En dat is dus precies waar ik geen behoefte aan had, merkte ik toen ik daar was, alles draaide maar om kanker. Op een moment was mijn polar stuk, gaat iemand me staan vertellen dat dat er niet toe doet dat ik vooral blij moet zijn dat mijn hart nog klopt. Dat vind ik too much. Je kan niet alles in het teken zetten van kanker. Ik kreeg daar soms echt de indruk dat ik me schuldig moest voelen als ik niet mijn handen uitstak of als ik niet het juiste taaltje sprak. Ik heb me daar ook echt eenzaam gevoeld.
Ik vind het mooi dat mensen middels fietsen hun gevoelens kunnen uiten of een plek kunnen geven, dat had ik het jaar daarvoor ook wel een beetje, maar dit jaar was ik met hele andere dingen bezig, of op een andere manier met kanker, ik had mijn gevoelens al een plek gegeven het jaar ervoor. Achteraf bezien vind ik het jammer dat ik gegaan ben, het heeft me veel geld gekost en ik ben uit mijn ritme geraakt van training en lekker wat wedstrijdjes rijden. En de magie van het eerste jaar is een beetje weg.
Toen ik achteraf op mijn site van mensen hele negatieve reacties kreeg (
http://www.rosementink.nl/2011/06/alpe-dhuzes-2/" onclick="window.open(this.href);return false;) was ik helemaal klaar met AD6, het hoeft voor mij niet meer. Het heeft een nare nasmaak voor mij gekregen.
Of ik iets als de marmotte zou willen doen? Echt niet! Ik ga niet voor mijn lol midden in de nacht starten met weet ik niet hoe veel mensen, dat is mijn ding niet. Ik wil deze winter crossen, beginnen met wedstrijdjes daarin en volgens jaar tijdens het wegseizoen hoop ik mee te komen met wat criteriums, daar ligt mijn plezier in het fietsen, daar gaat mijn hartje sneller van kloppen. Ik denk dat elke fietser er goed aan doet om te doen wat hij of zij wilt. Als iemand om puur sportieve reden mee wilt doen aan AD6 moet ie dat gewoon doen, als iemand alleen wedstrijdjes wilt rijden ook.
Het gevaar bij evenementen als AD6 is dat mensen zich te veel op de borst gaan kloppen en hun norm gaan zien als een algemeen geldende norm. Dat 6 keer is wat je zou moeten doen, dat is heel jammer, het is mijn ervaring dat rondom ziekte er al genoeg gecompliceerde zaken zijn.