Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

lengte stuurpen

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 28 jul 2005 01:24

Nou, dan zal ik mij vergissen. Ik meende te zien dat ze zittend spurtten en hun fiets vooruit duwden vlak voor de meet. Sorry, ik neem mijn foute waarneming hiermede terug. Ik zal eens een nieuwe bril gaan kopen.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

twijfelaar
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 24 mar 2005 14:40

twijfelaar 28 jul 2005 13:51

oef... ik begon nu al aan mezelf te twijfelen...

ik zie ze toch altijd heen en weer zwalpen met hun fietsjes...

En wat die jump betreft... Dat doen ze inderdaad, maar volgens mijn logisch inzicht ondervindt je daarbij net nadeel van een langere stuurpen.
Ze kijken nu eenmaal naar je band en niet naar je stuur.
En je kunt je stuur maar zover steken als je armen lang zijn. En als dat dus meer naar voor staat, dan komt je bandje minder ver...

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 28 jul 2005 14:19

Volgens mij heeft de lange stuurpen te maken met flexibiliteit. Een langere stuurpen kan namelijk beter buigen dan een korte.Wanneer je in een sprint van 70-75 km/h komt te zitten zet je zoveel spanning op al je spieren dat je ook ontzettend aan je stuur gaat trekken.Als je een korte stuurpen zou hebben zou je veel meer je voorwiel kunnen bewegen omdat de stuurpen minder schokbewegingen opvangt. Met een langere stuurpen daarintegen wordt de meeste schok door de stuurpen opgevangen.
Toch heeft een lange stuurpen zijn nadeel. Ik meende te herrineren dat Tom Boonen een keer in een sprint zijn stuurpen geheel doormidden heeft getrokken.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 28 jul 2005 14:26

Quote: Origineel geplaatst door coulthard op 28 Juli 2005
Toch heeft een lange stuurpen zijn nadeel. Ik meende te herrineren dat Tom Boonen een keer in een sprint zijn stuurpen geheel doormidden heeft getrokken.



Dat was in de Tour 2004 en was middenin een klim, breuk van zijn Time carbon pen. Geen idee of dat aan de lengte van die pen lag; de fibers zaten wel in z'n benen.

Vorig jaar heeft hij middenin de sprint enkel kettingen doorgetrapt en kettingen die eraf sprongen... dat bleek achteraf aan de te slappe carboncranks van FSA te liggen. Boonen wil momentele enkel nog de alu cranks van Campa.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 28 jul 2005 14:35

Quoten: Origineel geplaatst door twijfelaar op 28 Juli 2005



oef... ik begon nu al aan mezelf te twijfelen...NOOIT DOEN!ik zie ze toch altijd heen en weer zwalpen met hun fietsjes...En wat die jump betreft... Dat doen ze inderdaad, maar volgens mijn logisch inzicht ondervindt je daarbij net nadeel van een langere stuurpen.( ELK VOORDEEL HEP ZU NADEEL)
Ze kijken nu eenmaal naar je band en niet naar je stuur.(DIKKE BANDEN NEMEN, 25 mm DUS!..... WEENING ?)En je kunt je stuur maar zover steken als je armen lang zijn. En als dat dus meer naar voor staat, dan komt je bandje minder ver... ( OVALE WIELEN MAAR?)
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

twijfelaar
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 24 mar 2005 14:40

twijfelaar 28 jul 2005 16:01

Quote: Origineel geplaatst door Marconi op 28 Juli 2005
Quoten: Origineel geplaatst door twijfelaar op 28 Juli 2005oef... ik begon nu al aan mezelf te twijfelen...NOOIT DOEN!

ik zie ze toch altijd heen en weer zwalpen met hun fietsjes...

