Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

monteren buitenband

rolandt
Forum-lid

rolandt 05 apr 2006 15:05

Quoten: Origineel geplaatst door grote plannen op 04 April 2006

Met een beetje moeite kan je elke band op elke velg monteren, als het de juiste maat is natuurlijk. Of je banden lichters nodig hebt of niet hangt soms van de combinatie af maar lukken zal het en altijd eindigen aan het ventiel want dat is de beste manier.

Dat ben ik niet met je eens. Ik begin liever bij het ventiel. Omdat de binnenband daar vaak iets stijver/iets breder is heeft de buitenband daar de neiging niet helemaal over de binnenband heen de velg in te schuiven. Als je eindigt tegenover het ventiel trek je dus als het ware de buitenband tpv het ventiel wel goed in de velg (beetje begeleiden). Vervolgens iets lucht in de binnenband pompen, de buitenband volledig rond op z'n plaats "kneden" en voila.

floris4
Forum-lid

floris4 29 jun 2011 19:20

Deze bandenknecht lijkt mij wel erg handig, maar waar koop je die?

bandenknecht
groeten, Joop
Het is nooit te laat om alsnog te gaan wielrennen.
mijn racefiets en mijn ATB en lid van WTC de Hellen.

jsparie
Forum-lid

jsparie 30 jun 2011 00:08

ts-biker schreef:Quote: Origineel geplaatst door Jan-Maarten op 29 Maart 2006
Ik heb ook de grootste mooite gehad om mijn nieuwe buitenbanden (Vredenstein) om mijn velgen (Easton Vista SL) te leggen. In tegenstellin tot de gebruiksaanwijzing (beginnen bij het ventiel) zei de FM mij dat je moet eindigen bij het ventiel. Toen gingen de banden er een stuk gemakkelijker op.

uw FM heeft gelijk !
Wat zou de logica hier achter zijn ? De velg is rond. Als het goed is tenminste. Wat zou het nu uit moeten maken aan welke kant je begint ? Wat zie ik over het hoofd ?.

Abel H
Forum-lid

Gebruikersavatar Abel H 30 jun 2011 10:01

bandenleggers... werkt voor mij, misschien niet helemaal waar ze voor bedoeld zijn maar het werkt wel. Met de hand de buitenband zo ver mogelijk oprekken over de velg, en dan voor het laatste stukje een bandenlegger als hefboom gebruiken. Moet je natuurlijk wel beetje oppassen voor je binnenband.

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 30 jun 2011 12:44

toni schreef:Het vervelende is dat je dat tooltje waarschijnlijk niet bij je hebt als je 60 km van huis lek rijdt........en dan ????
Dan wordt het ellenbogenstoom! :-)
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 30 jun 2011 12:44

Kwam 2x.Heb txt verwijderd. Site is zo langzaam als wat. Ligt misschien aan mijn PC maar als ik iets plaats of iets opzoek duurt dat minuten .
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

kweekel
Forum-lid

kweekel 19 jul 2011 21:22

Ik eindig nooit bij het ventiel (ik begin er trouwens ook niet maar wel in de buurt). Ik heb trouwens een tijd lang een bandenknecht mee gehad. Werkte fantastisch. Had 'm wat afgzaagd, zodat ie in m'n gereedschapbidon paste. Totdat die een keer is ontvreemd (de bidon).
Jan

swoosh
Forum-lid

swoosh 20 jul 2011 15:45

De eerste keer een band omleggen kan soms moeilijk gaan, er zijn wat methodes die het makkelijker maken. Een band omleggen hoeft helemaal niet zo'n crisis te zijn die sommigen ervan maken.

Feit is dat als je band eenmaal om je wiel zit en je hem erdaarna weer af moet halen en weer opnieuw op moet leggen het allemaal een stuk makkelijker gaat. Je hebt voor onderweg echt geen bandenknecht nodig.
Afbeelding

Plaats reactie