Pagina 3 van 5

Oude racefiets vernieuwingskuur

Geplaatst: 10 jun 2005 13:41
door timo002
Waarom gebruik je zoveel verschillende type's door elkaar. Als je een Tiagra voorderraileur gebruikt met een sora crank en sora shifters geeft dan volgens mij echt niets extra's hoor. Tussen de oren misschien maar het schakelen maakt geen verschil.Ik denk, dat als je het schakelen wilt verbeteren je betere naar een andere crank kunt gaan kijken dan naar een voor derailleur. Op de crank (bladen) zitten namelijk allemaal uitsparingen en puntjes die ervoor zorgen dat de boel beter schakeld. Hoe goedkoper de groep hoe minder van die uitsparingen ed, of de tandjes zelf worden gewoon een stuk korter gemaakt.
Als ik jou was zou ik er gewoon een volledige SORA groep op zetten. Neem dan remmen van Tiagra of 105, daar merk je wel verschil in.

Oude racefiets vernieuwingskuur

Geplaatst: 10 jun 2005 14:41
door timowr
Quoten: Origineel geplaatst door sunadumari op 10 Juni 2005

Ik wil echter iets wat niemand anders heeft en wat ik zelf helemaal heb opgebouwd. Dat is mijn opzet. Dat geeft me voldoening.



Sunadumari, wat we je proberen te vertellen is dat er veel meer mogelijkheden zijn om iets zelf op te bouwen wat niemand anders heeft, maar dan kwalitatief en prijstechnisch een stuk beter. Ik bouw mijn fietsen ook zelf en gebruik no-name frames die echter moderner, lichter en uiteindelijk voordeliger zijn dan het overspuiten van 15 jaar oude stalen frames van de lopende band.
 

Oude racefiets vernieuwingskuur

Geplaatst: 10 jun 2005 16:52
door sunadumari
Quoten: Origineel geplaatst door Timo002 op 10 Juni 2005


Waarom gebruik je zoveel verschillende type's door elkaar. Als je een Tiagra voorderraileur gebruikt met een sora crank en sora shifters geeft dan volgens mij echt niets extra's hoor. Tussen de oren misschien maar het schakelen maakt geen verschil.Ik denk, dat als je het schakelen wilt verbeteren je betere naar een andere crank kunt gaan kijken dan naar een voor derailleur. Op de crank (bladen) zitten namelijk allemaal uitsparingen en puntjes die ervoor zorgen dat de boel beter schakeld. Hoe goedkoper de groep hoe minder van die uitsparingen ed, of de tandjes zelf worden gewoon een stuk korter gemaakt.
Als ik jou was zou ik er gewoon een volledige SORA groep op zetten. Neem dan remmen van Tiagra of 105, daar merk je wel verschil in.


Dat van die crank weet ik, heb je gelijk. Die crank is nog een ouwe LX sport, die ook nog eens moet aanpakken (loopt verder wil als nieuw, weinig slijtage). De voorderailleur (lx sport) doet het nog goed, maar ziet er gewoon niet fris meer uit, vandaar dat ik die ook aanpak (nieuwe, 105 of ander niveau).
Ik zet er Sora STi shifters (7s) op omdat dat qua budget te doen valt (prijzen van € 90 en zelfs € 150) en dit goed werkt met 7s. Natuurlijk had ik er ook een 8s> cassette op kunnen zetten en vervolgens de rest daarop afstemmen, maar toen ik met de update begon hoopte ik dat ik daarmee gewoon kon rijden en dit afdoende was. De achterderailleur die er goed uitzag bleek achteraf speling te hebben en ja, dan moet je dat weer aanpakken en zo gaat het door. Ik wist wel dat als je er een nieuwe cassette erop zet, je ook de ketting en achterderailleur tandwieltjes moet vervangen, en moet kijken of de tandbladen voor nog goed zijn (zijn goed).
Zo upgrade ik stap voor de stap de fiets, omdat ik qua budget niet zomaar alles kan kopen. Door goed op internet de prijzen te verglijken bespaar ik met die Sora STi (7s) bijvoorbeeld al € 60 euro. De meeste prijzen liggen nog dicht bij elkaar, maar ik kijk ook naar de verzendkosten.Uiteindelijk ben ik ca. 800 euro kwijt en kon daarvoor ook een Sora fiets kopen (nieuw model), of misschien zelfs een Tiagra versie, maar ik vind het gewoon leuk om zelf te sleutelen, een fiets naar eigen smaak op te tunen en het net te doorlopen op zoek naar de goedkoopste (niet duurkoopste) aanbieder. Dat was mijn inslag in deze. Dat ik niet in 1 keer een Sora of Tiagra groep heb gekocht? Als ik alles optel ben ik nog steeds goedkoper uit (verschillende aanbieders), het scheelt gewoon klauwen met geld (800 euro is voor mij de limiet).

