Quoten: Origineel geplaatst door Roos1 op 21 Juni 2006
Vraagje... Ik ben nogal stom in het weten van de weg...Nu zie ik dat Tom de Garmin Etrex Vista CX gekocht heeft....Nu is mijn vraag aan hem of aan andere... heeft deze een goede van A naar B navigatie... En herkent hij alle wegen...?? Ik heb zelf voor in de auto Tom Tom... Deze heeft ook als optie dat je op de fiets gaat... maar als je dan gaat kijken hoe hij je stuurt is dat niet de beste mogelijkheid... Ik hoop eigenlijk dat de Garmin Etrex Vista CX dat wel geeft...Of moet je voor elke route dat zelf bepalen door de route uit te stippelen op je computer en die te uploaden?en als je TOPO NL erbij neemt staan daar dan alle wegen op??kortom Helpppp...
De navigatie van A naar B door het toestel zelf laten berekenen kan zeker bij de Vista CX, gaat op dezelfde manier als bij de dure wagen-modellen. Of het inderdaad de "beste mogelijkheid" is ligt aan jezelf m.a.w. hoe je het toestel en de kaartsoftware instelt. Dus zowel in het toestel zelf als op je computer. Met de fiets zeker fietsgebruik instellen, autostrades uitschakelen, en kiezen voor kleine wegen. Dit is allemaal voor gebruik met de gewone mapsource kaarten.
Als je de topomap gebruikt, dan werkt de autorouting niet. Hier moet je dus je te rijden routes/tracks zelf aanmaken en inladen in de GPS. Je hebt wel het voordeel dat zelfs de paden erop staan en ook hoogtelijnen zodat je de zwaarte van je te rijden rit kan inschatten.
Je kan de twee kaarten niet samen gebruiken, een rit staat ofwel op de gewone kaart ofwel op de topokaart.
Greetz,
GPS voor de fiets....??
Dus de kaart die standaard wordt meegeleverd is uitgebreid genoeg??? Want er staat bij specs dat de kaart "basis" is... en ik had het idee dat je dan alleen de hoofdwegen hebt??
zijn er winkels in de buurt van Delft die hem uitgestald hebben zodat je hem kan proberen???
zijn er winkels in de buurt van Delft die hem uitgestald hebben zodat je hem kan proberen???
Gr Roos
Quoten: Origineel geplaatst door Roos1 op 21 Juni 2006
Dus de kaart die standaard wordt meegeleverd is uitgebreid genoeg??? Want er staat bij specs dat de kaart "basis" is... en ik had het idee dat je dan alleen de hoofdwegen hebt??zijn er winkels in de buurt van Delft die hem uitgestald hebben zodat je hem kan proberen???
De meegeleverde standaard kaart is zeker niet nauwkeurig genoeg. Daar staan alleen maar snelwegen en andere belangrijke doorgaande wegen op.
Het meest nuttig is City Navigator Europe. Dat bevat vanaf snelwegen tot kleine b-weggetjes. Zelfs onverhard, en een enkel fietspad. De kaart is goed te gebruiken voor fietsen zolang je over de weg fietst, met de beperking dat de meeste fietspaden er niet op staan. Beslaat vrijwel heel West-Europa, dus ook prima te gebruiken als je op vakantie gaat. Op deze kaart kun je automatisch routes laten bepalen. Ook zeer goed te gebruiken in de auto.
Mocht je persé alle fietspaden en overharde routes hebben, dan is de topografische kaart een betere keuze. Zoals gezegd, géén automatische routes, en beslaat alleen Nederland.
Dus de kaart die standaard wordt meegeleverd is uitgebreid genoeg??? Want er staat bij specs dat de kaart "basis" is... en ik had het idee dat je dan alleen de hoofdwegen hebt??zijn er winkels in de buurt van Delft die hem uitgestald hebben zodat je hem kan proberen???
De meegeleverde standaard kaart is zeker niet nauwkeurig genoeg. Daar staan alleen maar snelwegen en andere belangrijke doorgaande wegen op.
Het meest nuttig is City Navigator Europe. Dat bevat vanaf snelwegen tot kleine b-weggetjes. Zelfs onverhard, en een enkel fietspad. De kaart is goed te gebruiken voor fietsen zolang je over de weg fietst, met de beperking dat de meeste fietspaden er niet op staan. Beslaat vrijwel heel West-Europa, dus ook prima te gebruiken als je op vakantie gaat. Op deze kaart kun je automatisch routes laten bepalen. Ook zeer goed te gebruiken in de auto.
Mocht je persé alle fietspaden en overharde routes hebben, dan is de topografische kaart een betere keuze. Zoals gezegd, géén automatische routes, en beslaat alleen Nederland.
Harde wind is meestal tegen.
beste gps voor op de fiets:
garmin gpsmap60csx (3 maanden in gebruik)
topo nl is al zo'n maand of twee beschikbaar. 120 eurootjes. prachtige kaart, alle wandelwegen/paadjes staan er op. Inderdaad helaas geen autorouting en geen straatnamen, maar dat is niet zo'n probleem.
op de racefiets gebruik je city navigator met autorouting, voor de mountainbike kun je op topo NL zelf een route uittekenen.
Gaat je route dmv autorouting over te grote wegen, dan kun je deze op de computer met de muis verslepen naar een
kleiner weggetje, en een nieuwe route wordt berekend.
city navigator en topo NL zijn wel degelijk tegelijk op
het scherm te krijgen, je kunt ze namelijk transparant
maken.
Ik heb zoals gezegd een maand of 3 zo'n ding, en er
gaat echt een wereld open. (beetje overdrijven mag...)
kijk eens op het forum van gps-garmin.nl. Hier komen echt al je vragen aan bod.
garmin gpsmap60csx (3 maanden in gebruik)
topo nl is al zo'n maand of twee beschikbaar. 120 eurootjes. prachtige kaart, alle wandelwegen/paadjes staan er op. Inderdaad helaas geen autorouting en geen straatnamen, maar dat is niet zo'n probleem.
op de racefiets gebruik je city navigator met autorouting, voor de mountainbike kun je op topo NL zelf een route uittekenen.
Gaat je route dmv autorouting over te grote wegen, dan kun je deze op de computer met de muis verslepen naar een
kleiner weggetje, en een nieuwe route wordt berekend.
city navigator en topo NL zijn wel degelijk tegelijk op
het scherm te krijgen, je kunt ze namelijk transparant
maken.
Ik heb zoals gezegd een maand of 3 zo'n ding, en er
gaat echt een wereld open. (beetje overdrijven mag...)
kijk eens op het forum van gps-garmin.nl. Hier komen echt al je vragen aan bod.
diessens fietserke
Er wordt hier geen woord gerept over Galileo, wat mij enigszins vebaast. o.k. , het wordt op zn vroegst volledig operationeel in 2010, maar zal een veel beter en nauwkeuriger (europees) alternatief zijn voor GPS. En de chinezen doen ook mee!
Ik doe het voorlopig nog met mn oude Garmin GPSII plus maar de volgende investering op het gebied van satelliet navigatie zal hoogstwaarschijnlijk Galileo zijn.
Ik doe het voorlopig nog met mn oude Garmin GPSII plus maar de volgende investering op het gebied van satelliet navigatie zal hoogstwaarschijnlijk Galileo zijn.