Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

fiets tunen

bianchi_euro
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 okt 2004 18:12

bianchi_euro 25 okt 2005 15:07

3,5 Kg fiets was trouwens een andere. Ik weet niet welk type, maar het frame was van Scott als ik me wel herinner. Verder was volgens mij nogal wat zelf gemaakt. Ik ken geen koolstof tandbladen (de race specialist ziet je aankomen ).
http://www.tourgallerie.de/gallery/disp ... p?pos=-228" onclick="window.open(this.href);return false;

stefan
Forum-lid
Berichten: 977
Lid geworden op: 06 nov 2004 15:37

stefan 25 okt 2005 15:42

Zeg Pieter waarom maak jij je eigenlijk zo druk dat je niet onder die 6,8kg mag zitten. Ik snap ook wel dat dat niet mag van de UCI, maar dan moet jij mij eens vertellen wanneer ze ooit in een amateurkoers het gewicht van een fiets hebben gewogen. (In iedergeval in Nederland of Belgie)
Ik weet wel enkele renners die gewoon koersen met een fiets die onder de 6,8kg zit. Het is een overtreding misschien maja die Verbrugge heeft wel meer van die domme regeltjes verzonnen.
Ik vind dat de UCI ieder jaar het minimale gewicht van een fiets opnieuw moet bekijken. (In iedergeval om de 2/3 jaar.) Het slaat toch nergens op dat het nog steeds 6,8 kg is. Omdat toen op het moment dat die regel kwam de lichste fiets dit gewicht had hebben ze dit altijd aangehouden als minimale gewicht. (Dit heeft Hein Verbruggen zelf ooit gezegd) Maar om het nu gelijk op 3,5kg te zetten (omdat dit ongeveer het gewicht is van de lichtste fiets op dit moment)is ook weer wat overdreven denk ik.

sparko
Forum-lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 27 apr 2005 11:51

sparko 25 okt 2005 16:07

Quoten: Origineel geplaatst door Stefan op 25 Oktober 2005

Zeg Pieter waarom maak jij je eigenlijk zo druk dat je niet onder die 6,8kg mag zitten. Ik snap ook wel dat dat niet mag van de UCI, maar dan moet jij mij eens vertellen wanneer ze ooit in een amateurkoers het gewicht van een fiets hebben gewogen. (In iedergeval in Nederland of Belgie) Ik weet wel enkele renners die gewoon koersen met een fiets die onder de 6,8kg zit. Het is een overtreding misschien maja die Verbrugge heeft wel meer van die domme regeltjes verzonnen. Ik vind dat de UCI ieder jaar het minimale gewicht van een fiets opnieuw moet bekijken. (In iedergeval om de 2/3 jaar.) Het slaat toch nergens op dat het nog steeds 6,8 kg is. Omdat toen op het moment dat die regel kwam de lichste fiets dit gewicht had hebben ze dit altijd aangehouden als minimale gewicht. (Dit heeft Hein Verbruggen zelf ooit gezegd) Maar om het nu gelijk op 3,5kg te zetten (omdat dit ongeveer het gewicht is van de lichtste fiets op dit moment)is ook weer wat overdreven denk ik.

wat is er nou zo erg aan dat je niet onder de 6,8 mag. lager gewicht gaat altijd ten koste van duurzaamheid en/of kwaliteit. En een fiets bouwen van 6,8 kg is nog wel te doen voor je protemonnee, daaronder gaat het pijn doen. En nu rijd iedereen gewoon met een fiets van 6,8kg kan je nooit je fiets de schuld meer geven dat ie zwaarder zou zijn dan die van je concurrent.

stefan
Forum-lid
Berichten: 977
Lid geworden op: 06 nov 2004 15:37

stefan 25 okt 2005 19:24

Ik ben het er mee eens dat het eerlijker is. Maar dat geld dan ook echt alleen voor profs die zowat allemaal op een fiets van 6,8 rijden. Bij amateurs, junioren of wat dan ook zitten er echt groten verschillen in het gewicht van hun fietsen dus gaat dat eerlijk hier toch niet echt op.