Oude racefiets vernieuwingskuur

Geplaatst: 10 jun 2005 16:58
door sunadumari
Quoten: Origineel geplaatst door TimoWr op 10 Juni 2005



Quoten: Origineel geplaatst door sunadumari op 10 Juni 2005

Ik wil echter iets wat niemand anders heeft en wat ik zelf helemaal heb opgebouwd. Dat is mijn opzet. Dat geeft me voldoening.



Sunadumari, wat we je proberen te vertellen is dat er veel meer mogelijkheden zijn om iets zelf op te bouwen wat niemand anders heeft, maar dan kwalitatief en prijstechnisch een stuk beter. Ik bouw mijn fietsen ook zelf en gebruik no-name frames die echter moderner, lichter en uiteindelijk voordeliger zijn dan het overspuiten van 15 jaar oude stalen frames van de lopende band.
 


Daar kun je best gelijk in hebben, had ook gekund.... eerst een mooi frame kopen (af 160 euro?) en dan een mooie groep (vaak standaard zonder STi, komt er dus nog bij) erop zetten, en een mooie wielset, stuur, stuurlint etc.... Wellicht een volgende keer.
even nattevingerwerk: in euro
frame: 160  (gespoten?)groep: 350  (sora?)stuur+stuurlint: 100 euro (easton of zo)wielset: 170   (Rigida Xena bijvoorbeeld)zadelpen+zadel: 150 (?)bidon+houder: 15zo zit je al heel snel op 945 euro...Zo in de winkel een fiets kopen? Kan ook, dan wellicht 800 euro, maar dan is het vaak Sora/Tiagra (niks mis mee), maar wil je wellicht toch de 105 groep of hoger...

Oude racefiets vernieuwingskuur

Geplaatst: 10 jun 2005 17:25
door timowr
Nou zijn er natuurlijk beperkingen als je puur voor de goedkoopste combinatie van onderdelen gaat maar er zijn toch echt goedkopere combinaties dan wat jij net opgeeft.
Campagnolo Xenon groep 239 Euro, Shimano Sora groep 250 Euro (beiden bij www.salden.nl) en dat is inclusief STI/Ergopower (ken sowieso geen groepen die standaard zonder STI komen).
ITM stuur, stuurpen + zadelpen koop je al samen voor 75 Euro en een mooi setje wielen gaat al vanaf 149 Euro (Easton Vista of Campagnolo Vento).
Bij www.cyberspeiche.de kost een Kinesis frame 159 Euro. Daar komt 15 Euro bij voor lakken. Een carbon voorvork is er vanaf ongeveer 89 Euro.
Zadels zijn er voor een habbekrats als je op de aanbiedingen let, net als balhoofdstel, e.d.
Maar beter is om gewoon een jaartje op die Peugeot te fietsen en dan met je spaargeld een mooie fiets te kopen, of om de zoveel maanden een paar delen. Want ga het ombouwen van je Peugeot eens uitrekenen en zie dan eens of het verschil tussen dat bedrag en de prijs van een nieuwe fiets het doorsparen niet waard is.

