Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Zou je prof willen zijn............?

cas_
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 jun 2005 00:49

cas_ 04 okt 2005 02:33

"*3: Ik heb al mijn werk gemaakt van wat ik het liefste doe"
Ben ik even heel bijdehand en nieuwsgierig wat je dan voor beroep hebt?!
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 04 okt 2005 04:12

Quote: Origineel geplaatst door C a s r a n op 03 Oktober 2005
Van Peter Van Petegem weet ik dat hij in de decembermaand "slechts" 2.500km aflegde (en hij duikt dus vroeger in competitie dan ons) en veel van z'n ploeggenoten nog minder. Reken maar uit, dat is véél minder dan 25u/week.


Freire rijdt precies 0.000km in zowel november als december, als we de verhalen mogen geloven.

Kijk, zo zou ik wel willen leven. Sowieso is drievoudig WK zijn wel leuk natuurlijk.

lyot
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 28 mar 2005 15:10

lyot 04 okt 2005 20:50

Quote: Origineel geplaatst door C a s r a n op 03 Oktober 2005
Quoten: Origineel geplaatst door lyot op 30 September 2005Quote: Origineel geplaatst door RobertoLeonardo op 30 September 2005
Toen ik ooit nog een beginnend amateur was droomde ik (ook) van een profbestaan, alhoewel ik wist dat ik daar absoluut niet de capaciteiten voor had. Maar er was iemand op de wielrenvereniging die echt heel goed was. Waarvan wij allemaal dachten dattie wel prof zou worden (en ja, hij kon ook nog eens goed klimmen, alpe d'huezje net over de 40 minuten). Hij reed in no-time in de topcompetitie, en koerste in binnen- en buitenland. Maar prof istie nooit geworden... Toch net niet goed genoeg... Ik denk dat maar weinigen beseffen hoe zwaar het profbestaan is. Maar dromen mag...


als ie 'm werkelijk in 40 minuten en een klein beetje reed dan was ie wel degelijk goed genoeg om prof te worden. Dan heeft ie gewoon pech gehad dat ie niet geworden is..

Enkel en alleen een berg heel snel kunnen opknallen maakt je nog geen prof. In België zijn er "toeristen" (superfanatieke jongelui tussen 18 en 25 jaar) die even snel de Ventoux kunnen opknallen als 's lands beste klimmers (Van Huffel, Merckx, Bruylandts...) en sneller dan 75% van de profs, maar bijlange niet de polyvalentie hebben om te kunnen koersen, niet eens bij de elite z/c of U23, laat staan bij de profs!Zo'n gegeven zegt niet veel over profwaardigheid.




iemand die in 40 minuten de Alpe oprijdt, die heeft wel degelijk de fysieke capaciteiten om prof te worden volgens mij. Je gaat me niet zeggen dat zo iemand er vanaf wordt gereden bij de Elite zonder Contract want om zo'n prestatie te leveren moet je echt een serieus vermogen kunnen leveren, zelfs al weeg je maar een kleine 60kg... Al de rest kan je leren..


casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 04 okt 2005 21:03

Quoten: Origineel geplaatst door lyot op 04 Oktober 2005

iemand die in 40 minuten de Alpe oprijdt, die heeft wel degelijk de fysieke capaciteiten om prof te worden volgens mij. Je gaat me niet zeggen dat zo iemand er vanaf wordt gereden bij de Elite zonder Contract want om zo'n prestatie te leveren moet je echt een serieus vermogen kunnen leveren, zelfs al weeg je maar een kleine 60kg... Al de rest kan je leren..


Ik ben helemaal niet zo zeker of zo iemand zomaar een wedstrijd bij de Elite z/c kan uitrijden! Om Alpe d'Huez snel te kunnen oprijden, moet je geen bochtentechniek hebben, moet je niet kunnen op het randje rijden bij laterale wind, niet telkens hard optrekken... De triatleten die 40 gemiddeld rijden op hun 180km zijn ook niet per se goed in de kermiskoersen bij elite z/c.  Laat staan dat we 't hebben over profambities!!
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 04 okt 2005 21:46

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 04 Oktober 2005


Quoten: Origineel geplaatst door lyot op 04 Oktober 2005

iemand die in 40 minuten de Alpe oprijdt, die heeft wel degelijk de fysieke capaciteiten om prof te worden volgens mij. Je gaat me niet zeggen dat zo iemand er vanaf wordt gereden bij de Elite zonder Contract want om zo'n prestatie te leveren moet je echt een serieus vermogen kunnen leveren, zelfs al weeg je maar een kleine 60kg... Al de rest kan je leren..


Ik ben helemaal niet zo zeker of zo iemand zomaar een wedstrijd bij de Elite z/c kan uitrijden! Om Alpe d'Huez snel te kunnen oprijden, moet je geen bochtentechniek hebben, moet je niet kunnen op het randje rijden bij laterale wind, niet telkens hard optrekken... De triatleten die 40 gemiddeld rijden op hun 180km zijn ook niet per se goed in de kermiskoersen bij elite z/c.  Laat staan dat we 't hebben over profambities!!
 


