Profs versus ligfietser
Kijk,
ik heb ook geen zin om een kruistocht te voeren ten bate van de ligfiets, als de OP. Ik fiets zelf zeer regelmatig, heb alles wel staan (race, atb, lig) om het verschijnsel ligfiets objectief te benaderen. Ik moet alleen erkennen dat ik toch,de rondjes over het parkoers in Schoorl daargelaten, telkens weer de ligger pak, ten koste van mijn prima racefiets, en niet omdat ik zo nodig moet, maar omdat die liggers toch de nodige voordelen hebben.
Ik zal ff beginnen met de nadelen, sprekende in eigen naam:
Je rug wordt nat. In Engeland en andere onoverzichtelijke punten ben je minder goed zichtbaar. De prijs. Het gewicht. Iets minder handelbaar door gefixeerd lichaam.
De prijzen zijn te vergelijken met een luxe opbouwfiets, met een iets grotere oplage. De lichtste liggers wegen tegenwoordig onder de 10kg.
Voordelen:
Veiliger. Sneller. Meer beschut tegen weer en wind. Exclusief. Comfortabeler. Meer bagagemogelijkheid.
De voordelen wegen bij mij toch een stuk zwaarder als de nadelen, vandaar mijn voorkeur.
Wat mijns inziens de definitieve doorbraak van de ligfiets echt in de weg zit is emotie, wat de boer niet kent vreet ie niet, mijn maatjes zien me aankomen etc. Ook de ban van de UCI heeft de ligfiets geen goed gedaan.
Ik zou zo zeggen: Probeer er eens eentje, al dan niet van mijn hand.
ik heb ook geen zin om een kruistocht te voeren ten bate van de ligfiets, als de OP. Ik fiets zelf zeer regelmatig, heb alles wel staan (race, atb, lig) om het verschijnsel ligfiets objectief te benaderen. Ik moet alleen erkennen dat ik toch,de rondjes over het parkoers in Schoorl daargelaten, telkens weer de ligger pak, ten koste van mijn prima racefiets, en niet omdat ik zo nodig moet, maar omdat die liggers toch de nodige voordelen hebben.
Ik zal ff beginnen met de nadelen, sprekende in eigen naam:
Je rug wordt nat. In Engeland en andere onoverzichtelijke punten ben je minder goed zichtbaar. De prijs. Het gewicht. Iets minder handelbaar door gefixeerd lichaam.
De prijzen zijn te vergelijken met een luxe opbouwfiets, met een iets grotere oplage. De lichtste liggers wegen tegenwoordig onder de 10kg.
Voordelen:
Veiliger. Sneller. Meer beschut tegen weer en wind. Exclusief. Comfortabeler. Meer bagagemogelijkheid.
De voordelen wegen bij mij toch een stuk zwaarder als de nadelen, vandaar mijn voorkeur.
Wat mijns inziens de definitieve doorbraak van de ligfiets echt in de weg zit is emotie, wat de boer niet kent vreet ie niet, mijn maatjes zien me aankomen etc. Ook de ban van de UCI heeft de ligfiets geen goed gedaan.
Ik zou zo zeggen: Probeer er eens eentje, al dan niet van mijn hand.
Quoten: Origineel geplaatst door baron062 op 23 Juni 2005
Kijk,
ik heb ook geen zin om een kruistocht te voeren ten bate van de ligfiets, als de OP. Ik fiets zelf zeer regelmatig, heb alles wel staan (race, atb, lig) om het verschijnsel ligfiets objectief te benaderen. Ik moet alleen erkennen dat ik toch,de rondjes over het parkoers in Schoorl daargelaten, telkens weer de ligger pak, ten koste van mijn prima racefiets, en niet omdat ik zo nodig moet, maar omdat die liggers toch de nodige voordelen hebben.
Ik zal ff beginnen met de nadelen, sprekende in eigen naam:
Je rug wordt nat. In Engeland en andere onoverzichtelijke punten ben je minder goed zichtbaar. De prijs. Het gewicht. Iets minder handelbaar door gefixeerd lichaam.