Oude racefiets vernieuwingskuur

Geplaatst: 10 jun 2005 17:46
door timo002
Ik begrijp bijde kanten van het verhaal wel. Waarom in godsnaam een oud barrel weer opknappen terwijl je voor hetzelfde geld een nieuwe koopt met zelfde specificaties.Maar aan de andere kant, je eigen fiets een beetje opbouwen is natuurlijk ook wel leuk, en je hebt wat unieks
Het grootste tegen is denk ik omdat je een oud, niet al te super frame hebt waar je nieuwe onderdelen op zet. Wat men je gewoon duidelijk wil maken is dat je voor hetzelfde geld als wat je nu straks kwijt bent ook een nieuw frame had kunnen kopen.
Je hoeft geen nieuwe standaard fiets te kopen als je dat niet wilt, nergens voor nodig. Eigenbouw kan net zo goed maar zal iets duurder uitvallen. (Massa productie is nu eenmaal goedkoper).
Ik denk dat je beter nu niet teveel geld meer in die fiets kunt steken. Kijk eens wat rond voor een frame dat je aanstaat qua model. Laat het frame spuiten of koop het eventueel gelakt en al. Als je het frame laat spuiten zou ikzelf wel met wat meer kleuren willen werken en een uniek design ontwerpen. Maar als jij de eenvoud van 1 kleur mooi vind, moet je dat doen. Maar over het algemeen ziet het er minder mooi uit bij de grotere frames. ntwerp een goede naam en laat daar een sticker van maken en plak die erop. Of laat de naam erop spuiten! Een naam die Italiaans klinkt doet het altijd goed! Als je het helemaal apart wilt maken moet je paintbrush doen, krijg je zoiets als dit:
Daarna ga je een dagje shoppen bij Salden of bij Roseversand (als ze zo'n massale uitverkoop hebben) of bij welke zaak dan ook die ik nog niet genoemd heb. Koop al je al je onderdelen en je bouwdt je fiets op. Dan heb je alles nieuw en toch iets heel apparts. Qua afmontage zou ik zeggen hou het allemaal een beetje bij dezelfde groep. Wat ik bedoel is, Tiagra shifters zijn gemaakt om met Tiagra derailleurs te werken, niet met Sora of 105. Het zal vast allemaal wel op elkaar werken, maar Shimano (of campa) maken niet voor niets complete groepen!
Plaats eens wat foto's van wat je tot nu toe heb!!!

Oude racefiets vernieuwingskuur

Geplaatst: 10 jun 2005 19:06
door sunadumari
Quoten: Origineel geplaatst door Timo002 op 10 Juni 2005


Ik begrijp bijde kanten van het verhaal wel. Waarom in godsnaam een oud barrel weer opknappen terwijl je voor hetzelfde geld een nieuwe koopt met zelfde specificaties.Maar aan de andere kant, je eigen fiets een beetje opbouwen is natuurlijk ook wel leuk, en je hebt wat unieks
Het grootste tegen is denk ik omdat je een oud, niet al te super frame hebt waar je nieuwe onderdelen op zet. Wat men je gewoon duidelijk wil maken is dat je voor hetzelfde geld als wat je nu straks kwijt bent ook een nieuw frame had kunnen kopen.
Je hoeft geen nieuwe standaard fiets te kopen als je dat niet wilt, nergens voor nodig. Eigenbouw kan net zo goed maar zal iets duurder uitvallen. (Massa productie is nu eenmaal goedkoper).
Ik denk dat je beter nu niet teveel geld meer in die fiets kunt steken. Kijk eens wat rond voor een frame dat je aanstaat qua model. Laat het frame spuiten of koop het eventueel gelakt en al. Als je het frame laat spuiten zou ikzelf wel met wat meer kleuren willen werken en een uniek design ontwerpen. Maar als jij de eenvoud van 1 kleur mooi vind, moet je dat doen. Maar over het algemeen ziet het er minder mooi uit bij de grotere frames. ntwerp een goede naam en laat daar een sticker van maken en plak die erop. Of laat de naam erop spuiten! Een naam die Italiaans klinkt doet het altijd goed! Als je het helemaal apart wilt maken moet je paintbrush doen, krijg je zoiets als dit:
Daarna ga je een dagje shoppen bij Salden of bij Roseversand (als ze zo'n massale uitverkoop hebben) of bij welke zaak dan ook die ik nog niet genoemd heb. Koop al je al je onderdelen en je bouwdt je fiets op. Dan heb je alles nieuw en toch iets heel apparts. Qua afmontage zou ik zeggen hou het allemaal een beetje bij dezelfde groep. Wat ik bedoel is, Tiagra shifters zijn gemaakt om met Tiagra derailleurs te werken, niet met Sora of 105. Het zal vast allemaal wel op elkaar werken, maar Shimano (of campa) maken niet voor niets complete groepen!
Plaats eens wat foto's van wat je tot nu toe heb!!!


