Alles over vakanties op én met de fiets

Klimmen á la Alpen, maar dichter bij huis

WdvB
Forum-lid

WdvB 29 dec 2011 08:07

ridefreeordie schreef:Misschien een schot voor open doel. Wil volgende zomer graag eens echte klimervaring opdoen. De Alpen zijn natuurlijk een mooie bestemming, maar in welke gebieden kun je dichter bij huis ook goed uit de voeten (klimmen van 10 - 20 km).
Scheelt immers weer een boel benzine en reistijd.
-Vogezen
-Eiffel
-Sauerland
Vind je daar ook de langere klimmen?
Andere opties?
Harz gebergte (460km vanaf utrecht), weer zo'n 180km dichterbij dan de Vogezen (640km). Wel vaak slecht weer in de Harz (ben er overigens nog nooit geweest), maar zou denk ik dan de atb meenemen.

Sauerland is nog te doen op een dag heen en weer, andere bestemmingen ga je toch een weekend verblijven.
Je kunt je dan bijna afvragen hoe ver een prijsstunter je in het vliegtuig brengt, wel meer gedoe, maar een weekje canarische eilanden bijvoorbeeld? La Palma staat bekend als het mooiste en steilste van de eilanden. Supersteile lange klimmen die je niet eens in de Alpen vindt (van zeeniveau tot 2400meter met uitzichten die zijn weerga niet kennen). Ook nog eens lekker weertje.

cobra427
Forum-lid

cobra427 29 dec 2011 11:47

Luxemburg is wat mij betreft een aanrader. Lange klimmen, diversiteit aan percentages, lekker dichtbij, zeer weinig verkeer en goed eten.
Mag best een beetje pijn doen.

Cervélo Soloist Carbon, Campa Record, Zipp 404, Deda Elementi
Cervélo S5, Campa Chorus, Zipp 404, 3T Team
Koga Roadchamp, Ultegra, Easton EA50SL, Pro Gear
Xtrail MUD 9.0 29-er, XT, Magura, Reba

mikethebike
Forum-lid

mikethebike 29 dec 2011 15:59

cobra427 schreef:Luxemburg is wat mij betreft een aanrader. Lange klimmen, diversiteit aan percentages, lekker dichtbij, zeer weinig verkeer en goed eten.
Mee eens, vooral Klein Zwitersland is een aanrader. Vooral de uitloop Diekirch, Vianden, Beaufort, Berdorf, Bollendorf, Echternach.
Maar ook bij Wiltz is het prachtig.

Mallorca is ook goed toeven in het voorjaar!
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 29 dec 2011 17:40

De Alpen dichter bij huis, dat gaat je niet lukkken. Als je klimmen zoekt van 10-20 km zul je echt in de Alpen moeten zijn. Lange klimmen vind je alleen maar in echt hoge bergen. Hoe hoger de bergen hoe langer de klimmen. De Vogezen zijn goed voor klimmen tot 12 km. En de Vogezen is het berggebied dat het dichts bij huis is en relatief hoog is. Andere hoge berggebieden zijn allemaal verder rijden. Luxemburg is zeker een aanrader. Niet voor klimmen van 10 km maar wel voor veel klimmen van 2-5 km. Dicht bij huis (halve dag rijden), redelijk goede keuken en zeer goed geasfalteerd rustige wegen. Ik sla de Ardennen liever over. Als ik toch naar het zuiden rij, dan rij ik liever 100 km verder om in Luxemburg te komen. Ik ben niet zo'n fan van de vooroorlogse Waalse prutwegen.
Live fast; die young. mijn blog

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 29 dec 2011 19:44

In de Noord-Eifel (215km vanaf Utrecht) vind je prima asfalt, steile klimmetjes als de Meuchelberg (700m, gemiddeld 15%, max 22%), en langere beklimmingen tot 10km zoals die naar Forsthaus Rothekreuz.

selespeed
Forum-lid

selespeed 29 dec 2011 19:54

yep, de Eifel ligt in mijn achtertuin en is een prachtig fietsgebied.......maar is in het weekend net als Zuid-Limburg mijn voortuin; veel te druk geworden. Maar zoals Buzz aangeeft kilometers lange beklimmingen. En om voor de wize-guys voor te zijn; nee het zijn geen Alpen. Maar je kunt er super trainen. Je kunt er perfect vermogen opbouwen, lange beklimmingen op het buitenblad, heerlijk.
Ad6 2010/2011/2012, Ven2-4Cancer 2011/2012/2013. In 2014 Ventoux3

bosna
Forum-lid

bosna 30 dec 2011 18:56

cobra427 schreef:Luxemburg is wat mij betreft een aanrader. Lange klimmen, diversiteit aan percentages, lekker dichtbij, zeer weinig verkeer en goed eten.
klopt!!! is zeker een aanrader!!!

