Alles over vakanties op én met de fiets

alp d'huzes 2012

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 03 aug 2011 15:19

evrieselaar schreef:Over Marmotte ben ik het redeljk met je eens, hoewel niet iedereen daar voor de tijd fietst. Ook het finishen op zich kan een doel zijn om naartoe te werken.
Eens, iedereen stelt zichzelf een doel en probeert dat te halen. Voor de een is dat winnen, de ander wil goud of zilver halen en weer anderen vinden finishen al heel mooi.
evrieselaar schreef:Ik snap wel wat je bedoelt over Alpe d'Huzes, maar ik vind dat je dat niet los kan zien van het sportieve. Het is niet iets wat je zomaar zonder voorbereiding doet, je moet er hard voor trainen. Er zullen waarschijnlijk best wel mensen zijn die 6x omhoog fietsen voor een goed doel een uitdaging vinden. En ik vind dat zoiets ook gewoon kan
Wat mij betreft kan het ook, maar het is een andere manier van fietsen dan dat ik voor ogen heb. Het is aan mij niet besteed. Ik vind het als sportieve uitdaging niet leuk en interessant.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

rbr
Forum-lid

Gebruikersavatar rbr 03 aug 2011 16:59

Als je AD6 als sportief doel ziet met als voorwaarde dat je geld inzameld en een dag alles gaat geven, kun je beter iets anders gaan doen. Zoals ik het beleefd heb, hoort het fietsen secundair te zijn. Het gaat daar om veel meer en zeker in de voorbereiding naar het evenement. Zelf heb ik me dat pas gerealiseerd toen ik daar was. Voor mij was het vanaf het begin van de koersweek ook niet meer belangrijk hoe vaak ik naar boven zou gaan en hoe snel.

Ik vergeet nooit meer de maandag. Samen boven gekomen met een teammaat ploften we op het terras neer en wilde ik gaan vertellen over de klim. Naast mij zaten een man en vrouw die overduidelijk medische problemen hadden. Terwijl ik dit constateerde en realiseerde dat het fietsen erg relatief is, ging een andere teamgenoot mentaal stuk in de klim omdat alle emoties van het jaar eruit kwamen (kindje met leukemie). Het moment dat hij boven kwam vergeet ik nooit meer......
Twitter: @rbruijns

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 03 aug 2011 17:30

En dat is dus precies waar ik geen behoefte aan had, merkte ik toen ik daar was, alles draaide maar om kanker. Op een moment was mijn polar stuk, gaat iemand me staan vertellen dat dat er niet toe doet dat ik vooral blij moet zijn dat mijn hart nog klopt. Dat vind ik too much. Je kan niet alles in het teken zetten van kanker. Ik kreeg daar soms echt de indruk dat ik me schuldig moest voelen als ik niet mijn handen uitstak of als ik niet het juiste taaltje sprak. Ik heb me daar ook echt eenzaam gevoeld.

Ik vind het mooi dat mensen middels fietsen hun gevoelens kunnen uiten of een plek kunnen geven, dat had ik het jaar daarvoor ook wel een beetje, maar dit jaar was ik met hele andere dingen bezig, of op een andere manier met kanker, ik had mijn gevoelens al een plek gegeven het jaar ervoor. Achteraf bezien vind ik het jammer dat ik gegaan ben, het heeft me veel geld gekost en ik ben uit mijn ritme geraakt van training en lekker wat wedstrijdjes rijden. En de magie van het eerste jaar is een beetje weg.

Toen ik achteraf op mijn site van mensen hele negatieve reacties kreeg (http://www.rosementink.nl/2011/06/alpe-dhuzes-2/" onclick="window.open(this.href);return false;) was ik helemaal klaar met AD6, het hoeft voor mij niet meer. Het heeft een nare nasmaak voor mij gekregen.

Of ik iets als de marmotte zou willen doen? Echt niet! Ik ga niet voor mijn lol midden in de nacht starten met weet ik niet hoe veel mensen, dat is mijn ding niet. Ik wil deze winter crossen, beginnen met wedstrijdjes daarin en volgens jaar tijdens het wegseizoen hoop ik mee te komen met wat criteriums, daar ligt mijn plezier in het fietsen, daar gaat mijn hartje sneller van kloppen. Ik denk dat elke fietser er goed aan doet om te doen wat hij of zij wilt. Als iemand om puur sportieve reden mee wilt doen aan AD6 moet ie dat gewoon doen, als iemand alleen wedstrijdjes wilt rijden ook.

