Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

carbon voor zware mensen

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 844
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 08 nov 2006 14:50

Jawel, het zijn wel de WH-R550's.

Ze bevallen me nog steeds goed. Ik heb nu, na 6 weken, ongeveer 1100 km gefietst. En nog steeds geen centje pijn. Er is op dit forum veel te doen om die wielen, maar ze bevallen mij goed.
Mochten ze over een jaar versleten zijn, wat natuurlijk niet zou moeten mogen, kan ik er altijd andere inhangen.

Met al die regen van de laatste weken is het wel noodzaak de ketting iedere dag te smeren met een goede teflon olie.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27880
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 nov 2006 15:06

Ik heb ook het idee dat de problemen met de WH-wielen met name de eerste series betroffen....

cycling2winn
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 01 apr 2006 23:05

cycling2winn 08 nov 2006 16:22

ik heb er nochtans al 6000 probleemloze km mee gemaakt

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 nov 2006 16:29

Er is een reden waarom bijv een grote Belgische fietsenboer geen fietsen wil leveren met WH500's en WH550's. De wielen zijn gewoon slap, er komen toerfietsers van tegen de 80 kg aan mij vragen of ik weet van problemen met die wielen omdat ze in de Vogezen vreselijk zwabberde in de afdalingen... Ik heb er zelf mee gereden in een wedstrijd, ik had alleen gezien dat er een shimano wiel m'n fiets in ging. Ik heb wat keren naar dat achterwiel gekeken of de band niet plat was...
Met de WH 540's was het ook niet veel beter gesteld, niet stijf genoeg en gaat zwabberen in afdalingen boven 65 km/h bij fietsers die minder dan 70 kg wegen (zelfs bij een meisje van net 50 kg).
Op z'n minst is de kwaliteitscontrole bij Shimano waardeloos, want er zijn gigantische verschillen tussen de wielen. Hier pas om het forum ook nog iemand waar de spaken met bosjes te gelijk bleven breken. 
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 844
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 08 nov 2006 21:15

Misschien is het een idee om dan alle spaken een kwartslag aan te draaien. Met een iets hogere spanning worden de wielen ook stijver.

In elk geval moet je wel een redelijk hoge spanning aanhouden, omdat er zo weinig spaken in die wielen zitten (16 voor, 20 achter).

Mijn banden heb ik op ongeveer 9 bar staan. Ik heb absoluut geen zwabberende banden.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 nov 2006 21:19

Van hogere spakenspanning wordt een wiel echt niet stijver, zoek maar eens naar het topic over stijfe wielen.
20 spaken in een achterwiel is gewoon te weinig met zo'n aluminium velg, het kan er leuk uit zien maar ik heb liever dat ze er 8 spaken meer in steken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie