Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Vergelijking fietstrainers

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 dec 2005 00:00

dat zei ik dus net...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

casran
Forum-lid HC

casran 10 dec 2005 00:23

Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 09 December 2005

heb je er nou nog niet op gezeten ?  

Wel... ik ben deze avond het hele zootje bij mijn trainer gaan ophalen en zal het morgennamiddag of -avond eens rustig bekijken. Nader verslag volgt uiteraard.

www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

speric
Forum-lid HC

speric 11 dec 2005 19:02

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 09 December 2005

Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 09 December 2005

heb je er nou nog niet op gezeten ?  

Wel... ik ben deze avond het hele zootje bij mijn trainer gaan ophalen en zal het morgennamiddag of -avond eens rustig bekijken. Nader verslag volgt uiteraard.

en ik maar wachten ....

casran
Forum-lid HC

casran 11 dec 2005 23:52

Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 11 December 2005

en ik maar wachten ....

Heb je eentje in bestelling staan? Mja... Tacx is Nederlands hé, je zou dichter bij de bron moeten zitten!
Goed, ik heb het ding aan de tand gevoeld dit weekend.
Zo stond ie opgesteld:

Installatie van het programma op de computer was ook een fluitje van een cent.
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

fietsfanaat
Forum-lid

fietsfanaat 12 dec 2005 00:03

Gruwelijk jaloers...
be Special, ride a Special

casran
Forum-lid HC

casran 12 dec 2005 00:05

En dan maar rijden:

Ik ben niet zo'n fan van indoor training, omdat ik dit al gauw saai ga vinden. Toch heeft zo'n iMagic en Fortius systeempje wel een hogere amusementswaarde; hierop ga je je minder gauw vervelen... de hele Marmotte of Ronde van Vlaanderen erop fiets zou ik nog steeds een te lange opgave vinden.
Wat ik wel heel interessant vind is het grote aantal informatie dat je krijgt. Het toestel is bijna een ergometer, maar ik heb er sterk mijn twijfels over of dit de accuratie van een SRM (a fortiori een SRM Ergometer) kan benaderen; maar dit hoeft niet voor de gebruikersgroep, dit is ook niet bestemd voor een testcentrum. Mooi is dat je training volledig opgeslaan kan worden met een uitgebreide grafiek. Je kan ook gewoon gaan fietsen zoals op andere rollen, maar met een hele hoop cijfers voor je, en een computergestuurde weerstand (je kan zelfs hellingsgraad omlaag zetten waarbij de motor het wiel helpt versnellen).
Er is de mogelijkheid te fietsen door een virtuele realiteit (3D animaties, bekend van de i-Magic)...

... of door een landschap waar video-opnames van gemaakt zijn (en heel secuur de hellingsgraden zijn opgemeten):

Analysescherm:

(ten tijde van m'n foto-opnames stond de kadansmeter niet goed ingesteld)
Mijn conclusie hierover: dit zit heel mooi in elkaar, maar het blijft een dure trainer, te duur wat mij persoonlijk betreft; officiële adviesprijs 850€. Voor deze prijs krijg je énkel 4km videobeelden van een parcoursje in Mallorca; de opnames van bv. Marmotte, RVV, Ventoux... moet je er nog bijkopen (ca. 30€/stuk).

casran
Forum-lid HC

casran 12 dec 2005 00:08

Quoten: Origineel geplaatst door FietsFanaat op 11 December 2005

Gruwelijk jaloers...

Nogmaals, dit is niet mijn speelgoed... Staat nog bij me thuis maar ik laat het eerstdaags terug ophalen.

speric
Forum-lid HC

speric 12 dec 2005 10:41

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 11 December 2005

En dan maar rijden:

Ik ben niet zo'n fan van indoor training, omdat ik dit al gauw saai ga vinden. Toch heeft zo'n iMagic en Fortius systeempje wel een hogere amusementswaarde; hierop ga je je minder gauw vervelen... de hele Marmotte of Ronde van Vlaanderen erop fiets zou ik nog steeds een te lange opgave vinden.
Wat ik wel heel interessant vind is het grote aantal informatie dat je krijgt. Het toestel is bijna een ergometer, maar ik heb er sterk mijn twijfels over of dit de accuratie van een SRM (a fortiori een SRM Ergometer) kan benaderen; maar dit hoeft niet voor de gebruikersgroep, dit is ook niet bestemd voor een testcentrum. Mooi is dat je training volledig opgeslaan kan worden met een uitgebreide grafiek. Je kan ook gewoon gaan fietsen zoals op andere rollen, maar met een hele hoop cijfers voor je, en een computergestuurde weerstand (je kan zelfs hellingsgraad omlaag zetten waarbij de motor het wiel helpt versnellen).
Er is de mogelijkheid te fietsen door een virtuele realiteit (3D animaties, bekend van de i-Magic)...