Het gevaar bij evenementen als AD6 is dat mensen zich te veel op de borst gaan kloppen en hun norm gaan zien als een algemeen geldende norm. Dat 6 keer is wat je zou moeten doen, dat is heel jammer, het is mijn ervaring dat rondom ziekte er al genoeg gecompliceerde zaken zijn.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

tilion
Forum-lid

tilion 04 aug 2011 23:18

@superrose.
Ik ben zelf geen goed doelen fietser. Voor mij is fietsen juist mijn passie. Juist iets voor mezelf, iets waar ik plezier uit haal en de lelijke dingen uit het leven achter me laat. Ik dacht altijd dat het ook echt ging om het goede doel bij fietsen voor het goede doel. Dat dat de rode draad zou zijn. Maar als ik de reacties van sommigen op jouw blog lees. Dan wordt ik toch wat onpasselijk. Ik dacht dat men elkaar respecteerde omdat iedereen geld inzamelt voor een gezamelijk doel. Een trieste eyeopener dit. Veel fietsplezier in de toekomst!

rbr
Forum-lid

Gebruikersavatar rbr 05 aug 2011 08:54

superrose schreef:Toen ik achteraf op mijn site van mensen hele negatieve reacties kreeg (http://www.rosementink.nl/2011/06/alpe-dhuzes-2/" onclick="window.open(this.href);return false;) was ik helemaal klaar met AD6, het hoeft voor mij niet meer. Het heeft een nare nasmaak voor mij gekregen.
Ik heb zojuist dat ook even zitten te lezen en snap wat je bedoelt. Alles is persoonlijk, inclusief de beleving van het evenement en vanuit dat perspectief snap ik geen snars van de negatieve reacties. Hoewel, ook die zullen dus persoonlijk zijn..................

Ikzelf ben hem in 2010 4x opgefietst en ben bewust gestopt om een aantal redenen. Dit was een beslissing die niet gemakkelijk was, maar op dat moment wel de beste. Zo zal jij ook je afwegingen maken of gemaakt hebben. Wat je ook op de dag zelf gedaan hebt op de fiets; je hebt je er een jaar voor ingezet, geld ingezameld en bent daar wel geweest!
Twitter: @rbruijns

r21
Forum-lid

r21 14 aug 2011 23:34

Ik wil in 2012 ook deelnemen aan dit evenement. Op dit moment fiets ik niet. In het verleden kon ik aardig MTB-en, maar om verschillende redenen toch wel een jaar of 3-4 nauwelijks gefietst.
Alp Dhuzes zie ik als een goed doel om veel geld op te halen en een uitdaging voor mezelf om mezelf weer richting een bepaald niveau te krijgen.
Dat deel is een persoonlijk iets, ik heb geen kanker gehad, maar de dood wel in de ogen gekeken. Tijdens een dagje surfen op het Gardameer een keer van de plank gevallen en in het koude water terecht gekomen.
Daar direct verkrampt door een thermische schock en binnen 5 seconden ging het licht uit. Uiteindelijk ben ik wakker geworden in een ziekenhuis doordat vrienden me uit het water hebben gevist omdat ze me zagen drijven. Een raar moment, want ik had nooit verwacht om nog wakker te worden. Op het moment dat het licht uit ging wist ik dat het gedaan was.
Een belevenis die ik niemand gun, die je ook amper kan beschrijven. Die paar seconden, het in het water vallen, het verkrampen, kopje onder gaan, boven komen en lucht happen, een schreeuw, de gedachte dat dit het einde was.... Dat kan je niet beschrijven...

In het begin heb ik met sporten weinig last gehad van dit voorval, later verloor ik het vertrouwen in mijn lichaam en vermeed ik de volle inspanning. Bang dat er weer iets zou gebeuren. Dat ik van mijn fiets af zou donderden bij volle inspanning in een afgelegen gebied etc etc. Voor veel mensen is dit niet te begrijpen, een aantal zegt dat het een knop omzetten is... was het maar dat simpel. Voor mij is dit een doel waar ik maanden naar toe kan werken, rustig opbouwen, vertrouwen opdoen etc.
Als ik die klim oprijdt en haal ben ik al blij, mijn doel is geen 6 keer maar 2-3 keer. Ik zal me dan al een winnaar voelen.

