeten laten. Als je andere dingen belangrijker vind dan dat jouw keuze. Bdw als je 30 uur naar school gaat zul je niet elke dag om 4 uur thuis zijn, ook dagen eerder. Is dus een kwestie van plannen, de dgn dat je laat thuis bent worden rustdgn en de dagen dat je vroeg bent kun je een duurtraining inplannen.

ja bij ons op school bestaat ok zoiets al tussen uren, bijv: 1e uur les 2 + 3e uur geen les (100 min dus niet de moeite om naar huis te gaan en te trainen en te douchen, te weinig tijd) en dan tot 15.20 naar school en daarna hard naar huis fietsen om nog 1 uur voor het donker te trainen

km. per jaar

Geplaatst: 28 jan 2006 11:28
door casran
Quoten: Origineel geplaatst door Trek OCLV op 28 Januari 2006

ja bij ons op school bestaat ok zoiets al tussen uren, bijv: 1e uur les 2 + 3e uur geen les (100 min dus niet de moeite om naar huis te gaan en te trainen en te douchen, te weinig tijd) en dan tot 15.20 naar school en daarna hard naar huis fietsen om nog 1 uur voor het donker te trainen


Dat tussenurensysteem is precies wel vervelend, al vermoed ik dat je er als topper onderuit zou kunnen; in België mogen jonge topsportstudenten (leerplichtigen) tot 50 dagen afwezig zijn voor hun sport. Hier heeft bijna iedereen tot 16u les. Gevolg: trainen met lichtjes (en verhoudingsgewijs iets meer lopen), gaat ook, en ik heb een vriend die in een continentale ploeg rijdt en het nu al een hele maand zo doet!
Ik ga dan ook akkoord met alstro: het is een kwestie van keuzes en toewijding, niet van mogelijkheden!!En ja, 18 à 20u/week lukt misschien wel niet, zeker niet als je nog oog moet hebben voor schoolwerk en rust, maar met 7 à 8u zou ik mezelf geen renner/sporter durven noemen. Deze week heb ik nood aan een rust/recuperatieweek, dus dat wordt 14 à 15u.
 

km. per jaar

Geplaatst: 28 jan 2006 12:37
door amclassic-fan
Het leven is gewoon een kwestie van keuzes maken. Ik kan ook een topsportstatus krijgen. Kan ik in overleg met een contactpersoon vakken later doen, toetsen op andere momenten maken, enz. Maar dat resulteerd in een studie die dan heel snel gaat uitlopen. Komt nog bij dat ik een studie doe die wel geteld door 1% in de tijd die ervoor staat wordt afgerond ( 5 jaar). Ik heb voor mij zelf besloten dat ik van m'n studie geen 10 jarenplan wil maken, wielrennen is leuk, maar studie gaat gewoon voor. Ik hoop dat ik 5,5 jaar over m'n studie doe. Dan ben ik nog niet eens 23, dus dan kan ik nog genoeg jaartje deeltijd werken en bij Elite rijden als ik dat zou willen bijvvoorbeeld.
Zo maakt iedereen zijn keuzes...