Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

SRM

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 03 aug 2005 12:43

Ik rij nu ook met trapfreq. maar kan dat ook zonder sensor en op gevoel. Maar als ik het goed begrijp is het wattage meten meer een indicatie van "wedstrijdkracht" dan een instument om effectief duurtraining te doen. M.a.w. bij intervaltraining is het een bruikbaar instrument, duurtraining eigenlijk niet.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 03 aug 2005 18:37

Quote: Origineel geplaatst door sjezer op 03 Augustus 2005
Ik rij nu ook met trapfreq. maar kan dat ook zonder sensor en op gevoel. Maar als ik het goed begrijp is het wattage meten meer een indicatie van "wedstrijdkracht" dan een instument om effectief duurtraining te doen. M.a.w. bij intervaltraining is het een bruikbaar instrument, duurtraining eigenlijk niet.



Dat kan je ongeveer wel stellen ja.

Het heeft bijvoorbeeld geen zin om voor je duurtraining te gaan bepalen dat je gemiddeld X aantal watt gaat afwerken als je hierdoor in een harstlagzone komt die te hoog ligt. Dan verminder je best je wattage om toch je extensieve duurtraining met het oog op basisconditie af te werken.
Anderzijds geeft wattage net als hartslag een goede indicatie. Door bepaalde omstandigheden (bv. mentale stress) kunnen hartslagenwaardes compleet nutteloos zijn (je zones kunnen verschoven zijn door die factoren), maar als dit op je kracht geen invloed heeft en je je wattages goed kent, kan je dan wel op wattage gaan rijden. Dit veronderstelt een behoorlijk pak ervaring met het gebruik van deze gegevens.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 03 aug 2005 22:57

Ik ga volgende week zaterdag L-B-L fietsen (235 km). Ik ben een echte toerder, maar gek op zelf gerealiseerde data. Mijn idee is als ik na 200 km de Redoute op fiets, ik meteen een goed beeld krijg van mijn maximaal kracht. Is deze beleving juist?

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 04 aug 2005 01:01

Quote: Origineel geplaatst door sjezer op 03 Augustus 2005
Ik ga volgende week zaterdag L-B-L fietsen (235 km). Ik ben een echte toerder, maar gek op zelf gerealiseerde data. Mijn idee is als ik na 200 km de Redoute op fiets, ik meteen een goed beeld krijg van mijn maximaal kracht. Is deze beleving juist?



Wat bedoel je met je maximaal kracht?

Normaal ontwikkel je je maximale kracht in een spurt, waarbij je best zo fris mogelijk bent... een degelijk renner gaat dan wel boven de 1000 watt, topspurters in de Tour gaan boven de 1600 à 1700 watt, en Boonen (zo stond 'ns in de krant) kan tot 2000 watt ontwikkelen!!

Als je na zo'n lange tocht nog 500 à 700 watt op die Redoute zal duwen, ga je iedereen voorbij. Ik was 'ns op training met een makker die SRM had en vroeg wat ik duwde op de Berendries, en dat ging tussen de 750 à 800 watt van beneden tot boven... en ik ging toen behoorlijk stevig hoor!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 04 aug 2005 09:22

Ik bedoel met maximaal kracht dezelfde kracht die in een maximaaltest als hoogste uitkomst komt. De Redoute lijkt me goed omdat je niet op reserve boven kunt komen (als toerfietser althans). Jij praat over 750 watt, maar als je een maximaaltest doet, hoe hoog kom je dan (mijn hoogste resultaat is 400 watt)

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 04 aug 2005 11:54

Quote: Origineel geplaatst door sjezer op 04 Augustus 2005
Ik bedoel met maximaal kracht dezelfde kracht die in een maximaaltest als hoogste uitkomst komt. De Redoute lijkt me goed omdat je niet op reserve boven kunt komen (als toerfietser althans). Jij praat over 750 watt, maar als je een maximaaltest doet, hoe hoog kom je dan (mijn hoogste resultaat is 400 watt)



Die dingen zijn moeilijk te vergelijken door een verschillend protocol. In Leuven is de test bijvoorbeeld heel lang, in Mensana van dr. De Neve een pak korter, gewoon een ander protocol. Zelfs de VO2max'en die Mensana geeft zijn er gemiddeld 10 lager, is in België algemeen geweten; bij een andere sportarts kom ik steevast 10 hoger uit.