Kom zeg, 40 minuten is ja net zo snel als lance armstrong. Betekent bij een gewicht van 60 kG dat je rond 400-425 watt vermogen hebt. en dat voor iemand van 60 kG!
Daarmee kan je snel optrekken, want je bent licht en veel vermogen.Wat betreft bochten, dat leer je wel. Ik kon 3 jaar geleden me stuur nauwelijks draaien, laat staan bochten rijden. Nu kan ik in criteriums met de besten mee.Waaiers rijden is idd. wat lastig, maar hoe vaker je op de kant gaat, hoe sneller je doorhebt dat in een waaier rijden toch echt het gemakkelijkste is. Bovendien in een ploeg is het al helemaal geen probleem, want dan zetten ze gewoon een waaier voor je op. en in de prof. koersen valt het peleton direct uiteen in waaiers, want daar zijn ze niet zo stom om zo lang mogelijk proberen aan te haken.Wat betreft tempoversnellingen, dat heeft gewoon te maken met training. Wellicht wordt je geen super sprinter. Maar met 400 watt vermogen op omslag moet je toch wel met een lichte tempoversnelling (zeker in een groep) mee kunnen komen.
Daarbij komt dat hij nooit een prof. zal worden om zijn tijdrit of sprint capaciteiten. Nee hij zal dan puur en alleen in een ploeg zitten om bergop (lange cols) zoveel mogelijk andere renners de verzuring tot in een hun kleine tenen te rijden. En daarbij wellicht zelf ook goed scoren bergop. Met 40 minuten alphe duez kan je gewoon een grote ronde ettappe bergop winnen.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 04 okt 2005 22:03

Quoten: Origineel geplaatst door coulthard op 04 Oktober 2005

Kom zeg, 40 minuten is ja net zo snel als lance armstrong. Betekent bij een gewicht van 60 kG dat je rond 400-425 watt vermogen hebt. en dat voor iemand van 60 kG!
Daarmee kan je snel optrekken, want je bent licht en veel vermogen.Wat betreft bochten, dat leer je wel. Ik kon 3 jaar geleden me stuur nauwelijks draaien, laat staan bochten rijden. Nu kan ik in criteriums met de besten mee.Waaiers rijden is idd. wat lastig, maar hoe vaker je op de kant gaat, hoe sneller je doorhebt dat in een waaier rijden toch echt het gemakkelijkste is. Bovendien in een ploeg is het al helemaal geen probleem, want dan zetten ze gewoon een waaier voor je op. en in de prof. koersen valt het peleton direct uiteen in waaiers, want daar zijn ze niet zo stom om zo lang mogelijk proberen aan te haken.Wat betreft tempoversnellingen, dat heeft gewoon te maken met training. Wellicht wordt je geen super sprinter. Maar met 400 watt vermogen op omslag moet je toch wel met een lichte tempoversnelling (zeker in een groep) mee kunnen komen.
Daarbij komt dat hij nooit een prof. zal worden om zijn tijdrit of sprint capaciteiten. Nee hij zal dan puur en alleen in een ploeg zitten om bergop (lange cols) zoveel mogelijk andere renners de verzuring tot in een hun kleine tenen te rijden. En daarbij wellicht zelf ook goed scoren bergop. Met 40 minuten alphe duez kan je gewoon een grote ronde ettappe bergop winnen.


Ik ga geen oneindige discussies aangaan, maar ik heb wel wat mensen ontmoet die de Mont Ventoux in minder dan 1u10' (sommigen in 1u05') oprijden: sommigen ervan konden niet koersen, anderen wel, maar zeker niet goed genoeg om prof te worden. Je moet meer kunnen dan uitstekend klimmen, ook al verlangt je ploeg enkel dat van je: je hebt er geen idee van hoe hard er naar de voet van een slotcol geknald wordt in buitenlandse rittenkoersjes... de superklimmer moet dus veelzijdig genoeg zijn om niet half kapot te starten.   En ik ken ook mensen met spectulair hoge VO2max (tussen 80 en 85, sommige zelfs hoger) die je op basis van dat cijfer ook profwaardig acht, maar het toch niet zijn; er zijn zelfs profs met een VO2max als jij (69 ml/kg/min , las ik ergens?).  Al die cijfertjes en zo'n enkele tijd zeggen bitter weinig over profwaardigheid.
Tenzij je natuurlijk het soort prof bedoelt dat zijn profstatuut koopt... zo kan iedereen prof worden! Maar dream on, van mij mag iedereen geloven dat profstatuten zomaar voor het grijpen liggen.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

lyot
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 28 mar 2005 15:10

lyot 05 okt 2005 00:20

Quote: Origineel geplaatst door coulthard op 04 Oktober 2005
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 04 Oktober 2005Quoten: Origineel geplaatst door lyot op 04 Oktober 2005 iemand die in 40 minuten de Alpe oprijdt, die heeft wel degelijk de fysieke capaciteiten om prof te worden volgens mij. Je gaat me niet zeggen dat zo iemand er vanaf wordt gereden bij de Elite zonder Contract want om zo'n prestatie te leveren moet je echt een serieus vermogen kunnen leveren, zelfs al weeg je maar een kleine 60kg... Al de rest kan je leren..