De prijzen zijn te vergelijken met een luxe opbouwfiets, met een iets grotere oplage. De lichtste liggers wegen tegenwoordig onder de 10kg.
Voordelen:
Veiliger. Sneller. Meer beschut tegen weer en wind. Exclusief. Comfortabeler. Meer bagagemogelijkheid.
De voordelen wegen bij mij toch een stuk zwaarder als de nadelen, vandaar mijn voorkeur.
Wat mijns inziens de definitieve doorbraak van de ligfiets echt in de weg zit is emotie, wat de boer niet kent vreet ie niet, mijn maatjes zien me aankomen etc. Ook de ban van de UCI heeft de ligfiets geen goed gedaan.
Ik zou zo zeggen: Probeer er eens eentje, al dan niet van mijn hand.
Hoi, over welke ligfiets beschik je? de 'gewone' of verlaagde baron? Ikzelf beschik over de verlaagde versie en de m5 lowracer, zoals op de bijgevoegde foto hieronder, de M5.
Kijk,
ik heb ook geen zin om een kruistocht te voeren ten bate van de ligfiets, als de OP. Ik fiets zelf zeer regelmatig, heb alles wel staan (race, atb, lig) om het verschijnsel ligfiets objectief te benaderen. Ik moet alleen erkennen dat ik toch,de rondjes over het parkoers in Schoorl daargelaten, telkens weer de ligger pak, ten koste van mijn prima racefiets, en niet omdat ik zo nodig moet, maar omdat die liggers toch de nodige voordelen hebben.
Ik zal ff beginnen met de nadelen, sprekende in eigen naam:
Je rug wordt nat. In Engeland en andere onoverzichtelijke punten ben je minder goed zichtbaar. De prijs. Het gewicht. Iets minder handelbaar door gefixeerd lichaam.
De prijzen zijn te vergelijken met een luxe opbouwfiets, met een iets grotere oplage. De lichtste liggers wegen tegenwoordig onder de 10kg.
Voordelen:
Veiliger. Sneller. Meer beschut tegen weer en wind. Exclusief. Comfortabeler. Meer bagagemogelijkheid.
De voordelen wegen bij mij toch een stuk zwaarder als de nadelen, vandaar mijn voorkeur.
Wat mijns inziens de definitieve doorbraak van de ligfiets echt in de weg zit is emotie, wat de boer niet kent vreet ie niet, mijn maatjes zien me aankomen etc. Ook de ban van de UCI heeft de ligfiets geen goed gedaan.
Ik zou zo zeggen: Probeer er eens eentje, al dan niet van mijn hand.
Hoi, over welke ligfiets beschik je? de 'gewone' of verlaagde baron? Ikzelf beschik over de verlaagde versie en de m5 lowracer, zoals op de bijgevoegde foto hieronder, de M5.
Momenteel een Quest. M'n laatste Baron heb ik een aantal jaren geleden verkocht.
Fraai fietsje btw
Fraai fietsje btw
Quoten: Origineel geplaatst door baron062 op 24 Juni 2005
Momenteel een Quest. M'n laatste Baron heb ik een aantal jaren geleden verkocht.
Fraai fietsje btw
Ja idd, ik vind het eveneens een erg knappe fiets. Eén d'r fraaisten toch. Wss ken je wel de cobrabike lowracer, vind ik persoonlijk ook wel de max, of de nieuwe M5 Tica lowracer. Maar een quest is natuurlijk toch ook een klasse apart. Heb je een fotootje, post je'm maar
Momenteel een Quest. M'n laatste Baron heb ik een aantal jaren geleden verkocht.
