Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Selle SMP Ready to Strike

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 18 nov 2008 00:38

Deze zadels kon je bij verschillende dealers testen voor 2 weken met betaling van 25 euro. Bij koop van zo'n zadel kreeg je 12,50 retour.

Deze zadels claimen de minste druk te geven op bepaalde delen. Zal best . . dat betekent niet dat het dan ook het beste zadel is. De druk wordt overgenomen door andere delen. Veel mensen klagen dan ook dat het is alsof ze op rails zitten.

Het lijkt mij persoonlijk niets. Gewoon een gehyped zadel. Een mooi verhaaltje om de verkoop te stimuleren. De focus moet niet liggen op totaal geen druk op één gebied maar je moet gewoon een zadel zoeken wat bij je achterste past. Met extra aandacht voor de plaats van je zitbotten en de juiste breedte.


NB
Vergeet de zoekfunctie niet, er zijn meerdere topics over SMP zadels.

arnoud
Forum-lid
Berichten: 543
Lid geworden op: 14 nov 2006 12:40
Contact

arnoud 18 nov 2008 08:02

Is SpEric zo netjes om niet zijn eigen zaak te hypen, waar je zeker een SMP kunt proefzitten, worden er andere zaken naar voren gebracht. Regio Utrecht (lees: Zeist) is dus gewoon "EpBikes"! Ook als je van wat verder komt een ritje waard. Prachtige fietsomgeving en Eric schenkt prima koffie (en heeft leuke spullen in zijn winkel).
http://www.cyclemania-c.com" onclick="window.open(this.href);return false;

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 18 nov 2008 15:33

Dank je Arnoud :)

@ Divo
Over dat gehyped, dat valt wel mee. Testen kost (bij mij) geen geld in iedergeval. Maar belangrijker, probeer het eens. Het is namelijk niet zo dat de druk ergens niet meer is, maar juist beter verdeeld wordt over het hele raakvlak.
Ik vind het wel een top zadel, dé rede dat ze ter test hier liggen. Zolang je er niet op hebt gereden, kan je er geen uitspraak over doen.
Dat het niet voor iedereen perfect is, dat lijkt me duidelijk.

Zijn hier veel SMP rijders ?

Gebruikersavatar
poets
Forum-lid
Berichten: 656
Lid geworden op: 21 sep 2004 13:54

Gebruikersavatar poets 18 nov 2008 16:15

yep ,ik heb de composite , maar rijd ook met een Arione .
Persoonlijk vind ik het zit opppervlak klein tegen over een Arione , op laatst genoemde kan je meerdere posities nemen in tegenstelling tot de SMP .
Echter de SMP moet je wel secuur afstellen , heb je dat gedaan dan is het een heerlijk zadel .
In het begin knal hard maar na enkele tochten en afstellen is het weer gewoon .
Het dode gevoel dat ik bij de Arione heb , heb ik niet bij de SMP .
Laat ik de punt van de Arione ietwat naar beneden zakken dan is het minder maar niet geheel verdwenen .
De SMP vind ik qua comfort toch de betere , althans dat geldt voor mij .

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 18 nov 2008 17:15

Het is voor mij dezelfde ervaring met alle andere zadels, de SLR zat dan nog het best, maar met de SMP nerges last van, ook de composite.
Ik merk wel duidelijk als ik weinig gereden heb, dan voel ik de zitbotjes een beetje. Maar rijd ik wat vaker, niks, helemaal niks.. 160-200 km en nergens last van, althans, niet zadel gerelateerd ;)

Gebruikersavatar
poets
Forum-lid
Berichten: 656
Lid geworden op: 21 sep 2004 13:54

Gebruikersavatar poets 18 nov 2008 18:03

....."Ik merk wel duidelijk als ik weinig gereden heb, dan voel ik de zitbotjes een beetje. Maar rijd ik wat vaker, niks, helemaal niks.. 160-200 km en nergens last van, althans, niet zadel gerelateerd..."

ja dat klopt precies met mijn ervaringen , echt een super zadel .

dicke
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 20 jul 2005 21:17

dicke 21 nov 2008 00:26

Sinds april 2008, zowel op de race als op de ATB.
Model Stratos.
Afstelling vergt wel aandacht, maar levert op z'n beurt vele prettige km.
Niet alleen de horizontale maar ook de hoogte moet wellicht iets aangepast worden.
Ben dus een tevreden gebruiker.
DickE

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 21 nov 2008 00:50

Laat mij maar meedoen aan die "hype", ik zit er prima op en kan er ook langere tochten prima op maken.
Alleen bij "kasseienritten" vindt ik hem persoonlijk minder geschikt, nu heb ik ook de composite die vrij hard is.

Voor elk zadel geldt dat het zeer persoonlijk is, maar als je er niet mee gereden hebt kan je er niet over oordelen.
"Try not. Do or do not......there is no try"

fw
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 29 jun 2008 22:22

fw 22 nov 2008 00:02

Ook allemaal tussen de 150,- en 200,- betaald? Ik ben best geïnteresseerd maar ik vind ze wel erg prijzig...

