Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

mavic cxp33

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5158
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 25 jan 2011 10:45

Diogenes schreef:Dat is een onnauwkeurige methode om dat te doen.

"Seating and Stress-Relieving the Spokes"

http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html#seating


Diogenes, kan je dit even toelichten? De foto lijkt me niet zo duidelijk. En als ik lees:

My preferred technique is to use a lever to bend the spokes around each other where they cross. My favorite lever for this is an old left crank:

Dan lijkt het me dat je de spaken eerder van mekaar wegduwt inplaats van ze om mekaar heen te buigen.

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 25 jan 2011 11:06

Dat is ook de bedoeling: op die manier dwing je de spaken in de goed vorm. Ze kruizen elkaar op dat punt.
Velgenfluisteraar

Florezido

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 25 jan 2011 19:02

Diogenes schreef:Een hoogteslag kan je er best uithalen, alhoewel het meer werk is dan een zijwaartse slag.

Mijn persoonlijke indruk is dat Mavic's velgen lang zo mooi niet zijn afgewerkt als die van DT. Zo heeft elke CXP33 die ik in handen kreeg een lelijke klodder op de lasnaad. Die zie je eerst voor een hoogteslag aan, totdat je ziet dat het niet weggehaald materiaal is.

Misschien was de velg vervormd?


Er zat echt een hoogteslag in die ook Plieger er niet uit kon halen. Uiteindelijk naar een andere FM gegaan met race ervaring die het ook niet kon. Zelfs na alle spaken te hebben losgedraaid en opnieuw te hebben gesteld lukte het niet. Hij was van mening dat er ooit iets met dat wiel was gebeurd of dat het een produktiefout van Mavic was. Mijn zoon heeft bezworen dat hij nooit ergens tegenaan was gereden. Iedere keer als hij 1 koersje had gereden was er een zijdelingse slag in het wiel. De oude goedkope Vento's waren na jaren nog steeds recht ! Toen hij de wielen bij Plieger afhaalde controleerde mijn oudste zoon de wielen en zag direct dat er een hoogteslag in zat. Er werd besloten dit te melden bij de eerste nastelbeurt na 500 km. Maar ondanks het feit dat Plieger dat wiel zeker 3x heeft bijgesteld bleef die hoogteslag erin zitten. Je mag toch aannemen dat ook Plieger de nodige ervaring heeft met wielen bouwen ! Ook het feit dat er na 1x koersen al weer een zijdelingse slag in zat bewijst toch dat die velg gewoon prut was ! Die van mij lopen als een zonnetje!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 25 jan 2011 20:01

Een hoogteslag is in bijna alle gevallen te wijten aan degene die het wiel heeft ingespaakt.
Dat kan niet zomaar in de velg zitten.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 25 jan 2011 20:18

>Iedere keer als hij 1 koersje had gereden was er een zijdelingse slag in het wiel.
Klinkt als een slecht gebouwd wiel.

Zal wel niet, maar het zit toch niet in de band, he? Als je die niet goed omlegt, ziet het er ook uit als een hoogteslag.
Velgenfluisteraar

Florezido

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 26 jan 2011 14:53

Diogenes schreef:>Iedere keer als hij 1 koersje had gereden was er een zijdelingse slag in het wiel.
Klinkt als een slecht gebouwd wiel.

Zal wel niet, maar het zit toch niet in de band, he? Als je die niet goed omlegt, ziet het er ook uit als een hoogteslag.


Nee, de band wordt er altijd zorgvuldig omgelegd en eventuele onevenheden worden gecorrigeerd. Dit juist om hoogteslag ten gevolge van een verkeerd omgelegen band te voorkomen. Wij hebben het wiel zonder band uiteraard ook gecontroleerd en daaruit bleek duidelijk dat er iets verkeerd met de nieuwe velg was. Zoals gezegd hebben wij dit aan Plieger gemeld maar die heeft nooit kans gezien om de hoogteslag eruit te krijgen. Door vermoedelijk verkeerde hoge spaakspanning kon er snel een zijdelingse slag in komen.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 26 jan 2011 15:11

>Door vermoedelijk verkeerde hoge spaakspanning kon er snel een zijdelingse slag in komen.
Het geheim van een goed wiel is gelijke spanning op alle spaken (behalve dan aan de niet anndrijfkant van het achterwiel). Zijslag komt er in als er een fout is in de opbouw (te lage spanning aan 1 kant of te hoge spanning aan de andere kant).

