25 mm banden
en dan is er nog maat afwijking, voor de marmotte had ik 25 mm Rubino Pro's gekocht (inderdaad moesten ze speciaal besteld worden) en toen ze erom lagen de schuifmaat eens gepakt en net een halve mm verschil met de 23mm Ultremo's... ofwel 23.5.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13676
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Haha, das ook mooi he!rihodi schreef:en dan is er nog maat afwijking, voor de marmotte had ik 25 mm Rubino Pro's gekocht (inderdaad moesten ze speciaal besteld worden) en toen ze erom lagen de schuifmaat eens gepakt en net een halve mm verschil met de 23mm Ultremo's... ofwel 23.5.
Verschillende merken verschillende maten.
Ach joh in MTB land is het nog erger, koop van hetzelfde merk twee dezelfde maat banden en de een is breder dan de ander.
Moet je trouwens met 25mm banden ook andere biba's steken?
25mm kun je nog behoorlijk goed met de kleinste maat binnenbanden rijden. Vanaf 28mm is het toch handiger om een middenslag binnenband te gebruiken. Krapper past wel maar vindt ik zelf net iets minder goed rijden.wasbeer2006 schreef:rihodi schreef:Moet je trouwens met 25mm banden ook andere biba's steken?
Hoi,
Overigens hoef je noet die bredere band in het voorwiel. Je kan, gezien de gewichtsverdeling van je lichaam over de lengte van je fiets, heel goed een 23mm bandje vooraan monteren en bv een 25 mm bandje achter. Belgisch compromisje.
Uit wat bestaat het gros van de forumleden dan wel? Zondagsrijders? Niks verkeerds mee maar van mensen die intensiever met hun hobby of beroep bezig zijn kan je toch nog wat opsteken, toch?
Hou dus die denigrerende opmerkingen dus maar voor jezelf. Die mensen verdienen dat echt niet.
Ciao,
Dat doet niet af dat wat amclassic-fan zegt wel degelijk juist is. De beste stuurman staat aan wal?gamiel schreef:Doe me een lol en druk het verschil uit ten opzichte van de totale frontale oppervlakte, in plaats van alleen naar de voorbandjes kijken ..... Jouw opmerking is een mooi marketing- en windtunnelpraatje, maar snijdt in de praktijk geen hout bij het gros van de Forum leden.amclassic-fan schreef:Je realiseert je wel dat die 2 mm wel bijna 10% is?WdvB schreef:Prachtig, het verschil tussen koersen en toeren is slecht 2 mm .
Overigens hoef je noet die bredere band in het voorwiel. Je kan, gezien de gewichtsverdeling van je lichaam over de lengte van je fiets, heel goed een 23mm bandje vooraan monteren en bv een 25 mm bandje achter. Belgisch compromisje.
Uit wat bestaat het gros van de forumleden dan wel? Zondagsrijders? Niks verkeerds mee maar van mensen die intensiever met hun hobby of beroep bezig zijn kan je toch nog wat opsteken, toch?
Hou dus die denigrerende opmerkingen dus maar voor jezelf. Die mensen verdienen dat echt niet.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Tja, maar precies 't zelfde gaat op voor 't lichter maken van een fiets. 100 gram op 7 kg is nog een noemenswaardig percentage, maar 100 gram op 80 kg...gamiel schreef:Doe me een lol en druk het verschil uit ten opzichte van de totale frontale oppervlakte, in plaats van alleen naar de voorbandjes kijken ..... Jouw opmerking is een mooi marketing- en windtunnelpraatje, maar snijdt in de praktijk geen hout bij het gros van de Forum leden.amclassic-fan schreef:Je realiseert je wel dat die 2 mm wel bijna 10% is?WdvB schreef:Prachtig, het verschil tussen koersen en toeren is slecht 2 mm .
Je frontale oppervlak zit zo rond de 0.5 m2. Die 2 mm extra breedte keer een hoogte van ong 75 cm is inderdaad niet veel, maar het is meer dan niets.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Ik gebruik dit als NLer al jaaaaaaren.fdegrove schreef: Overigens hoef je noet die bredere band in het voorwiel. Je kan, gezien de gewichtsverdeling van je lichaam over de lengte van je fiets, heel goed een 23mm bandje vooraan monteren en bv een 25 mm bandje achter. Belgisch compromisje.