En wat die jump betreft... Dat doen ze inderdaad, maar volgens mijn logisch inzicht ondervindt je daarbij net nadeel van een langere stuurpen.( ELK VOORDEEL HEP ZU NADEEL)
Ze kijken nu eenmaal naar je band en niet naar je stuur.(DIKKE BANDEN NEMEN, 25 mm DUS!..... WEENING ?)
En je kunt je stuur maar zover steken als je armen lang zijn. En als dat dus meer naar voor staat, dan komt je bandje minder ver... ( OVALE WIELEN MAAR?)




ovale wielen??? je zult maar net met de korte zijde over de streep gaan....

schmo
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 12 feb 2005 12:47

schmo 28 jul 2005 16:29

Quote: Origineel geplaatst door twijfelaar op 28 Juli 2005
Quote: Origineel geplaatst door Marconi op 28 Juli 2005
Quoten: Origineel geplaatst door twijfelaar op 28 Juli 2005oef... ik begon nu al aan mezelf te twijfelen...NOOIT DOEN!

ik zie ze toch altijd heen en weer zwalpen met hun fietsjes...

En wat die jump betreft... Dat doen ze inderdaad, maar volgens mijn logisch inzicht ondervindt je daarbij net nadeel van een langere stuurpen.( ELK VOORDEEL HEP ZU NADEEL)
Ze kijken nu eenmaal naar je band en niet naar je stuur.(DIKKE BANDEN NEMEN, 25 mm DUS!..... WEENING ?)
En je kunt je stuur maar zover steken als je armen lang zijn. En als dat dus meer naar voor staat, dan komt je bandje minder ver... ( OVALE WIELEN MAAR?)






ovale wielen??? je zult maar net met de korte zijde over de streep gaan....





Dan toch maar beter 29" wielen...

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 28 jul 2005 20:40

Boonen heeft wel degelijk lichtjes ovale wielen, zie maar.
En euh, hé jongens, hebben jullie ook al opgemerkt dat die sprinters kromme spaken hebben??
             
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 28 jul 2005 23:12

Hier blijven de sprinters toch ook in het zadel!!! Ik twijfel nu toch weer!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 28 jul 2005 23:15

 
ovale wielen??? je zult maar net met de korte zijde over de streep gaan....@ Schmo:
Ja, maar dat is een kwestie van uitkienen. Wieltje omhoog en met grootste diameter over de meet! Effu denku he!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 05 mar 2006 03:44

Quoten: Origineel geplaatst door Marconi op 17 Juli 2005


Volgens het  magazin TOUR dit:
Met handen op het rechte deel van het stuur is de voornaaf zichtbaar ACHTER het stuur.
Met de handen op de remgrepen is de voornaaf niet te zien.
Met de handen onder in de beugel is de voornaaf vóór het stuur te zien.
Deze aanbevelingen zijn geen wet van Meden en Perzen , maar een hulp bij het afstellen van het zadel en lengte van de voorbouw bepalen.

Heb nieuwe fiets gekocht. Heb me hiervoor laten opmeten en kwam op pen van 120mm. Maar dit was gebaseerd op een ideaal frame en mijn frame heeft een bovenbuislengte die bijna een cm langer is. Bovendien is mijn pen die voor 120 doorgaat eigenlijk 125 als je center center meet. Ik had al vanaf mijn eerste rit het gevoel dat ik mijn armen serieus moest strekken voor op de remgrepen te komen en testte daarom bovenvermelde aanbeveling uit. Resultaat: voornaaf is steeds achter het stuur te zien.(natuurlijk bij normale positie; als ik echt voorover buig kan ik de voornaaf wel voor het stuur zien bij handen onder in de beugels). Betekent dit automatisch dat mijn pen te lang is? Ik denk persoonlijk van wel maar vraag de mening vd experts onder jullie wat deze materie betreft.

Gebruikersavatar
soloist
Forum-lid
Berichten: 810
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:40

Gebruikersavatar soloist 07 mar 2006 13:54

Quoten: Origineel geplaatst door Marconi op 28 Juli 2005

Hier blijven de sprinters toch ook in het zadel!!! Ik twijfel nu toch weer!

Sprinters gaan toch op het laatste moment (als ze over de meet komen) zitten, zodat de fiets a.h.w. nog een extra zwiep naar voren maakt? Zo voelt het bij mij tenminste als ik sprintent een viaduct opga en uiteindelijk "neerplof" in mijn zadel.  Maar ja, weet het niet zeker, mijn waarnemingsvermogen kan dan door uitputting ook aangetast zijn. En verder sprint ik alleen als ik de trein dreig te missen...
Afbeelding

Plaats reactie