fff-723
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 mar 2007 18:05

fff-723 08 mar 2009 15:52

Bij mijn fietsenmaker RAMPEN uit Hoeselt eens achter een testzadel van SMP gevraagd.
Hij haalde gelijk twee fonkelnieuwe modellen uit de doos, een Evolution en een Stratos. Ik kon gewoon kiezen welke ik mee zou nemen, gratis, zonder waarborg, gewoon binnen een week of twee komen betalen of hem terug binnen leveren. Hijzelf heeft twee fietsen waarop respectievelijk deze twee modellen ook staan. De Stratos is een tikje breder en een beetje zwaarder. Hij zat zelf het beste op de Stratos, hij raadde mij de Evolution aan.
Ik rijd momenteel nog met een oudere winterfiets, stalen Diamant, en met die standaard zadelpen kon ik het zadel niet horizontaal stellen (zoals aangegeven in de handleiding), de kop van de pen kon niet ver genoeg klinken en daardoor stond de voorkant veel te fel naar beneden.
Ik had geen andere zadelpen die in de Diamant paste, dus heb ik mijn zomerfiets maar uit de rek gehaald. Die was uitgerust met een titanium zadelpen van USE (met de ALIEN-klem: een hel om een zadel juist af te stellen) met een FIZIK ArionE carbon braided zadeltje. Een lang en heel vlak zadel met een vrij brede punt. Ik zit er helemaal niet slecht op, alleen als het lang bergop was, bood hij niet genoeg steun achteraan. Ik schoof dan te ver naar achter, over het zadel weg. Somshad ik ook een “dood” gevoel, je weet wel waar. Het geheel vervangen door een ITM MILLENIUM zadelpen en hierop was de SMP EVOLUTION wel horizontaal te stellen. Het zadel heeft een hele lange rail met een maatindeling. Ik zette het nummer 4 in het midden van de zadelklem, zoals aangegeven in de handleiding.
Dan de fiets op, ik twijfelde nog even of ook wat sleutels zo meenemen om het zadel onderweg wat bij te kunnen stellen. Na 100 m wist ik al dat het zadel kompleet verkeerd zat : veel te ver naar achter, de punt te veel omhoog en ook de zadelhoogte was niet OK. Na nog geen kilometer gestopt, zadel naar voor, punt lager. Drie km verder opnieuw zadel naar voor, punt lager. Drie km verder nog eens. Ondertussen stond mijn zadel op de uiterste stand naar voor, zodat de klem voor mijn SCICON zadeltas al niet meer te bevestigen was. Inhoud van de zadeltas in mijn zakken, lege tasje in een bidonhouder geduwd. Maar ik zat nog niet goed. Uiteindelijk 50 km gefietst, acht keer gestopt om het zadel bij te stellen, zonder gewenst resultaat. Ik zat heel ongemakkelijk, kon geen 200 m het zadel “vergeten”, te veel druk vooraan, pijnlijke drukpunten, ik kon niet op souplesse rijden, had niet de drive om krachtig te duwen. Een desillusie over de ganse lijn.
Na de fietstocht een plasje, en dan was het wel duidelijk dat het zadel deed wat het beloofde. De waterleiding voelde aan alsof ik gewoon niet gefietst had. Het zadel deed dus duidelijk wat het beloofde : de druk wegnemen op de weke delen. Maar het deed ook wat logisch is : op de beperktere oppervlakte die het lichaam nog wel draagt, verhoogt de druk. En omdat het zadel een hogere voorkant en een hoge achterkant heeft is er maar 1 plaats waar je effectief kan zitten: in de kom. Voor mij moest het zadel helemaal naar voor.
's Anderendaag opnieuw op de SMP, mij voorgenomen om niets meer te veranderen en proberen het zadel gewoon te worden. Onderweg toch nog 5 keer gestopt om de stand wat te veranderen. Ik trapte wel iets beter, maar zat op geen enkel moment goed, geen 200 m zonder dat ik aan het zadel dacht, geen 200 m dat het geen last bezorgde.
De dag erna nog eens 60 km, weer geen goed gevoel, het zadel op geen enkel moment kunnen vergeten, wel had ik iets minder last van de verhoogde druk vooraan. Het beste gevoel in het zadel had ik als het zadel echt heel laag stond, maar m'n beenspieren vonden dat dan weer geen goed gedacht.
Straks gaat het zadel terug naar de fietsenmaker. Blij met de service van hem en SMP, want bijna 200 euro voor een zadel kan tellen. Dan is het wel heel goed dat dat je het zadel eerst kan proberen. Je moet dus echt wel eerst proberen.
Het kan best zijn dat sommigen er goed op kunnen zitten maar het is duidelijk geen zadel voor mij, het slechtste gevoel dat ik ooit had met een zadel (en dat zijn er in goed 10 jaar nogal wat : SAN MARCO ROLLS, FIZIK PAVE (2 stuks), FIZIK ALIANTE (ook een kuipje en die lag me ook niet), SAN MARCO ASPIDE FX, SPECIALIZED TOUPE, FIZIK ARIONE, ik vergeet er wellicht nog één).
Ik zoek een zadel met een vlakke voorkant en die achteraan toch ietwat omhoog komt om daar bergop voldoende steun te krijgen. De CONCOR light is misschien zoiets en anders koop ik terug een ASPIDE, daar zat ik echt wel goed op, alleen brak de schaal al midden door na goed 4000 km, en voor een zadel van 100 euro is dat ook wel een beetje over, ik weeg ook niet overdreven veel, zowat 75 kg.
fast by trade - fearless by reputation - francis by name

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 08 mar 2009 16:01

Weet je wat jij zou moeten doen? Een boek schrijven!

Maar zonder gekheid, de Concort lijkt zoals je zelf al aangeeft het meeste geschikt zadel omdat die voldoet aan een vlakke voorkant en iets oplopende achterzijde.
"Try not. Do or do not......there is no try"

carbon
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 jun 2006 02:06

carbon 10 apr 2010 01:06

Hoi rij momenteel met een full carbon smp, heb er nu +- 130km gereden voorlopig geen ^
probleem.
Ga morgen een rit rijden van 150km met wat kasseien in ben benieuwd.

Plaats reactie