Zeker voor de iets zwaarderen onder ons een aanrader.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
2mm is eerst 10% van 23mm en is inderdaad meer dan niets (knappe conclusie), wat veel klinkt maar in praktijk natuurlijk weinig voorstelt.... vervolgens zeg je dat 100g op 7000g veel is (=1,4%) wat natuurlijk in de praktijk nog veel minder dan een mini-drol voorstelt. Laat staan dat er in de praktijk ook nog een renner op een fiets hoort (dat lijken die fietsfabrikanten altijd te ontkennen in hun marketingpraatjes, zomaar weer 60-100kg erbij, en ach die marge van 40kg die vergeten we even). Ik weet niet in wat voor wereld dat jij leeft (zal wel de supertopsportwereld zijn) maar in mijn wereld doen dit soort marketingstatistiekjes er totaal niet toe. Sterker nog, voor mij zijn het cijfers die duiden op een gebrek aan comfort en duurzaamheid, onderwerpen waar je als niet-profrenner meer aan hebt (maar wat de PR-afdeling van Cervelo kennelijk niet sexy vindt). Laat staan dat ik niet elke maand de beschikking heb over een compleet nieuwe fiets (zoals een prof) en veel te zwaar ben om me in mijn levensdagen uberhaupt met die lichte mannekes te vergelijken.amclassic-fan schreef: Tja, maar precies 't zelfde gaat op voor 't lichter maken van een fiets. 100 gram op 7 kg is nog een noemenswaardig percentage, maar 100 gram op 80 kg...
Je frontale oppervlak zit zo rond de 0.5 m2. Die 2 mm extra breedte keer een hoogte van ong 75 cm is inderdaad niet veel, maar het is meer dan niets.
Wat ik echter interessanter vind is dat je zegt is dat 23mm het optimum is tussen comfort en aerodynamica. Kennelijk is 21 of 19mm niet comfortabel en is 25 of 28mm niet aerodynamisch. Heb je een TNO-rapport daarover gelezen, of is dat weer vanuit je eigen belevingswereld geredeneerd? En hou je dan ook rekening met zijwind? of is het alleen met frontale tegenwind? En hoe zit het met een 28mm band achter je zitbuis, is dat ook minder aerodynamisch, of integendeel juist aerodynamischer? Zie bijvoorbeeld de dikke velg van de nieuwe Hed Disc.
Desalnietemin zal ik mezelf ook tegenspreken hoor: in mijn tijdritjefietsje fiets ik met 19mm op 10 bar (hoge velg voorwiel, zipptube) en 21mm velovlex achterbandje met superdun binnenbandje op 10bar.... iets wat ontzettend snel fietst in de tijdrit (klinkers en vette zijwind daargelaten). Voor omloopjes, criteriums en klassiekers merk ik als zware renner alleen maar voordeel bij iets bredere (achter)band (grip, comfort). Voor trainingen en andere toertochten zou zelfs nog bredere banden aan te raden zijn (slijten ze ook wat minder hard). Heb er zelf bijvoorbeeld geen enkel probleem om een lange duurtraining op big apples te doen, heerlijk genieten. Met andere woorden, voor elke situatie, voor elk persoon is de ideale band te bedenken.... en die wereld houdt niet op bij 23mm. Wat dat betreft jammer dat racefietsfabrikanten ons weinig ruimte bieden met die krappe remhoefjes, en dat je dan moet uitwijken naar een atb, cyclocrosfiets of vakantiefiets (v-brakes, cantilevers, magura firmtech, schijfremmen).
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Het aantal fietsers met een racefiets dat wedstrijden rijdt in het prof of amateurpeloton is zeer gering vergeleken met het aantal fietsers dat buiten deze pelotons met de racefiets z'n rondjes draait. En met een veel lagere snelheid. Wat voor de wedstrijdrijder geldt hoeft niet voor de toerfietser te gelden. En hoe langer je fietst, hoe belangrijker het comfort wordt. Jij bent de motor, die motor moet het aan het eind van de geplande rit nog altijd doen. Een teveel op aerodynamica geoptimeerde fiets en zitpostie zorgt ervoor dat de motor het minder lang optimaal doet.
Even als anectdote. Een jaar of 10 geleden reed ik het Brits kampioenschap 24 uurs tijdrijden. Aan de start een aardige collectie pure tijdrijders met supersnelle en superstrakke tijdritfietsen. Ook aan de start een behoorlijke collectie door de wol geverfde langafstandsfietsers. Start om 14uur. Zo tegen een uur of 10-11 's avonds gaf de een na de andere pure tijdrijder op. Gesloopt door z'n aerofiets. Zo'n 12 uur later draaiden de ervare langeafstandsfietsers nog altijd soepel door. Uiteindelijk werden de beste tijden gezet door rijders die van beide walletjes aten, qua materiaal meestal met een racefiets met wat tijdritaanpassingen. Geen puur tijdritmateriaal. Je banden zijn onderdeel van het materiaal. Wat je rijdt, hoe lang je rijdt en waar je rijdt bepaalt wat voor jou het ideale compromis is. Wat voor de prof of amateur goed is hoeft voor de wielertoerist niet goed te zijn.
