Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Onderhoud na regenrit

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 24 jul 2011 14:30

> Je levensduur van je fiets zal gelijk een stuk korter zijn!
Eigenlijk valt dat wel mee. Ik heb hier een oude Jan Janssen met SLX stalen frame. Daarmee rijd ik alleen in de winter en door de pekel. Ik zet hem altijd smerig weg en was hem pas als er zoveel troep op zit, dat alles aanloopt. Deze is nu zo'n 16 jaar oud en op sommige plaatsen is de lak van het frame. Daar roest het frame echter niet, alleen het chroom ziet er niet meer uit en roest overal.
Velgenfluisteraar

Florezido

vsopking
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 02 aug 2009 16:17

vsopking 27 jul 2011 18:01

Levensduur fiets - ik rij met een carbon frame inmiddels 3 jaar oud - ziet er nog bijna nieuw uit - een klein roestplekje op een enkel stuurboutje - crank no problemo. Alleen in de winter als er gepekeld is, spoel ik fiets af, maar dan nog. Na een rit staat tie droog in de schuur. Niet in huis... Na pak 'm beet 5 jaar ruil ik 'm in voor iets anders of nee, misschien rij ik er op totdat de glans eraf is ;-) volgens mij gaat dat ding wel 10 jaar mee hoor! Wat een getut; rijden!

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 29 jul 2011 11:17

Gisteren in zo een bizarre hoosbij rond Utrecht terecht gekomen, had nooit verwacht dat ik 50mm velgen nog een keer in een plas zou zien verdwijnen.
Ik heb mijn fiets onder de douche geparkeerd en al het zand er uitgespoeld, wielen heb ik uit elkaar gehaald (er zat serieus water in de hubs) binnenkanten droog gemaakt en opnieuw ingevet.
Overal goed veel vet opgedaan, en daarna weer weggeveegd.

Gebruikersavatar
arnoudrace
Forum-lid
Berichten: 875
Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
Locatie: Delft

Gebruikersavatar arnoudrace 29 jul 2011 11:52

Ik 'doseer' de schoonmaakacties altijd een beetje. Eigenlijk na iedere rit wel de aandrijving reinigen en olieen (ketting, tandwielen, achterwiel). Rij graag met strakke ketting en voorkomt onnodige slijtage. Maar licht vuil en/of stof op frame 1 x in de twee weken of na regenrit (op de fiets maar zeker op de auto!: Op de auto in de regen is echt niet goed voor je bike. (balhoofd met name))
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

thomas1974
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 29 apr 2007 00:27

thomas1974 29 jul 2011 12:04

franklin schreef:Vuil dat eenmaal opgedroogd is is zo ongelooflijk moeilijk er weer af te krijgen en daarom doe ik het meteen na de rit.
+1, wel eens een opgedroogde regenworm of slak proberen wegpoetsen? Daar heb je een beitel bij nodig...

floris4
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 20 mar 2011 22:15
Locatie: Goirle

floris4 05 aug 2011 21:34

Als het al regent voor het vertrek dan ga ik niet. ;)
Ik vindt het alleen link om over een nat wegdek te rijden vooral in de bochten natuurlijk.
Maar goed een bui kan je onderweg hier in dit kikkerlandje altijd over je heen krijgen, en dan pik je toch veel vuil op.
Zeker in het voorseizoen (bloesem) en het naseizoen (rottende bladeren).
Dus na de rit bij thuiskomst eerst met de tuinslang er stevig overheen.
Dan met de compressor droog blazen.
En dan ga ik zelf in de douche.
En dan de fiets verder behandelen zoals altijd, ketting en dergelijke ontvetten, poetsen, en natuurlijk weer invetten.
Je moet in ieder geval de fiets nooit vuil wegzetten.
Vuil droogt in en als je dan weer gaat fietsen gaat dat krassen opleveren in de lagers en op je lak natuurlijk bij het poetsen.
Voor roest hoef je niet bang te zijn als je de fiets in een droge en geventileerde ruimte stalt.
groeten, Joop
Het is nooit te laat om alsnog te gaan wielrennen.
mijn racefiets en mijn ATB en lid van WTC de Hellen.