Voor sommige, als ik de site van Rose lees, ben je dan een mietje, voor anderen een held. Mij om het even, iedereen doet hier aan mee voor zijn/haar eigen ding.

Ik denk dat er hier ook heel veel mensen zitten die van het positieve uit gaan en een ander willen helpen. Indien er iemand goede trainingsschema`s heeft en me wil helpen bij de voorbereiding dan zou ik dat zeer op prijs stellen.

100cols
Forum-lid

100cols 15 aug 2011 19:56

superrose schreef:
evrieselaar schreef:@superrose

En was het eens maar nooit meer? Of ga je het weer doen
Nee, ik ga niet nog een keer, het is niet zo mijn ding merkte ik.
Mooi initiatief en goed dat mensen het doen, maar ik mis toch de passie om zes keer zo'n berg op te raggen.
Je zag daar echt mensen die voor iemand naar boven reden en daar helemaal voor gingen dat is hun manier om uiting te geven aan wat ze ervaren, maar ik had dat niet, vond het een beetje gekkig, voelde me er niet thuis.
Idd erg jammer van sommige reacties. Die mensen laten zich niet heel positief kennen. Lijkt mij niet representatief voor de grote meerderheid van de mensen die meededen. En daarbij kan Ad6 idd niet je ding zijn.

cannae
Forum-lid

Gebruikersavatar cannae 16 aug 2011 22:45

@r21
Voor trainingschema's kijk op http://www.zitvlees.nl" onclick="window.open(this.href);return false;, bottomline train genoeg niet te intensief en gebruik een hartslagmeter. Een tacx of spinning voor in de winter is geen luxe, kan ook zonder alleen dan kun je soms moeilijk trainen.

Wees verstandig en start bij daglicht, dit is de beste tip die gehad heb van een 2010 rijder. De temperatuur verschillen tussen dag en nacht zijn zo groot en je moet in startvakken wachten, onderkoeling is dan zo makkelijk. Daarbij is het niet verstandig om in het donker te moeten afdalen ook al is het onder begeleiding als je dat niet vaak hebt gedaan.

Zelf ben ik een keer naar de kandel (8% over 10,5 km) gegaan in Duitsland bij Waldkirch voor training, was zeer leerzaam en is
op een bereisbare afstand voor een trainingsweekend.

Verder kan ik alleen zeggen dat je er echt alleen in dienst van het kwf rijdt, sportief is onder geschikt.
Ik zelf overweeg toch weer mee te doen vanwege twee reden;
1 ik wil toch een keer 6 maal omhoog met een mooie gemiddelde tijd, daarbij zorg ik voor voldoende sponsoring.
2 ik ga in de week erom heen een keer de marmotte route rijden en een hele berg andere cols.
Laatst gewijzigd door cannae op 09 okt 2011 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
enjoy the ride

feysie
Forum-lid

feysie 17 aug 2011 20:13

Dat mensen hun grenzen willen verleggen en geld inzamelen voor een goed doel; ik vind het allemaal prima.
Maar waarom heeft deze organisatie de helft van de Ardennen overschilderd met gele verf?
Ik zie er geen graten in dat er pijltjes op de weg worden geschilderd maar wat Alpe d'Huzes heeft gedaan: :shock:
Gigantische 'gevaarstekens', 6 pijlen voor één bocht, ... Ik zag zelfs een markering op een elektriciteitskast of -mast. :roll:
Als iedereen zo zou werken is het binnen de kortste keren gedaan met georganiseerde ritten in de Ardennen. Het is nu al moeilijk genoeg om toelating te krijgen.
Nogmaals; alle respect voor de deelnemers en waar de organisatie voor staat maar dit moest ik toch even kwijt. :cry:

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 17 aug 2011 20:40

Ardennen? Alpe D'huzes? De Alpe ligt in de franse alpen heh
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 17 aug 2011 20:44

Viel mij ook al op, de hele Thier de Coo staat vol met die rommel.

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 17 aug 2011 21:22

Als ik het verhaal lees krijg ik slechts onvolledige info: schilderiingen, Ardennen, Thier de Coo, Alpe d'Huzes.
Het is me totaal onduidelijk wat er nu exact aan de hand is. Wat staat er geschilderd en met welk doel?
Wie o wie kan opheldering brengen?
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Plaats reactie