Ik ben helemaal niet zo zeker of zo iemand zomaar een wedstrijd bij de Elite z/c kan uitrijden! Om Alpe d'Huez snel te kunnen oprijden, moet je geen bochtentechniek hebben, moet je niet kunnen op het randje rijden bij laterale wind, niet telkens hard optrekken... De triatleten die 40 gemiddeld rijden op hun 180km zijn ook niet per se goed in de kermiskoersen bij elite z/c. Laat staan dat we 't hebben over profambities!! Kom zeg, 40 minuten is ja net zo snel als lance armstrong. Betekent bij een gewicht van 60 kG dat je rond 400-425 watt vermogen hebt.
en dat voor iemand van 60 kG!Daarmee kan je snel optrekken, want je bent licht en veel vermogen.
Wat betreft bochten, dat leer je wel. Ik kon 3 jaar geleden me stuur nauwelijks draaien, laat staan bochten rijden. Nu kan ik in criteriums met de besten mee.
Waaiers rijden is idd. wat lastig, maar hoe vaker je op de kant gaat, hoe sneller je doorhebt dat in een waaier rijden toch echt het gemakkelijkste is. Bovendien in een ploeg is het al helemaal geen probleem, want dan zetten ze gewoon een waaier voor je op. en in de prof. koersen valt het peleton direct uiteen in waaiers, want daar zijn ze niet zo stom om zo lang mogelijk proberen aan te haken.
Wat betreft tempoversnellingen, dat heeft gewoon te maken met training. Wellicht wordt je geen super sprinter. Maar met 400 watt vermogen op omslag moet je toch wel met een lichte tempoversnelling (zeker in een groep) mee kunnen komen.Daarbij komt dat hij nooit een prof. zal worden om zijn tijdrit of sprint capaciteiten. Nee hij zal dan puur en alleen in een ploeg zitten om bergop (lange cols) zoveel mogelijk andere renners de verzuring tot in een hun kleine tenen te rijden. En daarbij wellicht zelf ook goed scoren bergop. Met 40 minuten alphe duez kan je gewoon een grote ronde ettappe bergop winnen.




akkoord dat je dan niet alle facetten van het wielrennen meteen onder de knie zal hebben, maar dat kan je wel leren.. Dat zette ik er ook bij..

bovendien moet je niet veel kunnen in vlakke koersen als je bergop zo goed bent.. Van een Wim van Huffel verwachten ze toch ook niet dat hij schitterent in een -ik zeg maar iets- een Scheldeprijs of GP Rik van Steenbergen.

grtz

cas_
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 jun 2005 00:49

cas_ 12 okt 2005 00:48

Quoten: Origineel geplaatst door Cas* op 04 Oktober 2005


"*3: Ik heb al mijn werk gemaakt van wat ik het liefste doe"
Ben ik even heel bijdehand en nieuwsgierig wat je dan voor beroep hebt?!


En?
 
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 07 aug 2009 13:02

Kwam toevallig dit oude topic tegen (Google is your friend). Ik beken:
Als ik het talent zou hebben, zou ik het best twee of drie jaar willen doen. Maar helaas...

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 07 aug 2009 15:25

Veel goede renners worden geen prof omdat ze de explosiviteit niet hebben.

(Bij de amateurs wordt vaak harder gekoerst)

Daar komt bij dat niet iedereen even goed herstellen kan.

Anderen redden het niet vanwege het niet willen nemen van doping (Vroeger?) of gewoon het geen geluk hebben. (Ouders, gezin, heimwee, ziekte, noem maar op)
fietsen, da\'s mijn verzetje!

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 14 aug 2009 20:44

[quote="Pierre92"]Veel goede renners worden geen prof (..)[/quote]

Wellicht, of omdat er niet meer geld te verdienen is voor nog meer profs natuurlijk. Maar de vraag is: zou jij - Pierre92 - prof willen worden/zijn, als je het talent en de mogelijkheden had?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13444
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 aug 2009 10:04

Moeilijk, als je de capaciteiten zou hebben mooie wedstrijden te winnen. Ja dan wellicht wel. Maar als ik een beetje meerijd..... nee.

Bedenk me meteen het volgende. Nu ga ik op vakantie, kijk uit naar de ritjes die ik ga maken. Niets moet wil ik toch liever een extra colletje of een minder geen probleem. Wil ik een dagje het terrein in geen probleem, liever een dagje strand ook geen probleem......

Zo lekker een stukje in het zonnetje rijden, gisteren heerlijk met mijn zoontje wat gewandeld dat word dan toch anders.

Nu kan ik makkelijk is naar een feestje en wat drinken (ja oke dat doet tom ook)!!
Ik denk dat ik persoonlijk teveel zou moeten opofferen.

Dan liever voetballer ofzo, vroeger zag ik Henk fraser en John de Wolf naar de training gaan om 9u30 en om 15 weer terug komen, dat lijkt me dan beter (niet dat ik een bal normaal kan raken maar toch.......)

Plaats reactie