GBJ Hillman schreef:Stefan schreef:Je kunt volgens Mylaps en KNWU wel de chip in combinatie gebruiken met een chip voor het schaatsen. Maar er zijn ook goedkopere modellen en deze zijn niet geschikt voor het wielrennen. Deze worden vaker bij cyclo's gebruikt en zijn door de levensduur niet geschikt voor het wedstrijd wielrennen. (volgens Mylaps en KNWU )
Je kunt je code van de chip al doorgeven via je eigen inlog op de KNWU website.
Laat ik zeggen dat ik dat persoonlijk een lulverhaal vind van de KNWU, marketing prietpraat om de deal met mylaps uit te buiten.
De gele championchip a 25 euro welke o.a. bij hardlopen gebruikt wordt, en bij triathlon (met een klittebandje om de enkel, dus kan ook bij fietsen), werkt prima.
Natuurlijk zegt men dat "hoge snelheden"niet geregistreerd worden; onzin.
O ja mijn chip is gekocht in 1998 en wordt nog steeds gebruikt in wedstrijden, hoezo levensduur?
er is een verschil tussen de zgn "actieve chip", zoals die gebruikt wordt bij wielrennen, zwemmen en schaatsen en de "passieve" chip, zoals gebruikt bij hardlopen (en ook fietsevenementen, zoals AGR).
het verschil zit m in de gebruikte antenne. de actieve chip heeft een heel kleine (want alleen voor ontvangst benodigde) antenne nodige, dat is een heel klein systeem, theoretisch zijn 2 draadjes genoeg. de passieve chip moet geactiveerd worden om zijn signaal af te geven, daarvoor worden zender/antennes gebruikt, maar deze moeten veel groter zijn. de welbekende rode matten met gele kasten.
zowel actieve als passieve chips kunnen hoge (althans voor fietsen voldoende) snelheden registreren, echter niemand wil over zo'n dikke mat rijden (dat is ook best gevaarlijk in een volle sprint bij regen) op de racefiets. ook met schaatsen en zwemmen kun je zo'n mat niet kwijt. daarom gebruiken die sporten het actieve chip systeem. bij de meeste triathlons en hardloopwedstrijden wordt het passieve systeem gebruikt. dat is een heel robuust systeem.
bovenstaande systemen zijn niet compatible. maar er zijn ook combi-chips te koop geloof ik...
op de vraag of de schaats- en fiets-chip gelijk zijn: dat klopt, MAAR een chip die wel uitgelezen wordt, maar niet in de database van de KNWU staat, wordt eruitgegooid en komt (dus) niet in de uitslag. en je zult de KNWU wel moeten betalen voor de registratie in hun database..
MYLAPS is inmiddels eigenaar van beide systemen (AMB en Championchip). 85 euro voor de actieve chip is inderdaad duur. deze prijs is al zeker 3 jaar ongewijzigd dacht ik.