Voor wat het waard is... ik deed zo'n maximaal test enkele jaren geleden toen ik echt niet goed getraind stond: ik haalde 420 watt. Zeker niet slecht, want lichte rennertjes scoren op dat gedeelte van een test altijd minder. Sindsdien geen zo'n labotest meer gedaan, omdat we daar niet echt nog gegevens kunnen uithalen die nuttig zijn.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 okt 2005 16:16

Ik heb gisteren een Powertap gekocht voor weinig. Het zal nog wel een poosje duren voor ik hem volledig kan uittesten. Want ik moet er nog een velg om heen vlechten. Dan moet ik nog ff uitzoeken wat voor cassete erop gaat. (want shimano naaf en campa groepen bij mij). De cassete zal de boel wel op gaan houden, want ik moet 1e antwoord hebben van de knwu met wel of geen A-amateur worden. Want als het niet mag moet ik er weer een 14 op doen als kleinste.
Ben erg benieuwd. Alleen wel jammer dat ik nog ff geduld moet hebben.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

trekoclv
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 27 dec 2004 12:58

trekoclv 02 okt 2005 21:42

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 02 Oktober 2005


Ik heb gisteren een Powertap gekocht voor weinig. Het zal nog wel een poosje duren voor ik hem volledig kan uittesten. Want ik moet er nog een velg om heen vlechten. Dan moet ik nog ff uitzoeken wat voor cassete erop gaat. (want shimano naaf en campa groepen bij mij). De cassete zal de boel wel op gaan houden, want ik moet 1e antwoord hebben van de knwu met wel of geen A-amateur worden. Want als het niet mag moet ik er weer een 14 op doen als kleinste.
Ben erg benieuwd. Alleen wel jammer dat ik nog ff geduld moet hebben.

in valkenswaard gehaald? hoe heet je eigenlijk dan? ik woon daar in de buurt
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;

motta
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 21 jan 2005 21:19

motta 02 okt 2005 22:28

Quote: Origineel geplaatst door C a s r a n op 03 Augustus 2005
Quote: Origineel geplaatst door sjezer op 03 Augustus 2005
Ik ga volgende week zaterdag L-B-L fietsen (235 km). Ik ben een echte toerder, maar gek op zelf gerealiseerde data. Mijn idee is als ik na 200 km de Redoute op fiets, ik meteen een goed beeld krijg van mijn maximaal kracht. Is deze beleving juist?





Wat bedoel je met je maximaal kracht?

Normaal ontwikkel je je maximale kracht in een spurt, waarbij je best zo fris mogelijk bent... een degelijk renner gaat dan wel boven de 1000 watt, topspurters in de Tour gaan boven de 1600 à 1700 watt, en Boonen (zo stond 'ns in de krant) kan tot 2000 watt ontwikkelen!!

Als je na zo'n lange tocht nog 500 à 700 watt op die Redoute zal duwen, ga je iedereen voorbij. Ik was 'ns op training met een makker die SRM had en vroeg wat ik duwde op de Berendries, en dat ging tussen de 750 à 800 watt van beneden tot boven... en ik ging toen behoorlijk stevig hoor!



Casran, had die makker dan hetzelfde gewicht ?
750 Watt tijdens de ganse klim van de Berendries (toch 1 km dus ik schat minimum 2'30") lijkt me wel heel sterk.

Motta
Motta

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 okt 2005 00:36

Nee in Waalre gehaald bij Azzuri. Ik heet Mark Olieman
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

trekoclv
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 27 dec 2004 12:58

trekoclv 03 okt 2005 19:07

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 02 Oktober 2005

Nee in Waalre gehaald bij Azzuri. Ik heet Mark Olieman

ja dat bedoel ik, foutje van mij. bij welke ploeg fiets je?
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 03 okt 2005 23:23

Quoten: Origineel geplaatst door motta op 02 Oktober 2005

Casran, had die makker dan hetzelfde gewicht ?750 Watt tijdens de ganse klim van de Berendries (toch 1 km dus ik schat minimum 2'30") lijkt me wel heel sterk.Motta


Nee, hij weegt wel wat zwaarder dan ik. Ik duwde veel minder, maar evenveel watt/kg (een cijfer dat bij mij iets beter is als bij hem). Hij kan het net aan hoor, al moet hij het niet al te vaak proberen: ik was dit weekend met hem op reis en bekeek z'n SRM-bestanden... behoorlijk sterk, maar hij is/wordt dan ook de Belgische top; was vorig jaar Belgiës beste junior (won alle grote koersen: RVV, WB-koersen, GP des Nations TT..).
Het heeft me nog meer overtuigd voor een SRM te gaan!
 
Trouwens een systeem dat goed in de buurt komt van SRM en dat ik dit weekend eens van naderbij bekeek is de Ergomo!
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Plaats reactie