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 30 dec 2011 19:20

goodriddance schreef:Overigens kun je net over de grens bij Vaals bij de Rursee wel prachtige klimmetjes vinden van een kilometer of 5. Dat is ook prima klimmen.
Aan welke kant van de Rursee kun je dan het beste zitten, Simmerath, Monschau of Heimbach?
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

jawie
Forum-lid

jawie 30 dec 2011 20:15

WdvB schreef:Harz gebergte (460km vanaf utrecht), weer zo'n 180km dichterbij dan de Vogezen (640km). Wel vaak slecht weer in de Harz (ben er overigens nog nooit geweest), maar zou denk ik dan de atb meenemen.
ben nu 3x in het voorjaar in de Harz geweest (eind april / begin mei) en alle 3x ontzettend mooi weer gehad.

http://www.bikeplanner.com/index.php?mo ... pecial=159

http://www.bikeplanner.com/index.php?mo ... pecial=320

kennya
Forum-lid

kennya 04 jan 2012 13:57

WdvB schreef:La Palma staat bekend als het mooiste en steilste van de eilanden. Supersteile lange klimmen die je niet eens in de Alpen vindt (van zeeniveau tot 2400meter met uitzichten die zijn weerga niet kennen). Ook nog eens lekker weertje.
Kan ik beamen. Ik heb er niet gefietst, maar met een auto rondgereden. De klim van El Tablado naar Roque de los Muchachos is wel een lekkere: 2000 hm over 32 km (6.3% gemiddeld). Km's 1 tot 6 gaan met gemiddeld 13% omhoog, waarvan km 5 met 18.7%. Ik dacht dat m'n huurauto'tje het daar ging begeven :D

Zelf heb ik een beetje Alpen-idee gekregen bij de klim(men) naar de Kahler Asten (850m) in het Sauerland. Gemiddeld genomen dan niet steil, maar wel een km of 10 en iets van 400-450 hm's. Daarnaast is het Sauerland vanaf Utrecht in een uur of 3 te bereiken.

WdvB
Forum-lid

WdvB 04 jan 2012 17:19

kennya schreef:
WdvB schreef:La Palma staat bekend als het mooiste en steilste van de eilanden. Supersteile lange klimmen die je niet eens in de Alpen vindt (van zeeniveau tot 2400meter met uitzichten die zijn weerga niet kennen). Ook nog eens lekker weertje.
Kan ik beamen. Ik heb er niet gefietst, maar met een auto rondgereden. De klim van El Tablado naar Roque de los Muchachos is wel een lekkere: 2000 hm over 32 km (6.3% gemiddeld). Km's 1 tot 6 gaan met gemiddeld 13% omhoog, waarvan km 5 met 18.7%. Ik dacht dat m'n huurauto'tje het daar ging begeven :D

Zelf heb ik een beetje Alpen-idee gekregen bij de klim(men) naar de Kahler Asten (850m) in het Sauerland. Gemiddeld genomen dan niet steil, maar wel een km of 10 en iets van 400-450 hm's. Daarnaast is het Sauerland vanaf Utrecht in een uur of 3 te bereiken.
La Palma, voor 2 personen heb je voor 1200euro vlucht, 7 dagen bungalow.... dat is 600euro pp voor een week superfietsvakantie.... excl. fietsvervoer, auto en eten. Wegen zijn wel slecht, dus neem wat bredere banden mee of huur een atb. 2400hm over een klimafstand van 35km moet mogelijk zijn als je iets dichter op zeeniveau begint. Mooie basis de rest van het seizoen als je daar in maart heen gaat. Prachtig eiland, zelfs met stukjes regenwoud.

Jeroen Vermeeren
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Jeroen Vermeeren 04 jan 2012 23:00

De langste klim die het dichtste bij huis ligt, vind je toch in de Ardennen denk ik. De 'beklimming' naar Baraque Michel is 13,5 km lang en telt 450 hoogtemetertjes. Check http://www.climbbybike.com/climb.asp?Co ... tainID=368" onclick="window.open(this.href);return false; maar eens (hoop dat de link het doet zo!). Vanaf de andere kant (Malmedy/Beverce) is 'tie overigens ongeveer net zo lang en eigenlijk nog leuker. Ook is het asfalt aan deze kant wat beter en het verkeer wat rustiger. Leuke van de Ardennen is dat je in een relatief klein gebied mooie combi's kan maken. Lange geleidelijke klimmen als de Baraque Michel, maar natuurlijk ook steile boys als de Redoute en de Stockeu. Als je wilt kan je dus in 1 dag op en neer!

Plaats reactie