Pagina 3 van 4
Geplaatst: 25 jan 2011 10:45
door lugosi
Diogenes, kan je dit even toelichten? De foto lijkt me niet zo duidelijk. En als ik lees:
My preferred technique is to use a lever to bend the spokes around each other where they cross. My favorite lever for this is an old left crank:
Dan lijkt het me dat je de spaken eerder van mekaar wegduwt inplaats van ze om mekaar heen te buigen.
Geplaatst: 25 jan 2011 11:06
door diogenes
Dat is ook de bedoeling: op die manier dwing je de spaken in de goed vorm. Ze kruizen elkaar op dat punt.
Geplaatst: 25 jan 2011 19:02
door marconi
Diogenes schreef:Een hoogteslag kan je er best uithalen, alhoewel het meer werk is dan een zijwaartse slag.
Mijn persoonlijke indruk is dat Mavic's velgen lang zo mooi niet zijn afgewerkt als die van DT. Zo heeft elke CXP33 die ik in handen kreeg een lelijke klodder op de lasnaad. Die zie je eerst voor een hoogteslag aan, totdat je ziet dat het niet weggehaald materiaal is.
Misschien was de velg vervormd?
Er zat echt een hoogteslag in die ook Plieger er niet uit kon halen. Uiteindelijk naar een andere FM gegaan met race ervaring die het ook niet kon. Zelfs na alle spaken te hebben losgedraaid en opnieuw te hebben gesteld lukte het niet. Hij was van mening dat er ooit iets met dat wiel was gebeurd of dat het een produktiefout van Mavic was. Mijn zoon heeft bezworen dat hij nooit ergens tegenaan was gereden. Iedere keer als hij 1 koersje had gereden was er een zijdelingse slag in het wiel. De oude goedkope Vento's waren na jaren nog steeds recht ! Toen hij de wielen bij Plieger afhaalde controleerde mijn oudste zoon de wielen en zag direct dat er een hoogteslag in zat. Er werd besloten dit te melden bij de eerste nastelbeurt na 500 km. Maar ondanks het feit dat Plieger dat wiel zeker 3x heeft bijgesteld bleef die hoogteslag erin zitten. Je mag toch aannemen dat ook Plieger de nodige ervaring heeft met wielen bouwen ! Ook het feit dat er na 1x koersen al weer een zijdelingse slag in zat bewijst toch dat die velg gewoon prut was ! Die van mij lopen als een zonnetje!
Geplaatst: 25 jan 2011 20:01
door campasuper
Een hoogteslag is in bijna alle gevallen te wijten aan degene die het wiel heeft ingespaakt.
Dat kan niet zomaar in de velg zitten.
Geplaatst: 25 jan 2011 20:18
door diogenes
>Iedere keer als hij 1 koersje had gereden was er een zijdelingse slag in het wiel.
Klinkt als een slecht gebouwd wiel.
Zal wel niet, maar het zit toch niet in de band, he? Als je die niet goed omlegt, ziet het er ook uit als een hoogteslag.
Geplaatst: 26 jan 2011 14:53
door marconi
Diogenes schreef:>Iedere keer als hij 1 koersje had gereden was er een zijdelingse slag in het wiel.
Klinkt als een slecht gebouwd wiel.
Zal wel niet, maar het zit toch niet in de band, he? Als je die niet goed omlegt, ziet het er ook uit als een hoogteslag.
Nee, de band wordt er altijd zorgvuldig omgelegd en eventuele onevenheden worden gecorrigeerd. Dit juist om hoogteslag ten gevolge van een verkeerd omgelegen band te voorkomen. Wij hebben het wiel zonder band uiteraard ook gecontroleerd en daaruit bleek duidelijk dat er iets verkeerd met de nieuwe velg was. Zoals gezegd hebben wij dit aan Plieger gemeld maar die heeft nooit kans gezien om de hoogteslag eruit te krijgen. Door vermoedelijk verkeerde hoge spaakspanning kon er snel een zijdelingse slag in komen.
Geplaatst: 26 jan 2011 15:11
door diogenes
>Door vermoedelijk verkeerde hoge spaakspanning kon er snel een zijdelingse slag in komen.
Het geheim van een goed wiel is gelijke spanning op alle spaken (behalve dan aan de niet anndrijfkant van het achterwiel). Zijslag komt er in als er een fout is in de opbouw (te lage spanning aan 1 kant of te hoge spanning aan de andere kant).
>Er werd besloten dit te melden bij de eerste nastelbeurt na 500 km.
