Over de wielersport en zijn beoefenaars.

FIETSBOEKEN ! voor de verzamelaar. TIPS?

rtimeepic
Forum-lid

rtimeepic 22 mei 2005 18:37

Vandaag boeken binnen gekregen van de eeckeloonaar mooie boeken met ruime helden foto's, Musseuw, Pantani & Roger de Vlaemincks. Alles super verpakt en prima communicatie, een aanrader dus. Jammer dat het boek van Gertjan teunisse niet meer te krijgen is.
Wie weet een boek van " dun Eddy Mercks " te koop ?
van een beetje wind is nog niemand kapot gegaan.....

freek
Forum-lid

freek 23 mei 2005 12:39

rtimeepic
Forum-lid

rtimeepic 25 mei 2005 09:41

Quotje: Benjo Masso - Het zweet der goden
In de buurt van Saint Etienne werden de renners van de kopgroep aangevallen door de suporters van de plaatselijke favoriet Faure en met knuppels bewerkt, zodat zij door koers directeur Geo Lefevre met pistoolschoten ontzet moesten worden. In Nimes trachtte een contingent wielerliefhebbers uit het naburige Alais de coureurs Jousselin en Aucouturier te lynchen als protest tegen de uitsluiting van hun stadgenoot Payan, die zich door een volgauto had laten vooortslepen.
Prachtig boek dus en zeker een aanrader. Voor andere quotjes is dit mischien ook een prima Forum

bike_add1ct
Forum-lid

bike_add1ct 25 mei 2005 14:53

You're welcome

paulus1
Forum-lid

paulus1 30 mei 2005 22:36

Probeer Tourmalet en andere poëzie buiten categorie eens. Schrijver: Willie Verhegghe.

Eén lang verhaal en nog een bloemlezing uit zijn 'gedichten'. Uitgever: De Eeclonaar.

rtimeepic
Forum-lid

rtimeepic 31 mei 2005 00:29

Willie Verhegge zoeken we op, bedankt voor de tip.
Recensie Wilfied de Jong / de linkerbil van Bettini *** ( 3 sterren )
Leuk maar geen echt wielerboek, regelmatig moeten lachen om de dikke speerwerper, ingehaalde fietstoerist op klote MTB op col de I, Bartali museum ( + 05-05-2000) , Marco Pantani begrafenis, Cruyf intervieuw.
Volgens Wilfried fietst hij een rondje van 40 km alleen met 37km/p/u gemiddeld, ik zou het knap van hem vinden maar helaas geloof ik hem niet helemaal. Leuk boek voor een korte vakantie, beter als de gemiddelde Mart Smeets die inderdaad arrogant is ook boven de uit de bocht gevlogen Gerard van der Velde. Morgen begin ik aan kampioenen geven nooit op > 250 pagina's

paulus1
Forum-lid

paulus1 31 mei 2005 12:35

Geen boek, maar wel leuk leesvoer: de website van Dominique Elshout. Hij staat al op je lijst (biografie van Kuiper).
Bevat een aantal oude verhalen voor Wieler Revue. Verder kun je nog zijn Tour-columns van vorig jaar nalezen.
Kijk eens bij De Slegte. Benjo Maso (Zweet der Goden) heeft er jarenlang gestaan voor een paar euro, dus misschien hebben ze er nog een exemplaar van bij de tweedehandsafdeling.
Maarten Ducrot heeft ooit een Tour-dagboek geschreven. Dat heb ik toen gelezen en het was zeer de moeite waard. Is alleen nergens meer verkrijgbaar. In Valkenswaard is ieder jaar een wielerbeurs. Misschien kun je daar voor een leuk prisje wat boeken scoren. Ik ben er zelf nooit geweest.
Misschien kunnen andere forum-lezers er iets over vertellen. Zou je daar kunnen slagen, of valt het tegen?

rtimeepic
Forum-lid

rtimeepic 31 mei 2005 20:20

Quoten: Origineel geplaatst door Wijkie op 05 Mei 2005

Kampioenen twijfelen niet van Aart Aarsbergen en Peter Nijssen.
Een prachtig boek dat in 100 portretten een overzicht geeft van de geschiedenis van de wielersport. Echt een aanrader.
(en een stuk beter dan het prutboekje van Smeets: 100 mannen wat voornamelijk tot doel heeft de persoon Smeets op te hemelen)
En natuurlijk de dichtbundels 'Langs waaierloze wegen' van Huisdichter Cornelis! en de dichtbundel 'Fietsen op de Mont Ventoux' van Jan Kal.
Allard

Vandaag begin ik aan de 561 paginas. quotje:
De renners zijn almaar aan het klimmen. Brunero, de italiaan die voor het eerst aan de tour meedoet, vraagt me met genepen stem: " duurt ie nog lang de Galibier ? "
" Ik geloof dat dit de top is, " zeg ik.
Tien minuten later hoor ik hem dezelfde vraag stellen aan Thys. Thys antwoord: " Ja" met een knikje van zijn hoofd. " Ja," het duurt nog lang.
einde quote. Prachtig toch, ik heb er zin in ondanks het flinke gewicht van de 561 pagina's 

henrimarkelo
Forum-lid

henrimarkelo 07 jun 2005 14:55

Die van Jan, is toch, Alles of niets ????
In het begin vertelt hij over 'het dopingschandaal' en daarna over zijn jeugd, in de DDR, de vredeskoers, vrouwen en zware ritten !! Mooi boek .. van genoten :) !!

paulus1
Forum-lid

paulus1 08 jun 2005 21:52

Van Smeets is een nieuwe verschenen over de Tour van 1980.
Lag vandaag bij de kiosk op het station.
Maar Smeets heeft zo zijn voor- en tegenstanders.

coppicoppi
Forum-lid

coppicoppi 14 jun 2005 17:36

Nog één van Benjo Maso: "Wij waren allemaal goden", over de waanzinnige Tour van 1948. Hoe een touretappe een staatsgreep in Italië voorkwam... Prachtig verfilmd in de documentaire "Tour de Légendes".
En nog een persoonlijke favoriet van mij: "Parijs is nog ver. Zintuigelijke sensaties uit de Tour de France". De man kan zelfs over de scheten van Joop Zoetemelk mooi schrijven...
Ben niet te zwaar voor mijn lengte, maar te kort voor mijn gewicht.

rtimeepic
Forum-lid

rtimeepic 17 jun 2005 11:35

Quoten: Origineel geplaatst door Coppi Coppi op 14 Juni 2005

Nog één van Benjo Maso: "Wij waren allemaal goden", over de waanzinnige Tour van 1948. Hoe een touretappe een staatsgreep in Italië voorkwam... Prachtig verfilmd in de documentaire "Tour de Légendes".
En nog een persoonlijke favoriet van mij: "Parijs is nog ver. Zintuigelijke sensaties uit de Tour de France". De man kan zelfs over de scheten van Joop Zoetemelk mooi schrijven...

Die Benjo Masso kan inderdaad erg boeiend schrijven. Dat is helaas niet altijd het geval in " Kampieoenen twijfelen niet " er wordt veel gequot uit ? jawel Benjo Masso.
Otavio Bottecchia 1894 - 1927
" Ik ben kapot. Ik ben helemaal kapot. "

Plaats reactie