... of door een landschap waar video-opnames van gemaakt zijn (en heel secuur de hellingsgraden zijn opgemeten):

Analysescherm:

(ten tijde van m'n foto-opnames stond de kadansmeter niet goed ingesteld)
Mijn conclusie hierover: dit zit heel mooi in elkaar, maar het blijft een dure trainer, te duur wat mij persoonlijk betreft; officiële adviesprijs 850€. Voor deze prijs krijg je énkel 4km videobeelden van een parcoursje in Mallorca; de opnames van bv. Marmotte, RVV, Ventoux... moet je er nog bijkopen (ca. 30€/stuk).

Terwijl de i-magic voor zo'n 300- 400 eur te koop is met bijna dezelfde mogelijkheden. Het enige dat die nuiet heeft is dat het achterwiel niet aangedreven wordt tijdens een afdaling.Dus wat dat betreft zou men toch beter voor de I-magic kunne gaan. Je moet dan alleen een beetje door trappen tijdens het dalen....
Leuk dat we nu uit 1ste hand een test verslag hebben. Kan een fiets nog eens een voorbleedje aan nemen..

hnsmr
Forum-lid

hnsmr 12 dec 2005 11:01

Casran, wat mij het meest interesseert is het weerstandsgevoel bij het fietsen. Een magnetische weerstand komt mij altijd wat onrealistisch over. Het fietsgevoel is gewoon anders, niet echt lekker, eigenlijk. Bovendien, als je bij een bepaalde instelling sneller gaat draaien, neemt de weerstand niet evenredig toe. Hogere snelheid geeft geen evenredig hogere weerstand, terwijl op de fiets die juist exponentieel toeneemt.
Ik heb begrepen dat de Fortius een motorweerstand heeft. Hoe is het gevoel daarvan? Is dat realistisch?

casran
Forum-lid HC

casran 12 dec 2005 13:06

Quoten: Origineel geplaatst door hnsmr op 12 December 2005

Casran, wat mij het meest interesseert is het weerstandsgevoel bij het fietsen. Een magnetische weerstand komt mij altijd wat onrealistisch over. Het fietsgevoel is gewoon anders, niet echt lekker, eigenlijk. Bovendien, als je bij een bepaalde instelling sneller gaat draaien, neemt de weerstand niet evenredig toe. Hogere snelheid geeft geen evenredig hogere weerstand, terwijl op de fiets die juist exponentieel toeneemt.
Ik heb begrepen dat de Fortius een motorweerstand heeft. Hoe is het gevoel daarvan? Is dat realistisch?

Ik kreeg toch wel de indruk dat de rollen een heel realistisch fietsbeeld gaven van wat zich op het scherm voor mij afspeelde. De weerstand speelde heel snel in op de veranderende stijgingspercentages van het beeld, en ook met een opdrijvende snelheid wat dit behoorlijk realistisch. Het is en blijft natuurlijk een simulatie, maar echt niet slecht!

soloist
Forum-lid

Gebruikersavatar soloist 12 dec 2005 13:43

Heb zelf ook de Fortius. Het grote voordeel van de fortius vergeleken met de Imagic is dat de fortius dankzij de motorbrake een veel grotere weerstand kan geven. De imagic schijnt maar tot zo'n 5 hellingen realistisch weer te geven. De fortius heeft momenteel nog wel als nadeel dat bij erg steile hellingen (meer dan zo'n 13) de weerstand nogal onregelmatig wordt, vooral als je snelheid onder de 15km/u komt.
Verder is het zo dat je, ondanks het feit dat de motorbrake van de fortius je wiel tijdens een afdaling kan versnellen, je toch zult moeten meetrappen. Doe je dat niet, dan gaat het programma na zo'n 5 sec. in de pauzestand. Je hoeft echter tijdens de afdaling geen kracht te zetten. Je kunt rustig freewheelen (als je dat tenminste wilt, je bent toch aan het trainen...).

Afbeelding

ritselke
Forum-lid

ritselke 12 dec 2005 15:18

Heb sinds kort de I-Magic, nodig om nog in beweging te blijven met m'n gebroken sleutelbeen...(nu al 4 maanden buiten strijd). Tevreden, want het saaie gevoel bij de niet-VR trainers is er niet. De electromagnetische rem geeft natuurlijk niet hetzelfde gevoel als op de weg, maar benadert toch voldoende. In virtuele mode wordt de wergegeven snelheid bergop en -af aangepast. De kracht van de rem is m.i. zeker voldoende voor stijgingen tot 7 en dat is ok voor training.

Plaats reactie