eelcoz

eelcoz 05 aug 2011 22:34

.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 22 nov 2011 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.

floris4
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 20 mar 2011 22:15
Locatie: Goirle

floris4 05 aug 2011 22:45

eelcoz schreef:Bij het lezen van sommige posts vraag ik me weleens af of deze mensen hun auto ook zo behandelen. Ik bedoel, ga je die ook na iedere 'regenrit' uitgebreid staan poetsen?
Da's appels en peren vergelijken.
Ik bedoel een fiets van nog geen 10 kg of een auto van tussen grofweg 750 tot soms duizenden kilo's.
Dan zijn de verhoudingen wel anders.
Maar in antwoordt op je vraag: ja, mijn wagenpark behandel ik ook met net zoveel zorg. één van die auto's is al weer meer dan 62 jaar oud en nog steeds in tiptop conditie. Dus....
m.a.w. niet poetsen is vele malen schadelijker dan vaak poetsen. Vraag dat bijvoorbeeld maar eens aan een willekeurige tandarts.
groeten, Joop
Het is nooit te laat om alsnog te gaan wielrennen.
mijn racefiets en mijn ATB en lid van WTC de Hellen.

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 06 aug 2011 00:00

>m.a.w. niet poetsen is vele malen schadelijker dan vaak poetsen. Vraag dat bijvoorbeeld maar eens aan een willekeurige tandarts.
Mwahhh...een oom van mij was tandarts en waarschuwde mij pas, dat als ik zo vaak bleef poetsen, er geen glazuur meer op mijn tanden zou zitten na jaren.
Velgenfluisteraar

Florezido

floris4
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 20 mar 2011 22:15
Locatie: Goirle

floris4 06 aug 2011 07:57

diogenes schreef:>m.a.w. niet poetsen is vele malen schadelijker dan vaak poetsen. Vraag dat bijvoorbeeld maar eens aan een willekeurige tandarts.
Mwahhh...een oom van mij was tandarts en waarschuwde mij pas, dat als ik zo vaak bleef poetsen, er geen glazuur meer op mijn tanden zou zitten na jaren.
Wijsneus :mrgreen:
groeten, Joop
Het is nooit te laat om alsnog te gaan wielrennen.
mijn racefiets en mijn ATB en lid van WTC de Hellen.

tomrey
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 okt 2009 22:12

tomrey 06 aug 2011 16:01

Vandaag voor de 2de keer sinds april in de regen gereden, alhoewel het droog was, oppervlakte was wel aardig nat dus dat telt ook. Eenmaal thuisgekomen maak ik na het douchen altijd mijn fiets schoon (tenzij het natuurlijk mooi/goed weer is!!). Echter weet ik niet hoe ik mijn ketting dan het beste schoon kan maken. Uit angst dat ie weer tegen de kettingkast aankomt maak ik m niet zo grof mogelijk schoon, maar nat maken doe ik hem ook niet (vanwege roest) Nu zit er niet noemenswaardig veel vuil op, voornamelijk wat klein grind en smeer. Dat laatste is goed eraf te krijgen zodat ie daarna weer gesmeerd kan worden. Kan iemand mij vertellen of dit voldoende is, of moet ik het echt (totaal) anders aanpakken?
I am Specialized, inovate or die!

floris4
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 20 mar 2011 22:15
Locatie: Goirle

floris4 06 aug 2011 16:58

Ik heb een kettingreiniger die ik regelmatig gebruik, zie foto, werkt perfect.

Afbeelding Zie ook deze link
groeten, Joop
Het is nooit te laat om alsnog te gaan wielrennen.
mijn racefiets en mijn ATB en lid van WTC de Hellen.

Plaats reactie