Fraai fietsje btw
Ja idd, ik vind het eveneens een erg knappe fiets. Eén d'r fraaisten toch. Wss ken je wel de cobrabike lowracer, vind ik persoonlijk ook wel de max, of de nieuwe M5 Tica lowracer. Maar een quest is natuurlijk toch ook een klasse apart. Heb je een fotootje, post je'm maar
Die Cobra's zijn wel aardig ja, maar de mooiste carbon LR zijn toch die van Peter Groeneveld, en de Birk's. Vooral de de afwerking is fantastisch. Ik post wel eens een plaatje van die Quest.
Ik vindt de Tica wel apart, maar voegt tegelijkertijd nix toe aan het programma van M5. De Carbon Lowracer vindt ik een beetje grof, terwijl Bram Moens de alu fietsen enige jaren geleden verwierp omdat de buizen de dik, te grof zouden zijn.
Ik vindt de Tica wel apart, maar voegt tegelijkertijd nix toe aan het programma van M5. De Carbon Lowracer vindt ik een beetje grof, terwijl Bram Moens de alu fietsen enige jaren geleden verwierp omdat de buizen de dik, te grof zouden zijn.
Deze Optima Baron mag er anders ook zijn hoor! Daar mag je trots op zijn vind ik . Hij ziet er heeeel strak uit.
(als het plaatje niet te zien zou zijn: http://www.ligfiets.nl/nl/baron.htm )
Daar ben ik ook wel trots op, en het is swerelds best verkochte lowracer, tot in Korea aan toe!
Haha ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat dit topic gesloten wordt.
geen geitewollensokkengedoe op het fietsforum! Ook leuk om te zien dat mensen hun oordeel zo gauw klaar hebben: ligfietsen kunnen niet klimmen, ligfietsen kunnen geen bochten maken, ligfietsen zijn voor freaks en daarom nooit doorgebroken.
Zal over een maand nog een leuk plaatje posten van mijn Baron Xlow, die ik aan het tunen ben.
Peter jij wilde je M5 frame toch verkopen? heb je geen leuke aanbiedingen gehad?
geen geitewollensokkengedoe op het fietsforum! Ook leuk om te zien dat mensen hun oordeel zo gauw klaar hebben: ligfietsen kunnen niet klimmen, ligfietsen kunnen geen bochten maken, ligfietsen zijn voor freaks en daarom nooit doorgebroken.
Zal over een maand nog een leuk plaatje posten van mijn Baron Xlow, die ik aan het tunen ben.
Peter jij wilde je M5 frame toch verkopen? heb je geen leuke aanbiedingen gehad?
Haha, lekker scheldtopic kan dit worden (waarin de liggers roepen 'wij zijn lekker sneller en jullie bukkers zijn ouderwets' en de bukkers roepen 'ja maar jullie zijn geitenwollensokkenfiguren')
Dan ga ik maar weer eens proberen om een verstandige genuanceerde post te plaatsen:
JA een ligfiets is snel! Dat heeft niks met de atletisch prestatie van Bram Moens te maken, maar gewoon met de luchtweerstand.
Waarom de UCI dan niks met ligfietsen doet? Omdat je met een ligfiets gewoon niet echt kan koersen. Hij is zo laag dat je nauwelijks kan slipstreamen, en hij stuurt gewoon minder handig zodat je niet echt aan het wiel kan plakken, in een molentje kunt draaien etc.
Een wedstrijd voor ligfietsers draait daardoor uit op een lange optocht van eenlingen. Er om daarnaar te kijken is geen **** aan, dus geen TV-kijkers, dus geen sponsors, ofwel het wielrennen zoals we dat nu kennen is op ligfietsen gewoon niet mogelijk. Ofwel de UCI regels zijn heus niet alleen bedoeld om innovaties te dwarsbomen, maar gewoon om het karakter van de sport te behouden.
Neemt niet weg dat ligfietsen zeker iets heeft (ik heb in 2002 op CV de 200m, criterium en uursrace gereden op een geleende Baron, super leuk, zelfs een gewone Baron met gewone wielen en zonder aeropunt etc is al fors sneller dan een bukfiets!) De snelheid en techniek zijn zeker fascinerend. Als ik meer geld en meer ruimte in de schuur had zou ik er zeker eentje willen hebben.