Even als anectdote. Een jaar of 10 geleden reed ik het Brits kampioenschap 24 uurs tijdrijden. Aan de start een aardige collectie pure tijdrijders met supersnelle en superstrakke tijdritfietsen. Ook aan de start een behoorlijke collectie door de wol geverfde langafstandsfietsers. Start om 14uur. Zo tegen een uur of 10-11 's avonds gaf de een na de andere pure tijdrijder op. Gesloopt door z'n aerofiets. Zo'n 12 uur later draaiden de ervare langeafstandsfietsers nog altijd soepel door. Uiteindelijk werden de beste tijden gezet door rijders die van beide walletjes aten, qua materiaal meestal met een racefiets met wat tijdritaanpassingen. Geen puur tijdritmateriaal. Je banden zijn onderdeel van het materiaal. Wat je rijdt, hoe lang je rijdt en waar je rijdt bepaalt wat voor jou het ideale compromis is. Wat voor de prof of amateur goed is hoeft voor de wielertoerist niet goed te zijn.
Hoi,
Een intelligent en goed geinformeerd individu weet welk materiaal in te zetten bij welke omstandigheden.
De bedoeling van een forum is in eerste instantie om mensen het maken van keuzes bij hun specifiek aspect van hun hobby te vergemakklelijken.
Extremen zijn zelden goed en getuigen vaak van een gebrek aan kennis van zaken.
Horses for courses.
Ciao,
P.S. 19 mm brede bandjes voor of waar dan ook is nodeloos en nutteloos extreem.
Alles is relatief.WdvB schreef:2mm is eerst 10% van 23mm en is inderdaad meer dan niets (knappe conclusie), wat veel klinkt maar in praktijk natuurlijk weinig voorstelt.... vervolgens zeg je dat 100g op 7000g veel is (=1,4%) wat natuurlijk in de praktijk nog veel minder dan een mini-drol voorstelt. Laat staan dat er in de praktijk ook nog een renner op een fiets hoort (dat lijken die fietsfabrikanten altijd te ontkennen in hun marketingpraatjes, zomaar weer 60-100kg erbij, en ach die marge van 40kg die vergeten we even). Ik weet niet in wat voor wereld dat jij leeft (zal wel de supertopsportwereld zijn) maar in mijn wereld doen dit soort marketingstatistiekjes er totaal niet toe. Sterker nog, voor mij zijn het cijfers die duiden op een gebrek aan comfort en duurzaamheid, onderwerpen waar je als niet-profrenner meer aan hebt (maar wat de PR-afdeling van Cervelo kennelijk niet sexy vindt). Laat staan dat ik niet elke maand de beschikking heb over een compleet nieuwe fiets (zoals een prof) en veel te zwaar ben om me in mijn levensdagen uberhaupt met die lichte mannekes te vergelijken.amclassic-fan schreef: Tja, maar precies 't zelfde gaat op voor 't lichter maken van een fiets. 100 gram op 7 kg is nog een noemenswaardig percentage, maar 100 gram op 80 kg...
Je frontale oppervlak zit zo rond de 0.5 m2. Die 2 mm extra breedte keer een hoogte van ong 75 cm is inderdaad niet veel, maar het is meer dan niets.
Wat ik echter interessanter vind is dat je zegt is dat 23mm het optimum is tussen comfort en aerodynamica. Kennelijk is 21 of 19mm niet comfortabel en is 25 of 28mm niet aerodynamisch. Heb je een TNO-rapport daarover gelezen, of is dat weer vanuit je eigen belevingswereld geredeneerd? En hou je dan ook rekening met zijwind? of is het alleen met frontale tegenwind? En hoe zit het met een 28mm band achter je zitbuis, is dat ook minder aerodynamisch, of integendeel juist aerodynamischer? Zie bijvoorbeeld de dikke velg van de nieuwe Hed Disc.
Desalnietemin zal ik mezelf ook tegenspreken hoor: in mijn tijdritjefietsje fiets ik met 19mm op 10 bar (hoge velg voorwiel, zipptube) en 21mm velovlex achterbandje met superdun binnenbandje op 10bar.... iets wat ontzettend snel fietst in de tijdrit (klinkers en vette zijwind daargelaten). Voor omloopjes, criteriums en klassiekers merk ik als zware renner alleen maar voordeel bij iets bredere (achter)band (grip, comfort). Voor trainingen en andere toertochten zou zelfs nog bredere banden aan te raden zijn (slijten ze ook wat minder hard). Heb er zelf bijvoorbeeld geen enkel probleem om een lange duurtraining op big apples te doen, heerlijk genieten. Met andere woorden, voor elke situatie, voor elk persoon is de ideale band te bedenken.... en die wereld houdt niet op bij 23mm. Wat dat betreft jammer dat racefietsfabrikanten ons weinig ruimte bieden met die krappe remhoefjes, en dat je dan moet uitwijken naar een atb, cyclocrosfiets of vakantiefiets (v-brakes, cantilevers, magura firmtech, schijfremmen).