Ik begrijp jullie standpunt ook goed. Tis maar net wat je wilt. Ik probeer het bij 1 max. 2 groepen te houden (Sora en 105).
De foto's kan ik morgen denk ik maken, dan heb ik even een digicamera tot m'n beschikking. Paintbrush is inderdaad wel ''geil''
Ik zit al een tijdje te denken over stickers (kan ze ook wel krijgen op het net), maar de ''clean'' look vind ik ook niet erg, zeker gezien de kleur in kwestie.Misschien besluit ik nog eens een ander frame te nemen, hopelijk past alles er dan ook op. Ik kan het er zelf wel weer af-/opmonteren. Maar eerst komen de STi Sora's erop en een andere voorderailleur en dan is het eerst wel goed zo.

Oude racefiets vernieuwingskuur

Geplaatst: 10 jun 2005 19:44
door schmo
Quote: Origineel geplaatst door TimoWr op 10 Juni 2005
Nou zijn er natuurlijk beperkingen als je puur voor de goedkoopste combinatie van onderdelen gaat maar er zijn toch echt goedkopere combinaties dan wat jij net opgeeft.Campagnolo Xenon groep 239 Euro, Shimano Sora groep 250 Euro (beiden bij www.salden.nl) en dat is inclusief STI/Ergopower (ken sowieso geen groepen die standaard zonder STI komen).ITM stuur, stuurpen + zadelpen koop je al samen voor 75 Euro en een mooi setje wielen gaat al vanaf 149 Euro (Easton Vista of Campagnolo Vento).Bij www.cyberspeiche.de kost een Kinesis frame 159 Euro. Daar komt 15 Euro bij voor lakken. Een carbon voorvork is er vanaf ongeveer 89 Euro.Zadels zijn er voor een habbekrats als je op de aanbiedingen let, net als balhoofdstel, e.d. Maar beter is om gewoon een jaartje op die Peugeot te fietsen en dan met je spaargeld een mooie fiets te kopen, of om de zoveel maanden een paar delen. Want ga het ombouwen van je Peugeot eens uitrekenen en zie dan eens of het verschil tussen dat bedrag en de prijs van een nieuwe fiets het doorsparen niet waard is.

Hetgoedkoopste RACEframe kost bij cyberspeicher €219, percentueel toch een behoorlijk verschil. Er zijn ook framesetjes te koop voor minder incl. carbon voorvork..

Oude racefiets vernieuwingskuur

Geplaatst: 10 jun 2005 20:01
door timowr
Klopt, was uit mijn hoofd in de war met het goedkoopste ATB frame.

Oude racefiets vernieuwingskuur

Geplaatst: 11 jun 2005 15:22
door sunadumari
Tegen 15.00 uur staan de foto's online (17 stuks) op een site van een kennis van mij.
 
http://www.turboman.nl/racefietssunadumari.html

Oude racefiets vernieuwingskuur

Geplaatst: 11 jun 2005 17:03
door timowr
Netjes hoor. Aparte fiets. Is idd. het simpele stalen frame waarover ik sprak. Remkabel door de bovenbuis en ik denk dat je moeite hebt om een mooiere zadelpen te vinden vanwege de vreemde 25,0 maatvoering. Nu snap ik je foutje stuurbocht/stuurpen
Is dat frame professioneel gespoten of met de spuitbus? Heb je een foto van de rechterkant?
 

Oude racefiets vernieuwingskuur

Geplaatst: 11 jun 2005 17:19
door mars_vos
vind het frame nog wel mooi voor zo n oud frame alleen dat stuur hij staat verkeerd om.Dat fietst toch voor geen meter.