Een goed gebouwd wiel hoeft niet nagesteld te worden na 500 km. Als je het goed doet, heb je alle problemen die kunnen ontstaan al voorkomen, door de spaken en nippels in de goede vorm en positie te dwingen tijdens het bouwen en niet onder het rijden.
Hebben ze ooit met een spaakspanningsmeter naar de spaken gekeken?
Geplaatst: 26 jan 2011 16:01
door marconi
Diogenes schreef:>Door vermoedelijk verkeerde hoge spaakspanning kon er snel een zijdelingse slag in komen.
Het geheim van een goed wiel is gelijke spanning op alle spaken (behalve dan aan de niet anndrijfkant van het achterwiel). Zijslag komt er in als er een fout is in de opbouw (te lage spanning aan 1 kant of te hoge spanning aan de andere kant).
>Er werd besloten dit te melden bij de eerste nastelbeurt na 500 km.
Een goed gebouwd wiel hoeft niet nagesteld te worden na 500 km. Als je het goed doet, heb je alle problemen die kunnen ontstaan al voorkomen, door de spaken en nippels in de goede vorm en positie te dwingen tijdens het bouwen en niet onder het rijden.
Hebben ze ooit met een spaakspanningsmeter naar de spaken gekeken?
Ik weet niet wat Plieger gedaan heeft toen we de wielen terugbrachten. Het lijkt erop dat deze wielen door een minder ervaren FM zijn gemaakt. Mijn eigen CXP33 + Campa Chorus naven zijn ook door Plieger gemaakt en die zijn na 5 jaar nog prima! De andere FM waar ik later maar naar toe ben gegaan opperde dat het ook mogelijk is dat de velg vanaf fabriek niet zuiver rond was en dat dit wellicht de oorzaak van die hoogteslag is geweest. Om dat te corrigeren zou men wel eens een te hoge spaakspanning hebben toegepast om de hoogteslag eruit te draaien met alle gevolgen van dien. Het kostte ons iig een nieuwe velg à 54 euro, 32 nieuwe spaken + spaakloon à 70 euro = 124 euro. Tel uit je winst. Oh, en dan vergeet ik nog de 3 of 4 x heen en weer naar Plieger van 70 km vice versa, het kopen van die velg bij bike2build in Vlaardingen en diverse keren naar de andere FM . Tel uit je winst! Volgende keer maar kant en klare Zonda's kopen die nog veel goedkoper zijn ook. Maar ja, al doende leert men.
Geplaatst: 27 jan 2011 23:38
door lvgh
campa=super schreef:Een hoogteslag is in bijna alle gevallen te wijten aan degene die het wiel heeft ingespaakt.
Dat kan niet zomaar in de velg zitten.
Zeker wel. Bij matig afgewerkte velgen kun je hoogteslagen in de velg zelf hebben, dus voor het inspaken.
Geplaatst: 28 jan 2011 00:22
door diogenes
Ik betaal 39.95 voor de CXP 33 velg.
Dat had gewoon een garantiegeval moeten zijn. Bij het inspaken zet je de nippels op dezelfde plaats t.o.v. de spaak en dan merk je het wel of de velg rond is of niet.
Geplaatst: 28 jan 2011 16:19
door marconi
Diogenes schreef:Ik betaal 39.95 voor de CXP 33 velg.
Dat had gewoon een garantiegeval moeten zijn. Bij het inspaken zet je de nippels op dezelfde plaats t.o.v. de spaak en dan merk je het wel of de velg rond is of niet.
Ja, het had natuurlijk een garantiegeval moeten zijn maar als je 3x met hetzelfde probleem aankomt en 3x is er geen mallemoer aan gedaan dan zeg ik : DOEI !
Ik heb geen zin om tig keren 70 km naar Plieger te rijden , daar een uur moet wachten totdat je geholpen wordt en dan vaak nog door die schoonzoon te worden afgebekt.
Ik kon nergens een CXP 33 velg voor 32 spaken kopen. Ook de importeur in Belgie liet mij weten dat er geen levering vanaf fabriek was geweest. Mijn nieuwe FM , die een velg had besteld, kreeg die ook niet! Weken gewacht en toen had ik wel gehad. Toen op internet gezocht en zag dat Bike2Build er nog een had. Wel voor de hoofdprijs!
Voortaan alles maar bij een internet fietsenzaak kopen.
Daar krijg je waarschijnlijk nog meer service !
Geplaatst: 28 jan 2011 17:45
door diogenes
Die koop je gewoon online in Duitsland voor nog geen 40 Euro en voor 5 euro wordt hij thuisbezorgd.
Js hebt verder helemaal gelijk .