Dan ga ik maar weer eens proberen om een verstandige genuanceerde post te plaatsen:
JA een ligfiets is snel! Dat heeft niks met de atletisch prestatie van Bram Moens te maken, maar gewoon met de luchtweerstand.
Waarom de UCI dan niks met ligfietsen doet? Omdat je met een ligfiets gewoon niet echt kan koersen. Hij is zo laag dat je nauwelijks kan slipstreamen, en hij stuurt gewoon minder handig zodat je niet echt aan het wiel kan plakken, in een molentje kunt draaien etc.
Een wedstrijd voor ligfietsers draait daardoor uit op een lange optocht van eenlingen. Er om daarnaar te kijken is geen **** aan, dus geen TV-kijkers, dus geen sponsors, ofwel het wielrennen zoals we dat nu kennen is op ligfietsen gewoon niet mogelijk. Ofwel de UCI regels zijn heus niet alleen bedoeld om innovaties te dwarsbomen, maar gewoon om het karakter van de sport te behouden.
Neemt niet weg dat ligfietsen zeker iets heeft (ik heb in 2002 op CV de 200m, criterium en uursrace gereden op een geleende Baron, super leuk, zelfs een gewone Baron met gewone wielen en zonder aeropunt etc is al fors sneller dan een bukfiets!) De snelheid en techniek zijn zeker fascinerend. Als ik meer geld en meer ruimte in de schuur had zou ik er zeker eentje willen hebben.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Quoten: Origineel geplaatst door Chief op 24 Juni 2005
Haha ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat dit topic gesloten wordt.
geen geitewollensokkengedoe op het fietsforum! Ook leuk om te zien dat mensen hun oordeel zo gauw klaar hebben: ligfietsen kunnen niet klimmen, ligfietsen kunnen geen bochten maken, ligfietsen zijn voor freaks en daarom nooit doorgebroken.
Zal over een maand nog een leuk plaatje posten van mijn Baron Xlow, die ik aan het tunen ben.
Peter jij wilde je M5 frame toch verkopen? heb je geen leuke aanbiedingen gehad?
Hoi daar, allereerst, wie bent u als ik zo vriendelijk mag zijn? Ik heb een bod van 400 € op m'n m5 frame gehad, maar dat vond ik veel te weinig. En 1x een bod van 1800 voor de volledige fiets met punt en 3-spaaks achterwiel. Vind ik ook te weinig voor een 1.5 jaar oude fiets met toch wel tamelijk wat opties. Misschien hou ik em wel, en tune ik eveneens gewoon verder op, ie rijdt nog perfect, al spookt die tica lowracer teveel door m'n hoofd, maar die kost ook weer aanzienlijk wat centen!!
Haha ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat dit topic gesloten wordt.
geen geitewollensokkengedoe op het fietsforum! Ook leuk om te zien dat mensen hun oordeel zo gauw klaar hebben: ligfietsen kunnen niet klimmen, ligfietsen kunnen geen bochten maken, ligfietsen zijn voor freaks en daarom nooit doorgebroken.
Zal over een maand nog een leuk plaatje posten van mijn Baron Xlow, die ik aan het tunen ben.
Peter jij wilde je M5 frame toch verkopen? heb je geen leuke aanbiedingen gehad?
Hoi daar, allereerst, wie bent u als ik zo vriendelijk mag zijn? Ik heb een bod van 400 € op m'n m5 frame gehad, maar dat vond ik veel te weinig. En 1x een bod van 1800 voor de volledige fiets met punt en 3-spaaks achterwiel. Vind ik ook te weinig voor een 1.5 jaar oude fiets met toch wel tamelijk wat opties. Misschien hou ik em wel, en tune ik eveneens gewoon verder op, ie rijdt nog perfect, al spookt die tica lowracer teveel door m'n hoofd, maar die kost ook weer aanzienlijk wat centen!!