>Er werd besloten dit te melden bij de eerste nastelbeurt na 500 km.
Een goed gebouwd wiel hoeft niet nagesteld te worden na 500 km. Als je het goed doet, heb je alle problemen die kunnen ontstaan al voorkomen, door de spaken en nippels in de goede vorm en positie te dwingen tijdens het bouwen en niet onder het rijden.


Hebben ze ooit met een spaakspanningsmeter naar de spaken gekeken?
Velgenfluisteraar

Florezido

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 26 jan 2011 16:01

Diogenes schreef:>Door vermoedelijk verkeerde hoge spaakspanning kon er snel een zijdelingse slag in komen.
Het geheim van een goed wiel is gelijke spanning op alle spaken (behalve dan aan de niet anndrijfkant van het achterwiel). Zijslag komt er in als er een fout is in de opbouw (te lage spanning aan 1 kant of te hoge spanning aan de andere kant).

>Er werd besloten dit te melden bij de eerste nastelbeurt na 500 km.
Een goed gebouwd wiel hoeft niet nagesteld te worden na 500 km. Als je het goed doet, heb je alle problemen die kunnen ontstaan al voorkomen, door de spaken en nippels in de goede vorm en positie te dwingen tijdens het bouwen en niet onder het rijden.


Hebben ze ooit met een spaakspanningsmeter naar de spaken gekeken?


Ik weet niet wat Plieger gedaan heeft toen we de wielen terugbrachten. Het lijkt erop dat deze wielen door een minder ervaren FM zijn gemaakt. Mijn eigen CXP33 + Campa Chorus naven zijn ook door Plieger gemaakt en die zijn na 5 jaar nog prima! De andere FM waar ik later maar naar toe ben gegaan opperde dat het ook mogelijk is dat de velg vanaf fabriek niet zuiver rond was en dat dit wellicht de oorzaak van die hoogteslag is geweest. Om dat te corrigeren zou men wel eens een te hoge spaakspanning hebben toegepast om de hoogteslag eruit te draaien met alle gevolgen van dien. Het kostte ons iig een nieuwe velg à 54 euro, 32 nieuwe spaken + spaakloon à 70 euro = 124 euro. Tel uit je winst. Oh, en dan vergeet ik nog de 3 of 4 x heen en weer naar Plieger van 70 km vice versa, het kopen van die velg bij bike2build in Vlaardingen en diverse keren naar de andere FM . Tel uit je winst! Volgende keer maar kant en klare Zonda's kopen die nog veel goedkoper zijn ook. Maar ja, al doende leert men. :-(
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 27 jan 2011 23:38

campa=super schreef:Een hoogteslag is in bijna alle gevallen te wijten aan degene die het wiel heeft ingespaakt.
Dat kan niet zomaar in de velg zitten.

Zeker wel. Bij matig afgewerkte velgen kun je hoogteslagen in de velg zelf hebben, dus voor het inspaken.

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 28 jan 2011 00:22

Ik betaal 39.95 voor de CXP 33 velg.

Dat had gewoon een garantiegeval moeten zijn. Bij het inspaken zet je de nippels op dezelfde plaats t.o.v. de spaak en dan merk je het wel of de velg rond is of niet.
Velgenfluisteraar

Florezido

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 28 jan 2011 16:19

Diogenes schreef:Ik betaal 39.95 voor de CXP 33 velg.

Dat had gewoon een garantiegeval moeten zijn. Bij het inspaken zet je de nippels op dezelfde plaats t.o.v. de spaak en dan merk je het wel of de velg rond is of niet.


Ja, het had natuurlijk een garantiegeval moeten zijn maar als je 3x met hetzelfde probleem aankomt en 3x is er geen mallemoer aan gedaan dan zeg ik : DOEI !
Ik heb geen zin om tig keren 70 km naar Plieger te rijden , daar een uur moet wachten totdat je geholpen wordt en dan vaak nog door die schoonzoon te worden afgebekt.
Ik kon nergens een CXP 33 velg voor 32 spaken kopen. Ook de importeur in Belgie liet mij weten dat er geen levering vanaf fabriek was geweest. Mijn nieuwe FM , die een velg had besteld, kreeg die ook niet! Weken gewacht en toen had ik wel gehad. Toen op internet gezocht en zag dat Bike2Build er nog een had. Wel voor de hoofdprijs! :-( Voortaan alles maar bij een internet fietsenzaak kopen.
Daar krijg je waarschijnlijk nog meer service !
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 28 jan 2011 17:45

Die koop je gewoon online in Duitsland voor nog geen 40 Euro en voor 5 euro wordt hij thuisbezorgd.

Js hebt verder helemaal gelijk .
Velgenfluisteraar

Florezido

Plaats reactie