En zeg nou zelf is het niet gewoon belachelijjk om te zien dat een prof zijn fiets met lood moet volhangen omdat zijn fiets anders te licht is. En dit kan gewoon met onderdelen die je bij een echte racespecialist om de hoek zo kunt kopen.

Nu je toch een zin van sharkman aan het kopieren bent doe ik dat ook maar even: Zinvol je fiets lichter maken kan ook ZNDER prestaties/comfort in te leveren! Ik kan moeiteloos een fiets van 5.4 kg bouwen.

pieterwouters
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 10 jan 2005 19:44

pieterwouters 25 okt 2005 19:49

Ik il men fietsje gewoon zo licht mogelijk maken.
Ik ben nog maar nieuweling en weet ook dat ik geen 7000 euro aan een fiets ga geven he, ik vind het gewoon mooi, een fietsje tunen
grts
 
Over je fiets lullen mag, maar over je lul fietsen zou ik niet doen.

falcone
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:05

falcone 25 okt 2005 19:50

Zeg Pieter waarom maak jij je eigenlijk zo druk dat je niet onder die 6,8kg mag zitten. Ik snap ook wel dat dat niet mag van de UCI, maar dan moet jij mij eens vertellen wanneer ze ooit in een amateurkoers het gewicht van een fiets hebben gewogen. (In iedergeval in Nederland of Belgie) Ik weet wel enkele renners die gewoon koersen met een fiets die onder de 6,8kg zit. Het is een overtreding misschien maja die Verbrugge heeft wel meer van die domme regeltjes verzonnen. Ik vind dat de UCI ieder jaar het minimale gewicht van een fiets opnieuw moet bekijken. (In iedergeval om de 2/3 jaar.) Het slaat toch nergens op dat het nog steeds 6,8 kg is. Omdat toen op het moment dat die regel kwam de lichste fiets dit gewicht had hebben ze dit altijd aangehouden als minimale gewicht. (Dit heeft Hein Verbruggen zelf ooit gezegd) Maar om het nu gelijk op 3,5kg te zetten (omdat dit ongeveer het gewicht is van de lichtste fiets op dit moment)is ook weer wat overdreven denk ik.
Dus omdat het nu niet eerlijk is wil jij het nog wat oneerlijker maken?
Wat maakt het nou uit . Moet er een soort gewichtswedloop komen die tot ongelukken leidt? Is het eerlijk dat een kapitaalkrachtige met een fiets van 6 kg kan rijden en een andere met één van 9 kg( en voor alle duidelijkheid ik kan het me gerust permiteren). Het gaat hem tenslotte om de sport , om de fysieke inspanning. Niemand verbiedt je toch te trainen met een lichtgewicht fiets. Een sport heeft nu eenmaal regels nodig anders wordt het helemaal een zootje. De opzetstuurtjes hadden ook voordelen. maar bij de jeugd en ook de profs lag iedereen wel om de km op z'n bek. En dat van de tijdritfietsen vind ik ook goed. Wielrennen is man tegen man , niet man tegen machine. Anders moet je maar een sport zoeken waar het technische belangrijker is bvb F1.

stefan
Forum-lid
Berichten: 977
Lid geworden op: 06 nov 2004 15:37

stefan 25 okt 2005 20:23

Ik snap ook wel dat het echt wel aan jezelf ligt hoe hard je gaat en mijn fiets is ook echt geen super lightweight. Maar als ik het geld had zou ik me echt niks van deze regel aantrekken en dr onder zitten. Zou iedereen doen lijkt mij. En het gaat toch automatisch een dure fiets zit al snel onder die limiet.

Een wedloop zou ook niet goed zijn dr moet een grens zijn dat zeker. Maar ze mogen hem wel eens gaan aanpassen vind ik. En een lichte fiets hoeft echt geen 7000 euro te kosten je kunt als je tenminste een beetje goed kijkt en goed shopt voor minder dan de helft van deze prijs onder 6,8 kg zitten. En ja ook nog stevig.

stefan
Forum-lid
Berichten: 977
Lid geworden op: 06 nov 2004 15:37

stefan 25 okt 2005 21:34

Quote: Origineel geplaatst door PieterWouters op 22 Oktober 2005
ja, tof hoor,nu heb ik toch al wat meer info, maar wat kosten die wielen van jou met de tune naven in, ik heb gehoord dat deze heel duur zijn? en qua velg zou ik dan niet nog meer kunnen besparen als ik dt swiss velgen pak?Wat is eigenlijk de ongevere kostprijs van titanium of alu boutjes


Om maar weer bij het topic te blijven.

wielen
De normale adviesprijs van Tune Mig70 is 135 euro en Mag190 achternaaf kost 309 euro.
Vrij prijzig opzich maar misschien dat je aan FRM of Soul Kozak kunt komen. Die zijn een stuk goedkoper.

Een Dt swiss velg heeft eigenlijk hetzelfde gewicht als een open pro. Als je echt lichter wilt zul je tubenvelgen moeten kopen. Er zijn hele oude alu tubevelgen die echt super licht zijn. Er is alleen moeilijk aan te komen. Een mavic reflex bijv is niet echt veel lichter en aangezien de meeste niet aan tubes willen kun je beter open pro of Dt RR 1.1 kiezen.
Voor 100 euro heb je ook lichte spaken met nippels
Velgen zullen wel rond de 50 a 70 kosten
En het belangrijkste: iemand die goed kan spaken, kan vrij prijzig zijn dat licht er aan.

boutjes
http://www.extralite.com
Op deze site staan wat prijzen van boutjes en gewichten dr zullen nog wel genoeg site's zijn maar meer weet ik er even niet.

trekoclv
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 27 dec 2004 12:58

trekoclv 25 okt 2005 21:40

Quoten: Origineel geplaatst door Stefan op 25 Oktober 2005


Quote: Origineel geplaatst door PieterWouters op 22 Oktober 2005


ja, tof hoor,
nu heb ik toch al wat meer info, maar wat kosten die wielen van jou met de tune naven in, ik heb gehoord dat deze heel duur zijn? en qua velg zou ik dan niet nog meer kunnen besparen als ik dt swiss velgen pak?
Wat is eigenlijk de ongevere kostprijs van titanium of alu boutjes


Om maar weer bij het topic te blijven.wielenDe normale adviesprijs van Tune Mig70 is 135 euro en Mag190 achternaaf kost 309 euro.Vrij prijzig opzich maar misschien dat je aan FRM of Soul Kozak kunt komen. Die zijn een stuk goedkoper.Een Dt swiss velg heeft eigenlijk hetzelfde gewicht als een open pro. Als je echt lichter wilt zul je tubenvelgen moeten kopen. Er zijn hele oude alu tubevelgen die echt super licht zijn. Er is alleen moeilijk aan te komen. Een mavic reflex bijv is niet echt veel lichter en aangezien de meeste niet aan tubes willen kun je beter open pro of Dt RR 1.1 kiezen.Voor 100 euro heb je ook lichte spaken met nippelsVelgen zullen wel rond de 50 a 70 kostenEn het belangrijkste: iemand die goed kan spaken, kan vrij prijzig zijn dat licht er aan.boutjeshttp://www.extralite.comOp deze site staan wat prijzen van boutjes en gewichten dr zullen nog wel genoeg site's zijn maar meer weet ik er even niet.

ambrosio crono of zipp 303 zijn lichte tubevelgen de laatste is wel van carbon
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 26 okt 2005 19:57

Quoten: Origineel geplaatst door Trek OCLV op 25 Oktober 2005

ambrosio crono of zipp 303 zijn lichte tubevelgen de laatste is wel van carbon


Ik zou voor de Ambrosio Crono of Nemesis gaan. Zipp 303 lijkt wel mooi, totdat je de velg scheurt... gebeurt jammer genoeg al te vaak met Zipp-velgen.
Quoten: Origineel geplaatst door Stefan op 25 Oktober 2005

