Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

reinigen van ketting

jee-es
Forum-lid

jee-es 21 aug 2005 00:50

wat een werk maken jullie er allemaal van zeg! Ik heb zo'n ding:En ik gooi daar wat Dasty ontvetter van de Wibra (1,69 per bus) in. Dit spul onvet als een tierelier. het apparaat ziet er na gebruik nog net zo schoon uit als daarvoor. Denk dat ik hooguit 2 minuten aan mijn ketting besteed bij het schoonmaken. Wel met veeeel water afspoelen, want dasty blijft anders lekker doorwerken...Het is trouwens ook prima als vliegenverwijderaar voor voorruiten van auto's, velgenreiniger (kwam het ook voor het eerst tegen bij een garagehouder die het ook gebruikte voor alles en nog wat) Oja, het werkt ook prima om wat verweerd of verkleurd plastic weer mooi te krijgen. Multifunctioneel dus!
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!

ronny67
Forum-lid

ronny67 02 aug 2007 03:02

Eerst en vooral de ketting goed schoonpoetsen met een oude theedoek o.i.d. (niet te pluizig want dat komt tussen de schakels), dan is het grove vuil er af. Ik heb inderdaad ook een powerlink en met de ketting eraf gaat het allemaal makkelijker. Vervolgens zet ik de ketting in een pannetje met olie op een elektrisch plaatje en laat de zaak lekker warm worden. Ketting met een tangetje uit de pan vissen en dan weer goed afpoetsen met een schone doek, en je ketting is weer als nieuw. evt. nasmeren met je favoriete smeermiddel. Pas uiteraard wel op de de olie niet te warm wordt en je de vlam in de pan krijgt!.
Van m'n oude FM geleerd om NOOIT met benzine, thinner e.d. aan de slag te gaan, volgens hem is dat funest voor smering van de ketting.

Ronny
Tegenwind is heerlijk!

seger
Forum-lid

seger 02 aug 2007 03:13

Ik heb ook een powerlink op mijn ketting zitten. Werkt ideaal. Als ik mijn fiets ga cleanen haal ik eerst de ketting er af en leg hem in de wasbenzine. Ondertussen maak ik de rest van de fiets schoon. Tegen de tijd dat dat klaar is, heeft de ketting lang genoeg in de wasbenzine gelegen. Even naspoelen met heet water [dan droogt ie sneller dan met koud water] en weer op de fiets leggen. Beetje olie erop en klaar is kees....
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

woutre
Forum-lid

woutre 02 aug 2007 04:17

Ik hoor allemaal tegenstrijdige verhalen over wasbenzine en zo. Is mij altijd verteld dat zoiets als wasbenzine de smeer tussen de schakels verwijderd, die je er vervolgens nooit meer goed tussen krijgt. Maar o.a. hier hoor ik weer allemaal mensen die de ketting reinigen met wasbenzine. Is wasbenzine nou wel of niet slecht voor de ketting?

toni
Forum-lid

toni 02 aug 2007 11:53

Woutre schreef:Ik hoor allemaal tegenstrijdige verhalen over wasbenzine en zo. Is mij altijd verteld dat zoiets als wasbenzine de smeer tussen de schakels verwijderd, die je er vervolgens nooit meer goed tussen krijgt. Maar o.a. hier hoor ik weer allemaal mensen die de ketting reinigen met wasbenzine. Is wasbenzine nou wel of niet slecht voor de ketting?

Wasbenzine zelf is niet slecht voor de ketting. Het is slecht als je met wasbenzine alle smeermiddel tussen de schakels hebt verwijderd en daarna de ketting niet goed smeert; dan loopt je ketting "droog" en dat is funest.

Ik gebruik (niet frequent) wasbenzine voor de ketting. Laat hem daarna enkele uren drogen en smeer hem daarna weer met mijn smeer olie. Wel even extra aandacht aan besteden dat je op ALLE schakels alie aanbrengt.

mgeelen
Forum-lid

mgeelen 02 aug 2007 17:34

Die PowerLink klinkt wel erg handig!

Ik heb hier wel nog 2 vraagjes over:
1) Kun je die PowerLink ook gebruiken op een Shimano 10 speed Ultegra ketting, of moet ik dan ook een andere ketting kopen?
2) Is die PowerLink betrouwbaar (ervaringen??) of kan hij ook losschieten tijdens het fietsen.

Zo'n PowerLink kan het reinigen in ieder geval aanzienlijk gemakkelijker maken...

woutre
Forum-lid

woutre 02 aug 2007 21:59

Ik gebruik deze i.c.m. Campa C-9 ketting [img=http://img526.imageshack.us/img526/2245 ... 870ih0.jpg]
maar de 10-spd versie past ook op jouw shimano ketting. En heb in mijn directe omgeving nog geen gevallen van losschieten meegemaakt.

roadster
Forum-lid

roadster 06 aug 2007 23:31

Zou Rohloff er een beetje verstand van hebben ?
http://www.rohloff.de/info/faq/faq_deta ... index.html
Roadster

Plaats reactie