Een intelligent en goed geinformeerd individu weet welk materiaal in te zetten bij welke omstandigheden.
De bedoeling van een forum is in eerste instantie om mensen het maken van keuzes bij hun specifiek aspect van hun hobby te vergemakklelijken.
Extremen zijn zelden goed en getuigen vaak van een gebrek aan kennis van zaken.
Horses for courses.
Ciao,
P.S. 19 mm brede bandjes voor of waar dan ook is nodeloos en nutteloos extreem.
Snobisme is een dure hobby...
Hoi,
Die bandenspanning moet hoog genoeg zijn opdat je geen stootlek zou rijden en al het overige, met name rolweerstand en aero is voor die categorie gebruikers (en dat zeg ik met respect) toch veruit van ondergeschikt belang.
Bij de volgende categorie beginnen de problemen.....
Die wil graag zo snel als de profs maar heeft er niks voor over behalve de zuur gespaarde pecunia. En dan nog.
Het materiaal moet het dus gaan doen. Helaas, zo werkt het niet. Wel integendeel, mits gebrek aan training lijkt het gekozen materiaal eerder tegen te werken.
Gevolg? Opgave. Game over.
En da's wel zo jammer want mits een andere, beter aangepaste leercurve, hadden die mensen veel langer blijven fietsen....
Het is ook cultuurgebonden uiteraard. Zo hebben onze zuiderburen een veel rijker vocabularium om al die subjectieve verschillen uit te drukken.
Ciao,
Als amateur, toerfietser enz. kom je altijd aan je trekken met een degelijk bandje van 23mm mits de juiste bandenspanning.ultra_ivo schreef:Het aantal fietsers met een racefiets dat wedstrijden rijdt in het prof of amateurpeloton is zeer gering vergeleken met het aantal fietsers dat buiten deze pelotons met de racefiets z'n rondjes draait. En met een veel lagere snelheid. Wat voor de wedstrijdrijder geldt hoeft niet voor de toerfietser te gelden. En hoe langer je fietst, hoe belangrijker het comfort wordt. Jij bent de motor, die motor moet het aan het eind van de geplande rit nog altijd doen. Een teveel op aerodynamica geoptimeerde fiets en zitpostie zorgt ervoor dat de motor het minder lang optimaal doet.
Even als anectdote. Een jaar of 10 geleden reed ik het Brits kampioenschap 24 uurs tijdrijden. Aan de start een aardige collectie pure tijdrijders met supersnelle en superstrakke tijdritfietsen. Ook aan de start een behoorlijke collectie door de wol geverfde langafstandsfietsers. Start om 14uur. Zo tegen een uur of 10-11 's avonds gaf de een na de andere pure tijdrijder op. Gesloopt door z'n aerofiets. Zo'n 12 uur later draaiden de ervare langeafstandsfietsers nog altijd soepel door. Uiteindelijk werden de beste tijden gezet door rijders die van beide walletjes aten, qua materiaal meestal met een racefiets met wat tijdritaanpassingen. Geen puur tijdritmateriaal. Je banden zijn onderdeel van het materiaal. Wat je rijdt, hoe lang je rijdt en waar je rijdt bepaalt wat voor jou het ideale compromis is. Wat voor de prof of amateur goed is hoeft voor de wielertoerist niet goed te zijn.
Die bandenspanning moet hoog genoeg zijn opdat je geen stootlek zou rijden en al het overige, met name rolweerstand en aero is voor die categorie gebruikers (en dat zeg ik met respect) toch veruit van ondergeschikt belang.
Bij de volgende categorie beginnen de problemen.....
Die wil graag zo snel als de profs maar heeft er niks voor over behalve de zuur gespaarde pecunia. En dan nog.
Het materiaal moet het dus gaan doen. Helaas, zo werkt het niet. Wel integendeel, mits gebrek aan training lijkt het gekozen materiaal eerder tegen te werken.
Gevolg? Opgave. Game over.
En da's wel zo jammer want mits een andere, beter aangepaste leercurve, hadden die mensen veel langer blijven fietsen....
Het is ook cultuurgebonden uiteraard. Zo hebben onze zuiderburen een veel rijker vocabularium om al die subjectieve verschillen uit te drukken.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Ik ben al jaren aan het experimenteren: 23 mm GP4000S voor en achter, 25 mm GP4000 achter en 23 mm GP4000S voor en sinds kort 25 mm GP4000S voor en achter. Deze laatste combi werkt voor mij als (sportieve) toerfietser met enig (over)gewicht het beste. Ik denk dat het belangrijk is om te experimenteren en op je gevoel af te gaan.
Real men wear blûk!!! Marcel