Ik ben het er mee eens dat het eerlijker is. Maar dat geld dan ook echt alleen voor profs die zowat allemaal op een fiets van 6,8 rijden. Bij amateurs, junioren of wat dan ook zitten er echt groten verschillen in het gewicht van hun fietsen dus gaat dat eerlijk hier toch niet echt op.En zeg nou zelf is het niet gewoon belachelijjk om te zien dat een prof zijn fiets met lood moet volhangen omdat zijn fiets anders te licht is. En dit kan gewoon met onderdelen die je bij een echte racespecialist om de hoek zo kunt kopen.


Meer dan de helft van de profs rijdt meestal met fietsen van meer dan 7,5kg hoor. Geloof maar niet dat ze allemaal tegen de 6,8kg zit; ik denk dat Ullrich in de Tour geen enkele dag met een fiets van onder de 7kg reed (wel in de Ronde van Duitsland).
Dat van het lood aan kaders hangen is net zoals de Legalize my Cannondale-campagne dikke publiciteit van die fietsmerken. Denk nu maar niet dat dat écht helemaal nodig is als ze redelijk hun fiets opbouwen... er liggen maar weinig profs wakker van het gewicht van hun fiets.
 
Quoten: Origineel geplaatst door Stefan op 25 Oktober 2005

Zeg Pieter waarom maak jij je eigenlijk zo druk dat je niet onder die 6,8kg mag zitten. Ik snap ook wel dat dat niet mag van de UCI, maar dan moet jij mij eens vertellen wanneer ze ooit in een amateurkoers het gewicht van een fiets hebben gewogen. (In iedergeval in Nederland of Belgie) ....


Weet maar zeker dat ze dat gaan doen als je fiets opvallend licht is!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

falcone
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:05

falcone 26 okt 2005 21:10

Dat van het lood aan kaders hangen is net zoals de Legalize my Cannondale-campagne dikke publiciteit van die fietsmerken. Denk nu maar niet dat dat écht helemaal nodig is als ze redelijk hun fiets opbouwen... er liggen maar weinig profs wakker van het gewicht van hun fiets.
idd als ik me niet vergis ging het zwaarste gewicht een heel eind bovende 8 kg en dat was dan Domina vacanze. De profs hechten  meer belang aan stijheid en comfort( vooral bij het zadel). De klimmer uiteraard ook aan gewicht.
 
 

bianchi_euro
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 okt 2004 18:12

bianchi_euro 26 okt 2005 21:42

Quoten: Origineel geplaatst door falcone op 25 Oktober 2005


( en voor alle duidelijkheid ik kan het me gerust permiteren)


De vraag is misschien...."WIL je het je permiteren?". Voor het geld van mijn jongste tweewieler had ik ook een 2e hands auto kunnen kopen. Ik persoonlijk vind iemand die meer dan 5000 Euro voor een fiets uitgeeft niet helemaal goed bij z'n hoofd. Dan zou ik liever wat harder trainen om die tegenstander voorbij te komen. 
(I.d.d. als het dan echt niet zou lukken.... en als ik dan echt zou denken dat de fiets het verschil maakt.... dan zou ik het doen.... Maar als ie dan 20.000 zou kosten zou ik het nog doen.... trouwens, wie zegt er dat ik goed bij mijn hoofd ben.
Ik vind de 6.8kg regel een goede regel. Neem nou zeilen. Met die sport kun je verliezen terwijl de winnaar een sigaartje rookt terwijl hij met zijn peperdure jacht gehakt van je maakt. Een dure boot is gewoon niet bij te houden. Het mooie aan fietsen is dat (voorlopig nog) iemand met een normale portemonee kan WINNEN!
B.
http://www.tourgallerie.de/gallery/disp ... p?pos=-228" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie