Ik heb ooit eens een test gezien van een meer dan 2 kg zware alu kinesis met een waarde boven den 130. Naar mijn mening zijn de stijfheidswaarden zwaar overtrokken, Tour begint er van terug te komen en meestal volgt fiets een poosje later. De enigste conclusie is dat fietsen met dergelijke waarden volledig ongeschikt zijn voor de gemiddelde toerder omdat deze de stijfheidswaarden nooit aan zal spreken maar wel gestraft wordt met een betonharde en volledig onconfortabele fiets.
Kortom waarden boven de 100 zijn in mijn ogen vaak onzin en men zou zich eens af moeten vragen waarom een stalen fiets (die soms niet eens tot de helft komt) of een C40 door een groot aantal rijders als comfortabel wordt ervaren......
stijfheid
Nog één keer: torsiestijfheid heeft zeer, zeer weinig van doen met de verticale stijfheid van een frame. Het idee dat een slap frame comfortabeler is dan een stijf is oudewijvenpraat. Het argument dat genoeg mensen het ondervinden is domweg niet zomaar geldig. Vroeger wist iedereen dat de aarde plat is en dat zaken naar beneden vallen omdat ze graag op hun natuurlijke plek willen zijn. Kom eerst maar eens met wat wetenschappelijk onderbouwde argumenten en tot die tijd beschouw ik het als "millions of drug users can't be wrong"...
Je hebt (zij het deels) gelijk. Probleem is echter dat een deel van de waarden om een "stijf" frame te bereiken wel degelijk invloed heeft op het comfort van een frame. Strikt genomen kan een frame geen comfort bieden maar komt dit gevoel voort uit de keuze van de onderdelen. Feit is wel dat een hoge score voor een deel van de stijfheidswaarden waar de huidige testen op zijn gebaseerd een volledig onrijdbaar frame opleveren (voor een flink deel van de berijders). Ik ben geen fan van de "stijfheidwedloop" en op het moment dat toerders over de stijfheid van een crankstel beginnen te praten word ik echt misselijk (chipollini reed uit vrije keuze jaren op een crankstel dat nu als slop wordt beoordeeld en dan zou een hobbyrijder het verschil wel moeten merken?).
Beste voorbeeld blijft een door tour als zeer goed beoordeeld frame (canyon) met een superstijf crankstel (Dura Ace) dat ik vorig jaar voor een toprenner op heb gebouwd. Hij wilde per sé de door hem gekozen onderdelen alhoemel ik er een aantal met klem af heb geraden (hij is vrij licht dus ca. 70-75 kg. Resultaat was een onrijdbare fiets (stuiteren en klachten over arm, nek en rugpijn). Fiets is doorverkocht en rijdt nu op een relatief slappe maar rijdbare Look 585.
Beste voorbeeld blijft een door tour als zeer goed beoordeeld frame (canyon) met een superstijf crankstel (Dura Ace) dat ik vorig jaar voor een toprenner op heb gebouwd. Hij wilde per sé de door hem gekozen onderdelen alhoemel ik er een aantal met klem af heb geraden (hij is vrij licht dus ca. 70-75 kg. Resultaat was een onrijdbare fiets (stuiteren en klachten over arm, nek en rugpijn). Fiets is doorverkocht en rijdt nu op een relatief slappe maar rijdbare Look 585.